Jump to content

Episode 1146 - Fredag 10. oktober 2008


Pirelli

Recommended Posts

Er det værste bak oss eller skal vi ytterligere ned i avgrunnen?

 

Basert på dagens "poll" er det i hvert fall noe optimisme å spore blant de som frekventerer traders pit her på AF. Om det er håp eller tro varierer nok noe, det er antagelig en del som har valgt å legge aksjene i skuffen og vente på bedre tider.

 

Det er en del indikatorer som visert at tilliten såvidt er på vei tilbake i kapitalmarkedet, blant annet har bankene nå begynt å låne til hverandre over natten i større grad og renten på slike lån er på vei ned. Jeg tror fremdeles de nærmeste ukene fortsatt vil preges av usikkerhet og store utslag på børsene, men det kan være smart å begynne å se etter solide selskaper på billigsalg - aksjemarkedene kommer igjen til å stige, det er helt udiskutabelt. Men det er mer usikkert om det skjer om 1 måned eller om 1 år.

 

Jeg vurderer å gå inn med noen langsiktige posisjoner... Tips?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply
AKER

 

Dette er nok ett godt tips, ifølge Q2 rapporten har selskapet 8.5 mrd. på bok og market cap er etter dagens trading 11.5 mrd. En krone er vel fremdeles en krone.

 

Er det noen som har en "Sum of parts" for Aker?

Link to comment
Share on other sites

Er det værste bak oss eller skal vi ytterligere ned i avgrunnen?

 

Basert på dagens "poll" er det i hvert fall noe optimisme å spore blant de som frekventerer traders pit her på AF. Om det er håp eller tro varierer nok noe, det er antagelig en del som har valgt å legge aksjene i skuffen og vente på bedre tider.

 

Det er en del indikatorer som visert at tilliten såvidt er på vei tilbake i kapitalmarkedet, blant annet har bankene nå begynt å låne til hverandre over natten i større grad og renten på slike lån er på vei ned. Jeg tror fremdeles de nærmeste ukene fortsatt vil preges av usikkerhet og store utslag på børsene, men det kan være smart å begynne å se etter solide selskaper på billigsalg - aksjemarkedene kommer igjen til å stige, det er helt udiskutabelt. Men det er mer usikkert om det skjer om 1 måned eller om 1 år.

 

Jeg vurderer å gå inn med noen langsiktige posisjoner... Tips?

 

Hei

 

Sitter i PROD - les på tråden hvorfor. Mitt klart beste tips. Har tatt feil lenge, MEN tror jeg får rett.

 

Sitter også i aksjen for dem som elsker risiko: DNO

 

Har også utbomba Calls i TOM.

 

Har også litt i NOF. Måtte bare inn etter å ha solgt på OK nivå. Er imidlertid en god del risko her, bl.a. mht. kortsiktig "brofinansiering", Men regner med at det ordner seg.

 

Har også litt i SEAP og SEAM, men de anbefales ikke. OTC-lista og vanskelig med kjøp og salg nå.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Ut fra stemningen i USA å dømme blir aksjene biligere i morgen enn i dag, men er de enda billigere på mandag?

 

Et av de tryggeste stedene å ha pengene akkurat nå er vel på en høyrentekonto i Kaupthing? Der er det ingen som får tak i dem. Ellers så er det bortenfor min fatteevne at Kristin går inn og garanterer for de første 20 000 euro folk har på konto. Alle har jo sett, eller bør ha sett, hvilken vei dette har gått.

 

Mener å huske at Statens pensjonsfond utland har sittet med gunstige derivater til en elendig kursutvikling i flere islandske banker. Koselig at Norge tilbyr islendingene hjelp etter først å ha bidratt til å kjøre bankene nedover.

Link to comment
Share on other sites

Er det værste bak oss eller skal vi ytterligere ned i avgrunnen?

Det er synd å si det, og jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, men utviklingen i USA i kveld viser at Oslo børs skal videre ned. Til tross for seks strake tapsdager, presterer S&P 500 å tryne ytterligere 4-5%. DJIA er nå på 8000-tallet. Dessuten er oljeprisen på god vei under $80. Lyspunkter? Vi har gjort unna ytterligere en av de maksimalt 19 børsdagene hvor DJIA kan skrelle 500 poeng... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Det er synd å si det, og jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, men utviklingen i USA i kveld viser at Oslo børs skal videre ned. Til tross for seks strake tapsdager, presterer S&P 500 å tryne ytterligere 4-5%. DJIA er nå på 8000-tallet. Dessuten er oljeprisen på god vei under $80. Lyspunkter? Vi har gjort unna ytterligere en av de maksimalt 19 børsdagene hvor DJIA kan skrelle 500 poeng... :ph34r:

 

Jepp, det blir ikke fresdag. Vi skal nok på ny bunn i morgen.

Kursmål 120 kroner for AKER, da kan den kjøpes for kontantbeholdningen...

 

Hoff@, 19 oktober faller på en søndag i år. Så noen reprise fra 1987 får vi ikke, i hvert fall ikke på samme dato.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Samme mønster som tidligere dager. Døve Jonas tar turen ned i kjelleren rett før stengetid. Ingen tørr å sitte over natta. Jo lengre dette pågår, jo tidligere starter fallet, da alle forventer det. Tørr ikke tenke på hva som blir resultatet i morgen om ingen tørr å sitte over helga.

 

Det er også mulig at noe av fallet kan skyldes at USA i dag igjen åpnet for shorting av bankaksjer. Dette skjer samtidig med at Paulson sier at myndighetene vurderer å ta eierandeler i US banker. Makan til dårlig timing, om ikke Paulson da ønsker en billig inngang for myndighetene.

 

Aktørene i Norge er IKKE proffe. Kredittilsynet forbød i dag, svært, svært sent, shorting av finansaksjer, samtidig som USA igjen tillater det. Samtidig "glemmer" dem å også forby shorting av grunfondsbevis. HELT UTROLIG. Samme tilsyn har forøvrig heller ikke sett behovet for et shortregister. Hvordan de da skal håndheve dette, ja det skal jeg like å se.

 

Slik jeg ser det er det FRYKTEN som styrer markedet, ene og alene. Tror også grådigheten virker inn i form av "uhemma shorting". Ser ikke bort fra at noen - særlig hedgefond - gearer shortinga. Tror derfor at når det snur, ja så blir oppturen voldsom...

 

Det er imidlertid et aber. Jo lengre finanskrisa virker, jo større blir de realøkonomiske konsekvenser. Tror vi kan få se at myndighetne i mange land i løpet av helga trekker frem tungt, tungt skyts. Det er uansett ikke behov for dem å vente om dem da ikke ønsker ledighet, lavere skatteinngang, økte utgifter m.m.

 

Tror på ny rentenedsettelse, at land skyter inn egenkapital i bankene m.m.

 

Til sist. Jeg er pokker så oppgitt over de såkalt proffe aktørene i finansmarkedet. Banker m.m. skulle være proffe mht. risikostyring. Er det en ting som er sikkert, ja så er det at mange har gjort et slett, slett håntverk.

 

Desperate times calls for desperate meassures. Tiden er kommet.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det blir ikke fresdag. Vi skal nok på ny bunn i morgen.

Kursmål 120 kroner for AKER, da kan den kjøpes for kontantbeholdningen...

 

Hoff@, 19 oktober faller på en søndag i år. Så noen reprise fra 1987 får vi ikke, i hvert fall ikke på samme dato.

 

Hei

 

Dette viser det totalt syke, at selskaper kan kjøpes for kontantbeholdningen. Da er det duket for oppkjøp. Skulle ikke forundre meg om Fiskeren fra Molde ser sitt snitt til å øke beholdningen og tvangsutløse aksjonærene med et skambud.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det er synd å si det, og jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, men utviklingen i USA i kveld viser at Oslo børs skal videre ned. Til tross for seks strake tapsdager, presterer S&P 500 å tryne ytterligere 4-5%. DJIA er nå på 8000-tallet. Dessuten er oljeprisen på god vei under $80. Lyspunkter? Vi har gjort unna ytterligere en av de maksimalt 19 børsdagene hvor DJIA kan skrelle 500 poeng... :ph34r:

 

OPEC to hold emergency meeting

Oil exporters will meet Nov. 18 to discuss impact of financial crisis on oil prices; analysts expect a production cut.

 

feed://rss.cnn.com/rss/money_news_international.rss

Paste this link into your favorite RSS desktop reader

See all CNNMoney.com RSS FEEDS (close) Last Updated: October 9, 2008: 1:38 PM ET

 

 

Quick Vote

What should states and cities try first to deal with the financial crisis?

Cut servicesRaise taxesAsk Washington for help or View results

NEW YORK (AP) -- OPEC will hold an extraordinary meeting Nov. 18 to discuss how the widening global financial crisis is affecting oil prices.

 

In a statement Thursday, the Organization of The Petroleum Exporting Countries said it's concerned about how the crisis is hampering global economies and world oil markets.

 

Oil prices have fallen about 40% since soaring to a record $147.27 on July 11 as a global financial downturn forces people and businesses everywhere to cut back on energy use.

 

Analysts have predicted OPEC might use the meeting to announce a production cut in a bid to keep prices from falling further.

 

Light, sweet crude for November Delivery fell another $1.85 to $87.10 a barrel in midday trading on the New York Mercantile Exchange.

 

First Published: October 9, 2008: 10

Link to comment
Share on other sites

OPEC to hold emergency meeting

Oil exporters will meet Nov. 18 to discuss impact of financial crisis on oil prices; analysts expect a production cut.

Krisemøte 40 dager fram i tid høres ut som en dårlig vits. Med nåværende falltakt vil oljeprisen da ligge rundt -$40, altså at OPEC må betale folk for å ta imot den svarte, klebrige og illeluktende væsken de tilbyr. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Krisemøte 40 dager fram i tid høres ut som en dårlig vits. Med nåværende falltakt vil oljeprisen da ligge rundt -$40, altså at OPEC må betale folk for å ta imot den svarte, klebrige og illeluktende væsken de tilbyr. :biggrin:

 

Flott TA-analyse... Skulle ikke forundre meg om store deler av markedtet handler på slikt sviktende grunnlag om dagen.

 

Tapene begynner å svi nå... Har heldigvis minimalt med "gearing", rundt 5 pst.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Flott TA-analyse... Skulle ikke forundre meg om store deler av markedtet handler på slikt sviktende grunnlag om dagen.

 

Tapene begynner å svi nå... Har heldigvis minimalt med "gearing", rundt 5 pst.

 

Mvh,

5pst gearing kan fort bli til 50% når ting går bånn i bøtta. Min 20% gearing er nå blitt til 40%.

Link to comment
Share on other sites

Krisemøte 40 dager fram i tid høres ut som en dårlig vits. Med nåværende falltakt vil oljeprisen da ligge rundt -$40, altså at OPEC må betale folk for å ta imot den svarte, klebrige og illeluktende væsken de tilbyr. :biggrin:

 

Må innrømme at Bodø/Glimts tap for Enga var svært, svært, svært surt.

 

Uten "røveriene" mot Glimt, ja så hadde Enga vært farlig nær nedrykk og ute av cupen. Egentlig synd for dere at det ikke gikk slik,så må dere slite med Hr. Andresens og hans trenerteam et år til. Makan til mangel på offensiv struktur og plan har jeg knapt sett. Dem gjør gråstein av gull, nesten som børsen om dagen.

 

Har tatt mine posisjoner nå. Godt å ha gjort det, så kan jeg følge litt mindre med...

 

Føler at jeg sitter godt i PROD:

 

  • PROD har lange og gode kontrakter med større oljeselskaper; det reduserer riskoen
  • PROD har med plausible forutsetninger og liten risko rundt disse en P/E på mellom 1 og 4, mao. allerede en gullkalv,
  • PROD har masse cash i banken - forhåpentligvis ikke hos Lehman - det reduserer riskoen
  • PROD er et oppkjøpsobjekt, og det får meg til å håpe at PROD er noe av det første som stiger.BWO m.fl. benytter nok sjansen så raskt dem tror markedet snur. Da kan jeg forhåpentligvis kaste meg inn i en aksje som ikke har begynt å gå / som lagger, f.eks. TOMRA

 

I DNO skal jeg sitte til det skjer noe:

  • Eksporttillatelse i Irak/Kurdistan
  • De fleste av DNOs felter har lave utvinningskostnader. Mange større oljeselskaper har langt høyere kostnader. DNO vil være blant de siste til å kaste inn håndkledet..
  • ALLE har i lang tid snakket om at reservene til de store oljeselskapene synker dramatisk, da utgjør DNO også med sin eierpost i DET NORSKE med sine potensielt store reserver et godt kjøp

MEN DNO = STOR risko, politisk risko i Irak, Yemen, Mozambique? og en viss risko i DET NORSKE

 

Som nordlending så sater jeg på å "stå han (stormen) av".

 

Mvh lykke til og over og ut,

Link to comment
Share on other sites

Det er synd å si det, og jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, men utviklingen i USA i kveld viser at Oslo børs skal videre ned. Til tross for seks strake tapsdager, presterer S&P 500 å tryne ytterligere 4-5%. DJIA er nå på 8000-tallet. Dessuten er oljeprisen på god vei under $80. Lyspunkter? Vi har gjort unna ytterligere en av de maksimalt 19 børsdagene hvor DJIA kan skrelle 500 poeng... :ph34r:

Ble populært dette sitatet... Må bare kommentere det litt jeg også. Det endte med at børsen maksimalt kan falle drøye 12,5 ganger det samme igjen uten oppgang innimellom. Det dumme er bare at den kan falle 7,3% bortimot uendelig antall ganger til :laugh: Evt hvis poengtapet skal holdes det samme så ender man opp med ett fall på tett opp til 100% til slutt :tongue:

 

Det virker som om USA har 'skjønt' at børsene skal ned også 50% der. Kjipern at hovedindeksen i Norge har dette forspranget i fall og at den sannsynligvis ikke klarer å snu før USA gjør det. Men er det urimelig at Oslo faller så mye mer enn USA?

 

Nå skal egentlig ikke historien strengt tatt ha noe å si da, men ut i fra denne kurven ser det søren meg urettferdig ut altså!

 

Siste 3 mnd: http://finance.yahoo.com/q/bc?s=OSEBX.OL&a...=l&c=%5EDJI

 

Men sett med andre øyne, kanskje det ikke er så mye å klage over :unsure:

 

5år: http://finance.yahoo.com/q/bc?s=OSEBX.OL&a...=l&c=%5EDJI

 

Eller kanskje så langt det går blir riktigst..

 

Over 7 år: http://finance.yahoo.com/q/bc?s=OSEBX.OL&a...=l&c=%5EDJI

 

Hvorfor poster forumet plutselig hver gang jeg taster enter :mad:

Link to comment
Share on other sites

Det er en farlig tanke at børsene "ikke kan falle mer". I prinsippet kan de falle til null. Ingen bestrider at mange aksjer er svært billige. Det skulle bare mangle når børsen har falt 50% på noen måneder. Det hjelper imidlertid lite dersom flere og flere velger å trekke penger ut av aksjemarkedet.

 

Jeg har også svart 200, men jeg er selvsagt mindre overbevist i dag enn jeg var i går. Nå gjelder det å ikke la seg rive med av én dags stemningsskifte. Jeg vil gjerne se to-tre etterfølgende dager med oppgang før jeg tør å tro at gårsdagens intraverdi på 243.72 er en langsiktig bunn. Ikke dermed sagt at jeg kommer til å kjøpe på mandag etter tre dagers børsoppgang! :laugh:

 

Tror kanskje vi får sett 200 før vi får 300.

Opphevet shorteforbud fikk akkurat den effekten jeg trodde.

Med den oljekursen og det fallet Dow hadde på slutten, skal du ikke se bort i fra at vi får rett allerede i morra.... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Med den oljekursen og det fallet Dow hadde på slutten, skal du ikke se bort i fra at vi får rett allerede i morra.... :biggrin:

 

Dersom OSEBX skal ned til 200 i morgen vil det si ett fall på over 20%, og da kan vi virkelig snakke om black friday. Det blir i tilfelle ny rekord. Rekorden er fra 20 oktober 1987, da OSE fallt 19.11%.

 

Jeg må korrigere min kommentar fra tidligere i kveld. Black monday er 20 oktober 1987, og i år faller også 20 oktober på en mandag. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Dersom OSEBX skal ned til 200 i morgen vil det si ett fall på over 20%, og da kan vi virkelig snakke om black friday. Det blir i tilfelle ny rekord. Rekorden er fra 20 oktober 1987, da OSE fallt 19.11%.

 

Jeg må korrigere min kommentar fra tidligere i kveld. Black monday er 20 oktober 1987, og i år faller også 20 oktober på en mandag. :ph34r:

 

Som det ser ut nå, ser det ut til at det ikke skal mer til enn at kjøperene holder seg unna, at tvangssalg i litt større stil slår inn, at oljekursen faller litt bratt ned (omlag 75$) og vips... så er vi der.

 

Om ikke annet for et kort øyeblikk sånn i 10 - 11 tiden....

 

Vi får se hva natten bringer i Asia.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...