Jump to content

Episode 1146 - Fredag 10. oktober 2008


Pirelli

Recommended Posts

Jeg har sjekket litt på "After Hours" i USA, og det meste er opp - ikke akkurat like mye som det fallt men likevel. Mange tunge fall i energi aksjer, men Statoil holdt seg forbløffende bra og har tatt inn hele fallet i etterhandelen.

 

Exxon fallt over 11%, selskapet ble omlag 38 milliarder dollar mindre verdt i løpet av dagen, bare som perspektiv har Statoil market cap på 58.7 milliarder dollar.

 

Stikker frem hodet og spår at det ikke blir så ille på OSE i morgen. "Expect the unexpected" ;-)

 

 

Det er en farlig tanke at børsene "ikke kan falle mer". I prinsippet kan de falle til null. Ingen bestrider at mange aksjer er svært billige. Det skulle bare mangle når børsen har falt 50% på noen måneder. Det hjelper imidlertid lite dersom flere og flere velger å trekke penger ut av aksjemarkedet.

 

Jeg har også svart 200, men jeg er selvsagt mindre overbevist i dag enn jeg var i går. Nå gjelder det å ikke la seg rive med av én dags stemningsskifte. Jeg vil gjerne se to-tre etterfølgende dager med oppgang før jeg tør å tro at gårsdagens intraverdi på 243.72 er en langsiktig bunn. Ikke dermed sagt at jeg kommer til å kjøpe på mandag etter tre dagers børsoppgang! :laugh:

 

Gullkorn og bra timing, stemningen har definitivt snudd etter at OSE stengte. Men at børsen kan falle til null er en umulighet, da må i tilfelle alle selskapene gå konkurs. Aksjer omsettes ikke til 0 eller mindre...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply
Stikker frem hodet og spår at det ikke blir så ille på OSE i morgen. "Expect the unexpected" ;-)

 

Vel. vel Pirelli. Man skal aldri si aldri, men det ser unektelig MEGET stygt ut. Asia fortsatt fallet med 5 - 10% ned de aller fleste steder. Oljeprisen falt under 80 dollar fatet, men har nå karret seg såvidt over igjen.

 

Tipper vi er nærmere 10 % ned etter et par timer... :sad::ohmy::sad:

 

Dette kan kanskje være dagen for å gå inn i okser igjen. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tøff spådom Pirelli :biggrin:

 

Nikkei faller nesten 10%, og resten avverden er selvfølgelig også mørkerød.

I tillegg fortsetter oljeprisfallet.

 

Jeg forventer en heller begredelig start på dagen her hjemme :ph34r:

 

Jeg klipper denne fra Søndagens aksjetips fra HO:

 

Og skal potensialet i Hode-skulder formasjonen, som vi har vist til mange ganger de siste månedene, tas helt ut, snakker vi om en bunn på 265. Det hovedsynet holder vi fremdeles på, og det diskuterer vi ikke en gang før en oppgang eventuelt tar tilbake 380-nivået.

 

Men heller ikke 265 trenger være bunnen. Bunnlinjen i den lange hovedtrenden, som strekker seg helt tilbake til før 1987, går i øyeblikket gjennom 150. Skal den testes, slik den er blitt flere ganger tidligere, er det fremdeles langt ned, eller frem til, bunnen!

 

265-nivået er brutt, så da er det vel ikke umulig at vi skal ned og teste 150? :ohmy::blink::ohmy:

Link to comment
Share on other sites

Gullkorn og bra timing, stemningen har definitivt snudd etter at OSE stengte. Men at børsen kan falle til null er en umulighet, da må i tilfelle alle selskapene gå konkurs. Aksjer omsettes ikke til 0 eller mindre...

Ikke bokstavelig talt null selvsagt, men farlig nær. Når det ikke finnes villige/likvide kjøpere, og alle MÅ selge, tar man det man kan få. Det er et tidsspørsmål før STL til 100 oppfattes som en god salgspris i markedet. Under Irak-krigen var STL under 50, så hvorfor ikke igjen? Og så videre...

Link to comment
Share on other sites

Ingen vet hvor langt ned vi skal vidar, men å basere dette på TA blir HELT meningsløst. :smile:

Helt uenig. I verste fall finnes det ikke potensielle kjøpere og børsene vil falle "i det uendelige" mot null. Forhåpentligvis (og sannsynligvis?) finnes det imidlertid smarte penger på sidelinja som avventer en gunstigst mulig inngang. Disse skjeler selvsagt til teknisk analyse. Vår gamle venn Tekniker'n har spådd DJIA i 7000 ihvertfall i et år. Dette er basert på analyse av tekniske formasjoner. Vi ser jo helt tydelig at markedet fortsatt ikke anser 9000 som billig.

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes:

 

Jeg er også på kjøperen i dag viss det faller langt nok, nå virker rigtignok pre-traden ikke så gal, men den er ikke mye å stole på da.

 

Men må snart i ett møte ett par timer, håper å kunne sitte på knappen etter dette

Link to comment
Share on other sites

Ingen vet hvor langt ned vi skal vidar, men å basere dette på TA blir HELT meningsløst. :smile:

Hva annet i dag er det man har å se til? Markedet virker jo så godt som immunt til både det fundamentale og nyheter ellers. Reaksjonen til nyheter varer i ca en halv time før det er glemt. Derimot ser man stadig at markedet blir hengende igjen på støtter og motstander. Ingen har foreløpig vist seg å holde langsiktig da, men jeg tror det fort blir slik at det snur i nærheten av et slikt nivå til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Hva annet i dag er det man har å se til? Markedet virker jo så godt som immunt til både det fundamentale og nyheter ellers. Reaksjonen til nyheter varer i ca en halv time før det er glemt. Derimot ser man stadig at markedet blir hengende igjen på støtter og motstander. Ingen har foreløpig vist seg å holde langsiktig da, men jeg tror det fort blir slik at det snur i nærheten av et slikt nivå til slutt.

 

 

Min erfaring er at disse støttenivåene har falt en etter en i alle indekser og alle aksjer. Hvorfor skal man plutselig slutte å selge aksjer fordi hovedindeksen har nådd f.eks. 265 poeng hvis USA fortsetter å falle.

 

Vet at vi ikke blir enige, men TA er et håpløst verktøy i en periode hvor det er frykten og panikken som rår.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at disse støttenivåene har falt en etter en i alle indekser og alle aksjer. Hvorfor skal man plutselig slutte å selge aksjer fordi hovedindeksen har nådd f.eks. 265 poeng hvis USA fortsetter å falle.

 

Vet at vi ikke blir enige, men TA er et håpløst verktøy i en periode hvor det er frykten og panikken som rår.

Man trenger ikke å bli enige heller :smile: Alle har ulike tillnærminer til ting, men jeg mener TA nå er mer nyttig enn noen sinne. Synes vi ser gang på gang at både indeks og enkeltaksjer tar noen hvilekjær på støtter mens det går veldig fort ned mellom dem. Vi spratt litt opp fra 250 gjorde vi ikke? I tillegg til 300, 360 osv. YAR har gjort det samme på 150. Eksemplene er mange. 250 på hovedinndeksen er forøvrig ikke brutt før vi evt er under ved dagens slutt. Ja alle støttenivåene har falt foreløpig, men vi er jo i et bear market og selv om TA sier at det er støtte på noen plasser så er det jo ikke gitt at det snur akkurat. Momentumet er så negativt nå at jeg tror vi skal videre ned. Og det tekniske motsier ikke det. Nå stiger det, jeg blir absolutt ikke overrasket dersom denne kortsiktige oppgangen stopper på 250... (men som alltid, man kan ta feil :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

OSEBX klarer seg faktisk godt sammenlignet med DAX, og det til tross for at oljeprisen er under press. :laugh:

Ja, jeg må si meg enig i at fallet er overraskene 'lite'.

 

DAX, FTSE og CAC er alle langt dårligere enn Oslo.

Dersom resten av Europa fortsetter slik som nå er jeg overbevist om at vi skal ned mot åpningsnivåene igjen.

Link to comment
Share on other sites

EHL,

 

Er 250 et støttenivå da?

Det kan jo diskuteres. Jeg har ment det, men HO sier 240. Dette pga at vi hadde en bunn rundt her i april/mai 2005. Jeg ser bunnen var såvidt under, men jeg har valgt å runde opp mens Hegnar Online har rundet ned :laugh: Det som er sikkert er at det ikke er noen støtte å snakke om mellom 240 og 200.

 

Edit:

Det ser ut som den nøyaktige bunnen var på 245:

 

http://www.hegnar.no/tickersok/?ticker=osebx Linken viser som vanlig ikke det jeg ønsket :dry: Velg periode 01.02.05 - 01.08.05 eller noe etter å ha trykket på nest øverste grafen.

Link to comment
Share on other sites

Joda, TA sier at vi er i en nedadgående trendkanal.

 

Det klarer jeg faktisk å få med meg uten TA. :laugh::laugh:

 

Først hvis TA kan fortelle oss når vi skal snu har det noen verdi. Og dette kan ikke leses ut av noen kurver. Med en bakgrunn fra naturvitenskap ser jeg hvor meningsløst dette er i det store og hele.

 

Men, men. Det er mange som får betalt for dette, og så lenge folk er villige til å betale så er det jo greit.

 

Og Engabhoy: Det hadde jo vært hyggelig for Teknikern om han for engangs skyld skulle få rett :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Synes det er litt besynderlig at absolutt alt faller på børsen - det er i stor grad panikk og ikke så mye annet. Kun 3 aksjer på plussrlisten (for litt siden ihvertfall) .

 

På DJ så steg vel 1 av 14 aksjer i går og 1 av 5 på Nasse og det tross de store fallene. Hvorfor det er sånn kan vel diskuteres - men det kan virke som det er mindre nyansering her hjemme. Det er blir selvfølgelig fortsatt usikre tider, men det finnes som Pirelli og andre poengterte i går mange kroner på børsen som kan handles for ... nettopp en krone (eller mindre) nå. Er det ikke konkursrisiko så vil de fleste sånne selskaper være gode kjøp på dagens nivåer spør du meg.

 

Jeg vet ikke om jeg irriterer meg mest for at jeg ikke har noe særlig kapital å handle for nå eller om jeg gleder meg mer over at jeg ikke hadde mer å handle for tidligere;)

 

Greit kurs å oppleve dette krakket - uten å tape gård og grunn - synes synd på de som har blitt lokket inn i aksjemarkedet med sparepengene sine i første halvår i år uten å ha den fjerneste anelse om risikoen som befinner seg i et aksjemarked. Tror det finnes en del sånne i Norge siden det tross alt har vært stor økning i folks formuer de siste årene - og med penger kommer ønske om mer penger....Greed that is:)

 

Synes forøvrig det er lærerikt å følge folks betraktninger her inne både longere og tradere.

 

Litt artig at 6% ned nesten føles som en opptur i dag:)

Link to comment
Share on other sites

Først hvis TA kan fortelle oss når vi skal snu har det noen verdi.

TA kan ofte fortelle oss hvor/når mange investorer tror at det skal snu. Noen ganger blir det selvoppfyllende. I dagens marked er problemet at selv om mange tror at det skal snu på et gitt nivå, så har de verken penger eller guts til å iverksette. Da blir profetien IKKE selvoppfyllende, og det raser videre...

Link to comment
Share on other sites

Med en bakgrunn fra naturvitenskap ser jeg hvor meningsløst dette er i det store og hele.

Da er du ikke den eneste realisten her inne :wink: , men det går allikevel an å skule til TA innimellom :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Vet at vi ikke blir enige, men TA er et håpløst verktøy i en periode hvor det er frykten og panikken som rår.

Pass deg for å ikke falle i det samme hullet som Zoonic og christle. De bruker enhver anledning til å "disse" TA og proklamere at den eneste fornuftige strategien er å sitte long og lukke øynene. Samtidig, utenfor hjemmets fire vegger, massakreres børsene... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut nå, ser det ut til at det ikke skal mer til enn at kjøperene holder seg unna, at tvangssalg i litt større stil slår inn, at oljekursen faller litt bratt ned (omlag 75$) og vips... så er vi der.

 

Om ikke annet for et kort øyeblikk sånn i 10 - 11 tiden....

 

Vi får se hva natten bringer i Asia.

 

Hei

 

Helt håpløst dette snakket om at oljeprisen "krakker".

 

HUSK: Oljeprisen måles i US $. Når US $ stiger (den har steget fra rundt 5 til over 6), ja da må man betale færre $ per fat. Dette er helt elementært, MEN det ser ikke ut til at mange og store deler av markedet IKKE har fått med seg dette. De sitter vel med sine "Tekniske analyser".

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det som er helt sikkert er at chartet ikke har avsatt noen bunnformasjon ennå, og da er trenden NED. Som nyfrelst bunnpredikant skuler jeg til det fundamentale, men for å forsvare det må jeg være villig til å se ganske langt frem. Det er jo ett kjent utsagn at "Bare idioter prøver å time topper og bunner", så i dag er jeg en historieløs idiot :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...