Jump to content

Episode 1147 - Mandag 13. oktober 2008 *


Hoff@

Recommended Posts

Ny uke nye muligheter.

Jeg har sittet og ventet på et skikkelig krakk, det har ikke kommet ennå.

Kanskje er det at vi har kommet ned til nivået på den skrittvise måten, men jeg er ikke sikker.

 

Uansett blir neste uke spennende og når ikke mer enn 2 mill er sikret i banken er det likegodt å kjøpe aksjer for resten, ikke sant?

 

Så neste ukens tips, kjøp for alt det du har + litt til , he he

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om man skal henge seg for mye opp i at det ikke har vært en enkeltdag med tosifret fall i prosent. Uken som helhet kan jo ikke defineres som noe som helst annet enn krakk/kollaps. Hørte også at det over atlanteren nå har vært værste uka siden 1929 (arrester meg hvis jeg sier feil, har ikke historiske data selv). At fallet kommer over et lengre tidsrom (uke kontra dag) kan kanskje forklares utifra at markedet har vokst siden sist og utviklet mer treghet/modenhet (høres svada ut, men dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener). På den annen side så kan jeg ta fullstendig feil og vi får et "trivelig" 21-års jubileum på 20. oktober. En ting kan jeg definitivt konkludere med, jeg har ingen erfaring til egentlig å uttale meg om slike tider som dette! :)

 

Har observert at porteføljen min har en ganske nøyaktig beta på 0.5 og jeg er ca 70% investert. Hvis jeg nå bare kan få økt denne betaen innen det snur så må jeg personlig si meg helt greit fornøyd, har overlevd mye værre ting enn dette. Antar de det går værst utover er de som startet med trading for en 4-5 år siden, og har opplevd medgang som har gitt dem større satsingsvilje stort sett hele tiden frem til nå...

Link to comment
Share on other sites

Vi får se om G7 møtet og andre utspill i løpet av helgen kan skape en gryende tillit til at myndigheten er i ferd med å få en slags kontroll over situasjonen.

 

dn.no: Slik skal finanskrisen stoppes

 

Mange selskaper er nå veldig billig basert på P/E, P/B og andre måletall - men spørsmålet er jo selvsagt om de skal bli enda billigere. Som bekjent i forrige episode valgte jeg å vekte meg kraftig opp fredag, økte investert kapital med 150%. Sitter nå investert ca. 40% / 60% i henholdsvis Aker og NHY. Det blir ikke noe SL strategi på disse, jeg skal sitte til tilliten i finansmarkedene er gjenvunnet om 1 måned eller 2 år.

 

Jeg har valgt 2 selskaper som har mye cash og lite gjeld, AKER for eksempel har renteinntekter på 1.5 millioner pr. dag på sine ca. 8 mrd. dersom de får markedsrente i øyeblikket.

 

En ting som er veldig viktig for meg er at jeg ikke har behov for den investerte kapitalen, og det er definitivt ikke snakk om noen belåning. "Don't play with scared money".

 

Humøret vil selvsagt svinge med opp og nedturer uansett hvilke perspektiv man har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en titt på grafen til NHY, og det var ikke akkurat noe pent syn. De som sier at dette ikke er et krakk skjønner jeg meg ikke på.

 

NHY har flere dager som kommer innunder definisjonen krakk, altså ett fall på mer enn 10% intradag. Men dette er da langt fra noen krise, det som er mer relevant for meg er hvordan grafen kommer til å se ut om 2 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er det ikke 20 % som betengnes for krakk intradag?

 

Fra ett eller annet sted på internett:

Krakk betegnes ved en kraftig nedtur i aksjemarkedene over kort tid. Det finnes ingen klar definisjon på et krakk, men er et stort og raskt fall av en finansiell størrelse som i betydelig grad skyldes negativ psykologi. Normalt vil krakk brukes om børsfall på over 10 prosent på en dag, eller over 30 prosents fall på én måned.

 

NHY passer inn i begge definisjonene, både 10% på en dag, og 30% på en måned. Men det er altså ingen ensidig forståelse av betegnelsen krakk, noen vil alltid si et det ikke er krakk - på lik linje med at noen bestrider resesjon.

Link to comment
Share on other sites

bushg7_258.jpg

President Bush speaks to reporters in Rose Garden after meeting with G7 finance ministers and heads of international finance institutions in Washington.

 

De stilte seg fint opp for pressen og insisterte på at de skal gjøre allt som er i deres makt for å unngå depresjon. Men selvfølgelig kom de ikke med løsningen på problemet.

 

"I was just a boy then, now I'm only a man..."

- Roger Waters

Link to comment
Share on other sites

Da får børs være børs. Nå er det fotball. Skottland - Norge på Viasat 4. Noen som har tippet?

 

Fotball landslaget er jo utrolig kjedelig i forhold til børs...

 

Har hatt en surferunde for å se etter nye katastrofe nyheter, det har jo vært tema de siste søndagene - banker og finansinstitusjoner reddet av myndighetene. Akkurat nå preges nyhetsbildet av politikere og lignende som møtes og legger planer for å redde den globale økonomien. I tillegg er det veldig mange artikler som refererer aktører som mener bunnen er nær for aksjemarkedene.

 

Her er selskapene som legger frem tall kommende uke:

 

Mandag 13. oktober:

I.M. Skaugen SE

 

Tirsdag 14. oktober:

Data Respons ASA

Itera Consulting Group ASA

Tandberg ASA

 

Onsdag 15. oktober:

Tomra Systems ASA

Confirmit ASA

 

Torsdag 16. oktober:

Vmetro ASA

Norman ASA

Oslo kommune

FARA ASA

 

Fredag 17. oktober:

Høland Sparebank

Yara International ASA

SuperOffice ASA

24SevenOffice ASA

Exense Consulting ASA

 

Spesiellt fredag blir det spenndende med Yara, som er trynet skikkelig de siste månedene...

 

1 års graf Yara:

 

plothistory.php?paper=YAR&exchange=OSE&f

 

De siste fire kvartalene har Yara tjent NOK 37,14- pr. aksje og har basert på det P/E på rett under 4 i øyeblikket... I Q208 tjente Yara NOK 15,4- pr. aksje.

 

Yara er billig på aksjekurs 146,25-

Link to comment
Share on other sites

Hørte også at det over atlanteren nå har vært værste uka siden 1929 (arrester meg hvis jeg sier feil, har ikke historiske data selv).

 

Er ikke sikker Yngve, men jeg mener faktisk at jeg har lest at forrige uke var den værste i USA i børsenes levetid. Altså enda værre enn i 1929.

 

Forøvrig åpner vi nok pent opp idag etter politikernes helgejobbing. Synd jeg ikke fikk kjøpt noen okser på fredag.

 

Lykke til idag! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Idag kan det blir morro. Men kanskje bare idag. Men hvertfall slik en simpel hjerne som meg oppfatter det så settes det igang tiltak for å demme opp dette her, og jeg er mer trygg på at en bunn er omtrent rundt her vi er idag. Er vi nær bunnen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper du har rett Pirelli, men jeg er ikke overbevist enda.

 

Oljesektoren stiger, som alt annet, mye i dag selv om oljeprisen er på vei ned i kjelleren.

Stadig flere meglerhus kommer med selg/hold-anbefalinger på oljeserviceselskaper, og kutter kraftig i kursmålene.

Selv om det skulle bli et globalt, sterkt bjørnerally frykter jeg at Oslo vil stige mindre enn resten pga. dette.

 

Jeg observerer også at volumet så langt i dag er syltynt, noe som ikke akkurat gir meg positive vibber. Skjønt, dagen er ennå ung, så mye kan enda skje volummessig.

Link to comment
Share on other sites

Enda ingen som har kommentert dette:

 

Staten overtar Kauthings eierandel i Storebrand

 

Slik jeg leser dette betyr det vel at de islandske eierne kan se langt etter disse verdiene?

I.e. det er vel slik at staten tar disse verdiene for å dekke opp for det de må dekke av ymse tap i Kaupthing (Norge)?

 

Og videre, hva skjer med Gjensidiges kjøp av disse aksjene? Er handelen kansellert eller blir det bare motparten som forandres?

 

Mye uklart her synes jeg, men så er jeg da tydeligvis en relativt enkel sjel også :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen skulle være i tvil: USA-børsene er åpne i dag.

Ja, det har de visst...

HO følger ikke med i timen (og ikke jeg heller) :dry:

 

Men, jeg ser at de har endret artikkelen nå. Kanskje det var du som tipset dem om feilen..?

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser det en veldig spennende situasjon akkurat nå (tåpelig sakt da man har kunnet slenge ut samme påstand hvert bidige sekund siste måneden sånn omtrentlig), hvis det nå snur opp igjen før 240 så vil jeg begynne å få troen på en bunn, går vi ned gjennom 240 er nervøsiteten tilbake for fullt.

Link to comment
Share on other sites

Når du setter short i en aksje som har svingt så mye som REC i det siste, hva setter du SL til? Setter du den på prosent i forhold til kursen eller sitter du bare og følger med og dropper Stop-loss?

 

Dette avhenger av tid og sted, i dag satte jeg en tett SL for jeg måtte stikke før børsen stengte, er sjeleglad for det når en ser på rallyet i USA, OIX er opp 14%, dette kan ikke fortsette

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...