Jump to content

Episode 1150 - Torsdag 16. oktober 2008


Pirelli

Recommended Posts

Dette ser ikke bra ut, vi må nok børste støvet av scenariet som tar OSE under 200 i løpet av året. Jeg er litt usikker på hvorvidt resultatsesongen kan redde OSE, det holder ikke med gode resultater dersom fremtiden er ørkenvandring.

 

Spiralen tar nok OSE til ny bunn notering for året allerede i morgen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Jeg solgte mine bjørnederivater med omtrent 35 kroner i fortjeneste i ettermiddag :biggrin::cool::biggrin: (på 2 dager!!)

 

Men, jeg ser jo nå at det var særdeles forhastet...

Ja, ja jeg skal definitivt ikke klage :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Like greit å komme "helt ned" først som sist... Få f...skapen på bordet så snart som mulig... før man går tyngre inn i long-posisjoner..."U"- bunner er som regel litt mer å stole på enn "V"-bunner.

 

Drømmen er for meg 1) Skarp, dyp nedgang, 2) Avtagende nedgang, 3) Flatt med tilhørende dypdykk og skudd opp, 4) Tenderende oppgang, 5) Bekreftet oppgang 6) lengre oppgang...

 

I øyeblikket er vi jo i et slikt perspektiv mest i fase 1 ennå og leter etter fase 2....

 

Fase 1 har finanskrisen tatt seg av, Fase 2 vil vel de potensielt negative endringene i E-en i P/E for selskapene ta seg av....

 

Inntreffer dette scenariet, bør vel de langsiktig positive avvente hovedvekten av det tørre kruttet litt til.... En slik prosess kan jo ta endel måneder..

 

Men drømmer er jo ikke alltid slik det blir i virkeligheten...

 

Good Luck :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig Risky, den V'en som er tegnet i kartet denne uken er ikke mye å skrive hjem om lenger. Og får vi lavere bunn nå enn ved forrige bunn notering har ikke den bratteste trendkanalen i historen blitt noe særlig utvidet.

 

Small og bratt trendkurve ja. Jeg estimerer det til i snitt 2% nedgang PER DAG i 6 uker. Dvs 30 handledager... oh my...

Link to comment
Share on other sites

Small og bratt trendkurve ja. Jeg estimerer det til i snitt 2% nedgang PER DAG i 6 uker. Dvs 30 handledager... oh my...

 

 

Jaja... estimatet ditt gir vel ca Totalindex 136... Vi bør vel i anstendighetens navn bunne på indeks Minimum 150...men hvem vet..

 

En ønskedrøm det du skisserer med Statoilaksjer til under 60, Orkla til 25... hehe :laugh:

 

I'm ready.. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det er noen solide kusehår vi snakker om her, og USD er også ett element. Men det blir vel å splitte (kuse) hår å snakke om USD.

Jeg er litt usikker på hva du mener her. Såvidt jeg kan se har Brent (november) vært nede i $70.3 i dag. Da er vel ikke avstanden til 60-tallet avskrekkende?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare på Oslo Børs at "dødstimen" har blitt et begrep. NYSE tok et nytt stupdykk på slutten og endte for sikkerhets skyld ned 8-9%. Da sparte de oss for diskusjonen om det blir nytt årsverste i morgen. Det er vel mer spennende hvor lavt TOM skal. Vi skal feire en del nyttårsaftener før vi opplever "en høst i tresifret".

 

Parallelt med salgspresset i aksjemarkedet, spekuleres dollaren ytterligere opp og oljeprisen ned. Når vil fundamentale faktorer sette sluttstrek for denne trenden? Verden er fortsatt avhengig av olje. Før eller siden vil OPEC skru igjen kranene for å støtte oljeprisen. Dessverre for Oslo Børs er det en evighet til OPEC's annonserte "hastemøte". I mellomtida må vi lære oss å leve med STL i tosifret kurs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva du mener her. Såvidt jeg kan se har Brent (november) vært nede i $70.3 i dag. Da er vel ikke avstanden til 60-tallet avskrekkende?

 

Jeg satt å så på Crude, men Brent er nok på 60 tallet hvert øyeblikk ja...

 

Når det gjelder OPEC har de ikke så mye tillit i markedet igjen, vedtatte kutt har ikke blitt fulgt opp tidligere. Men nå kan det jo se ut som situasjonen er i ferd med å bli alvorlig, fallet fra toppen er over 50%.

Link to comment
Share on other sites

Men nå kan det jo se ut som situasjonen er i ferd med å bli alvorlig, fallet fra toppen er over 50%.

Ja, jeg er mildt sagt spent på hvor langt ned oljeprisen skal. Vi vet nå at det var mulig å spekulere den opp til $150. Kan de samme kreftene sende den ned til $50? Hva vil i så fall STL verdsettes til?

 

Det er ikke lett å være skråsikker på noe som helst i dagens situasjon, men jeg drister meg til å spå OSEBX under 200 innen utgangen av oktober. Så får Zoonic skrike rally så mye han vil. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jaja... estimatet ditt gir vel ca Totalindex 136... Vi bør vel i anstendighetens navn bunne på indeks Minimum 150...men hvem vet..

 

En ønskedrøm det du skisserer med Statoilaksjer til under 60, Orkla til 25... hehe :laugh:

 

I'm ready.. :cool:

Hehe, helt enig, jeg er også veldig klar for det. Men jeg tror absolutt ikke at hovedinndeksen faller til 136. Jeg håper å få muligheten til inngang rundt 200, men slett ikke sikker på at det skjer (selv om muligheten for det etter i dag ser betraktelig lysere ut enn i går).

 

Det jeg snakket om var fortiden. Jeg mente at i løpet av de siste 6 siste ukene sett bakover i tid fra toppen, altså fra slutten av august til nå, så har hovedinndeksen faktisk falt rundt 2% i snitt hver dag :wink: Jeg har ikke finregnet på det altså, men jeg tror det ikke er så langt unna. Og at det må kunne kalles en relativt bratt trend - ref Pirellis kommentar: "den bratteste trendkanalen i historen" :smile:

 

Jeg hasteskrev litt i stad så kanskje ikke så rart budskapet ble litt uklart. Skrivefeil hadde jeg også - smal, ikke small. Men jo, jeg tar gjerne statoil til 60 og orkla til 25. HAMMERS på HO har forøvrig sett en hode-skulder formasjon på ORK som tilsier at den skulle ned til en kurs på 35kr (kanskje 30) hvis jeg ikke husker helt feil :laugh: Det skal sies at han selv overhode ikke hadde noen tro på det, men chartene hans sa det :tongue: Ingen skal si vi ikke er på god vei dit... hehe.

 

Jeg vurderte forøvrig på kødd å kommentere intradag hode-skulder formasjon i dag tidlig kl 10, men lot være. Men jeg registrerer at fallpotensialet fra denne ble tatt ut og vel så det. Kanskje man ikke skal kimse av slike formasjoner intradag heller :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg, eller er fallet så langt i dag overraskende lite?

Det er ikke bare deg! Årsaken er vel at futtene har snudd til svakt pluss. Vi har hatt noen slike dager hvor USA-børsene endte kraftig ned foregående kveld, men hvor de åpner i pluss neste dag. Da er det en heftig kamp her på berget mellom panikkselgerne og de optimistiske plukkerne. Hvis det positive bildet i USA vedvarer, kan det godt hende vi henter oss inn i pluss. På den annen side er nedturen desto større dersom det snur i USA. Uansett er futurene notorisk upålitelige i dagens marked. De indikerer tross alt bare åpningen (slik som Netfonds estimater her hjemme), og kan ikke spå den type massive salgspress de hadde på slutten i går.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel snarere om det skjer i dag eller i morgen? :unsure:

Hehehe, litt vel svartsynt kanskje, men for all del, det kan vel muligens skje.

 

Se på kronekursen! Vi nærmer oss 7kr mot dollar nå!

 

Satt oppe (litt for lenge) i går og leste på Hegnar Online forum av alle ting. Fant mange tråder startet av Klimbull som faktisk imponerte meg. Det virker som om han har truffet veldig godt (ut i fra det jeg rakk å lese). Han brukte en eller annen modell (som blir alt for avansert for meg), til å avgjøre kortsiktige retninger i markedene. Jeg skal holde meg oppdatert på hva han skriver nå fremover og se om han fortsetter å ha rett. I så fall vil jeg nok ta dette med i vurderingene (altså ikke stole blindt) på om jeg skal kjøpe eller ikke når jeg ellers vurderer det.

 

Uten sammenheng forøvrig nevnte han i disse dager på at opsjoner skal innløses (tror det var i dag i norge og i morgen i usa++) og at dette vil innvirke på børsene. Dette ville jeg ellers aldri tenkt på. Synes det er skremmende at dette skal kunne ha innvirkning på børsen fordi det betyr rett og slett at noen (de skikkelig store - Hedgefond osv) manipulerer kursene for å få opsjoner "in the money". Gearingen er jo her mye høyere så jeg forstår at dette kan være gunstig for dem. Ulovlig så klart, men lønnsomt :rolleyes: Noen med tanker rundt dette? Bare vanlig skremselspropaganda fra frustrerte småsparere eller reelt?

Link to comment
Share on other sites

Dagens utvikling viser bare hvor dumt det er å være så skråsikre i dagens marked. 2,5 % ned nå enda oljeprisen faller under 70 dollar fatet er for ingenting å regne.

 

Det KAN faktisk enda vise seg at sluttnoteringen fra fredag blir årets laveste... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Oj da Songa...

 

http://www.songaoffshore.no/index.php?name...se=1260203.html

 

Et av selskapene på min overvåkningsliste. Kriseemisjon til 25kr ja... Tenke seg til at jeg solge med et tap som irriterte meg til rundt 69 (59?) eller noe hvis jeg ikke husker helt feil. Jammen meg godt jeg gjorde det da i alle fall :mellow: SDRL var visst et bedre bet viser det seg (ikke at det akkurat har vært bra det heller men).

Link to comment
Share on other sites

Dagens utvikling viser bare hvor dumt det er å være så skråsikre i dagens marked. 2,5 % ned nå enda oljeprisen faller under 70 dollar fatet er for ingenting å regne.

 

Det KAN faktisk enda vise seg at sluttnoteringen fra fredag blir årets laveste... :blink:

Jeg regner med at det er meg du sikter til? Det spiller jo liten rolle hvor skråsikker man er, dersom man ikke backer opp med store bets. :wink:

 

Når det gjelder årets laveste notering, så kan selvsagt alt skje. Månen kan være en gul ost. I skrivende stund er OSEBX under nivået du beskriver. La oss si at det er 50/50 sjanse for at nivået holder i dag. Det vil allikevel være ytterligere en drøss børsdager i 2008 med nye muligheter. Hovedtrenden er tross alt ned både på børser og for oljeprisen. Gi meg en eneste god grunn til at bunnen skal være nådd!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ett solid papirtap i Yara, heldigvis er ikke posten veldig stor men likevel. Jeg kjører ikke Stopp loss på denne, ikke "When in trouble, double". Har en SH strategi nå, "Sit and Hope". ;-)

 

En liten trøst får være at jeg ikke fulgte dette rådet fra juli, hvor DNBMarkets anbefaler kjøp av Yara på kurs 398,- med kursmål 550,-.

 

Yara profitterer på stigende USDNOK, selskapet altså - ikke aksjen kan det se ut til.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...