Jump to content

Episode 1150 - Torsdag 16. oktober 2008


Pirelli

Recommended Posts

Tviler ikke på at vi skal mer ned i dag, men dollarkursen demper vel en del for oljefall samtidig som en må huske på at en del av fallet i usa ble tatt ut i oslo i går. Dollaren holder vel å klatre opp på stupetårnet...spørsmålet er vel hvilken avsats den velger og hvor lenge den vil stå å kvie seg før den hopper;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply
Da har jeg ett solid papirtap i Yara, heldigvis er ikke posten veldig stor men likevel. Jeg kjører ikke Stopp loss på denne, ikke "When in trouble, double". Har en SH strategi nå, "Sit and Hope". ;-)

 

En liten trøst får være at jeg ikke fulgte dette rådet fra juli, hvor DNBMarkets anbefaler kjøp av Yara på kurs 398,- med kursmål 550,-.

 

Yara profitterer på stigende USDNOK, selskapet altså - ikke aksjen kan det se ut til.

 

Hehe. Enda godt du ikke hørte på de griske rentetyvene. Har selv ikke tatt DNB på alvor siden jeg ble ansett som en tyv da jeg gjorde et innskudd på 10.000,- cash, i en av deres filialer for noen år siden. Er noe helt annet, men dog med samme resultat - vi hører ikke på dem :)

 

Tviler ikke på at vi skal mer ned i dag, men dollarkursen demper vel en del for oljefall samtidig som en må huske på at en del av fallet i usa ble tatt ut i oslo i går. Dollaren holder vel å klatre opp på stupetårnet...spørsmålet er vel hvilken avsats den velger og hvor lenge den vil stå å kvie seg før den hopper;)

 

Jeg antar at de bygger seg høyere enn stupetårnet rekker. Virker ikke som 10 meter'n er høyt nok.

På kort sikt kan det være en god invest å kjøpe dollar i store kvanta. På lang sikt er det et enormt tapsprosjekt (tror JEG)!

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at det er meg du sikter til? Det spiller jo liten rolle hvor skråsikker man er, dersom man ikke backer opp med store bets. :wink:

 

Når det gjelder årets laveste notering, så kan selvsagt alt skje. Månen kan være en gul ost. I skrivende stund er OSEBX under nivået du beskriver. La oss si at det er 50/50 sjanse for at nivået holder i dag. Det vil allikevel være ytterligere en drøss børsdager i 2008 med nye muligheter. Hovedtrenden er tross alt ned både på børser og for oljeprisen. Gi meg en eneste god grunn til at bunnen skal være nådd!

 

Jeg siktet vel til oss alle, men månen er definitivt ikke en gul ost. Det er faktisk tatt med prøver av månen hit ned til jorda og analysert. Prøvene viste med all tydelighet at den ikke var en ost! :laugh::laugh:

 

Det er det som er så fint med naturvitenskap. Den bygger på realiteter istenfor all mulig synsing, teknisk analyse og uttalelser fra alle mulige "eksperter" innefor børs og finans.

Sånn sett likner aksjemarkedet på fotballen Engabhoy! :biggrin:

 

Min påstand er at ingen vet hvor haren hopper fremover. Jeg kan gi deg en grunn til at det kan snu nå siden du ber om det: Det kan komme indikasjoner som viser at krisepakkene er i ferd med å virke.

 

For diskusjonens skyld er det selvsagt bra at ikke alle tar alle mulige forbehold hele tiden. Da vil det bli ganske kjedelig. Håper både du og Zoonic fortsetter som dere alltid har gjort :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Ang. TA:

 

Må si jeg er imponert. Finnes det et selskap på Oslo Børs som ikke er salgskanditater basert på trendkanaler og støttenivåer. Må si jeg er imponert! :laugh:

 

I dagens morgenrapport fra Investtech beskrives Scana Industrier og Aker BioMarine som salgskandidater.

 

 

– Scana Industrier har brutt ned fra en svakt fallende trend. Dette signaliserer en fortsatt svak utvikling. RSI er oversolgt, men så lenge RSI-kurven fortsetter å falle, anses ikke dette å styrke aksjen. Det er lite støtte under dagens nivå. Kort sikt: Svak salgskandidat. Middels lang sikt: Svak salgskandidat, sier analytikeren.

 

 

– Aker BioMarine er blant aksjene som har falt minst siden mai, men ligger likevel i en langsiktig, fallende trend. Videre nedgang innenfor denne indikeres. Det er motstand ved 14 kroner og aksjen ligger nå nær dette nivået, noe som bør gi en reaksjon ned. Det er lite støtte under dagens nivå. Kort sikt: Salgskandidat. Middels lang sikt: Salgskandidat, avslutter analytikeren.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en formening hvor YARA er på vei? Q3 tall kommer vel på fredag, og historisk sett skal jo 140-ish NOK være en meget god kurs. Inntjeningen er bunnsolid, selv om prisen på gjødsel har sunket en del. Mange indikasjoner som tyder på kjøp, men interessert i kortsiktig oppside. Vurderer en større post...

Link to comment
Share on other sites

For diskusjonens skyld er det selvsagt bra at ikke alle tar alle mulige forbehold hele tiden. Da vil det bli ganske kjedelig. Håper både du og Zoonic fortsetter som dere alltid har gjort :biggrin:

Forskjellen mellom oss er at jeg rapporterer det jeg observerer, mens Zoonic proklamerer det han håper. Enten man liker det eller ikke så har børsene vært i en nedadgående trend lenge. De som har tatt dette inn over seg tidsnok, har kunnet tjene gode penger i et volatilt marked. Blind optimisme har derimot ikke vært noen suksessfaktor i aksjemarkedet i 2008.

Link to comment
Share on other sites

gogl 8.72? Noen som har noen ide om hvor dårlig det går for dette selskapet?? :)

Har ikke noen ny info, men de har 70% av skipene sine på langtidskontrakter og har sagt at du skal fortsette med utbytteutbetalinger, så med mindre noen av kundene på langtidskontrakter har mistet all betalingsevne, bør det gå veldig bra i forhold til de fleste andre i bulk.

 

Kjøpte meg opp 9 kr. Like mange som jeg solgte med stort tap på 13...

 

Hadde jeg hatt cash nå, hadde jeg hamstret GOGL og SDRL framover, men jeg får bare sitte med tapene mine i stedet :sad:

Link to comment
Share on other sites

Merril og Citi hadde ingen udetonerte bomber i skapet ved denne korsvei (i det minste ingen de fortalte om), selv om selskapene taper penger i bøtter og spann.

 

Blir markedet lettet over at det ikke var noen store overraskelser eller skuffet over store tap..?

OSE dipper i alle fall litt til nå, men 'fut-linken' min har forsinkelse så der får jeg vente og se.

Link to comment
Share on other sites

TechOne: Den oppfatningen jeg også har, men blir jo noget skeptisk når den virker så til de grader bunnløs. Føles som om det er noen som sitter på mer informasjon enn meg...

 

lasolas: Jeg er litt skeptisk. Har observert tidligere i slike nedgangstider (denne nedgangstiden for å være mer presis) at aksjer som leverer bra resultat og til og med over forventninger opplever en kursnedgang dagen derpå. Trolig pga at folk ser på det som en mulighet til å få solgt unna en del uten å drive kursen for mye ned. Skal aldri si aldri, men jeg er som sagt skeptisk

Link to comment
Share on other sites

Det du sier er en helt korrekt observasjon Yngve.

I nedgangstider er det vanlig å bruke en 'sell on news' strategi.

 

Når det er sagt så er Yara relativt sett sterk i dag, og det virker som om det er en del støtte rundt disse nivåene.

Videre er futtene fortsatt blå, så vi burde stige litt frem mot stengning i dag.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Yngve når det gjelder YARA. Jeg følger ikke aksjen spesielt tett, men jeg har uansett til gode å lese at det fryktes et svakt resultat. Tvert imot virker det som alle forventer et sterkt resultat. Det er heller ikke noen hemmelighet at P/E er lav. Jeg kan derfor ikke skjønne at resultatpresentasjonen skal kunne løfte kursen betydelig. Derimot har USA-børsene i kveld alt å si. Aksjer av typen YARA og REC svinger lett +/- 10% på en dag uten selskapsspesifikke nyheter. Kort oppsummert: Kjøp YARA bare hvis man tror på rekyl i USA i kveld og fresdag i Oslo i morgen. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Et langvarig RALLY starter om ikke lenge, ingen tvil om det... :smile:

 

Jeg tipper at det store vendepunktet kommer 22. oktober kl. 10,35........wild.gif

 

Forskjellen mellom oss er at jeg rapporterer det jeg observerer, mens Zoonic proklamerer det han håper. Enten man liker det eller ikke så har børsene vært i en nedadgående trend lenge. De som har tatt dette inn over seg tidsnok, har kunnet tjene gode penger i et volatilt marked. Blind optimisme har derimot ikke vært noen suksessfaktor i aksjemarkedet i 2008.
Link to comment
Share on other sites

Kort innom for å sjekke makro, slett ikke så galt dette.

 

 

USA: Ledigheten ned

Antall "jobless claims" i USA falt mer enn ventet i forrige uke.

 

Jeg sitter på YARA til i morgen i påvente av tall. (Trur eg)

Link to comment
Share on other sites

det ble jo tatt godt imot også, skal vi altså ikke få sluttnotering under 240 i dag heller? vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det, vi har jo tross alt holdt oss under hele dagen...

Link to comment
Share on other sites

Finfine tall! Initial Claims falt til 461K (ventet 470K), mens Core CPI kom inn på 0.1% (som ventet). Dette bør kunne gi støtte til en etterlengtet rekyl i Unaiten. :smile:

Dessverre ble resten av makropakka sendt rett inn fra helvete: Industrial Production -2.8% (ventet -0.8%) og Philadelphia Fed -37.5 (ventet -5.0). Vi ender med andre ord på årsverste, og må sette vår lit til oljelagertall og/eller en mirakuløs rekyl i USA. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...