Jump to content

Episode 1154 - Onsdag 22. oktober 2008


felis

Recommended Posts

Hoff@, denne "metoden" din her.....

 

TULLBALL!!! :laugh:

 

Her er en liten oppsummering fra mine bevegelser siden nyåret:

- Jeg har truffet på 13 av 16 trader.

- På de 3 jeg bommet på har jeg realisert (raskt) ett ubetydelig tap.

- Porteføljen har en realisert gevinst på 46% i forhold til startkapitalen ved nyttår.

 

Den 17ende traden min (Yara) raderte ut mesteparten av gevinsten for året, den er ikke realisert ennå. Men nå sitter jeg "stuck" og har fått igjen litt for det foreløpig. Skulle jeg benyttet SL på den traden når jeg så den begynte å falle? YES!!!! Mens jeg venter på at Yara skal slå tilbake sitter jeg bare å glor på mulighetene.

 

Jeg var veldig flink og heldig helt til jeg håpet på at Yaras kvartalsrapport skulle få fart på sakene. Man kan ikke håpe som trader, aksjen er kun verdt det den trades for i øyeblikket.

 

En god trader taper lite når han tar feil, og tjener mye når han får rett.

Link to comment
Share on other sites

En god trader taper lite når han tar feil, og tjener mye når han får rett.

 

 

Helt enig... Og det er fullt mulig slik Hoff har beskrevet det etter hva jeg kan se...

 

I dag ble jeg stoppet ut i REC på 72,90 etter kjøp på 73,00 (håpet på rekyl mot slutten)... for så å kjøpe igjen 72,30 under sluttauksjonen (riktignok da en langt mindre "overnattingspost")

 

 

 

Dette reelle eksemplet er kanskje med ekstremt tett SL (SL-en ble satt ganske umiddelbart etter kjøp da den (tilfeldigvis?) tippet opp igjen til 73,50-73,60), men ved 5.000 aksjer er da tapet kr -500+ kurtasje i stedet for kr -5.000+kurtasje (aksjen endte jo på 72,00), selv på kun en krones bevegelse i aksjen.

Link to comment
Share on other sites

USA-børsene er en hårsbredd over bunnoteringene fra 10. oktober. Oljeprisen nærmer seg faretruende 50-tallet. Hvis ikke OPEC gjør noe drastisk på fredag, er det fortsatt mye nedside på Oslo Børs.

Minirekylen på slutten reddet DJIA fra årsverste, men ikke Nasdaq og S&P 500. Heller ikke mye trøst å finne i oljeprisen etter lagerøkning i USA. Ny dag med nye muligheter for kortsiktige tradere på Oslo Børs i morgen! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hoff@, denne "metoden" din her.....

Dette kan umulig være en profitabel strategi...Du(flere her inne..) "tipper" at en aksje skal gå en eller annen vei og gjør den ikke det(iløpet av minutter...), så hives det ut med større eller mindre tap...kurtasjen kommer jo på toppen...

 

TULLBALL!!! :laugh:

 

 

Nå er det lenge siden jeg har tatt Zoonic alvorlig og grunnen til det burde være innlysende. :cool:

Derfor gidder jeg knapt å bruke energi på å svare, for det trenger som regel ikke langt nok inn.

Har bare lyst til å nevne som ett eksempel at å selge 10k REC til 77,50 koster 348,75 i kurtasje. Skulle jeg derimot bli med ned i sluket og selge i sluttaksjonen hadde jeg fått 55k mindre for aksjene, og du snakker om kurtasje kostnader?

Og når en nå ser på USA virker REC til 72 ganske dyrt med tanke på morgendagen.

Link to comment
Share on other sites

Minirekylen på slutten reddet DJIA fra årsverste, men ikke Nasdaq og S&P 500. Heller ikke mye trøst å finne i oljeprisen etter lagerøkning i USA. Ny dag med nye muligheter for kortsiktige tradere på Oslo Børs i morgen! :cool:

Skal ikke svartmale dette...trur vi ender i pluss når morgendagen er over. På fredagen kommer kuttet i Oljen, og trur mange kommer til og posisjonerer seg i morgen på Oljeose.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Donald er meget bra og ofte bedre enn mye av disse "finansnyhetene"...nedgangen har forøvrig ikke kommet spesielt brått på, men noe mer enn ventet...

 

Da må man benytte seg å mulighetene som da byr seg....

 

Hvis du hadde brukt litt mindre tid på Donald og litt mer tid på finansnyheter, hadde ikke tidenes børskrakk kommet like overraskende... :wink:
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt mørkt, når man er langsiktig slik jeg er i Yara nå (1 uke i dag) må man more seg med noe. For eksempel har jeg satt meg skikkelig inn i Yara som selskap og markedet de opererer i, kanskje noe man burde gjort før man kjøpte aksjen - men som allerede bekjent var min inntreden i aksjen ment å være svært kortsiktig.

 

Aksjen faller fordi markedets oppfatning av hovedproduktet til Yara, Urea, er i fritt fall. Grafen på side 2 i denne rapporten forteller det meste. Men Yara leverer veldig mye mer av annet, Urea utgjør det fjerde største produktet, ca. 15% i salg. Andre produktgrupper er ikke utsatt for det samme prispresset som Urea.

 

Selskapet er også i en sterk finansiell posisjon, de profiterer på USDNOK utviklingen og fallende energi priser. Så, er man ikke en strategi drevet trader og ønsker en langsiktig aksje kan Yara være verdt en titt. Det kan imidlertid være lurt å vente til turbulensen har roet seg, volatiliteten er på full vei tilbake etter noen dager med tilnærmet normale svingninger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...