Jump to content

Episode 1155 - Torsdag 23 oktober 2008


Zoonic

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Med å sitte på gjerdet, mener jeg implisitt at 'alle' har solgt seg ut, og ikke har tenkt seg inn igjen med det første.

Dette gjelder ikke bare utlendinger.

Vital forsikring dumpet jo aksjeporteføljen sin (pensjonspenger) forleden.

Det i seg selv var jo fantastisk bra gjort. Å realisere et megatap nær bunnen(?) er jo en klassisk amatørtabbe.

Enten må man selge ut tidlig i nedgangen (gitt at man ser den komme), ellers burde de ha vett til å bli sittende siden det tross alt er snakk om svært langsiktig kapital.

Link to comment
Share on other sites

Nå tryna OSE virker det som...
Oslo (TDN Finans): Ordreinngangen til industrien i eurosonen falt med 1,2 prosent i august sammenlignet med måneden før. På årsbasis var det en nedgang på 6,6 prosent i ordrene. Dette viser sesongjustert statistikk fra Eurostat torsdag, ifølge Bloomberg News. På forhånd var det ventet en oppgang i industriordrene på 0,5 prosent på månedsbasis, og en nedgang på 0,1 på årsbasis, ifølge en sammenstilling foretatt av Bloomberg News.
Link to comment
Share on other sites

Alle må da vite at selskapene uttrykker usikkerhet mhp. fremtiden når de fremlegger resultatet. Dette må de da vel ikke vente i 3 måneder for å få bekreftet. Skulle tro det var innbakt i de grusede kursene allerede. Ofte viker det som at en "nyhet" skal vike hver gang den gjentas.

 

Når det gjelder resultatet til AKSO var da dette på linje med estimatene,. Driftsresultatet før avskrivninger var 0,6 % dåligere enn forventningene. At nettoresultatet var en god del under skyldes sikringstransaksjonene. Selskaet uttrykte videre at de forventet et forsatt sterkt marked fremover, men de la til at usikkerheten øker noe pga mulige utsatte investeringer hos en del kunder pga finanskrisen.

 

markedet valgte altså å legge vekten på dette siste. Som om det skulle komme som en overraskelse? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Bedre med oppgang på lite volum enn nedgang på stort! :biggrin:

La meg utdype dette litt. Oslo Børs snudde relativt tidlig i pluss på lavt volum. Det var med andre ord liten overbevisning bak oppgangen. Når det så dukker opp en dårlig nyhet (svake industriordre i EU), kommer de smarte pengene på banen for å shorte. Da er det adskillig større overbevisning i panikksalgene og volumet stiger. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det er et polskifte på gang nå - og USA/resten av verden vet ikke helt hvem som skal lede an - noen dager følger USA verden og neste dag er det omvendt. Etterhvert vil kanskje andre økonomier enn den amerikanske bli bjellesauen?

 

Angående den generelle utviklingen så tror jeg vi er ganske nær bunnen - den realøkonomiske situasjonen skal ihvertfall forverres enormt i forhold til dagens og den antatt kommende for å forsvare kursene vi allerede ser (selv om psykologien kan ta dem enda lenger ned). Men vi nok kommer til å bli her nede en stund før vi sakte (tar tid å kjøle ned brente fingre) kryper oppover igjen - kanskje om et halvår eller et år eller 3 år eller....:)

Link to comment
Share on other sites

God lunsj :rolleyes:

 

En liten digresjon til Zononic som latterligjorde bruken av SL, nå hadde jeg tapt nermere 100k på REC, og det på under 24 timer :mad:

Kansje jeg går innigjen nå og da kan jeg kjøpe over 1000 aksjer fler til samme pris som i går :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hm...

 

Slutter vi på ny årsværste for hovedindeksen idag da? :ohmy:

 

Selv om det ikke er lengre siden enn torsdag husker jeg ikke hva den var, men det var vel rundt 226 poeng.

Noen med bedre husk?

Vet ikke om husken er så mye bedre, men svaret er uansett 226.07. Du peker på et interessant fenomen, nemlig at markedets hukommelse er svært kort. Et par dager med oppgang og alle begynner å snakke om at bunnen er nådd... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk volumet idag da..... :mellow: Bare tull dette...

 

Og når jeg mente at vi skulle opp idag, så mente jeg til rundt kl. 10.30, beklager at jeg uttalte meg lit "klønete"... :laugh:

 

 

_________

Link to comment
Share on other sites

Da sies det slik imorgen om det "ikke" gikk veien...

 

" SER TIL MIN OVERRASKELSE AT JEG ER UTE AV REC PÅ SL..."..... :laugh::laugh:

 

 

Jeg ser det ble en perfekt timing med ny inntreden i REC, tror jeg er såpass konfortabel at jeg overnatter med aksjene :biggrin:
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...