Jump to content

Episode 1155 - Torsdag 23 oktober 2008


Zoonic

Recommended Posts

Torsdagspiten er herved en realitet... :smile:

 

_____

 

USA "pent" ned, ikke merkelig etter markert nedgang ellers i verden idag.

 

Da ender vi nok bra i ++ imorgen...

 

Drøm søtt om SL`r og andre ting.... :wink:

 

 

Lykke til! :smile:

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Det er ikke helt mørkt, når man er langsiktig slik jeg er i Yara nå (1 uke i dag) må man more seg med noe. For eksempel har jeg satt meg skikkelig inn i Yara som selskap og markedet de opererer i, kanskje noe man burde gjort før man kjøpte aksjen - men som allerede bekjent var min inntreden i aksjen ment å være svært kortsiktig.

 

Aksjen faller fordi markedets oppfatning av hovedproduktet til Yara, Urea, er i fritt fall. Grafen på side 2 i denne rapporten forteller det meste. Men Yara leverer veldig mye mer av annet, Urea utgjør det fjerde største produktet, ca. 15% i salg. Andre produktgrupper er ikke utsatt for det samme prispresset som Urea.

 

Selskapet er også i en sterk finansiell posisjon, de profiterer på USDNOK utviklingen og fallende energi priser. Så, er man ikke en strategi drevet trader og ønsker en langsiktig aksje kan Yara være verdt en titt. Det kan imidlertid være lurt å vente til turbulensen har roet seg, volatiliteten er på full vei tilbake etter noen dager med tilnærmet normale svingninger.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Nei.. det er ikke helt mørkt...Har faktisk ventet på disse tidene i minst et år etter gradvis å ha solgt meg ut av markedet fra 2004 (for tidlig) til høsten/nyttår 2007... Det er de gode long-kjøpsanledningene som står foran oss nå...spesielt i det øyeblikk vi bryter ut/opp fra den negative hovedtrenden nedover som vi nå er inne i... det kan jo være i morra eller om 9 mnd...

 

Har som sagt tidligere begynt å kjøpe litt, bare for å bli ivrig nok til å følge med tettere på utviklingen.

 

Vanskelig å være tålmodig nok nå med longkjøpene :smile: , så da må jeg foreløpig følge på med litt hedging i OBX-puts på de veldig blå dagene...

 

Totalindeks rett ned på bunnlinjen i 20-års trenden (hovedindeks 150) for så opp igjen ville være perfekt...

 

Good Luck!

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke svartmale dette...trur vi ender i pluss når morgendagen er over. På fredagen kommer kuttet i Oljen, og trur mange kommer til og posisjonerer seg i morgen på Oljeose.. :rolleyes:

For det første har denne posisjoneringen allerede funnet sted. STL har faktisk steget 20% på fem dager. For det andre kommer ikke kuttet til å bli så stort som optimistene håper. For det tredje vil selv et megakutt medføre gevinstsikring og kursfall (sell the news).

 

Faktum er at S&P 500 ikke har sluttet lavere siden 21. april 2003, samtidig som man må tilbake omtrent til årsskiftet 2006/2007 for å finne en lavere oljepris. Da er det rimelig trygt å anta at stemningen på Oslo Børs vil være bearish i morgen tidlig. En eventuell børsoppgang i Asia kan selvsagt lette stemningen, men de er minst like styrt av USA som oss. Derimot er det ingen gitt å vite hvordan morgendagen utvikler seg videre, men din og Zoonics tro på pluss til slutt minner mer om et ubegrunnet håp enn noe annet.

Link to comment
Share on other sites

men din og Zoonics tro på pluss til slutt minner mer om et ubegrunnet håp enn noe annet.

Du tulle Utrulig mye med din HobbyPsykologi nå EngaBhoy "Mister negativ"....Vent heller til morgendagen er over, så kan vi komme tilbake.

 

Go natt og sov godt. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Du tulle Utrulig mye med din HobbyPsykologi nå EngaBhoy "Mister negativ"....Vent heller til morgendagen er over, så kan vi komme tilbake.

 

Go natt og sov godt. :cool:

Det er ikke "hobbypsykologi" at STL har steget 20% siden torsdag, samtidig som både S&P 500 og oljeprisen har falt markant. Det er tørre fakta uten noen tro eller overbevisning. Jeg presiserte at jeg ikke vet hva som blir fasiten i morgen ettermiddag, men jeg er 99% sikker på at Oslo Børs åpner ned. Du er tydeligvis like sikker på at vi ender i pluss, men "argumentasjonen" er dessverre for tynn til å overbevise meg. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tok litt AKSO på 50,2.

Jeg synes de ble straffet urettmessig hardt, og tror den skal korrigere noe opp igjen gitt at den overraskende positive holdningen på Europa-børdene vedvarer. Hvis ikke kastes den kjapt ut igjen...

Link to comment
Share on other sites

Men ned 15% var da ekstremt.

Realistisk sett var da ikke tall/guiding dårlig

Muligens, men AKSO straffes ikke mer enn YARA, NHY og REC. (Kursen ble holdt kunstig oppe i går.) Det som er mest skremmende med disse reaksjonene på resultatene, er at analytikerne og markedet forøvrig ikke har fått med seg at det er resesjon og finanskrise. Resultatene vil være mye dårligere i kommende kvartaler sammenlignet med fjoråret. Dette er tydeligvis ikke priset inn ennå, for både i Norge og USA straffes aksjer som guider negativt (og de er i soleklart flertall). Da kan umulig bunnen i aksjemarkedet være bak oss. :sad:

Link to comment
Share on other sites

nettoresultatet og eps til akso var jo helt på jordet. heldigvis har de en såpass stor backlog, selvom det også knyttes usikkerhet rundt denne med fallende oljepriser. de traff hvertfall bra på kapitalmarkedsdagen dems i fjor vinter om flat vekst i 2008, får bare håpe de treffer like godt på veksten de har spådd i 2009-2011. hvis "spådommene" deres er rett er PE i dag på ca 4,5.

 

ja: jeg sitter med akso-aksjer

Link to comment
Share on other sites

Det jobbes med saken Enga'.

 

Hver eneste dag i det siste tikker det inn reduserte kursmål og reduce/hold-anbefalinger fra diverse meglerhus.

Men, jeg legger merke til at det synes som om de store internasjonal aktørene ligger i forkant her relativt til norske meglerhus.

Det er nok fortsatt nedside ja, for langt fra alle har tatt inn over seg at de gode tidene virkelig er over.

Det synes som om mange tror at 'plutselig' så snur det, og børsen fyker rett opp sammen med høyere oljepris og lavere renter.

 

Vel, wake up and smell the coffee assholes....

Link to comment
Share on other sites

Resultatene vil være mye dårligere i kommende kvartaler sammenlignet med fjoråret. Dette er tydeligvis ikke priset inn ennå, for både i Norge og USA straffes aksjer som guider negativt (og de er i soleklart flertall). Da kan umulig bunnen i aksjemarkedet være bak oss. :sad:

 

vet ikke om resultatene vil være mye dårligere i kommende kvartaler, men totalt sett vil det nok bli levert dårligere resultater. må si jeg tror markedet langt på vei har korrigert for dette, selvom det til gangs motbevises med f.eks yara, stl, nhy, rec og nå akso. men skal også sies at stl og yara har "korrigert" seg litt opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Her har OSE på noen måneder mer enn halvert seg pluss at mange store selskapet har sunket ca 75 %. og så sier dere at markedet ikke har tatt inn over seg at det er dårligere tider? Hvor langt ned skal vi da før dere er mener at kursene gjenspeiler verdiene? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Her har OSE på noen måneder mer enn halvert seg pluss at mange store selskapet har sunket ca 75 %. og så sier dere at markedet ikke har tatt inn over seg at det er dårligere tider? Hvor langt ned skal vi da før dere er mener at kursene gjenspeiler verdiene? :laugh:

Hva så om OSEBX er halvert? Faktum er at store og solide selskaper som YARA, REC, AKSO og NHY har blitt skambanket umiddelbart etter resultatframleggelse. I min verden tyder det på skuffelse. Skuffelse framkommer når fasiten er dårligere enn forventningene. Har du noen alternativ forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Hver dag leser jeg lignende oversikter fra USA:

 

Of the companies that issued earnings guidance with their quarterly reports, 39% were negative, 29% were in-line, 24% were mixed and only 7% were positive.

Aksjer prises som kjent etter forventninger til framtida. Når et markant flertall av selskapene guider NED, kan man ikke forvente at aksjekursene skal gå OPP.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...