Jump to content

Episode 1160 - Torsdag 30 oktober 2008


EHL

Recommended Posts

For å oppsummere pollen fra i går så hadde EngaBhoy og Felis og 9 til rett når de svarte 0-5% oppgang i dag. Fasit ble 2,72%, rimeleig midt i intervallet mao. Jeg på min side var på lik linje med majoriteten her i overkant optimistisk. Hadde i grunn tro på en oppgang rundt 5%, men håpet om noe litt bedre vippet meg over i det øvre intervallet.

 

Forøvrig registrerer jeg at min 'flytsone' på børsen definitivt er over da jeg stadig satser på feil hest av mine utvalgte. Til og med lykkeaksjen har sviktet meg de siste dagene. Jeg er rett og slett impontert over at DESSC klarte å ende litterann ned i dag også. Menmen, tar det strengt tatt ikke så forferdelig tungt, innsatsen er heller begrenset. Jeg er ikke utpreget optimist til børsen på kort sikt egentlig så jeg vet ikke hvorfor jeg har aksjer i det hele tatt, men realisering av tap er jammen ikke lett :laugh: Ja, jeg vet det er tåpelig... Vi får bare vente og se hva fortsettelsen bringer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt de siste dagene til å snitte ned kurser, samt komme meg inn i ytterlige posisjoner.

Ny frigjort kapital benyttet til å laste opp det remmer og tøy holder...

 

Alt dette til sounden av Bonnie Tyler med tekstlinja "Turnaround, every now and then I........

 

Ha en fortreffelig aften og morgendag på Børsen.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte akkurat på det, Vidar...

 

Dette kan bli "grisete" for vår forumvenn... :mellow: , vi får håpe det går bra...

Angående mitt kjøp av TEL i dag på 33.25

  • Vidar: Ikke glem at ryktene om Telenors kjøp i India ble publisert i media minst så tidlig som 20. oktober. Aksjen har altså allerede blitt straffet for dette utover dagens 26% nedgang. Kursen var over 60 så seint som i forrige uke.
  • Pirelli: Du skriver at TEL har falt 71% siste 12 måneder. Kursen er faktisk ned 71% på mindre enn fem måneder.
  • Zoonic: Jeg trodde aldri jeg skulle oppleve en advarsel fra deg mot å gå long i et utbombet børslokomotiv!

Link to comment
Share on other sites

Dette oppkjøpet i India må generalforsamlingen stemme ned, det har aksjemarkedet gitt ett soleklart forvarsel på i dag.

Like klart svar fra analytiker og kredittratingbyrå (fra E24.no). Du veit du har bæsja i skuffen når kursmålet bankes ned fra 90 til 40 på direkten:

 

Finansinstitusjonen S&P Equity Research kutter onsdag kveld kursmålet på Telenor (TEL) fra 90 til 40 kroner aksjen. Samtidig har ratingbyrået Moody's vurdert å nedgradere gjledsratingen i Telenor fra «A2 senior» på lang sikts vurdering, og fra «Prime-1» på kortsiktig vurdering.
Link to comment
Share on other sites

Oljen snur opp med aksjemarkedene, vi kan få noen morsomme dager fremover. :cool::blink:

Krakket på slutten av dagen skyldtes et nyhetsoppslag om General Electrics resultatutsikter for 2009. Disse ble avdramatisert etter børsslutt, og aksjen er opp i etterbørshandel. Uansett er dagens marginale nedgang helt udramatisk i mine øyne etter gårsdagens gigarally. Jeg finner det mer bemerkelsesverdig at dollaren stuper og råvarer stiger etter en rentebeslutning som var ventet.

 

Jeg tror fortsatt at hva de neste dagene bringer på Oslo Børs, i stor grad bestemmes av BNP-tall i morgen og Statoils resultat på mandag. Ved børsslutt mandag kan OSEBX like godt være 200 som 250. Time will show! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hei, Enga ja.... :smile:

 

Zoonic: Jeg trodde aldri jeg skulle oppleve en advarsel fra deg mot å gå long i et utbombet børslokomotiv!

 

Ja, men da må du sitte litt da...det er det jeg er "redd" for at du ikke gjør, hiver ut(SL... :mellow: )med tap...

 

______

Link to comment
Share on other sites

Krakket på slutten av dagen skyldtes et nyhetsoppslag om General Electrics resultatutsikter for 2009. Disse ble avdramatisert etter børsslutt, og aksjen er opp i etterbørshandel. Uansett er dagens marginale nedgang helt udramatisk i mine øyne etter gårsdagens gigarally. Jeg finner det mer bemerkelsesverdig at dollaren stuper og råvarer stiger etter en rentebeslutning som var ventet.

 

Jeg tror fortsatt at hva de neste dagene bringer på Oslo Børs, i stor grad bestemmes av BNP-tall i morgen og Statoils resultat på mandag. Ved børsslutt mandag kan OSEBX like godt være 200 som 250. Time will show! :unsure:

 

Hei

 

Noen kommentarer:

 

Ad BNP-tallene i morgen. Kan ikke skjønne at "krisa" har rukket å gjøre seg SÅ sterkt gjeldende i de tall som tross alt ble samlet inn for en stund sida. Når er de siste tallene i BNP-rapporten i morgen fra?

 

Ad GE. Sikkert en forklaringsfaktor. Tror også at "få vil sitte over natta", gevinstsikring og "saueflokk-mentalitet også dataprogramerte meglere" bridro med sitt.

 

Ad renta ned i USA. Nå blir det enda mindre attraktivt å sitte i cash. Gitt at land har pumpet inn bra med penger, det vil dra opp inflasjonen, ja så betyr det at det kan være fornuftig å sitte i AKSJER med lav P/E og begrenset risko.

 

Til slutt et spørsmål: Hvorfor i all verden fastsetter Norges Bank renta noen timer FØR Fed gjør det i USA? Ville det ikke vært fornuftig å vente til dagen etterpå, slik at Norges Bank kan ta hensyn til FED og deres uttalelser og også vurdere dem. Dette virker helt molbo på meg. Skal sende spørsmålet til Norges Bank...

 

Mvh og lykke til,

 

Sitter i PROD, DNO, Songa og PDR... Litt vel oljetung potefølje, ikke bra, MEN tror på rekyl i oljeprisen nå...

Link to comment
Share on other sites

Megarally i Asia og fin-fin oljepris :smile:

Dersom mesteparten av TEL-fallet ble tatt ut i går (tvi-tvi Enga), får vi nok et skikkelig løft i dag :cool:

 

Ja, selv om oljeprisen falt litt tilbake igjen akkurat nå, så er det en solid oppgang siden børsens stengetid igår. Og oppturen i Asia er latså rundt 10 %. Knallsterkt! :biggrin:

 

Passer meg utmerket da jeg fortsatt sitter med mine okser. Kunne solgt dem med en liten fortjeneste igår, men har visst begynt å bli grådig. :laugh:

 

Lykke til idag! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Mornings :laugh:

 

En flott åpning sålangt, jeg er i tvil om jeg skal akkumulere eller benytte oppgangen til å sikre gevinst. Futtene er bra, men synkende og det er en stund til mandag, hva vil helgen bringe av nyheter? Det er ikke mye negativt som skal til før alt snur, på en annen side begynner vel markedet snart å bli mettet av dårlige meldinger vel?

 

Ja ja, dagen får vise

Link to comment
Share on other sites

Satte en short i REC på 58, oljeprisen synker + litt insideinfo som er teorier men katastrofale, men jeg anbefaler dere til å ikke legge noe vekt på det.

 

edit

 

skal si at TEL får kjørt seg, blir det en ny NSG greie?

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger såpass mye vekt på dette at jeg tror REC skal endel opp... :laugh:

 

 

Satte en short i REC på 58, oljeprisen synker + litt insideinfo som er teorier men katastrofale, men jeg anbefaler dere til å ikke legge noe vekt på det.

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

skal si at TEL får kjørt seg, blir det en ny NSG greie?

Bortsett fra fallende aksjekurser i begge tilfeller, er det ikke mange likhetstrekk mellom selskapene:

 

Norske Skog

- Meget høy gjeldsgrad

- Overkapasitet i markedet

- Ikke tjent penger på evigheter

- Lite framtidsrettet produkt

 

Telenor er derimot et bunnsolid og lønnsomt selskap som selger et produkt som fortsatt har lav penetrasjon i U-land. I den grad det er noen likhet, så må det være at begge selskapenes ledelse var/er stormannsgale i sine ekspansjonsplaner. Forskjellen er at Telenor skal finansiere dette med egenkapital, mens Norske Skog satte seg i gjeld oppover øra. I dagens markedssituasjon er det imidlertid galskap å signalisere at man har planer om en emisjon et kvartal fram i tid. Da er det selvsagt fritt fram for shorting i mellomtida.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...