Jump to content

Episode 1160 - Torsdag 30 oktober 2008


EHL

Recommended Posts

Bortsett fra fallende aksjekurser i begge tilfeller, er det ikke mange likhetstrekk mellom selskapene:

 

Norske Skog

- Meget høy gjeldsgrad

- Overkapasitet i markedet

- Ikke tjent penger på evigheter

- Lite framtidsrettet produkt

 

Telenor er derimot et bunnsolid og lønnsomt selskap som selger et produkt som fortsatt har lav penetrasjon i U-land. I den grad det er noen likhet, så må det være at begge selskapenes ledelse var/er stormannsgale i sine ekspansjonsplaner. Forskjellen er at Telenor skal finansiere dette med egenkapital, mens Norske Skog satte seg i gjeld oppover øra. I dagens markedssituasjon er det imidlertid galskap å signalisere at man har planer om en emisjon et kvartal fram i tid. Da er det selvsagt fritt fram for shorting i mellomtida.

 

Det jeg mente med en ny NSG greie var ett "gammelt halvstatlig selskap" som er tungt å snu på

Link to comment
Share on other sites

her er jo grunnen. bunnen er nok hvertfall satt og forbi

 

Kristne samlet seg onsdag foran børsene i flere byer i USA og Europa for å be om guddommelig inngripen i aksjekursene.

Artikkel av: NTB (HegnarOnline - 30.10.08 06:08)

Kristne samlet seg onsdag foran børsene i flere byer i USA og Europa for å be om guddommelig inngripen i aksjekursene.

 

Det var på 79-årsdagen til det store krakket på Wall Street den 29. oktober 1929 de kristne grupperingene samlet til bønnemøte foran børsene.

 

I finansdistriktet i London samlet om lag 100 personer seg i City Temple Church, for deretter å marsjere ned til London Stock Exchange, selve episenteret i jordskjelvet som har rammet Storbritannias økonomi. Også i New York, Amsterdam og Dublin samlet kristne seg for å markere den symboltunge dagen.

 

– Jeg er ikke noen dommedagsprofet. Vi tror at Gud også er Gud over økonomien, og vi ber nådig om at ingen må miste jobben, at ingen må miste hjemmene sine, og om at en større krise blir avverget, sier amerikanske Sharon Stone, som har koordinert bønnemøtene.

 

Også ansatte fra London Stock Exchange og Det internasjonale valutafondet (IMF) deltok i bønnemøtet i London.

Link to comment
Share on other sites

Nå får vi endelig håpe at ikke makrotallene skuffer, for da kan det bli grisete her. Jeg har benyttet euforien til å ta gevinst i TEL (34.70). Kursen har vært mer enn tre kroner lavere tidligere på dagen, og der havner den fort tilbake dersom USA-BNP for tredje kvartal var negativt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tok litt gevinst i SONGA. Er dermed kvitt belåninga: Det skal bli godt å sove godt igjen... Tror SONGA har mer å gå på. Blir fort kjøpt opp av f.eks. FOE.

 

Forholdene tatt i betraktning, OK tall fra USA.

 

  • BNP falt ikke så mye som ventet. Jeg er litt usikker på om og ev. hvordan BNP påvirkes av at alle finansinstitusjonene tar nedskrivninger
  • Ledigheten har ikke eksplodert.
  • Exon la frem gode tall.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

GOGL opp 24% og SDRL 17%. Jaggu meg på tide at det går litt opp igjen. Hjelper meg ikke stort, men littegrann i hvert fall.... Så spørs det hva som skjer i morgen.

 

Som tidligere nevnt, kjøpte en venn av meg ODIM på 36 og YAR på 103 kun på bakgrunn av at jeg anbefalte det. I dag anbefalte jeg salg av YAR kl 12, og så falt den kl 13. Skulle ønske jeg kunne gi meg selv slike fulltreffertips :biggrin:

 

Uansett, vedkommende rakk ikke å selge på så kort varsel, men nå går jo YAR opp igjen. Har anbefalt salg på 138, så får vi se om det blir 34% realisert gevinst på under en uke :happy:

 

Jeg blir bare sittende med min post, siden 34% bare er en fis i forhold til tapene jeg har. Morsommere å tipse andre enn å handle selv, så langt...

Link to comment
Share on other sites

REC foretok et hopp nå. Ute av shorten din enda Hoff@?

 

Nei, jeg var ute en tur og hadde ikke ventet dette hoppet, men det ser ut som futten går ut nå, tror jeg sette er SL i tilfelle noe er på gang, men det tviler jeg sterkt på og føler jeg sitter trykt med Shorten :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg var ute en tur og hadde ikke ventet dette hoppet, men det ser ut som futten går ut nå, tror jeg sette er SL i tilfelle noe er på gang, men det tviler jeg sterkt på og føler jeg sitter trykt med Shorten :biggrin:

 

Det dukket ikke opp noe nyheter/meldinger som skulle plutselig drive kursen opp?

Noen sjanse for at REC holder tett om de ryktene? (gitt at dem stemmer)

Link to comment
Share on other sites

Påfallende hvor annerledes Oslo Børs plutselig oppfører seg. Til tross for at mesteparten av oppgangen i USA er borte, og at oljeprisen har svekket seg betydelig i løpet av dagen, jobbes det nå med å presse kursene OPP. Disse faktorene ville ha ført til kollaps for ikke mange dagene siden, men nå skal det altså bygges shortposisjoner før det raser ned igjen.

Link to comment
Share on other sites

Påfallende hvor annerledes Oslo Børs plutselig oppfører seg. Til tross for at mesteparten av oppgangen i USA er borte, og at oljeprisen har svekket seg betydelig i løpet av dagen, jobbes det nå med å presse kursene OPP. Disse faktorene ville ha ført til kollaps for ikke mange dagene siden, men nå skal det altså bygges shortposisjoner før det raser ned igjen.

 

Kanskje ikke så rart at selgerne er færre etterhvert, det er kjemperisiko å shorte tungt i utbombede aksjer - tenk bare på VW som firedoblet seg i løpet av tre dager... Dersom short presset avtar er mange av selgerne borte. Vi kan forvente mange abnormale kursbevegelser dersom litt større aktører begynner å presse på kjøpersiden.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke så rart at selgerne er færre etterhvert, det er kjemperisiko å shorte tungt i utbombede aksjer - tenk bare på VW som firedoblet seg i løpet av tre dager... Dersom short presset avtar er mange av selgerne borte. Vi kan forvente mange abnormale kursbevegelser dersom litt større aktører begynner å presse på kjøpersiden.

 

Nå er det ikke så mange aksjer så har så tunge interessenter som Posche da...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke så mange aksjer så har så tunge interessenter som Posche da...

 

Nei, men det skal ikke så mye til å skvise shortere i enkeltaksjer. Eller skvise både opp og ned, se bare hvordan de etablerte trykte Vollevik ned i søla. Han flagget alle kjøp i media i håp om å bli bjellesau, men det etablerte felleskap med turbotraderne Spettet, Haussemann og Storslagen i spissen benyttet muligheten til å selge ned aksjene han kjøpte. Mest fordi de ikke likte han, tror jeg. Man skal ikke komme her og plutselig være kongen av Oslo Børs, der er det allerede ett etablert monarki og hoff som passer på hverandre. Kongen selv er selvsagt Fredriksen, kronprinsen er Trøim - som nå har funnet sin kornprinsesse, tidligere hoffhore men nå inne i varmen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere vy1! :biggrin:

 

Det er egentlig besynderlig at blodtimen ikke ble totalt rød i dag. Enig med deg der Engabhoy.

 

Tre dager med oppgang burde gitt ett kraftig fall med den utviklingen dagen fikk, de fleste tradere har nok gjort exit long og inntatt shortposisjoner i løpet av dagen. Telenor må ta noe av skylda, den gikk veldig motstrøms i går, og tok igjen deler av det tapte i dag.

 

plothistory.php?paper=OSEBX&exchange=OSE

 

Så spørs det om OSE klarer å gjøre brudd på trendkanalen, eller om det bare er en 'bump' på vei nedover.

Link to comment
Share on other sites

Påfallende hvor annerledes Oslo Børs plutselig oppfører seg. Til tross for at mesteparten av oppgangen i USA er borte, og at oljeprisen har svekket seg betydelig i løpet av dagen, jobbes det nå med å presse kursene OPP. Disse faktorene ville ha ført til kollaps for ikke mange dagene siden, men nå skal det altså bygges shortposisjoner før det raser ned igjen.

 

Hei

 

I DN stod det svart på hvitt. Storebrand, (Vital) m.fl. har den siste tida STORSOLGT aksjer, nesten koste hva det koste vil, for å oppfylle krav til egenkapitalandel. Dette kan forklare det STORE fallet vi har sett på OSE i det siste, i tillegg til mye annet som "problemer i finansverden", svekkt oljepris m.m.

 

Jeg vet ikke når disse skal inn, MEN da blir det trangt i døra, og da er det EKSTRA farlig å være short.

 

Tok noen poster i FAIR i dag. Prisen er UNFAIR...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...