Jump to content

Episode 1161 - Fredag 31 oktober 2008


Pirelli

Recommended Posts

Men USA er så vidt i pluss :blink:

 

Jeg teller på knappene å gå inn i bjørner igjen, men får ikke bestemt meg.........

 

Det sikreste er kanskje å vente på en eventuell nedgang og så kjøpe okser igjen. Føler meg mer bekvem med oksene enn bjørnene gitt.... :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Ja, da ser det sannelig ut til at vi ender i blått også idag. Isåfall har vi steget for hver eneste dag i uken. Hovedindeksen er nå faktisk ca 15 % høyere enn på det laveste på mandag.

 

Har vi sett bunnen? Ting begynner å tyde på det... :biggrin:

 

Jeg kjøpte bjørnene igjen nå og det er ennå snart 2 timer igjen, jeg skal vedde temmelig mye på at vi ender svakere enn nå +2%, jeg ser ikke bort fra at hele oppgangen forsvinner når tyngdekraften gjør seg gjeldene.

 

God helg

Link to comment
Share on other sites

Disse tallene blir nok ræva, det er vel ingen med TV apparat som ikke har fått med seg finanskrise og dommedag. Tallene basrer seg på spøreundersøkelser.

Spørsmålet er jo hva som er "ræva-referanse". Historisk sett er selvsagt tallene dårlige. Det skulle da bare mangle i en tid med resesjon og tidenes finanskrise. Markedet legger imidlertid mer vekt på endring fra sist og ikke minst avvik fra konsensus. Særlig denne type tall, som baserer seg på spørreundersøkelser, må være mildt sagt håpløse å spå for ekspertisen.

 

Briefing.com gjorde to mildt sagt dårlige forsøk i dag. Chicago PMI var ventet å bli 48.0, mens B. tippet optimistisk 50.0. Fasiten ble veldig mye dårligere: 37.8. For Michigan Sentiment var det ventet 57.5, men her var B. mer pessimistisk og tippet 52.0. Fasiten ble her marginalt bedre enn konsensus: 57.6. Jeg er usikker på om Briefing.com er inkludert i konsensustallene. Man må uansett anta at konsensus består av et gjennomsnitt av en haglskur av estimater med skyhøyt standardavvik. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det som virker litt skummelt nå er at mange åpenbart tror vi er i et bullmarked. Man har glemt at selv om finanskrisa eventuelt skulle være avverget, så går vi inn i en periode med resesjon og relativt svake selskapsresultater. Allikevel ser vi i dag at f.eks. CRU og NSG kjøres opp 30%. Dette skjer ikke med mindre 1) En stor aktør bestemmer seg for å kjøre kursen opp (ikke ned som har vært agendaen i uker og måneder), og 2) Småspekulanter hiver seg på toget. Kort sagt opptrer markedet som om det er opplest og vedtatt at bunnen er nådd. Hva har egentlig endret seg den siste uka? Nada! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

For å snakke om noe jeg ikke har greie på, så virker det på meg som om det er mye rart som er i nærheten av taket i trendkanalen nå, osebx, stl, djia for å nevne noen (kun en øyebeskuelse på chart som går 1-3 mnd tilbake). Magen sier at jeg skal selge, men jeg blir sjeldent enig med meg selv. Vi får se hva jeg har gjort når klokken slager helg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis STL slutter på dagens høyeste notering, går jeg short over resultatet på mandag. Her er det åpenbart spekulative forventninger med i bildet, så da blir det nok salgspress på mandag nær sagt uansett.

Som sagt så gjort! STL er nå på det høyeste nivået på en måned. Gikk samtidig long i AKSO, som uforståelig nok endte marginalt i minus, mens AKER, ACY og SUB alle endte opp 8%. God helg! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Du treffer jo aldri, Hoff@..... :laugh::laugh::laugh:

 

Hovedindeksen 244.80 +4.35%

 

Jeg kjøpte bjørnene igjen nå og det er ennå snart 2 timer igjen, jeg skal vedde temmelig mye på at vi ender svakere enn nå +2%, jeg ser ikke bort fra at hele oppgangen forsvinner når tyngdekraften gjør seg gjeldene.

 

God helg

 

Jeg spådde oppgang i dag, hva skjedde Hoff@-gutten....?

 

Fredagen er her og noen fresdag blir det ikke, ikke oppover iallfall Zooniv lærer aldri og jeg har helt gitt opp å kommentere spådommene hans.
Link to comment
Share on other sites

Du traff nok bedre i dag Zoonic, men hvis man spår oppgang hver bidige dag så... Lurer fryktelig på om denne uka er starten på en trendskifte over i et mer rolig marked (flatt eller svakere nedgang). Resesjonen har så vidt begynt slik jeg ser det, så noe større oppgang tviler jeg på. Til nød ser vi kanskje 300 en gang før nyåret. Som alltid, slik jeg ser det...

 

Og jeg ble sittende status quo til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Du treffer jo aldri, Hoff@..... :laugh::laugh::laugh:

Hehe, litt av en krig dere har Zoonic - Hoff@/EngaBhoy.

 

Synes ikke man skal glede seg over andres motgang da. Å strø salt i såret er ikke veldig pent. Men jeg tror vel Hoff@ har til smør på brødskiva, så spørs hvor tungt det tas. Alle tar feil i aksjemarkedet fra tid til annen og jeg er også veldig overrasket over oppgangen på slutten i dag. Det er sjelden kost at børsen stiger 5 dager på rad, og at det skulle skje i denne perioden hadde jeg absolutt ikke trodd.

 

Jeg er helt enig i det du skriver Yngve. Jeg tror også vi eventuelt KAN se 300 om ikke så alt for lenge, men noe særligere videre opp utover det har jeg ikke spesielt tro på i det korte/mellomlange løp. Jeg har derfor tenkt å satse på en taktikk der jeg kjøper på dårlige og selger på gode dager. Så får vi se om det lar seg gjennomføre i praksis, for det vet man jo aldri :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Farlig godt marked siste dagene...selv om volumene er "lave" på oppgangen...Men en kan jo ikke sammenlikne omsetningstallene (i kroner) direkte med de som fantes før kursene falt 50-70%....

 

 

Men.... før en bør gå tyngre inn bør det settes en høyere bunn enn den forrige...kommer denne til uken, eller vil det bli en ny bunn lavere enn den forrige ?? eller ingen av delene, dvs videre oppover...

 

I så måte er jo Statoilhydros resultatframleggelse på mandag en nokså tungtveiende ingredisens i det videre forløpet for hovedindeksen... :blink:

 

Blir det stor skuffelse i resultatet mandag... da har vi muligheter for betydelig mer raknarokk...

 

Motsatt, blir det jubelresultat, fyres vel raketten Oslo Børs mot 300 i ekspressfart....

 

Ellers er jeg som aksjonær tilfreds med Orklaresultatet gitt de rådende omstendighetene... spesielt imponerende er Brands, som midtveis i fjor var svekket...nå er de tilbake på track :smile:

 

Edit: stavefeil

 

God Helg!

Link to comment
Share on other sites

StatoilHydro leverer nok ett godt resultat, oljeprisen satt rekord i perioden som skal rapporteres. Snittprisen er langt over 100 dollar fatet, så det er mer spennende hva de proklamerer om fremtiden.

 

big.chart?style=1038&size=1&type=256&uf=

 

Basert på estimatene TDN har samlet har STL en P/E på 5.71 for 2008 fallende til 6.18 i 2009.

 

Kilde

Link to comment
Share on other sites

Enig mye av nyanseringen din om Statoilhydro.

 

Men hva er det som kan guides framover? En stadig mindre oljereserve, stadig lavere produksjon (der bommer de jo på negativ side nærmest systematisk etter hva jeg husker), og fortsatt dyre/høye letekostnader...og nå oljepris under breakeven for oljesandutvinningen i Canada...

 

Det kan saktens trengs et knallresultat eller noe ekstra i horisonten på den positive siden..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...