Jump to content

Episode 1165 - Torsdag 6. november 2008


Pirelli

Recommended Posts

Vi har i Oktober blitt vant til store svingninger, blant annet har Dow Jones hatt intradag svingninger over 1000 poeng. Fremover bør aksjemarkedene stabilisere seg, slik at fokuset igjen kan rettes mot fremtidig inntjening.

 

Morgendagen blir sånn sett viktig, går OSE på trynet igjen nå som oljeprisen faller tilbake og børsene over dammen korrigerer? Eller har aktørene allerede begynt å heve blikket?

 

All mulig grunn til å glede seg til neste episode :)

 

fpDJIA-narrow.gqplus?705fpNASDAQ-narrow.gqplus?705

Link to comment
Share on other sites

Er man long nå kortsiktig (dvs 1-2 mnd), er det fint med en liten nedtur nå med litt nedtur for å sette en høyere bunn enn den laveste.. Det vet vi må til innimellom... Jeg heller mest til at vi nå setter en bunn godt over den laveste, på vei mot totalindeks 300... og er posisjonert deretter, men fortsatt i begrenset grad, riktignok gearet av noen OBX calls og Seadrill kjøpswarrants som har gått 4-5 gangen kjøpspris.... I bunnen ligger puttene... uheldigvis kjøpte jeg putandelen av straddlen litt lavt... men shit au... lett å se etterpå hva som var håpløst å se i gjerningsøyeblikket...

 

Videre er det jo på dippene ned "billige" aksjer å plukke...NHY kunne jeg også godt tenkt meg litt av...

 

Når vi kommer til 2012/2013 så er vel de priser vi kjøper til nå desimaler, men fortsatt er det jo slik da at man får 50% flere NHY aksjer til kurs 20 kroner enn til 30 kroner.... dagens dilemma...

 

 

Good luck !

Link to comment
Share on other sites

Fremover bør aksjemarkedene stabilisere seg, slik at fokuset igjen kan rettes mot fremtidig inntjening.

Det essensielle spørsmålet er hvor langt fram i tid fokuset rettes. Det er ingen tvil om at aksjer er billige i forhold til inntjeningen i neste oppgangssyklus. Problemet er at denne ikke er rett rundt hjørnet slik mange tror/håper. Det er ikke fnugg av tvil om at de makroøkonomiske forholdene vil ble dårligere før de blir bedre. Hver eneste måned er arbeidsmarkedet, boligmarkedet og forbrukertilliten svakere enn foregående måned. Foreløpige tall for BNP for tredje kvartal i USA viste en nedgang på 0.3%. Jeg tror fjerde kvartal blir veldig mye verre.

 

På kort og mellomlang sikt er det derfor ikke uten videre godt nytt for oksene at fokuset flytter seg til det fundamentale. Hovedoppslaget på Yahoo Finance er nå: "Dow Down 350 as Investors Shift Focus to Economy". Dette etter at ADP Employment viste -157K (ventet -100K, forrige -26K) og ISM Services viste 44.4 (ventet 47.0, forrige 50.2). Begge tallene er altså klart verre enn både forventninger og forrige måned. De makroøkonomiske forholdene tilsier dermed fortsatt børsnedgang. På den annen side fortjener børsene en rekyl etter bedringen i finansmarkedene. Spørsmålet er da om denne allerede er tatt ut med en oppgang på 33% (OSE) fra bunnen, eller om det er mer å hente.

Link to comment
Share on other sites

De makroøkonomiske forholdene tilsier dermed fortsatt børsnedgang. På den annen side fortjener børsene en rekyl etter bedringen i finansmarkedene. Spørsmålet er da om denne allerede er tatt ut med en oppgang på 33% (OSE) fra bunnen, eller om det er mer å hente.

 

 

Hei... Enig dette... men dersom finanskrisen repareres (fortsatt noe usikkert, men noen gode tegn)... og som forårsaket mye av det helvete som har vært i markedet... så vil det framtidige fokuset på nedgangene i E-en i P/E allerede være å kunne betrakte som delvis kompensert (i form av aksjeprisreduksjon, dvs P-en) gjennom det eventuelle framtidige frafallet av fortsatt finanskrise...

 

Vi får E-reduksjoner, men de innebærer nødvendigvis ikke at P/E totalt sett er for lav etter finansksirse-masakeren....

 

Dog... det kan komme (eller rettere: det kommer) flere bobler som skal ned på jorda... så udelt positiv er jeg ikke... (hadde jeg vært det ville min aksjeandel vært 90% nå, og ikke 15%)

Link to comment
Share on other sites

0 av 2 Zoonic, ja ja kansje ikke annet å vente fra en gammel pensjonist :biggrin:

 

Ellers blir jeg ikke veldig overrasket om McCain blir valgt til ny president "over there". "Trening" og alvor er to helt forskjellige saker. Uansett blir dette rimelig jevnt..

 

Hvor mange % skal vi opp idag... mellow.gif

 

Ellers er det deilig med Bjørner når USA synker 5% over hele fjøla :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Vi er som kjent inne i et BULLISH-marked nå og at USA f.eks opplever gevinstsikring ikveld er overhodet ikke unormalt, svært naturlig... :wink: Markedet er tatt ned mer enn nok og en svakere vekst er regnet inn og vel så det...

 

Ikke nødvendinge med laaaaange makro-avhandlinger av den grunn, overhodet ikke... :smile:

 

Og så våknet "papirtraderen" Hoff@.....

Link to comment
Share on other sites

Der er vanskelig å være uenig i de siste inleggene fra Enga og Risky, vi går inn i en tid med svak utvikling i de fleste sektorer - og ikke minst trangere økonomi for folk flest. Boligformuer faller og lønnsnivået stagnerer i takt med økt arbeidsledighet.

 

Scenariet der OSE henter seg raskt tilbake til der den var i sommer kan begraves, det samme gjelder oljeprisen og råvarer generellt. Selskapenes inntjening kommer til å falle, og fundamentale verdier må revurderes.

 

Til tross for dette kan aksjemarkedet ha vært i bunn, det fins ingen tvil om at mange aksjer var utrolig billig for ett par uker siden. Desverre tror jeg en del selskaper har satt bunner, det beste for meg hadde vært om aksjemarkedet kunne fortsatt med en irrasjonell selloff... :biggrin: Svingningene har gitt utrolige muligheter. Yara er opp 50% fra bunnen, Norske Skog var opp nesten 80% fra bunnen i løpet av dagen - og det på under 2 uker.

Link to comment
Share on other sites

Markedet er tatt ned mer enn nok og en svakere vekst er regnet inn og vel så det...

 

Det enkle er ofte det beste Zoonic. Med den uttalelsen jeg siterer mener du at aksjer er riktig priset nå, og da ikke har noen særlig oppside?

Link to comment
Share on other sites

Vi er som kjent inne i et BULLISH-marked nå og at USA f.eks opplever gevinstsikring ikveld er overhodet ikke unormalt, svært naturlig... :wink: Markedet er tatt ned mer enn nok og en svakere vekst er regnet inn og vel så det...

Som kjent? Du som abonnerer på laaaaange analyser fra First Securities, burde ha fått med deg at denne erkjennelsen har gått deres sjefsstrateg hus forbi:

Hermanrud mener det ligger en skjult bombe i at inntjeningsestimatene for norske bedrifter fremdeles er alt for høye. - Inntjeningsestimatene er det dobbelte av det de burde være, og når markedet innser dette vil det komme en ny smell.
Link to comment
Share on other sites

Det som kan sende amerikanske aksjer tilbake i avgrunnen er en eventuell "Chapter 11" fra Ford eller GM...

 

"I can't see anything good whatsoever on the way in these third-quarter numbers," Gimme Credit automotive analyst Shelly Lombard said. "GM and Ford are being overwhelmed by the global economic crisis and will likely throw themselves on the mercy on the court."

 

Sitat er hentet fra denne artikkelen: EARNINGS OUTLOOK: GM, Ford to take center stage with big losses

Link to comment
Share on other sites

Vi er som kjent inne i et BULLISH-marked nå og at USA f.eks opplever gevinstsikring ikveld er overhodet ikke unormalt, svært naturlig... :wink: Markedet er tatt ned mer enn nok og en svakere vekst er regnet inn og vel så det...

 

Ikke nødvendinge med laaaaange makro-avhandlinger av den grunn, overhodet ikke... :smile:

 

Og så våknet "papirtraderen" Hoff@.....

 

Hehe...å påstå at vi er i et bullish marked NÅ... mindre enn 10 handledager fra year low-nivået og tilsvarende som for 4 år siden er vel mildt sagt å ta i... :laugh:

 

I så måte spent på argumentene for hvorfor markedet skulle få karakteren "bullish"

 

Men det har kanskje med horisonten man definerer for utsagnet å gjøre......

Link to comment
Share on other sites

Mornings :biggrin:

 

I dag tyder alt på at Julaften har kommet på forskudd, får liten tid online i dag, men satser på å være klar 14,30, så får vi se om Bjørnene blir kastet ut, eller om det er mørkere skyer i vente da.

 

Status i Asia. kl. 8,05

 

Nikkei 225 (Japan) 8.899.14 -6,53%

Topix (Japan) 909.30 -5,96%

Straits Times (Singapore) 1.788.75 -4,34%

 

Hang Seng (Hong Kong) 13.768,91 -7,22%

Kospi (Sør-Korea) 1.092.22 -7,56%

Taiex (Taiwan) 4.694.12 -5,71%

 

Shanghai Composite (Kina) 1.717.72 -2,44%

Shenzhen Composite (Kina) 462.59 -1,75%

Mumbai Sensex 30 (India) 9.757,13 -3,56%

 

Lykke til traders :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg frykter overhodet ikke dette, Pirelli...tror mulighetene for at de kommer inn sterkere enn ventet er gode :mellow: ...igjen så må jeg vise til at mye j........er priset inn...

 

Ok, vi får nå se....

 

Jeg avventer, tror USA og verden forøvrig bør frykte Ford og GM's kvartalspresentasjoner på fredag.
Link to comment
Share on other sites

Jeg frykter overhodet ikke dette, Pirelli...tror mulighetene for at de kommer inn sterkere enn ventet er gode :mellow: ...igjen så må jeg vise til at mye j........er priset inn...

 

Ok, vi får nå se....

 

Det er ikke poenget om de kommer inn over eller under, jeg tenker mest på frykten i forkant. Som kjent er frykt i aksjemarkedet noe som ofte fører til irrasjonelle handeler.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ALLTID kjøpe på frykt, det er det som er endel av poenget, et meget viktig poeng...

 

Og evnt. selge når alt ser bra ut og himmelen er skyfri...da kjøper RoRu tenker jeg og mange andre... :wink:

 

Det er ikke poenget om de kommer inn over eller under, jeg tenker mest på frykten i forkant. Som kjent er frykt i aksjemarkedet noe som ofte fører til irrasjonelle handeler.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...