Jump to content

Episode 1165 - Torsdag 6. november 2008


Pirelli

Recommended Posts

Man skal ALLTID kjøpe på frykt, det er det som er endel av poenget, et meget viktig poeng...

Det er en sannhet med modifikasjoner, for det hender jo at frykten er velbegrunnet. Markedet frykter en konkurs i General Motors, men det er ikke sikkert at så skjer. Sannsynligheten for konkurs er verken 0% eller 100%, men ligger ett eller annet sted i mellom. Følgelig er ingen av de to mulige utfallene fullt ut priset inn. Hvis GM må åpne kapittel 11, vil det IKKE ha vært lurt å kjøpe aksjene deres i forkant. Det samme kan trolig sies om aksjer generelt. Motsatt selvsagt dersom selskapet reddes av myndighetene eller andre som er villige til å kaste penger ned i dette tapssluket.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, Enga, man vet jo aldri 100% med denne galskapen, men historikken viser oss at når det ser j......svart ut, "alle" roper SEEEELG, kom deg ut, grav deg ned osv,osv., da er tiden inne for å handle aksjer....

 

Og det kan jo hende at det kommer mer nedgang, men uansett så vil det lønne seg å gå inn og sitte en stund etter perioder med "krakketilstande"r..

 

Men, som jeg har sagt før, markedet vil til slutt gå fullstendig til h.......e, men jeg tror ikke vi er der ennå og det er på mange måter en annen diskusjon... :mellow:

 

Det er en sannhet med modifikasjoner, for det hender jo at frykten er velbegrunnet.
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tror OSE overreagerer... IGJEN...

 

USA: Færre ledige

Antall "jobless claims" i USA var marginalt høyere enn ventet i forrige uke.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 06.11.08 14:32)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

 

Ferske tall fra amerikanske myndigheter viser at antall førstegangssøkende til arbeidsledighetstrygd i USA (jobless claims) falt fra 485.000 per 25. oktober til 481.000 per 1. november.

 

Ifølge Reuters var det ventet et fall til 480.000.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, Enga, man vet jo aldri 100% med denne galskapen, men historikken viser oss at når det ser j......svart ut, "alle" roper SEEEELG, kom deg ut, grav deg ned osv,osv., da er tiden inne for å handle aksjer....

 

Det var mang en sjel som brukte nettopp ditt argument i perioden vi falt fra 400 til 300, og de bommet alle grovt. Når man ser på falltakten vi har hatt siden mai/juni i år, har det i grunnen vært galskap å sitte med aksjer (ja, jeg har vært én av de gale). Salg har vært riktig hele veien ned til det jeg tror var bunnen for halvannen uke siden. Men det er lett å se trenden i ettertid...

 

Likevel, nå har vi steget mye på kort tid og det er fremdeles en viss usikkerhet rundt retningen i det korte bildet. Selv om jeg fryktet et fall i dag og regner med at det fortsetter i morgen, blir jeg sittende i ro.

 

En bedring kan øvrig spores i bulkmarkedet. Legger inn litter mer info under GOGL.

Link to comment
Share on other sites

Og det kan jo hende at det kommer mer nedgang, men uansett så vil det lønne seg å gå inn og sitte en stund etter perioder med "krakketilstande"r..

Ja, forutsatt at børsen foretar en kontrollert stigning. Når børsen derimot stiger seks dager på rad for første gang i manns minne, og oppgangen på 33% disse seks dagene tilsvarer tre års normalavkastnng på børsen, er det på tide å tenke gevinstsikring. Med mindre man er veldig grådig og naiv... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, forutsatt at børsen foretar en kontrollert stigning. Når børsen derimot stiger seks dager på rad for første gang i manns minne, og oppgangen på 33% disse seks dagene tilsvarer tre års normalavkastnng på børsen, er det på tide å tenke gevinstsikring. Med mindre man er veldig grådig og naiv... :wink:

Nå generaliserer du kraftig. Det er tross alt ikke slik at alle som sitter med aksjer trader, selv om de fleste her på forumet gjør det.

 

Du glemte helt bort gruppen som har sittet med aksjer gjennom hele orkanen som har vært, og også de som har en portefølje som har falt så mye, at man har hivd aksjene i skuffen. 33% stigning etter et fall på 70%, vil si at fallet har blitt begrenset til 60%. Det er ikke mye å skryte av.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det var da svært som OSE skulle TRYNE mens USA holder seg sånn noenlunde.

 

Har de "Proffe" Pensjonsfondene til Storebrand, Vital m.fl. rukket å kaste seg inn, og drevet opp kursene raskt og fort, og nå bare må komme seg ut, koste hva det koste vil?

 

Skjønner lite av dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå generaliserer du kraftig. Det er tross alt ikke slik at alle som sitter med aksjer trader, selv om de fleste her på forumet gjør det.

 

Du glemte helt bort gruppen som har sittet med aksjer gjennom hele orkanen som har vært, og også de som har en portefølje som har falt så mye, at man har hivd aksjene i skuffen. 33% stigning etter et fall på 70%, vil si at fallet har blitt begrenset til 60%. Det er ikke mye å skryte av.

Jeg snakker selvsagt om hva som lønte seg på kort sikt. Du kan bruke det samme resonnementet på dagens 9% fall: Det er beskjedent sammenlignet med stigningen på 33% fra bunnen. Jeg skjønner derfor ikke at de langsiktige beklager seg og kaller det en overreaksjon. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker selvsagt om hva som lønte seg på kort sikt. Du kan bruke det samme resonnementet på dagens 9% fall: Det er beskjedent sammenlignet med stigningen på 33% fra bunnen. Jeg skjønner derfor ikke at de langsiktige beklager seg og kaller det en overreaksjon. :wink:

Sant nok. Jeg kaller det ikke en overreaksjon, selv om den var kraftigere enn jeg forventet. Spørsmålet er hva som skjer de neste virkedagene... :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Gevinstsikring vet du.... :wink:

Litt seint å gevinstsikre en aksje som er ned 20% (REC). Det er vel heller en kombinasjon av panikk og en erkjennelse av at den kan kjøpes tilbake billigere i morgen. USA-indeksene ligger an til å toppe gårsdagens -5%, og da blir det vel tosifret i Oslo også i morgen? :blink:

Link to comment
Share on other sites

USA-indeksene ligger an til å toppe gårsdagens -5%, og da blir det vel tosifret i Oslo også i morgen? :blink:

 

Jepp, 5% ned i USA er 10% ned på OSE - særlig når oljen korrigerer omtrent det samme.

 

Jeg jakter YAR under 120, mine andre favoritter (AKER, AKSO, TEL) har ikke fallt så mye i dag. REC bør vurderes dersom den kommer ned mot 50 blank.

 

Litt 'wishfull thinking' fra min side dette, men slett ikke umulig :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...