Jump to content

Episode 1179 - Onsdag 26. november 2008


felis

Recommended Posts

God morgen!

 

Siden jeg har fått beskjed fra Pirelli å åpne pitten tre dager etterhverandre får jeg gjøre det da.

Det virker som det er det som skal til for at vi ender i blått :biggrin:

 

Idag kan det holde hardt. Omtrent sideveis i USA og rødt i Japan. I Hong Kong derimot var det blått og pent. Derimot er oljeprisen falt litt tilbake.

 

Likevel, vi satser på en blå dag også idag. Åpner vi litt oppover kvitter jeg meg nok ganske raskt med oksene jeg fortsatt sitter på.

 

Lykke til idag! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Mornings :biggrin:

 

Det åpner som ventet i dag, men vi kan vel vente oss en humpete dag, for det er ikke så rent få makro som slippes i ettermiddag.

 

# USA: Ordreinngang varige goder, oktober 14:30

# USA: Personlig inntekt oktober 14:30

# USA: PCE-deflator oktober 14:30

# USA: Jobless claims, ukestall 14:30

# USA: Chicago PMI november 15:45

# USA: University of Michigan confidence november, endelige tall 16:00

# USA: Nyboligsalg oktober 16:00

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt stødig på TA, men er det en omvendt hode-skulder formasjon som må til for at vi teknisk har satt en bunn? (for denne gang iallefall)

 

Det kan det være for å si det slik, men om vi ikke bryter over ca 215 på pent volum så er neste halsbrekkende øvelse å gå ned å teste støtte ved tidligere bunn. (Holder den får vi en Dobbel Bunn som er et bullsignal)

 

Nå er vi liksom et sted midt i mellom........

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent på hvordan det vil gå med FUNCOM fremover. Var vel nyhetssak om at de har sagt opp 80% av arbeisstokken sin i USA og i dag er akjsen ned 8.5%. Den handles nå for under 3kroner. Jeg solgte meg ut i mai på 50 kroner. Snakk om verdireduksjon for et selskap.

 

Jeg tror ikke FUNCOM har livets rett i det lange løp, men jeg håper jeg tar feil, for jeg unner et Norsk spillutviklingsselskap alt godt.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, og så søker de visstnok etter nye folk her i Norge. Men da spesifikt til det nye spillet som de skal lansere (the secret world)

 

http://www.funcom.com/wsp/funcom/frontend....H&item=1005

 

Jeg er spent på hvordan det vil gå med FUNCOM fremover. Var vel nyhetssak om at de har sagt opp 80% av arbeisstokken sin i USA og i dag er akjsen ned 8.5%. Den handles nå for under 3kroner. Jeg solgte meg ut i mai på 50 kroner. Snakk om verdireduksjon for et selskap.

 

Jeg tror ikke FUNCOM har livets rett i det lange løp, men jeg håper jeg tar feil, for jeg unner et Norsk spillutviklingsselskap alt godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent på hvordan det vil gå med FUNCOM fremover. Var vel nyhetssak om at de har sagt opp 80% av arbeisstokken sin i USA og i dag er akjsen ned 8.5%. Den handles nå for under 3kroner. Jeg solgte meg ut i mai på 50 kroner. Snakk om verdireduksjon for et selskap.

Dette er det nærmeste man har kommet pyramideselskap på Oslo Børs. Hypen rundt Conan minner om T5PC, i den forstand at lettlurte småinvestorer ble lokket til å kjøpe aksjer. De likte produktet, men hadde ingen forutsetninger for å verdsette selskapet. La oss slippe denne typen bobler i framtida. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Dette er det nærmeste man har kommet pyramideselskap på Oslo Børs. Hypen rundt Conan minner om T5PC, i den forstand at lettlurte småinvestorer ble lokket til å kjøpe aksjer. De likte produktet, men hadde ingen forutsetninger for å verdsette selskapet. La oss slippe denne typen bobler i framtida. :rolleyes:

 

 

Nå viste dette seg å bli en boble. Men hadde produktet vært bra nok så synes jeg hypen hadde vært berettiget. De skulle jo nå utfordre et selskap som nærmest hadde monopol på brukerne med spillet WoW. Var mange som lurte på hvordan noen skulle greie å ta opp konkurransen med Microsoft på nettlesere også. Men Firefox greide å kapre 30% av markedet. Analytikerne som hadde høyest prismål kalkulerte jo med at dem skulle greie å ta kanskje 10% av markedet. Så dette handler ene og alene om å få et godt nok produkt. Noe FUNCOM desverre ikke greide. Men jeg håper noen andre kan greie det i fremtiden.

 

Og når det gjelder verdsettelse av selskaper så må det jo legges til at også de med forutsetninger for å uttale seg om det bommet grovt. DNBnor hadde laveste kursmål på 25, mens resten hadde alt fra 40 til 100. Og nå er den på 3. Så det var mange som bommet på verdsettelsen her.

Link to comment
Share on other sites

Men hadde produktet vært bra nok så synes jeg hypen hadde vært berettiget.

Det var heller ikke noe i veien med produktene til Opticom, Tomra og Crew. Funcom har det til felles med disse at markedet hadde totalt urealistiske forventninger til hvor lang tid det tar å kommersialisere produktene og oppnå tilstrekkelig lønnsomhet. Ergo fikk man massivt overprisete aksjer. Selvsagt kunne ting ha gått bedre, men jeg tviler på at den jevne nettløk foretok en rasjonell risikoanalyse. Aksjen ble vel snarere kjøpt av nerder som gledet seg til å få spillet i bursdagspresang. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Mornings :biggrin:

 

Det åpner som ventet i dag, men vi kan vel vente oss en humpete dag, for det er ikke så rent få makro som slippes i ettermiddag.

 

# USA: Ordreinngang varige goder, oktober 14:30

# USA: Personlig inntekt oktober 14:30

# USA: PCE-deflator oktober 14:30

# USA: Jobless claims, ukestall 14:30

# USA: Chicago PMI november 15:45

# USA: University of Michigan confidence november, endelige tall 16:00

# USA: Nyboligsalg oktober 16:00

Makrotallene ble som ventet dårligere enn ventet (pun intended). Blant annet ordreinngangen som falt 6.2% (konsensus -2.5%). BNP for fjerde kvartal blir en morsom sak... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men denne var bedre enn ventet

 

Her er arbeidsledighetstallene fra USA.

 

Ferske tall fra amerikanske myndigheter viser at antall førstegangssøkende til arbeidsledighetstrygd i USA (jobless claims) falt fra 543.000 til 529.000 søkende.

 

Ifølge Reuters var jobless claims ventet til 537.000.

 

Oslo Børs forblir uendret etter raset av nøkkeltall fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Det var heller ikke noe i veien med produktene til Opticom, Tomra og Crew. Funcom har det til felles med disse at markedet hadde totalt urealistiske forventninger til hvor lang tid det tar å kommersialisere produktene og oppnå tilstrekkelig lønnsomhet. Ergo fikk man massivt overprisete aksjer. Selvsagt kunne ting ha gått bedre, men jeg tviler på at den jevne nettløk foretok en rasjonell risikoanalyse. Aksjen ble vel snarere kjøpt av nerder som gledet seg til å få spillet i bursdagspresang. :biggrin:

 

Jeg er enig at det helt sikkert ble del nye nerder som ble aksjeeiere denne våren. Og hvis man har fulgt med litt på DN forumet så har det stort sett vært minimum 2 tråder som har omhandlet FUNCOM der hver dag siste halve året. Men mye av den hypen som kom, kom jo fra positive tilbakemeldinger. Nå kan det jo argumenteres med at betatestere er håndplukket av selskapet og dermed temmelig subjektive. Men når et spill får gode tilbakemeldinger fra betatestere, oppnår høye score hos kritikerne, som igjen fører til at spillene gikk som varmt hvetebrød rett etter lansering og i tillegg kursmål i himmelen fra alle analytikere bortsett fra en. Så er det ikke rart forventningene blir høye og det blir spekulert ekstremt i den aksjen.

Link to comment
Share on other sites

Men denne var bedre enn ventet

 

Her er arbeidsledighetstallene fra USA.

 

Ferske tall fra amerikanske myndigheter viser at antall førstegangssøkende til arbeidsledighetstrygd i USA (jobless claims) falt fra 543.000 til 529.000 søkende.

 

Ifølge Reuters var jobless claims ventet til 537.000.

 

Oslo Børs forblir uendret etter raset av nøkkeltall fra USA.

Det er fortsatt "et stykke" ned til 330.000 som var typisk ved årsskiftet. Slike sunne tall får vi neppe på denne sida av 2011. Dette er kun den tredje uka på rad med tall over 500K, men det varer neppe lenge før de passerer 600K.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...