Jump to content

AKSO - Aker Solutions


Recommended Posts

Fra DN:

 

Anbefaler norske oljeservice-aksjer

Espen Bjerke

Aker Kværner, Stolt Offshore, Technip og Subsea 7 er de beste valgene innen europeisk oljeservice, mener investeringsbanken Merill Lynch.

 

Ordrebøkene i oljeservice-selskapene vokser og ledig kapasitet blir mindre. Med de høye oljeprisene ser ikke oppdragene for oljeservice-næringen ut til å tørke inn med det første. I en analyse av den europeiske oljeservice-industrien med tittelen "This Cycle is Very Different" snakker Merrill Lynch varmt om norske oljeservice-selskaper.

 

"Vi mener at aksjene vi har kjøp-anbefaling på (Technip, Aker Kværner, Stolt Offshore, Subsea 7 og Expro) gir den beste kombinasjonen av avkastning og utsikter til vekst og/eller aksjene er eksponert i segmenter i markedet vi mener har det største potensialet for overaskelser på resultatsiden", skriver Merrill Lynch.

 

Merrill Lynch skriver i rapporten at de tror de fem aksjene har en oppside på 25 prosent.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Spår Aker Kværner-rally

 

Merrill Lynch tror Aker Kværner-aksjen vil stige kraftig.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (7.2.06 06:10)

 

Goldman Sachs har de siste ukene hatt Aker Kværner som "top pick" i europeisk oljeservice. Ifølge Finansavisen fulgte Merrill Lynch i går opp med en analyse som konkluderer at selskapet fortjener en markedsverdi som er seks-syv milliarder kroner høyere enn i dag.

 

Kursmålet settes til 600 kroner, mens gårsdagens sluttkurs var 483,50 kroner. Et slikt kursmål vil lukke bare halvparten av prisgapet opp til sammenlignbare selskaper, mener Merrill Lynch.

Link to comment
Share on other sites

After many years of determined and focused

efforts to build a strong pulping and power

business, Aker Kvaerner has signed a letter of

intent to sell these businesses to Metso. The

transaction will allow the Pulping and Power

businesses to continue to grow under a new

ownership, and Aker Kvaerner will free up

financial and human resources to concentrate

efforts on other core areas.

 

The transaction value is estimated to be

approximately NOK 3 billion, subject to closing

adjustments.

 

The acquisition is subject to completion of the

due diligence process by Metso, signing of the

final sale and purchase agreement, and obtaining

the relevant regulatory approvals. The parties

aim to sign the final agreement by mid April 2006.

 

For Aker Kvaerner, the deal will have a positive

net cash effect of approximately NOK 2.6 billion.

Net gain for Aker Kvaerner compared to book value

of the businesses is estimated to be a total of

NOK 2.4 billion. Aker Kvaerner will continue to

operate Pulping and Power until the transaction

has been finally concluded. The parties have

agreed to an adjustment mechanism for the

transaction price where Aker Kvaerner will retain

changes in the equity from October 2005 until the

final closing of the deal.

 

`We are pleased with the improvements we have

achieved in the Pulping and Power businesses over

the last few years, with remarkable growth and

with technology and systems which in some areas

are leading within this industry,` says Inge K.

Hansen, President and CEO in Aker Kvaerner. `The

market is increasingly asking for deliveries of

an even more complete range of products and

services. We firmly believe that the new home for

these two business units, integrated with Metso`s

operations, will enable them to achieve the

further growth prospects that they are capable of

and open up new industrial opportunities as they

go forward` says Mr. Hansen.

 

Of Aker Kvaerner`s 22 000 employees serving the

international oil, gas and process industries,

the Pulping and Power businesses have

approximately 2 000 employees with main

operations in Sweden, Finland, USA, Canada, Japan

and Brazil. In 2005, the Pulping and Power

business had operating revenues of NOK 4 523

million, an EBITDA of NOK 329 million and an EBIT

of NOK 279 million. The order backlog at 31

December 2005 was NOK 4 819 million.

 

Finnish based Metso Paper`s Fiber Business Line

serves the pulp and paper industry with chemical,

mechanical and recycled fiber technologies and

related services. In 2005, the Fiber Business

Line`s net sales were EUR 489 million. It has

some 2 000 employees with main locations in

Finland and Sweden.

 

The acquisition will enable Metso Paper to

complement its Fiber business line`s product

scope with Aker Kvaerner`s leading technology.

Following the successful completion of the

transaction, Metso Paper will be able to deliver

all processes for modern pulp mills, including

chemical pulping lines, chemicals recovery and

power generation for pulp and paper production.

As a result, Metso Paper will be able to serve

its pulp and paper customer globally with a wide

and advanced product offering and life cycle

services.

 

`The deal fits well with our strategy of

profitable growth. The demand for chemical pulp

mill processes has developed favourably in recent

years, especially in South America and Asia, and

we expect the positive development to continue.

In light of this, we see the acquisition of Aker

Kvaerner`s Pulping and Power business as an

excellent opportunity to complement both our

technology base and our customer service in

chemicals recovery and hardwood pulping

processes,` notes Risto Hautamäki, President of

Metso Paper.

 

Metso Paper is part of Metso, a global

engineering and technology corporation with 2005

net sales of approximately EUR 4.2 billion. Its

22 000 employees in more than 50 countries serve

customers in the pulp and paper industry, rock

and minerals processing, the energy industry and

selected other industries.

 

A press conference and analyst briefing will be

held in the auditorium of Aker Kvaerner`s

headquarters in Professor Kohts vei 15, Lysaker,

Norway at 13.00 CET today.

 

ENDS

Link to comment
Share on other sites

Kom ikke fram så veldig mye nytt på presse-/analytikerkonferansen.

 

 

Aker Kværner venter ingen problemer med myndighetsgodkjennelse.

 

Sist man snakket om å selge Pulp&Power, i 2000 eller når det var, var vel prisen rundt 600 mill. Nå fikk de 3 mrd. (Litt i overkant ettersom inntjening fram til endelig myndighetsgodkjennelse vil tilfalle Aker Kværner).

 

2,4 mrd vil vesentlig styrke Aker Kværners balanse.

 

Salget må sees i sammenheng med refinansiering som kommer midtveis i 2007, men dette vil opplagt ikke svekke evenen til utbytte.

 

Salget må, fra Akers ståsted, også sees i sammenheng med kjøpet av Chantiers de l'Atlantique. Langøy vil heller investere i skipsbygging enn i Pulp&Power.

 

Minimal skattemessig effekt.

Link to comment
Share on other sites

Rå omsetning i AKVER i dag. Så vidt jeg kan se har det bare ett par ganger tidligere vært omsatt så mange aksjer på en dag.

 

Kanskje ikke så rart med den meldingen som droppet ned i hodet på oss utpå dagen. Tenker mange nå possisjonerer seg i forkant av mandagens Q4 presentasjon.. :D

 

Denne er litt fin: http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article713138.ece

Link to comment
Share on other sites

Aker Kvaerner has signed a contract with Daewoo

Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd in

South Korea for delivery of drilling systems for

two semi-submersible drilling rigs ordered by

SeaDrill. The total contract value for Aker

Kvaerner is approximately NOK 930 million.

 

The scope of work for Aker Kvaerner MH is to

deliver two complete drilling packages consisting

of engineering, equipment deliveries and

commissioning services. The contract between

Daewoo shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd.

and Aker Kvaerner MH includes opportunities for

options to be agreed and amended at a later stage.

 

The deepwater semi-submersible drilling rigs are

scheduled for delivery in Q1/2008 and Q3/2008.

The drilling rigs will be designed for worldwide

operation, including operation on the Norwegian

continental Shelf.

 

`This contract award from Daewoo Shipbuilding &

Marine Engineering Co. Ltd confirms our leading

position in the growing deep water drilling

market and fits well into our execution schedule

going forward` says Roald Amundsen, President of

Aker Kvaerner MH.

 

Mads Andersen, Executive Vice President of the

Aker Kvaerner Products & Technologies business

area, adds: `Winning this contract with Daewoo

Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. shows

that Aker Kvaerner MH is one of the world`s

leading suppliers of such advanced solutions`.

 

ENDS

 

For further information, please contact:

Link to comment
Share on other sites

Røkke-selskap investerer 65 mill.

 

Aker Kværner vil investere 65 millioner kroner i videreutvikling av sitt moderne produksjonsanlegg på Tranby med målsetningen om å bli verdens mest effektive produksjonsenhet innen ventiltrær for havbunnsproduksjon.

 

Det nye og strømlinjeformede anlegget vil øke Aker Kværners mulighet til å tilby kundene kortere ledetider, raskere prosjektgjennomføring og nye havbunnspumpeprodukter; og viser selskapets satsning på å vokse innen undervannsteknologi, heter det i en melding fra selskapet.

 

- Denne investeringen posisjonerer oss for fremtidig vekst og vil gi oss ytterligere produksjons- og testfleksibilitet innen et utvalg av produkter og tjenester. Tranby vil bli verdens mest effektive fabrikk for ventiltrær- og havbunnspumper, sier Svenn Ivar Fure, Senior Vice President, Operations, Aker Kværner Subsea.

 

Gleder meg til uken, ny ATH for AKER og co...

Link to comment
Share on other sites

Aker Kværner Subsea er en forsvinnende liten del av Aker Kværner's Olje og gass service. Tar man bort URF relaterte kontrakter har ikke AKS vunnet kontrakter å snakke om etter Kristin - og det begynner å bli ett par år siden. Det er en stri strøm av ingeniører ut fra AKS og inn i andre Aker Kværner aktiviteter om dagen, og det er også mange ingeinører som kommer fra AKS til Vetco og FMC.

 

Man kan spørre seg om hvorfor Aker Kværner ikke klarte å vinne Tyrihans kontrakten som ble tildelt 25.01 til FMC Technologies. Tyrihans skal knyttes opp mot Kristin plattformen, og AKS har levert subsea utstyret til den først subsea utbygginen som er knyttet opp mot Kristin. Tapet av denne kontrakten får ringvirkninger til Statoil's Gjøa planer også, Statoil ser Tyrihans og Gjøa omtrent som ett prosjekt.

 

CoperCameron sammenslått med AKS vil være en langt mer slagkraftig enhet, og siden begge disse miljøene er i ferd med å tape terreng til Vetco Aibel og FMC er nok tanken om konsolidering i bransjen tenkt.

Link to comment
Share on other sites

Uforståelig at dere fokuserer på dette. Det må være et utslag av nervøs kunnskapsmangel. Røkke har gjordt mye for å roe nek som ikke ser skogen for bare trær. Men det har han nok ikke behov for nå. Breaking news er de enorme inntektene som Aker Kværner Stord håver inn på Snøhvit og at den STORE Kasaghan-kontrakten vil komme, i en eller annen form. Noe vil bli antydet mandag. Kursene på AKVER og AKER vil gå berserk og arbeidsdagen går i vasken. Men det kan jeg leve med.

 

Suss fra Kelly.

Link to comment
Share on other sites

Uforståelig at dere fokuserer på dette. Det må være et utslag av nervøs kunnskapsmangel.

 

Her er det nok du som ikke eier kunnskap Kelly (Ikke noe nytt det...)

 

Prosjektene du nevner inngår ikke under subsea disiplinen, Russland prosjektene er topside prosessanlegg. Det samme gjelder Snøhvit og Ormen Lange hvor subsea systemene er levert av henholdsvis Vetco Aibel og FMC.

 

Mitt poeng er at det faktisk kan være noen, under de rådende markedsforholdene, som har større verdi av Aker Kværner's subsea teknologi enn Aker Kværner selv. Siden denne delen av Aker Kværner ikke vinner kontrakter, og ingeniørene forsvinner.

 

Men jeg tror likevel ikke det blir solgt, og grunnen er at fremtidens prosessanlegg vil befinne seg på havbunnen. Aker Kværner kjemper for eksempel om Ormen Lange Pilot, dette er ett gas komprimerings anlegg som skal installeres subsea. Trykket i gas reservoarer faller dramatisk etter en tid med produksjon, og da trenger men å bygge opp trykket for å dytte gassen til land. De fleste ser også for seg en kombinasjon av kompressjon og separasjon, slik at man blir kvitt olje og vann fra gassen før det kommer til land.

 

Denne teknologien er Aker Kværner eksperter på, men når anleggene skal flyttes subsea kommer problemene med modularisering og oppkobling. Derfor trenger Aker Kværner kompletterings teknologi fra subsea, slik man i dag gjør med brønnrammer og ventiltrær. Aker Kværner kan altså bli fullstendig akterutseilt som system leverandør for fremtidens prosess anlegg dersom de ikke kan subsea - og det vil ikke skje.

 

Jeg håper ikke, og tror ikke Aker Kværner selger subsea - men det er vel lov å filosofere litt rundt det uansett?

Link to comment
Share on other sites

Her er det nok du som ikke eier kunnskap Kelly (Ikke noe nytt det...)

 

Prosjektene du nevner inngår ikke under subsea disiplinen, Russland prosjektene er topside prosessanlegg. Det samme gjelder Snøhvit og Ormen Lange hvor subsea systemene er levert av henholdsvis Vetco Aibel og FMC.

 

Mitt poeng er at det faktisk kan være noen, under de rådende markedsforholdene, som har større verdi av Aker Kværner's subsea teknologi enn Aker Kværner selv. Siden denne delen av Aker Kværner ikke vinner kontrakter, og ingeniørene forsvinner.

 

Men jeg tror likevel ikke det blir solgt, og grunnen er at fremtidens prosessanlegg vil befinne seg på havbunnen. Aker Kværner kjemper for eksempel om Ormen Lange Pilot, dette er ett gas komprimerings anlegg som skal installeres subsea. Trykket i gas reservoarer faller dramatisk etter en tid med produksjon, og da trenger men å bygge opp trykket for å dytte gassen til land. De fleste ser også for seg en kombinasjon av kompressjon og separasjon, slik at man blir kvitt olje og vann fra gassen før det kommer til land.

 

Denne teknologien er Aker Kværner eksperter på, men når anleggene skal flyttes subsea kommer problemene med modularisering og oppkobling. Derfor trenger Aker Kværner kompletterings teknologi fra subsea, slik man i dag gjør med brønnrammer og ventiltrær. Aker Kværner kan altså bli fullstendig akterutseilt som system leverandør for fremtidens prosess anlegg dersom de ikke kan subsea - og det vil ikke skje.

 

Jeg håper ikke, og tror ikke Aker Kværner selger subsea - men det er vel lov å filosofere litt rundt det uansett?

 

 

He he, du er litt for trang i nøtta nå til å breie deg så mye som du gjør. Kanskje du burde lære deg å lese før du kaver så mye. Poenget mitt er at dere maser om lommerusk. Jeg nevner bare noe som betyr litt mer for utviklingen videre. Jeg har jobbet i selskapet siden 1973 og er bedre orientert enn de fleste i ledelsen om hva som foregår. Og jeg regner med at du fremdeles holder deg borte fra aksjemarkedet. Smarten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare svarte på tiltale, og det gjorde vel forsåvidt du også. Du danner deg en mening fra ditt perspektiv, og jeg mitt. Hvilken posisjon jeg har i aksjemarkedet har jeg sluttet å flagge her på AF. En ingeniør som jobber på Aker Stord har du ikke filla peiling på hva som skjer i kontorene hos Aker Kværner Subsea er nå mitt generelle inntrykk, uansett hvilken managere vedkommende måtte ha til sengs... :D

Link to comment
Share on other sites

Innlegg av: Sara (11.02.06 18:51), lest 77 ganger

 

RE^2: AKVER mot 600 og Store utbytter

 

Nå spydde jeg nesten. Var innom aksjeforumet og leste litt. Fy faen for noen bleier som holder på der. Jeg vet mer enn deg osv. Og så skryter de av egen seriøsitet. Æsj for en gjeng.

 

Sorry folkens, jeg skal la vær å snakke om innholdet i de forskjellige selskapene. Kelly måtte nesten spy... :o

Link to comment
Share on other sites

Sorry folkens, jeg skal la vær å snakke om innholdet i de forskjellige selskapene. Kelly måtte nesten spy... :o

 

Nå kutter vi ut dette tullet og gleder oss til i morgen. Såvidt jeg vet har jeg aldri nevnt Subsea, bare påstått at det er andre saker som betyr mer. Men jeg har ingenting i mot å spandere noen promiller av lønna for å hjelpe dere i Subsea til å leke videre. Og nå er jeg alvorlig, alt trenger ikke lønne seg, noe kan vi gjøre for moro skyld også.

 

Suss fra Kelly.

Link to comment
Share on other sites

Det var da svært som temperamentet til enkelte skulle vises her da :huh:

 

Jeg ser ellers at analytikerne er positive til selskapet (fra HO):

 

12 fantastiske aksjer?

81 analytikere har sett på 12 aksjer på Oslo Børs. 71 sier kjøp.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (12.2.06 07:58)

 

De beste og verste aksjene

 

I en oversikt av Jacques Chahine Finance over anbefalinger siste måned kommer det i Finansavisen frem at to aksjer har full uttelling med "kjøp" fra samtlige analytikere.

 

De to aksjene er (antall anbefalinger i parentes):

SuperOffice (7)

Aker Kværner (7)

 

...og i morgen får vi resultater B)

Link to comment
Share on other sites

Litt temprament må det vel gå ann å akseptere, takk for hånden Kelly - vi er enige om det meste - og noen kranglefanter....

 

Her er 'konsensus' fra analytikerstanden før morgendagens tallslipp:

 

[b]AKVER: 504 MILL I DRIFTSRESULTAT VENTES I 4.KV 2005[/b]

ESTIMATER FOR AKER KVÆRNER FOR 4.KV 2005
					 Snitt	  Lav/Høy		Median   4.kv 2004
Driftsinntekter		10.887   10.224/11.432	  10.854	 10.060
Driftsresultat			521	  472/581			515		256
Resultat før skatt		440	  418/454			444		161

HELÅRSESTIMATER FOR AKER KVÆRNER
					2005	  2006	2007	  2004
Driftsinntekter	   39.076	43.934  47.702	35.553
Driftsresultat		 1.630	 2.369   2.966	 1.043
Resultat før skatt	 1.276	 2.059   2.746	   647

----------------------------------------------------------------------
Estimatene for fjerde kvartal 2005 og 2005 inkluderer et EBITDA-resultat på henholdsvis 109 og 329 millioner kroner for P&P.  (Kilde: SME Direkt)
----------------------------------------------------------------------

Oslo (TDN Finans): Aker Kværner ventes å legge frem et driftsresultat på 521 millioner kroner i fjerde kvartal 2005 av en omsetning på 10.887 millioner kroner, hensyntatt selskapets varslede EBITDA-resultat på 109 millioner kroner fra Pulping and Power (P&P).

Det viser estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans blant syv analytikere.

I samme periode i fjor hadde Aker Kværner et driftsresultat på 256 millioner kroner av inntekter på 10.060 millioner kroner.

Driftsresultatet i 2005 er ventet til 1.612 millioner kroner, sammenlignet med et driftsresultat på 1.043 millioner kroner i 2004. I forhold til estimatene innhentet før tredje kvartal 2005 har analytikerne oppjustert estimatet for driftsresultat i 2005 fra 1.524 til 1.612 millioner kroner, tilsvarende en økning på nær seks prosent.

Konsernsjef Inge K. Hansen i Aker Kværner sa på en presentasjon i forbindelse med salget at dette ikke endrer selskapets mål om en EBITDA-margin på 6,5-7,0 prosent før slutten av 2007. Hansen sa videre at salget gir økt handlefrihet for Aker Kværner og at selskapet vurderer ulike alternativer for bruk av nettogevinsten på rundt 2,4 milliarder kroner.

"Salg av virksomheten innen Pulp & Paper gir Aker Kværner anledning til fokusere ytterligere på de oljerelaterte aktivitetene. I forhold til estimert inntjening for hele konsernet innebærer salget noe utvanning.
Avhendingen åpner imidlertid også for kostnadsbesparelser og effekten bør derfor være relativt nøytral. Det er positivt at ledelsen fastholder målet om en EBITDA-margin på 6,5-7,0 prosent på tross av at den solgte virksomheten har en margin i overkant av syv prosent", skriver DnB i en oppdatering.

DnB NOR Markets nedgraderer aksjen fra kjøp til hold, men høyner kursmålet fra 475 til 525 kroner pr aksje etter salget av P&P-virksomheten.

Også Morgan Stanley er positive til restruktureringen og opprettholder sin outperform-anbefaling. Meglerhuset tar ned EPS-estimatene for 2006 og 2007 med henholdsvis ti og to prosent.

"Aker Kværner fortsetter å være en av våre "top picks" blant Engineering & Construction-selskapene", skriver Goldman. Også flertallet av de spurte analytikerne er positive til Aker Kværner og fem analytikere anbefaler kjøp mens to har hold-anbefaling.

Estimatene for 2006 og 2007 er ikke justert for salget av P&P-virksomheten. Ifølge Aker Kværner hadde var driftsinntektene for P&P på 4.523 millioner kroner i 2005. EBITDA-resultatet ble 329 millioner kroner mens driftsresultatet ble 279 millioner kroner.

ESTIMERT RESULTAT I 4. KVARTAL 2005 (7 ESTIMATER):
					 Snitt	  Lav/Høy		Median  St.avvik
Driftsinntekter		10.887	10.224/11.432	10.854		4%
EBITDA (6)				609	   556/677		  606		6%
Driftsresultat (6)		521	   472/581		  515		7%
Res. f. skatt (6)		 440	   418/454		  444		3%
Nettoresultat (6)		 303	   288/351		  291		8%
EPS (6)				  5,51	  5,23/6,38		5,29		8%

EBITDA PR OMRÅDE I 4. KVARTAL 2005 (6 ESTIMATER)
			   Gj.sn	 Lav/Høy	   Median   St.avvik
Field Development	178	 163/197		  178		6%
MMO				   80	  70/92			80	   11%
Subsea, Prod.&Tech.  190	156/218		   191	   11%
Process			   66	  51/78			69	   14%
Pulping & Power	  109	 109/109		  109		0%

Estimatene er hensyntatt selskapets melding om salg av P&P, der det også fremgikk at enheten fikk et EBITDA-resultat på 109 millioner kroner i fjerde kvartal. Driftsinntekter og nettoresultat er ikke hensyntatt opplysningene, blant annet ettersom analytikerne estimerer skatt fra P&P ulikt.

ESTIMERT RESULTAT I 2005 (7 ESTIMATER):
			   Gj.sn	 Lav/Høy	   Median   St.avvik
Driftsinntekter   39.076  38.413/39.621	39.043		1%
EBITDA			 1.966   1.912/2.033	  1.962		2%
Driftsresultat	 1.630   1.580/1.690	  1.624		2%
Res. før skatt	 1.276   1.252/1.290	  1.280		1%
Nettoresultat		882	 865/927		  874		3%
EPS				16,03   15,72/16,85	  15,87		3%

ESTIMERT RESULTAT I 2006 (7 ESTIMATER):
			   Gj.sn	 Lav/Høy	   Median   St.avvik
Driftsinntekter   43.934  42.267/45.339	44.773		3%
EBITDA			 2.707   2.446/2.961	  2.720		7%
Driftsresultat	 2.369   2.082/2.605	  2.455		8%
Res. før skatt	 2.059   1.869/2.319	  2.045		8%
Nettoresultat	  1.487   1.345/1.737	  1.431		9%
EPS				27,01   24,44/31,57	  26,00		9%

ESTIMERT RESULTAT I 2007 (3 ESTIMATER):
			   Gj.sn	 Lav/Høy	   Median   St.avvik
Driftsinntekter   47.702  46.067/50.000	47.398		3%
EBITDA			 3.329   3.107/3.653	  3.293		7%
Driftsresultat	 2.966   2.697/3.275	  2.935		7%
Res. før skatt	 2.746   2.422/3.225	  2.715	   10%
Nettoresultat	  1.969   1.744/2.302	  1.931	   10%
EPS				35,79   31,69/41,83	  35,09	   10%

Aker Kværner legger frem resultatet for fjerde kvartal 2005 mandag 13. februar.

Estimatene er innhentet fra ABG Sundal Collier, Carnegie, DnB NOR Markets, Merrill Lynch, Norse Securities, Orion Analyse og Pareto Securities.

Link to comment
Share on other sites

Fra Aftenposten (hele artikkelen)

 

Utdrag:

Venter milliardoverskudd i dag

 

Aker Kværner legger i dag etter alt å dømme frem et milliardoverskudd før skatt. Gjennomsnittet til finansanalytikere som følger selskapet viser ifølge artikler av nyhetsbyråene Reuters og TDN Finans forventninger på henholdsvis 1259 og 1275 millioner kroner for 2005.

 

Innfrir Aker Kværner forventningene, nær dobler oljeserviceselskapet 2004-resultatet på 647 millioner kroner. 2005-resultatet vil vise at Aker Kværner, som er et resultat av sammenslåingen mellom Kværner og Aker Maritime, minus skipsverft og historiske problemengasjementer, én gang for alle har lagt problemene bak seg. Det har forøvrig aksjemarkedet fått med seg for lenge siden.

 

Like etter børsnoteringen våren 2004 slet Aker Kværner lenge med å holde seg over 100 kroner pr. aksje. Nå ligger den rundt 500 kroner, som altså gir en oppgang på vanvittige 400 prosent siden bunnen.

 

Den vellykkede snuoperasjonen skyldes den omfattende refinansieringen og restruktureringen av Kjell Inge Røkkes selskapsimperium og det rekordhøye aktivitetsnivået i kjølvannet av at oljeprisen gikk i taket.

 

Når Aker Kværner legger frem 2005-regnskapet i dag, vil aksjemarkedets fokus være på blant annet marginvekst, ordreinngang, refinansiering, utbytte og hvordan salgsinntektene på 3 milliarder kroner for Pulping &Power-enheten skal anvendes.

Link to comment
Share on other sites

Aker Kvaerner reports strong results for the

fourth quarter 2005 with an EBITDA of NOK 789

million. The previously stated EBITDA target of 1

750 million for 2006 was achieved already in

2005, with a full-year EBITDA of NOK 2 145

million. This was a 57 percent EBITDA increase

from 2004.

 

Aker Kvaerner`s main markets developed positively

throughout 2005, and several important contracts

were secured. This resulted in a solid order

backlog of NOK 53.3 billion by the end of the

year.

 

The share price increased from NOK 161 at year-

end 2004 to NOK 414.50 at the end of 2005. This

increase of 157 percent equals a value creation

of NOK 14 billion for Aker Kvaerner`s

shareholders in 2005. The Board of Directors will

propose a NOK 5 dividend per share for 2005.

 

Group operating revenues totalled NOK 41 463

million in 2005 compared to NOK 35 553 million in

2004.

 

EBITDA increased in the fourth quarter to NOK 789

million, positively impacted by a one-time sales

gain of NOK 80 million from the sale of Aker

Kværner Industrielt Vedlikehold AS. Full-year

EBITDA amounted to NOK 2 145 million, which is a

substantial increase from NOK 1 362 million in

2004. The full-year EBITDA-margin was 5.2 percent

compared to 3.8 percent in 2004.

 

Order intake in the fourth quarter was NOK 19.7

billion. The order backlog at the end of December

was at a record-high level of NOK 53.3 billion -

an increase of 48 percent from 2004 to 2005.

Several large contracts were secured during the

year in addition to growth in existing contracts.

 

Cashflow from operating activities was NOK 3 674

million in 2005, reflecting a NOK 2 243 million

decrease in net current operating assets. Cash

and bank deposits at the end of December amounted

to NOK 6.7 billion after a NOK 300 million

repayment of debt in the first quarter of 2005.

The cash position at year-end was positively

impacted by advances from customers, which will

be partly off-set by corresponding outflows in

the next quarters.

 

New financial targets were announced on the

company`s annual Capital Markets Day in December

2005. The target is to reach an EBITDA margin of

between 6.5 and 7.0 percent by the end of 2007.

The long-term target for equity to total asset-

ratio will be in the 20-25 percent range.

 

A letter of intent for sale of the pulping and

power businesses was signed with Metso 8 February

2006. The agreement is subject to completion of

due diligence process and signing of the final

sale and purchase agreement. The transaction

value is NOK 3 billion. Net gain compared to book

value is NOK 2.4 billion and the cash effect is

NOK 2.6 billion. All numbers are approximate

values.

 

Please find attached the full quarterly report in

English and a Norwegian summary.

 

END

 

For further information, please contact:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...