Jump to content

GJF - Gjensidige Forsikring


Ingen

Recommended Posts

Jeg forsøker gjøre meg opp en noenlunde kvalifisert mening om børsnoteringen av GJF og om jeg skal investere i denne. Umiddelbart virker prisintervallet veldig gunstid i forhold til verdier og inntjening, feks sammenliknet med STB. Men jeg er amatør.

 

Foreløpig er konklusjonen min å kjøpe. Er det noen som har sett på prospektet og som evt har konkludert annerledes? Er det risiko for at budgivningsprosessen resulterer i en oppblåst pris?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg forsøker gjøre meg opp en noenlunde kvalifisert mening om børsnoteringen av GJF og om jeg skal investere i denne. Umiddelbart virker prisintervallet veldig gunstid i forhold til verdier og inntjening, feks sammenliknet med STB. Men jeg er amatør.

 

Foreløpig er konklusjonen min å kjøpe. Er det noen som har sett på prospektet og som evt har konkludert annerledes? Er det risiko for at budgivningsprosessen resulterer i en oppblåst pris?

 

Jeg har kjøpt, både gjennom investeringsselskapet mitt, privat og gjennom egen livkonto, i håp om å bli tildelt en god slump aksjer.

 

Siste oppdatering fra selskapet i dag indikerer prisintervall 58-60 kroner. Den relativt høye indikative prisen kombinert overtegning allerede etter første uken, tilsier at "markedet" liker prisintervallet.

 

I tallene deres framstår ikke Gjensidige med angitt pris på 58-60 som veldig billig basert på price/earning. Men siden man i Norge som privatperson og bedrift får en betydelig rabatt i forhold til institusjonelle investorer framstår tilbudet rimelig attraktivt, synes jeg.

 

Gjensidige har et meget sterkt navn i Norge og høy markedsandel i et land med mennesker som nesten har verdensrekord i kjøpekraft....

 

Skal bli spennende om vi kan få se Gjensidige ekspandere tungt og ytterligere internasjonalt.

 

Har også tatt en spekk i calls på Storebrand-aksjen...et bet på at Gjensidige kjøper seg ytterligere opp i Storebrand.... og disse callsene har nå triplet seg siste uke.

 

Noe må jo Gjensidigestiftelsen bruke alle milliardene i nedsalget på.... det er jo ikke akkurat noen vanlig aksjonærstruktur bak dette selskapet som vil kreve ekstraordinært utbytte her vil jeg tro...

 

Trådstarter: Du kan resevere deg mot "for høy" pris... gjennom å krysse av for reservasjon dersom prisen bikker over 64 kroner.

 

Good luck :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har kjøpt, både gjennom investeringsselskapet mitt, privat og gjennom egen livkonto, i håp om å bli tildelt en god slump aksjer.

 

Siste oppdatering fra selskapet i dag indikerer prisintervall 58-60 kroner. Den relativt høye indikative prisen kombinert overtegning allerede etter første uken, tilsier at "markedet" liker prisintervallet.

 

I tallene deres framstår ikke Gjensidige med angitt pris på 58-60 som veldig billig basert på price/earning. Men siden man i Norge som privatperson og bedrift får en betydelig rabatt i forhold til institusjonelle investorer framstår tilbudet rimelig attraktivt, synes jeg.

 

Gjensidige har et meget sterkt navn i Norge og høy markedsandel i et land med mennesker som nesten har verdensrekord i kjøpekraft....

 

Skal bli spennende om vi kan få se Gjensidige ekspandere tungt og ytterligere internasjonalt.

 

Har også tatt en spekk i calls på Storebrand-aksjen...et bet på at Gjensidige kjøper seg ytterligere opp i Storebrand.... og disse callsene har nå triplet seg siste uke.

 

Noe må jo Gjensidigestiftelsen bruke alle milliardene i nedsalget på.... det er jo ikke akkurat noen vanlig aksjonærstruktur bak dette selskapet som vil kreve ekstraordinært utbytte her vil jeg tro...

 

Trådstarter: Du kan resevere deg mot "for høy" pris... gjennom å krysse av for reservasjon dersom prisen bikker over 64 kroner.

 

Good luck :-)

 

 

Hei igjen,

 

Jeg ble tildelt ca 1.000 aksjer i GJF forrige måned til rabattertpris 53 kroner/aksje... fordelt ca 1/3 gjennom AS-et mitt og 2/3 gjennom privat livkonto. Aksjen er litt flat og uinteressant for tiden, og muligens faller den ytterligere noe når de 30 dagene med "kursstabiliserende" støttekjøp er over.....Vel GJF har jeg foreløpig lagt i skuffen, det er jo noen bonusakjser der ute om tid og stunder...hvis markedet tillater at de er verd å sitte på et år eller 2...

 

 

Mer interessant synes jeg det er om det skjer noe i forhold til Storebrand og ev oppkjøp etc....... STB stiger i dag (igjen) bra på greit volum på en ellers flat børs....

 

Som nevnt i min post ovenfor fra desember, har jeg tatt et bet i nakne calls på STB allerede før GJF gikk på børs. Har nakne calls strike 44 som representerer et 5 sifret antall STB-aksjer til kostpris ca 70-75 øre, og urealisert gevinst er pr nå ca 280%...(sist omsatt i dag på kr 2,75)

 

Er det noe på gang i STB? Er det en oppgang basert på at de gode Q3-tallene skal bekrefte en "ny tid" for STB, eller er det noen posisjonering i forhold til hva GJF skal gjøre med sin 24%-post i STB?

 

Skal bli spennende å følge dette, STB kan være et godt bet framover, velrennomerte Sissner har også puttet dels egne penger i denne gjennom Sirius-selskapet han forvalter og eier en del av....

 

Andre her med syn på hvor veien går videre i STB/GJF?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror GJF kommer til å vake mellom 56 og 59 frem til kvartalstallene- og kanskje videre mot sommeren. Prisen kan virke å ha vært litt i overkant ettersom den ikke har vært over tegnigskurs siden noteringen... MEN: Jeg antar STB og GJF blir fusjonert og dette skaper en oppgang i kursen. Om du tegnet deg for aksjer- sitt i 2 år så får du evt oppgang som jeg skisserer samt 10% nye aksjer hvert av de 2 årene...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror GJF kommer til å vake mellom 56 og 59 frem til kvartalstallene- og kanskje videre mot sommeren. Prisen kan virke å ha vært litt i overkant ettersom den ikke har vært over tegnigskurs siden noteringen... MEN: Jeg antar STB og GJF blir fusjonert og dette skaper en oppgang i kursen. Om du tegnet deg for aksjer- sitt i 2 år så får du evt oppgang som jeg skisserer samt 10% nye aksjer hvert av de 2 årene...

 

Blir spennende med STB/GJF. Begge kommer med resultat for Q4 i februar rett før opsjonsforfall for callene jeg sitter på i STB... solgte snaue 10% av disse callene i inneværende uke med god gevinst (ca 5-ganger kostpris), så da er 50% av kostprisen for samtlige calls nærmest dekket inn allerede.

 

STB falt litt tilbake fredag etter eventyrlig oppgang siste 20 handledager, men så dro JPMorgan på Wall Street til med knallresultat og løftet hele banksektoren der borte. Det bør smitte på DNBNor, STB og GJF kommende uke... Mitt bet er at resultatutviklingen i STB alene bør kunne dra kursen mot 50 kr innen medio februar, men et kjempepluss ville være om GJF også innen da har startet videre akkumulering av STB-aksjer/kommet med tilbud om oppkjøp. Tror neppe et oppkjøpstilbud er aktuelt under 55-60 kroner for STB-aksjen....

 

Men så mye flaks er det vel nærmest ikke lov å ha.... Det ville gitt gevinst på callene i størrelsesorden 20-25- ganger kostpris....

 

Blir nok ellers sittende med GJF til alle bonusaksjer er innkassert i des. 2012, det gir jo 10% avkastning i seg selv per år, hvis da ikke aksjen skal gruses av en eller annen grunn innen da..

Link to comment
Share on other sites

Bra treff med de callene- jeg sitter bare med GJF i 2 år som et safe bet- kan evt på en annen konto shorte- om jeg vil ha bort eksponeringen, og bare få bonusaksjene....

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen..

 

I mangel av egen tråd for Storebrand og fordi GJF er storeier i STB, kommenterer jeg likegodt for sistnevnte her....:

 

STB-aksjen kom sterkt tilbake etter to labre dager, men slik må det vel være... en ltt "sagtannet" vei oppover med mindre konsolideringer vurderes vel stødigere enn strakt opp.. Det fine nå i det siste med STB er at også volumutviklingen også er bullish, dvs. signifikant høyere volumer på oppgangsdager, og betydelig svakere volum på nedtursdagene.

 

Fortsatt er det spennende å se hva neste trekk fra GJF blir.... Etter selskapet er så til de grader overkapitalisert at de kan umulig sitte veldig lenge på den kontantbeholningen uten å foreta seg noe. Riktignok kommer regler om økt egenkapitalavsetning osv, men her er implementeringstidspunkt et stykke fram og overgangsreglene av lang varighet.

 

Mitt bet er fortsatt at de vil "gjøre noe" med STB-posten sin, men det spørs om jeg nå etterhvert skal rullere over februarcallene til mai calls..... Ting Tar Tid ser det ut til.., selv om jeg fortsatt har en måned på meg, og at callene fortsatt er in-the money...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gjensidige begynner å røre på seg nå, 2 dager før resultatframleggelsen for Q4 og hele 2010.

 

Tatt i betraktning kostpris på 53 kroner ved børsnoteringen i desember, samt muligheter for to gratisaksjer pr tiende aksje kjøpt ved IPO-en, så begynner dette å se bra ut avkastningsmessig allerede.

 

Blir spennende å følge selskapets aller første resultat-presentasjon kommende torsdag :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Knallbra resultat i Gjensidige, nesten 3 mrd i årsresultat etter skatt for 2010, hvorav 1,1 mrd er sopet inn i 4 kvartal 2010. Kursen opp noen prosenter til ca kr 65 på formiddagen i dag og utbytte foreslått på omtrent en femmer pr aksje.

 

Denne investeringen lukter bra, her tror jeg at jeg blir sittende inntil tildelingen av bonusaksjene des 2011 og des 2012 har gjort aksjebeholdningen min 20% større.

 

The trend is your friend :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 7 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Jeg har fulgt litt med på utviklingen i Gjensidige i det siste. Jeg hadde trodd at den ville flate ut eller falle etter den siste tildelingen av bonusaksjer i desember, men den har bare gått oppover siden da. Aksjen har ligget i en stigende trend lenge og har de siste dagene stanget mot taket i denne trenden. Det ser nå ut til at den har brutt gjennom motstanden, og det på stigende volum. Det signaliserer videre oppgang.

 

Sitter på ca. 1000 aksjer og hadde tenkt å selge meg ut nå som kursen var så gunstig. Imidlertid tror jeg det kan være lurt å vente litt til siden det tekniske bildet ser positivt ut samtidig som hovedindeksen også (etter sigende) har gitt kjøpssignal.

Edited by Joe
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt litt med på utviklingen i Gjensidige i det siste. Jeg hadde trodd at den ville flate ut eller falle etter den siste tildelingen av bonusaksjer i desember, men den har bare gått oppover siden da. Aksjen har ligget i en stigende trend lenge og har de siste dagene stanget mot taket i denne trenden. Det ser nå ut til at den har brutt gjennom motstanden, og det på stigende volum. Det signaliserer videre oppgang.

 

Sitter på ca. 1000 aksjer og hadde tenkt å selge meg ut nå som kursen var så gunstig. Imidlertid tror jeg det kan være lurt å vente litt til siden det tekniske bildet ser positivt ut samtidig som hovedindeksen også (etter sigende) har gitt kjøpssignal.

 

Ja hvorfor ikke.....er jo egentlig bare å flytte stop-loss etter seg oppover. smile.png

hyggelig å høre at ting går rette veien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...