Jump to content

Traders Pit - Episode 132 - Tirsdag 28.09.04


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Tomra opp ca 3% noe som her OK etter anbefallning osv. ESI, FS og ASC selger det som tau og remmer kan bære. Hvis vi er så nærme en løsning som media sier vi er, hvorfor selges det så utrolig mye? Bare trading eller er det noen som vet noe mer enn andre her?

 

Hvis det ligger noe i det at ESI selger for folketrygdfondet, vil det norske markedet greie å ta imot de 10% uten nevneverdig fall i kursen? Er kjedelig hvis TOMRA ikke går over 30kr(hvis pant) pga at folketrygdfondet skal ut? De er helt utrolig kortsynte hvis de selger nå, på bunn. Typisk norsk!

Link to comment
Share on other sites

Til Kris

 

Noe å tenke på:

 

1. Nettokjøp = Nettosalg

2. Noen selger som gale = Like mange kjøper som gale

3. Oppgang på stort volum = Krever at mange må selge som gale

4. Oppgang på stort volum = Krever at like stort volum må kjøpe.

 

Dagens nøtt:

Er det mulig at alle meglerhusene nettokjøper samme dag i samme aksjen?

 

 

Tok du`an :?:

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å si det på den måten. Det var ikke saken her.

 

Spørsmålet var bare hvorfor de veldig store selger så mye til lave kurser. CA, ASC, ESI(ikke minst) og FS har solgt i bøtter og spann, mens DnB er omtrent den eneste netto kjøpern. Selv STN er på selgern, men de regner jeg ikke med.

 

Jeg ser ikke helt poenget med å selge nå, men selg på gode nyheter/analyser og kjøp tilbake noen dager senere. Ender som regel greit ut da.

 

Takk for info. hehe...

Link to comment
Share on other sites

Hei Kris

 

Mitt poeng er bare, at det spiller ingen rolle hvem som selger, og hvem som kjøper. Disse latterlige diskusjonene på diverse fora, om at nå kjøper den, og nå selger den, er komplett og udiskutabelt latterlige.

 

Hver dag, hele året på børsen, vil noen netto-kjøpe og akkurat like mange netto-selge. Dype diskusjoner om hvem som gjør det ene eller det andre, røper manglende forståelse om at 1+1=2.

Link to comment
Share on other sites

enig...

 

Synes fortsatt det er relativt høye volumer på lave nivå i Tomra, er vel det som er casen. Men vel, nå er det bare å sette seg ned og slappe av. Får se hva som utarter seg mot den 15. Oktober

 

Håper også at Q3 gir positiv avklaring ang. Japan, men den mailen noen refererte til her på forumet tidligere i dag skulle tilsi at pilotprosjektene i Japan enda ikke har startet for fullt og det blir ikke mulig for kjedene å ta noe avgjørelse på om de vil ha noe fra Tomra før langt ut i 2005. - Samtidig har Tomra ledelsen sagt at det burde komme avklaring i høst!

Link to comment
Share on other sites

For en fundamentalist som deg selv Tekniker'n er kanskje slike diskusjoner uintressant, for tradere kan det derimot være intressant å se hvem som nettokjøper og nettoselger.

 

Men når man ikke vet hvem som skjuler seg bak de forskjellige meglerhusene er det vel ikke allverden å lese ut fra dette.

 

Det er forøvrig vanskelig å være uenig i at det kjøpes og selges ett helt likt antall aksjer hver dag ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei Pirelli

 

Faktisk ser jeg like mye på det tekniske, derav valg av nick :lol: Men det er ikke like spennende med dype teknikse analyser, sålenge aksjen er under 25,20, altså i langsiktig nedtrend :cry: Men et brudd virker nært forestående. :!:

 

TA er et nyttig verktøy. Når det gjelder dette med om det ene eller andre meglerhuset handler, syns jeg det er like interessant som å være med kona i klesbutikk. :eek:

 

Selv for en trader er det lite relevant å trekke ut av om:

 

a) ESO selger 1.000

eller

B) DNM selger 500 og FIP 500

Link to comment
Share on other sites

Hei Tekniker'n.

 

Men du får jo en viss anelse hvilken vei det går når f.eks. ESO begynner å selge slik som idag - etter å ha vært største nettoselger flere dager på rad.

 

Ikke mye de klarte å påvirke idag, men på en dag med dårligere sentiment hadde det kanskje gått verre.

 

Må ellers nevne at jeg er mer langsiktig enn å trade på disse tiørene.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Blir nok ikke enige her nei, men det er jo greit nok det :wink:

 

Hvorfor er det verre med en stor selger (ESO) enn mange mindre selgere? En stor selger kan jo opplagt feilvurdere markedet, men er det mange mellomstore selgere , er jo sannsynligheten større for at det er en god grunn til salgene. Derfor håper jeg at det er Folkettrygdfondet som selger, det hadde jeg sett på som et stort pluss :!:

 

Men som sagt, jeg har ikke mer å tilføye til denne debatten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som benytter Pareto her??? Send meg en PM :)

 

I fare for å gjenta meg selv, jeg tviler på at ESO shorter med egne midler. Det må i tilfelle være en risikofyllt plassering med liten oppside? Derimot tror jeg kanskje en del fond letter seg litt i TOM, det er muligens ikke bare småinvestorer som er litt lei politiske prosesser i Tyskland.

 

Husk at ESO er ett meglerforetak som utelukkende har institusjonelle og store kunder.

Link to comment
Share on other sites

Oil hits record

 

New record reached with $50 a barrel in sight as fighting in Nigeria raises new inventory concern.

September 27, 2004: 10:24 AM EDT

By Chris Isidore, CNN/Money senior writer

 

NEW YORK (CNN/Money) - Oil futures hit a new record Monday morning and appeared ready to cross the $50 a barrel mark, as concerns about inventory levels were compounded by the latest unrest in Nigeria.

 

http://money.cnn.com/2004/09/27/markets/oil/index.htm

 

$50

 

Ja vel, da faller vel NOI i morgen...!

Link to comment
Share on other sites

Er ESO interessant i det hele tatt da? Kan det ikke ganske enkelt være et fond på vei ut, og et annet på vei inn, og det med ESO som mellommann? Altså en ganske vanlig dag på børsen............totalt uinteressant og uten poenger denne diskusjonen?????

 

Det viktige er : Aksjen stiger på greit volum. Ikke slit dere ut på uvesentligher.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke imponert over Orion Analyse selv heller, greit at de tar ut AKY, det ser ikke ut til å skje noe der før Q3 uansett. Men i forrige uke anbefalte de STP på bekostning av PAR, hvor seriøst var det???  

 

STP solgte halvparten av den eneste rosinen i pølsa for en slikk og ingenting, og det skulle være gode nyheter?  

 

De som fulgte ORS inn i STP sitter nå med ett tap, og jeg tror det bare vokser dersom ikke de realiserer litt brennkvikt.

 

Vel, jeg håper du tar feil Pirelli. Risikolysten som jeg var i dag, så tok jeg litt STP. Har allerede så vidt over 4% verdistigning i aksjen. Selger nok på åpning i morgen. Sjelden jeg er såpass risikokåt (pleier å prøve å styre unna jalla), heldigvis gikk det bra denne gangen.

 

Når det gjelder ESO i TOM: Uansett hvor idiotisk det enn måtte virke, så har visse meglerhus en effekt på visse aksjer kortsiktig (ti-øres trader)... Saueflakken følger etter osv.

 

Hadde en meget god intradagstrade i NHY i dag (den var jo helt knall! :D ). Alltid artig å komme tilbake å gjøre det såpass bra!

 

Vil nok bli borte i mesteparten av dagen i morgen...

 

Forresten artig å se Tekniker'n i Pitten.

Link to comment
Share on other sites

Til Pirelli / AOC

 

Hva med denne vinklingen?

 

ESO pøser ut aksjer, men det er ikke nok til alle for kursen stiger og kjøperne overbyr hverandre! Hvem kjøper aksjene? Hvor mye skal de ha? Er det et fond? HERREGUD , TENK OM DET ER ELVIS SOM KJØPER !!!!

-----------------------------------

 

Dette var en illustrasjon: Ser dere hvor dumt det er :?:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Mulig jeg er den skyldige i at ESO har blitt diskutert i det siste. Pekte den gang da på at de solgte stort en dag da kursen gikk ned, og kjøpte langt større dagen etter da kursen tok en skikkelig spurt.

 

Tviler nå selv på teorien.

 

Etter ha kjøpt 936 og 82K 9. og 10. sept. Har de solgt hver dag etter, med unntak av en...

 

50, +2, 20, 277, 586, 189, 9, 116, 90, 873, 793 og i dag 340.

 

Ligger med minus 2046 siste 16 dager.

 

DNM ligger pluss med 2274 siste 16 dager til sammenligning.

 

Slik kan man fortsette å leke seg med tall.

 

Er det folketrygdfondet det er snakk om, vil de flagge så snart de faller under 10%.

 

*******

 

Går vi for ny rekord i dag på Piten? Inspirert av fotballaget i Oslo som spiller med publikum på tribunen i så fall???

Link to comment
Share on other sites

Hehe

 

De tallene kan skremme de fleste Pirelli. Når det gjelder intradag jalla-trading (eller i mitt tilfelle denne gangen: overnatting - satt ikke foran maskinen på slutten av dagen), nytter det ikke å tenke på fundamentale verdier...

 

STP skal ut i morgen uansett...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg blir særlig overrasket over noe i Tomra lenger. Men føler meg i alle fall 90% sikker på at det ikke er Elvis som kjøper. :roll:

 

Dere har sikkert rett. Fond som beveger seg i Tomra.

 

Uansett så selges aksjene billig for tiden... Så billig at noen vil kjøpe de.

 

------

 

Vi kan nok se mange artige vinklinger her.

 

Er vel litt mer interessant å diskutere aksjen når ingen vil selge og alle vil kjøpe. Det er vel det som i så fall kalles oppgang?

 

Nå skal Tigern og jeg holde fred. Nok røverstreker fra Tommys side i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og leser pit'en i kveld jeg også. Skulle egentlig med flyet Bergen - Oslo - Malta, men flygelederne satte en effektiv stopper for det. Nå viser det seg visst at de som møter opp på Gardermoen i kveld blir kjørt med buss til Gøteborg for å ta flyet videre derifra, men det er ingen som vet hva de skal gjøre med meg. Går bare et par avganger i uken, og alle de neste avgangene er fulle. Jeg må være på Malta så tidlig som mulig. Som dere sikkert forstår, så står ikke flygeledere særlig høyt hos meg i kveld :x :evil:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...