Jump to content

Traders Pit - Episode 156 - Mandag 01.11.04


AOC

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Lurer på hva som skjer i TOM; Er det ikke reelt for de at det faktisk blir pant i Tyskland?

 

Er det noen her som vet hva TOMRA har hatt i omsetning og inntekt i sitt beste kvartal etter 2000? Er det noe særlig høyere enn det Q3 var i år?

 

Skjønner ikke prisingen, men rykker vel snart..

Link to comment
Share on other sites

Pantera merkelig at styreformannen Molland kjøper aksjer i NUT eller hva?

 

Klinsmann

 

Synes det er helt merkelig hele greie.

 

Kanskje han prøver å kjøpe opp for å hindre stryking av NUT fra Børsen.

Hvis Høie får tak i 90% av utestående aksjer i NUT, kan han ber om tvanginnløsing av de resterende 10%

 

Høie er jo kjent ved og har blitt informert om at så snart resultatet av tilbudet er kjent, vil styret i NUT vurdere å fremlegge forslag for ekstraordinær GF om at aksjene i selskapet søker strøket fra Oslo børs. Akseptgraden for tilbudet er en viktig faktor i denne vurderingen

 

Men, dette vet Røkke mye om. Han gjorde det samme.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg vet så har Molland aksjer i NUT fra før. Hvis han ikke har solgt disse da. Men han har vært med hardt inn i NUT før, siden jeg har pratet med Molland før han ble styreformann i NUT. Er bare helt paff at i det hele tatt er styreformann i dette skadeskutte selskapet.Men men.

 

NUT er vel ganske kjent for høye styrehonorarer etter det jeg vet.Hehe

Link to comment
Share on other sites

Hei Pirelli,

 

Har tittet litt på SIEM i ny og ne, men ikke gått inn selv. Akkurat nå ligger vel den i en fallende trend? Og eierforholdet gjør sitt til at den kanskje ikke er så attraktiv som man skulle tro?

Link to comment
Share on other sites

Og der fikk jeg pinadø TOM trading-aksjene mine tilbake på 28,10, ref min post tidligere idag :D Er så artig å lese om overoptimistiske folk på StockTalk.no som hver dag tror vi åpner på 29 eller 30 eller høyere. De skal få lov til å kjøpe aksjene mine til 50-60 øre høyere imorgen også :thefinger:

 

Andre ting idag... Nok et NOI rally, er dette rekylen fra 2,60/2,50 vi har sett tidligere? STO har en god oppgang idag på nesten 6%, nå får vi se hva som skjer på NYSE (SOSA). Andre aksjer i USA som f.eks. GOL (GLNG), har veldig lav RSI her i Norge, kanskje på tide med et nytt løft opp mot den gamle toppen. Mye spennende som kan skje på NYSE, og her hjemme, pga presidentvalget. Ref Hoffa tidligere idag, hvis Bush er bedre for børsen så får det så være, jeg ofrer gladelig en god børs for å få Kerry... Ikke det at jeg tror det er så enorm forskjell på Kerry og Bush, som Moore sa, en demokrat er bare en republikaner i en dårlig dress ;)

 

Fint å se BLOM stige idag, blir spennende med resultatfremleggingen snart, teknisk ser det veldig bra ut!

Link to comment
Share on other sites

Pirelli..

 

Helt rått med olje:) Oljefutures ned 5% og trades nå på 49 dollar fatet.

 

Hvis bare valget går OK for seg nå, så blir det en svært god uke, om ikke annet en god neste uke!!

 

Igjen, så faller Tomra tilbake etter sterk start. Jeg skjønner det enda ikke slik som mange andre, men den kommer vel. Ut ifra tidligere Q'er jeg så på så er Q3 i år blant de beste noengang fra TOM; Den har tidligere vært priset så utrolig mye høyere. Nå som Tyskland er i boks så ligger den på 28. Synd hvis vi må til Januar før vi får en korreksjon opp...

Link to comment
Share on other sites

kris_ jeg ser på Tomra som en aksje som FUNDAMENTALT har snudd, men som MENTALT (psykologien i aksjen) enda er i ferd med å snu. Det står helt klart for meg at de siste måneders nyheter og de neste måneders triggere er og vil være vanvittig positive for selskapet selv. Men en aksje som har falt så mye har endel negativ psykologi rundt seg. Det er ikke mange som har fulgt aksjen de siste to årene og tjent penger på den i perioden. Frykten for tap er i ferd med å avta, og etter en periode nede på 27-tallet gjør aksjen nå forsøk på å klatre videre. Det kan vise seg at 29 blir en veldig sterk motstand, men jeg tror nå vi kan bryte 29 uten flere triggere enn at sannsynligheten for ordre stadig øker.

 

At aksjen faller tilbake mot slutten er et mønster vi har sett i flere måneder nå, og det er noe jeg, thomas og flere andre liker, ettersom det er så forutsigbart at vi tjener godt å trade på dette mønsteret.

Link to comment
Share on other sites

En eller annen gang vil den bryte over 29 og da er det leit å sitte utenfor pga femti øres trade. Selv om det er gode penger å hente på det..

 

Jeg tror ikke psykologien herjer i Tomra så mye som det blir nevnt her. Investorer bryr seg ikke om psykologi; men om ett selskap er lavt priset og potensiale for inntjening. Hvorfor den ikke er høyere kan jeg ikke svare på, men at det er fordi den har falt mye før kan jeg ikke tenke meg. Alle aksjer har falt SÆRDELES mye siden 2000. Se bare på tankfirmaene som når en topp hvert fjerde år for så å falle... Jeg tror ikke det har noe å si. Teknisk har Tomra bunnet ut også.

 

Det er mulig at den store stigning vil finne sted i Januar. Da kan det komme store avtaler fra butikker, pluss at det er en måned hvor penger ofte blir plassert på nytt. Ikke sikkert det blir annonsert noen avtaler før jul...

 

Uansett så prises ikke Tomra som ett vekstselskap. Etter at de kjøpte Titech så er det store potensiale der alene. De meldte om inntekt på 27 millioner og 30% vekst i Q3 alene! Så har vi Tyskland og Japan!

 

Jeg forstår det ikke.. men den kommer nok. At vi greide å ende i null i dag er rart. Men vi får se etter valget. Håpe det ordner seg...

Link to comment
Share on other sites

kris_:

 

Jeg tenker først og fremst på fallet som er en følge av alle de skuffelsene man har røket på med tanke på utsettelsene i Tyskland. Etter at lovgivningen som nå kommer i gang fra nyttår er blit utsatt og trenert hele 16(!) ganger er det mange som rett og slett har mistet troen. I tillegg kommer PW'et i mars som sendte kursen ned fra 44 til 36.

 

Folk er veldig nervøse når det gjelder Tomra, og folk lemper ut aksjer hvis ting ser mørkt ut et øyeblikk.

 

Den viktigste psykologiske faktoren som trekker ned er frykten for at Tyskland av en eller annen gang igjen skal bli trenert (det er nesten politisk umulig slik det ser ut nå). Denne frykten vil forsvinne helt når Tomra får ordre eller i desember når panten vedtas formelt i Bundesrat for siste gang. Regjeringsmøtet på onsdag når regjeringen godkjenner lovforslaget som forbyr øyløsningene vil også være en trigger, likeså Bundestags behandling av lovforslaget andre uka i november (dvs. enten ons 10/11, tors 11/11 eller fre 12/11).

 

Jeg mener oppgangen lar vente på seg på grunn av psykologiske hindringer. Men de siste to dagers utvikling får meg til å begynne å tro at man er sikrere på kommende stigning.

 

Tomra er med i Firsts, Terras og Orions ukesportefølje. DNB Nors Sveinung Hartvedt har uttalt at aksjen er hans favoritt. Norse gikk på fredag ut med en kraftig kjøpsanbefaling etter at de selv lastet seg sterkt opp, og de fleste andre meglerhus er såvidt jeg vet positive til aksjen. Det fundamentale er nå som sagt helt optimalt for vekst i aksjen. Det som mangler er at den negative psykologien viskes vekk, og dette vil først skje over tid. Men imens vi venter på at aksjen virkelig skal begynne å stige kan vi trade på det lettleste mønsteret den negative psykologien :D danner.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er helt enig!! Akkurat angående Tyskland så er det nok innbakt litt "blandete følelser". Som du sier, den har blitt trenert 16 ganger tidligere.

 

Ang møtet på Onsdag så er vel det i boks, men får vite det tidsnok!

 

Den eneste anbefallningen jeg kan se Norse komme med er en tradinganbefallning? Er det snakk om sterk kjøp fra de?

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg nevnte Norse mest fordi jeg husket at de hadde anbefaling på Tomra. De baserer seg kun på TA, så det blir litt dumt å følge deres anbefalinger når det gjelder Tomra. Men det er et overveldende flertall av norske meglerhus som har en sterk kjøpsanbefaling på Tomra. Det faktum at tre av fire meglerhus har med Tomra i ukesporteføljen sin denne uka, og at det siste (DNB Nor) nettopp har uttalt at Tomra er favoritten deres viser at meglere begynner å få opp øynene. Tror det vil gå litt trappetrinn for trappetrinn fremdeles i tiden fremover, men nå går trappen oppover i motsetning til etter 15. oktober. Tror vi både kommer til å se 28,80 igjen og 27,80 utover i uka.

Link to comment
Share on other sites

re thomas:

 

 

Blom ser kanon ut nå.Men dette er jo ingen overraskelse at det blir bra i Blom fremover. Vi sier nok farvel til 4kronern denne uken, og den ser vi ikke på veldig lang tid.

 

Det er ikke bare resultatfremleggelsen som blir viktig. Det er investor og analytiker presentasjon på ettermiddagen. Samt feiring av Bloms jubileum, og at selskapet har fått ny strategi og profil. Håper du også kommer dit.Jeg tar vel turen også hit, så det blir mye Blom på meg på onsdag.

 

God Blom mulighet for folk fortsatt i morgen, dette er bare et sinnsykt case!!

 

Mvh Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...