Jump to content

BON/ GRO - Solide selskap


Corvus

Recommended Posts

Myrseth plukker børsvinnere

 

Analysesjef Stig Myrseth i Orion Analyse anbefaler kjøp av fem av aksjene på Oslo Børs.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (21.8.04 08:36)

 

 

Relaterte artikler

- De beste IT-aksjene - Ser Frontline i 300

- - Oppkjøpskandidat - First om Storebrand

 

 

 

 

Analysesjef Stig Myrseth i Orion Analyse mener det forsatt finnes tydelig underprisede aksjer på Oslo Børs, skriver Finansavisen.

Myrseth plukker ut følgende kjøpkandidater:

 

Acta Holding

AF Gruppen

Veidekke

Rica

Ganger Rolf(uthevet av Corvus)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 150
  • Created
  • Last Reply

HVORDAN KLARER GRO Å HOLDE SEG UNDER 200?

 

HVORDAN KLARER GRO Å HOLDE SEG UNDER 200?

 

Fram til nå har GRO klart dette kunststykket å holde seg på 100-tallet. Den er riktignok ikke helt upåvirket av det som skjer rundt seg, men den lar seg visst påvirke så lite at GRO blir liggende lenger og lenger etter - - - - - - - - - - -

 

 

Som eksempel kan vi se på det som har skjedd i dag:

 

1. Da får vi begynne med FOE. Den er i dag opp 3,50 kr. til 68,50. Bare p.g.a. dette alene skulle GRO ha steget ca. kr. 9,50 og altså blitt omsatt på 202 i forhold til sluttkurs i går.

 

2. Det har i den senere tid vært solid kurs-stigning for rigg-aksjer. Har BON/GRO egeneid rigg utenom FOE?  

Svar: Ja.

Er dette reflektert i kursen på GRO/BON-aksjer? Svar: Nei.

 

3. RCL stiger i dag 6 kr. til 301.

Har BON/GRO cruise-skip? Svar: Ja.

 

4. FRO stiger i dag 6 kr. til 280.

Har BON/GRO tankskip? Svar: Ja.

 

5. Dollar og pund stiger i dag markant i forhold til norske kr.

Har BON/GRO substansverdier og kontraktfestede inntekter i disse valutaene? Svar: Ja.

 

 

En slik liste kunne vært gjort lengre, men poenget mitt er altså følgende:

 

 

Den kurs-stigningen som BON/GRO har hatt de siste uker/mndr., reflekterer ikke en gang den kursstigningen som de burde hatt p.g.a. verdiøkningen i FOE, og BON/GRO fremstår derfor nå i mine øyne som mer attraktive enn noensinne.

Glittertind/Stocktalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Orion Analyse har fortsatt topprating +3 på BON/GRO:

 

"... BØRSBLIKK MANDAG 27.09.2004

Ganger Rolf er en av våre favoritter som følge av den høye substansrabatten og eksponeringen mot energi-sektoren. ..."

 

Sier overskriften under shippingselskapene. Begge tvillingene gis beste score +2 under "Fundamentalt" mens de gis nest beste score +1 under "Teknisk". Basert på disse to målekriteriene gis imidlertid totalscoren +3. Til orientering regnes +2 eller bedre som en klar kjøpsanbefaling iflg. Orion.

 

Likevel tas ikke BON/GRO inn i Orion's modellportefølje. Forstår dem ikke helt, men de om det.

 

Morty/ST

***

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra markedskommentaren "Dagens Analyse" til Orion Analyse 28.09.04:

 

"... Det er imidlertid ikke bare oljeprisen som er sterk. Tankratene har også gått gjennom taket de siste dagene.

Vi har ellers tatt en rask titt på bevegelsene i aksjonærlistene

i forrige uke. Av disse ser vi at Skagen-fondene kun gjorde marginale omdisponeringer. Små kjøp i Bonheur/Ganger Rolf, Nera, Northern Oil og Wilhelmsen var alt forvalterne i Stavanger foretok seg.

 

Odin-fondene var derimot mer aktive, og disse solgte vesentlige poster i Nera, Ocean Rig, TGS og VMetro. Eneste

større kjøp av betydning var i Hafslund A og B. ...."

 

***

 

Hyggelig at Kristian Falnes & co. setter handling bak sine egne anbefalinger ved å vekte seg opp i BON/GRO. I motsetning til Odinfondene (er tilnærmet maks vektet med 10% eierandel i begge tvillingene, ikke tillatt med mer enn 10% eierandel for et fondsforvaltningsselskap) har nemlig Skagenfondene muligheten til å vekte seg betydelig mer opp før de "stanger i taket" m.h.t. nevnte 10% regel. Såvidt meg bekjent er det kun aksjefondet Skagen Vekst som sitter på BON/GRO. Fondet er som kjent forvaltet av Kristian Falnes. Skagen Global og Skagen Kon-Tiki har meg bekjent ingen aksjer i BON/GRO (så er da ikke mandatet direkte rettet mot OSE heller da).

 

***

Morty - "Wake up dead man - In value we trust"

Link to comment
Share on other sites

Nedenfor følger en oppdatert oversikt av balanseverdiene til Bonheur & Ganger Rolf iflg. regneark Pareto/Høiby mottatt 30.09.2004:

 

- Fred Olsen Energy kr 2.496 mill. (63,2%(60% høiby) eierandel kurs 69)

- Fred Olsen Renewables kr 1.730 mill. (inkl. fremtidige inv. 1.153' hensyntatt NAV)

- First Olsen Tankers kr 1.813 mill. (VEK USD 263 mill. inkl. RoRo USD 7 mill.)

- Fred Olsen Production kr 1.186 mill.

- Bulford Dolphin kr 243 mill.

- Callon Petroleum kr 174 mill.

- Fred Olsen Cruise Line kr 825 mill.

- Sterling kr 307 mill.

- Comarit kr 120 mill.

- Norges Handels & Sjøfartstidende kr 345 mill.

- Omløpsmidler 480 mill. (iflg. balanser pr. 30.06.04)

- Diverse småposter m.v. kr 272 mill.

 

Sum kr 9.991.000.000,- i totalverdier p.t.. I tillegg kommer aksjene tvillingene eier i hverandre av Pareto/Høiby verdsatt til BON 1,918 mrd. og GRO 871 mill. pr. 30.09.04.

 

Dette gir altså justert for gjeld og fremtidige investeringer vindmølleparker FOR tdligere nevnte "slakteverdier" (de var så hyggelige at det er en fryd å gjenta dem, he-he) som følger:

 

- NAV Bonheur kr 468,- (351 fra samme kilde 6/04 !!)

- NAV Ganger Rolf kr 428,- (319 fra samme kilde 6/04 !!)

 

Tvillingene handles altså p.t. til utrolige 46-47% av bakenforliggende "slakteverdier", og det samtidig som underliggende inntjening er god !!

 

Ingen øvrige selskaper på Oslo Børs er meg bekjent i nærheten av å være så til de grader "overmodne" for en kraftig reprising type 100%++.

 

 

 

***

 

Morty - "Can someone please light the fire - The twins are ready for a rocket-ride !!"

 

http://bigcharts.marketwatch.com/charts/bi...k=1&rand=8979"

Link to comment
Share on other sites

Undertegnede har ihvertfall foreløpig gjort sitt av lobbyvirksomhet mot Pareto for å få dem til å foreta en analyse av tvillingene. Nedenfor følger gjengitt min siste oppfordring til shippinganalytiker Tormod Høiby postet ved lunchtider idag:

 

"... Hei Tormod og mange takk for den ferske NAV-oppdateringen din på BON/GRO. Fikk en deilig "feelgood" følelse etter å ha fordøyd den !

 

Jeg ber deg på mine knær om å komme med en BON/GRO-analyse. Om ikke en med full tyngde, så ihvertfall en "light-analyse"; du sitter vel sannsynligvis på den beste infoen i markedet. Er overbevist om at Pareto's kunder ville verdsatt en slik analyse; mange der ute som lever i "mørket" må vite.

 

BON/GRO er i mine og andre value-investorers øyne et klassisk Skagen's 3-U'er case. Dersom Pareto ved deg kom med en analyse så ville tvillingene i det minste blitt ikke helt "Uanalysert" som idag. Dermed skulle de to andre U-ene også gradvis kunne endre fortegn i form av kurs nærmere NAV samt bedre likviditet som normalt følger med høyere kurs og dermed økt popularitet hos "massene". En analyse nå før "take-off" burde jo gi deg og Pareto god PR.

 

Som en liten "gulrot" mht. kurtasjekroner ville jeg tro Pareto hadde et godt salgsargument mot f.eks. tunge aksjonærer som Odin og Skagen til at Pareto ble foretukket som salgsmegler nå de selger seg ut på kr 250-350 (nedre kvartil er tidligere antydet som exit). Disse sitter på i overkant av 2 mill. BON/GRO til den nette sum av 600 mill. på kurs 300,-. Kunne blitt et greit "salgscase" for meglerne deres. Fra tilsvarende case vet man at Odin/Skagen gjerne selger seg ut lenge før "peak". Således burde Pareto ha nok av argumenter også på "kjøpssiden". Scenario: Pareto's analyse trekker BON/GRO i 250-300 og "Momentum/Indeksforvaltere" overtar stafettpinnen og sender aksjene mot kr 500+. Heder og ære til deg og Pareto.

 

Mulig det er "old news" for deg. I kraft av jobben deltok jeg på et foredrag ved Ragnhild Wiborg i Odin i forrige uke der følgende var nytt for meg:

 

Hun hevdet at salgssummen fra det mislykkede salget av de to suezmaxene tidligere i år var ment å ha blitt utbetalt som ekstraordinært utbytte. Dette dreide seg vel om ca. USD 95 mill. såvidt jeg erindrer. Dette kom Wiborg med på spørsmål fra undertegnede om det var utsikter til bedre Corporate Governance i BON/GRO a-la hva hun samme dag hadde stort oppslag om vedrørende Odin's påvirkning på WWI-aksjen i DN. Hun karakteriserte BON/GRO som "Ekstrem verdi" i positiv forstand. Unødvendig å gjengi hennes syn på fremtidig kursutvikling, he-he. Dette samsvarer jo forøvrig med selskapenes planer om utdeling av FOTL-aksjer til aksjonærene som ble lagt på is i 2000. Med rekordhøye annenhåndsverdier om dagen skal en vel ikke se bort fra at vi vil se et "Asset Play" i god gammel Fred. Olsen stil rimelig snart ??

 

Takker for din tid, og ber deg igjen på mine knær:

 

PLEASE skriv en analyse på Bonheur & Ganger Rolf !!

 

 

God weekend

 

Mvh XX .... "

 

Så er det bare å krysse fingrene, he-he.

 

***

 

Morty - "If you can dream it - You can do it"

Link to comment
Share on other sites

Orion og BON/GRO/FOE.

 

 

 

I sine ukentlige Børsblikk har Orion Analyse de siste uker gitt BON og GRO topp-rating med poengsummen +3 på hver. GRO har dessuten blitt valgt ut som det av shippingselskapene på Oslo Børs som har fått plass i Overskriften med følgende lille slagord sitert fra Børsblikk pr. 27/9-04: "Ganger Rolf er en av våre favoritter som følge av den høye substansrabatten og eksponeringen mot energi-sektoren."

 

Lenger nede i samme Børsblikk skriver så Orion at de anslår substansverdien i BON til å være 300 kr. pr. aksje, og substansverdien i GRO anslås til 315 kr. pr. aksje. Med andre ord: Substansverdier ca. 50% over dagens børskurser.

 

Det kan jo høres bra ut det, men vi har vel saktens både hørt og sett det ENDA mye bedre! Senest f.eks. i går da Morty her på tråden fortalte oss at Pareto nå har kommet opp i en NAV (Net Asset Value)/VEK pr. BON-aksje på 468 kr. og pr. GRO-aksje 428 kr. Og da blir liksom ikke Orion sine 315 kr. pr. GRO-aksje så veldig mye likevel - - - - - - - - - - -  

 

 

Forut for gårsdagens Orion-møte hadde jeg derfor bestemt meg for å finne ut av følgende:

 

1. Er det et fundamentalt forskjellig syn på verdiene i BON og GRO hos Orion på den ene siden og Pareto og Skagenfondene på den andre siden? Skagen oppgir i likhet med Pareto at verdiene i BON/GRO nå kan kjøpes til halv pris. (Utifra dagens handler i GRO holder jeg det forresten som godt mulig at Skagen kjøpte ytterligere 10.000 aksjer i GRO i dag.)

 

2. Har Orion rett i at GRO bør prises høyere enn BON?

 

 

Først ville jeg da vite hvor velfundert Orion sin analyse av BON/GRO egentlig er, og som Morty allerede har gjennomskuet eller iallfall hatt mistanke om: Denne analysen er ikke noe mesterverk, men rett og slett venstrehåndsarbeid (obs: for venstrehendte: les Høyrehåndsarbeid!), og den er IKKE utført av Myrseth selv.

Da Myrseth forstod at jeg hadde litt peiling på emnet, ville han at jeg skulle se litt på utregningen som de hadde gjort. Der fant vi raskt mange feil og mangler. Tusenfryd og mange andre slike småposter var rett og slett ikke med i det hele tatt, og Myrseth sa rett ut at tallene var for lave. Fred. Olsen Renewables (vindkraft) var også lagt inn med for lave verdier. Så kom vi til det spennende punktet ang. hvordan de hadde lagt inn for krysseierskapet: Joda, til tross for at dette var en SUBSTANS-analyse så hadde de kun brukt børskurs i BON og GRO når de regnet ut verdien av de krysseide aksjene. Gitt at de bakenforliggende substansverdiene hadde vært identisk med børskurs, ja, så hadde jo en slik utregning vært helt OK, men her hvor substansverdiene er langt høyere (selv i Orion sin beregning), så mener jeg det blir prinsipielt galt å regne slik de har gjort.

 

I det tall-materialet som Myrseth viste meg, var forøvrig substansverdien hos Orion pr. BON-aksje nå økt fra kr. 300 til kr. 333 og pr. GRO-aksje økt fra kr. 315 til kr. 340, og det gledet jo meg som BON/GRO-aksjonær - - - - - - - - - - - - - Spesielt når han i tillegg sier rett ut at tallene likevel fortsatt er for lave, og jeg i tillegg med egne øyne ser at de har verdsatt krysseierskapet alt for lavt.

 

 

Overfor meg selv kom jeg derfor til den konklusjonen at Orion sine tall IKKE hinder meg i å tenke at det sannsynligvis er Pareto/Skagen som har mest rett her.

 

Så får vi se da, om Myrseth og Orion etter hvert får øynene enda mer opp for BON/GRO eller om de i neste Børsblikk bare sløver i vei videre - - - - - -  

 

Jeg kommer tilbake til mer om Myrseth og FOE.

 

Glittertind [638]

02.10.04 01:04

Link to comment
Share on other sites

Morty [3405]

06.10.04 09:47

 

Tankaksjer hadde en meget god dag i gårsdagens handel i USA:

 

Teekay + 5,5%

OSG + 4,9%

OMI + 2,4%

 

Registrerte forøvrig at Teekay-sjefen i en liten notis i DN idag uttalte seg bullish om tankmarkedet fremover samt muligens enda mer interessant for oss som tror Fred. Olsen vil velge å selge FOTL i en eller annen variant. Teekay vurderte oppkjøp tankrederier eller skip direkte. Regn med at flere enn Teekay tenker i de baner. Noe burde kunne materialisere seg innen utløpet av 2005, trolig innen våren 2005. We'll see.

 

***

 

Morty - "Riding the tanker waves with First Olsen Tankers"  

 

delta [1761]

06.10.04 10:59

 

Morty har vel kanskje vært inne på det. Med Paretos prognose for Suezmaxrater for 2005 på $50 k pr. dag vil de 5 tankerne kunne generere 0,5 mrd. kr. i kontantstrøm i 2005 tilsvarende kr. 40,- pr. BON/GRO-aksje.

 

Dette framkommer slik:

($50 k/dag i rate - op.ex. $7 k/dag)*365 dager * 5 skip * 6,70 dollarkurs - 15 mill. kr. i adm. kostn. FOTL = 510 mill. kr. /12,8 mill. eksterne aksjer i BON/GRO = kr. 40,- pr. BON/GRO-aksje.  

Link to comment
Share on other sites

BON/GRO kjøper skip

 

Kilde: OSE

----

 

BON - KJØP AV SKIP

 

 

 

First Olsen Tankers Ltd. (FOTL) som er eiet med 50% hver av

Bonheur ASA og Ganger Rolf ASA, har kjøpt tankskipet El

Greco, VLCC på 245.000 dwt bygget i 1985 i Japan.

 

Skipet er planlagt konvertert til FPSO for prosjekter som

Fred. Olsen Production a.s. (et heleid datterselskap av

FOTL) for tiden har under bearbeidelse, men vil på kort

sikt operere i tankmarkedet.

 

For ytterligere informasjon, kontakt Per-Oscar Lund tlf: 22

34 11 81 / 90 78 02 54

 

 

 

Oslo, 6. oktober 2004

----

 

OBS! Denne børsmeldingen gjelder for GRO også, de to børsmeldingene er identiske.

Link to comment
Share on other sites

Kilde: iMarkedet.no

----------------------------

Fred. Olsen kjøper stortanker

 

 

Onsdag 06. oktober 2004 kl. 16:11

Skrevet av: Are Slettan - iMarkedet

 

First Olsen Tankers har kjøpt stortankskipet El Greco for ombygging til produksjonsskip.

 

Skipet er på 245.000 dwt. og er bygget i 1985 i Japan, ifølge en børsmelding fra Bonheug og Ganger Rolf, som eier halvparten hver av First Olsen Tankers.

 

Skipet er planlagt konvertert til produksjonsskip for prosjekter som Fred. Olsen Production a.s. for tiden har under bearbeidelse, men vil på kort sikt operere i tankmarkedet, ifølge meldingen

 

Fred. Olsen Production er en heleid datter av First Olsen Tankers.

 

Det er ikke oppgitt noen pris.

 

----------------------------

 

iMarkedet artikkel: Fred. Olsen kjøper stortanker

Link to comment
Share on other sites

Som de upopulære aksjene BON/GRO er, vil jeg sterk anbefale siste utgave av Kapital, av 8 oktober i år.

Les side 132-133, artikkelen "Billig-tvillingene" av Morten de la Forest

 

Jeg trekker frem et par fine linjer fra artikkelen:

 

 

"Kursstigningen de siste 12 månedene på henholdsvis 80 og 90 prosent tilsvarer kun økning i de underliggende verdiene"

 

"Bonheur og Ganger Rolfs aksjer i Fred. Olsen Energy (FOE) er alene verdt 2,6 milliarder, etter at de på ett år har steget fra 20 til 70 kroner. Den økningen tilsvarer omtrene hele verdiøkningen på tvillingene til sammen"

 

"Pareto estimerer et årsresultat på 334 millioner kroner bare i Bonheur, hvilket er fire og en halv gang bedre enn året før, og endre mye bedre enn 2002"

 

"Hvis årsresultatet lander et sted rundt Paretos estimat, er selskapet priset til under syv ganger årlig inntjening. For 2005 forventes tallene å bli enda bedre"

 

Artikkelen avsluttes med en kommentar som sier at Odin Fondene og Skagen fondene er blandt de største aksjonærene i selskapene, og da kan det være smart å henge seg på.

Link to comment
Share on other sites

En kort versjon av Kapitals artikkel om BON/GRO:

 

 

Billige aksjer?

 

Det er fortsatt mulig å kjøpe én krone for 50 øre på Oslo Børs. Er det smart å kjøpe Bonheur og Ganger Rolf?

 

Artikkel av: Øystein Byberg (8.10.04 12:15)

 

 

Fred. Olsen har fått orden på børstvillingene Bonheur og Ganger Rolf. Risikoen i aksjene er betydelig redusert de siste årene.

 

”Dette bør gi utslag i aksjekursen ved at investorene krever en lavere risikopremie”, skriver Kapital i siste nummer.

 

Til tross for gode resultater og redusert risiko, er den store substansrabatten i aksjene – én krone til 50 øre – den samme.

 

Ut fra substansrabatt er det neppe noen aksje på Oslo Børs som handles billigere, slås det fast.

 

Bonheur og Ganger Rolfs aksjer i Fred. Olsen Energy (FOE) er alene verdt 2,6 milliarder kroner, etter at FOE-aksjen har steget fra 20 til 70 kroner på ett år. Denne økningen alene tilsvarer om lag hele verdiøkningen for tvillingselskapene til sammen.

 

Ifølge Kapital skyldes mye av rabatten at aksjene er upopulære.

 

Både Odin og Skagen Fondene er inne på listen over de største aksjonærene i selskapene.

 

”Begge fondene er kjent for å være flinke til å plukke undervurderte aksjer. Og da kan det være smart å henge seg på”, skriver tidsskriftet.

 

 

BON/GRO

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem om tvillingene vil betale ekstraordinært utbytte. De har begge meget liten gjeld og nok av cash eller lett omsettelige omløpsmidler. Blir selvsagt ikke akkurat mindre aktuelt av at det sannsynligvis blir skatt på utbytte f.o.m. 2006; regnskapsåret 2005 ? Tviler dog på om det skjer noe såfremt tvillingene ikke selger selger ut f.eks. Sterling eller tankskip m.v..

 

Undertegnede anser det som relativt sannsynlig at tankskipene vil bli solgt under inneværende tankboom; spørsmålet er hvor lenge Fred. Olsen & Co. vurderer at festen skal vare m.h.t. perfekt exit. Når det skjer tror jeg det vil komme et stort ekstraordinært utbytte til BON/GRO aksjonærene. Iflg. R.Wiborg/Odin ville salgssummen på de to tankerene som ble meldt solgt for kr 700 mill. tidlig 2004 blitt utbetalt som EO utbytte. Salget strandet som kjent (men nå er det verdt kr 835 mill. 1/2 år senere pga. verdiøkning).

 

Uansett tror jeg utbyttet for regnskapsåret 2004 blir økt fra de siste års kr 5,- BON og kr 5,50 GRO utifra betydelig bedre inntjening. Blir det betydelig høyere vil det nok skyldes litt skatteplanlegging fra hovedaksjonærs side mht. kommende utbytteskatt. Slett ikke umulig.

 

***

 

Morty - "In value we trust"

Link to comment
Share on other sites

GRO - FLAGGING

 

Firmament har den 11.10.2004 solgt 26.950 aksjer i Ganger

Rolf ASA, tilsvarende 0,30% av aksjene i selskapet, til

kurs NOK 250,- pr. aksje. Etter salget eier Firmament AS

448.050 aksjer i Ganger Rolf ASA, tilsvarende 4,95% av

aksjene i selskapet.

 

...

 

Firmament AS er et investeringsselskap eid av broren til Fred Olsen, Petter Olsen. De viktigste virksomhetsområdene er finansforvaltning og turismebasert eiendomsutvikling, samt strategiske eierposter i Timex BV og Fred. Olsen S.A.

 

...

 

Sakset fra BT http://bt.no/okonomi/dinokonomi/article153849

 

Den kanskje mest omtalte familiekrangelen i Norge de siste årene, er striden mellom brødrene Fred. og Petter Olsen.

 

Fred. Olsen krever å få halvparten av Munch-samlingen etter faren Thomas Olsen. Broren Petter Olsen mener det er hans arv etter moren Henriette Olsen. Samlingen kan være verd inntil en milliard kroner.

 

Fred. Olsen tapte både i byretten og lagmannsretten og bestemte seg etter det siste tapet i september 2002 for ikke å anke saken til Høyesterett. Grunn: Det ga for mye oppmerksomhet.

Forholdet mellom de to brødrene skal ha vært ekstremt betent.

Link to comment
Share on other sites

Børsmelding idag:

Firmament har den 11.10.2004 solgt 26.950 aksjer i Ganger

Rolf ASA, tilsvarende 0,30% av aksjene i selskapet, til

kurs NOK 250,- pr. aksje. Etter salget eier Firmament AS

448.050 aksjer i Ganger Rolf ASA, tilsvarende 4,95% av

aksjene i selskapet.

 

Kilde:

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=98222

 

Opplysning:

Firmament , som er selger, er eiet av broder Petter Olsen.

Som de fleste vet er forholdet mellom Fred og Petter mildt sagt kjølig.

Jeg tror ikke salget vil påvirke kursen i negativ retning. - På ingen måte-.

Link to comment
Share on other sites

hehe Corvus :)

 

Morty kommenterer dagens store kryssinger.

Meglerhusene Enskilda Securities og DnB NOR Markets følger opp med kryssing av større poster i GRO. Pene volumer i begge tvillingene. Later til at volumene tar seg opp på stigende kurser; helt etter boka.

 

Nå er det en del tradisjonelle investorer som har vært med i en årrekke som rimelig sikkert er utålmodige og gevinstsikrer pga. deres "eldgamle" kursmål. Helt etter boken. De selger imidlertid altfor tidlig; som de bruker å gjøre. Heldigvis er det da slik også. Man må nemlig ha selgere for å få kjøpere og volum. Kan late til at flere meglerhus også har "børstet støv" av tvillingene utifra volumene på de ulike meglerhusene å bedømme.

 

Her er det bare å holde seg langt unna "salgsknappen" sailors. Korreksjoner vil garantert komme på ferden mot passering av ATH 565 i løpet av år 2005. Innen sommeren 2005 ???

 

Dersom man ser på kursutviklingen i papirer som Kverneland, Frontline, Fred Olsen Energy, Jinhui Shipping m.v. kan paraleller trekkes til hva jeg tror vi har foran oss. De som solgte KVE på 50-100 etter at den hadde vært på 16 tidlig på 90-tallet var ikke fornøyd da kursen kort tid etter steg til 240-nivået (dobling fra ATH forut, jeg solgte på 70, grrr). Solgte man FRO på 50-100 i 2000 etter at den høsten 1998 var i kr 8,50 ergret man seg også kraftig da den kort etter gikk i kr 223 (tidligere ATH ca. 120, jeg solgte på 105 i 2000, grrr). JIN gikk fra 0,95 til 22,90; mange solgte på 5-10 og ergret seg (jeg solgte på ca. 6, grrr).

 

FOE-aksjen skal trolig opp i 120-150 nivået. Mange har høyst solgt altfor tidlig. Dette vil medvirke til ytterligere kraftig trigger for BON/GRO utover 2005.

 

Odin og Skagen er forvaltere mange av oss respekterer; så også undertegnede. Ser man hva de ofte har gjort, vil man imidlertid se at de gjerne selger seg ut lenge før toppen. Dette skjedde for dem begge i FRO og JIN som jeg kjenner meget godt. Tror de vil gjøre det samme igjen ved å selge seg ut i BON/GRO altfor tidlig (dobler seg etter deres snittsalg f.eks.).

 

Normalt vil jeg tro de bruker en del av argumentene vår eminente delta brukte ovenfor til å forsvare en "riktig" GRO-kurs på kr 320-360 nivået. Utifra tradisjonelt konglomerat og krysseiersvada m.v. som unnskyldning. De undervurderer imidlertid mer momentumorienterte investorers evne til å glemme slikt når en aksje blir stadig mer "Populær". Helt klassisk.

 

Undertegnede blir således ikke overrsaket om ny ATH havner adskillig høyere enn den fra høsten 1997 på 565 GRO og 561 BON. Nærmere bestemt nærmere kr 1.000,- pr. BON/GRO. Man har sett slikt i en rekke aksjer tidligere. Husk at toppen fra rundt 90-tallet var ca. kr 300 deretter nevnte 565 i 1997 og får vi da 700-1.000,- som ny topp i 2005 ?? Jeg tror det.

 

Skal dog innrømme at selv undertegnede vil bli sterkt fristet til å vurdere salg på kr 500++. (Men vil nok typisk se at man får nok en dobling om jeg faller for fristelsen; les får høydeskrekk).

 

Happy Trading !

 

***

 

Morty - "Let your money GROw with GRO - BON apetit !!"

Link to comment
Share on other sites

Investtechs morgenrapport anbefaler GRO

---

 

Kjøpskandidat: Kurs 246.50 (20041011) [AT]

 

Ganger Rolf har brutt den stigende trenden opp. Dette signaliserer enda sterkere stigningstakt, men den sterke oppgangen kan gi reaksjoner tilbake på kort sikt. Aksjen har støtte ved 205 kr, deretter ved 176 kr. RSI er overkjøpt, men så lenge RSI-kurven vender positivt, anses ikke dette å svekke aksjen.

 

Kort sikt: Svak kjøpskandidat

Middels lang sikt: Kjøpskandidat

 

---

 

Mvh,

- Thomas

Link to comment
Share on other sites

delta [1817]

13.10.04 11:34

For å være bedre skodd i evt. diskusjoner vedr. BON/GRO med profesjonelle investormiljøer, oppdaterer jeg nå mine verdiberegninger, både mht. nåverdi og substansverdi.

 

Utdrag fra min oppdaterte FOTL-versjon:

Verdi pr. 31.12.04 FOTL:

Nåverdi: 3.864 m kr

Substansverdi: 3.433 m kr

 

Spesifikasjon i pkt. 1.-6.:

 

1. Oljetankere/ro-ro inkl. El Greco:

Nåverdi: 1.836 m kr

Substansverdi: 1.482 m kr

 

2. FPSO/FSO:

 

Nåverdi: 965 m kr

Substansverdi: 845 m kr

 

Substansverdigrunnlaget er nå omtrenlig i samsvar med Paretos estimat så vidt jeg kan se.

 

3. Nettorentebærende eiendeler pr. 31.12.03: 406 m kr

 

4. Verdi oljetankcashgenerering 2004: 405 m kr

 

5. Verdi av bulkskip solgt i 1. kvartal 2004: 252 m kr

 

6. Aksjer i Oceanlink ltd eid pr. 31.12.03: 43 m kr

 

6,114 mill. aksjer pr. 31.12.03 * kr 7,-/aksje iht. emisjonskurs aug. 2004 = 43 m kr.

FOTL har gjennom emisjon i aug. 2004 kjøpt seg opp til 6,38 mill. aksjer tilsvarende 25,5 % av aksjene i Oceanlink.

Oceanlink er Bermudaregistrert med kontor i Oslo.

Reefer, supply, MPP-vessels, container.

 

Generelle forutsetninger: diskonteringsrente 9,25 % p.a., dollarkurs 6,80, mulig skatt hensyntatt

 

Ved 12,8 mill. eksterne aksjer totalt i BON/GRO tilsvarer ovennevnte substansverdi kr. 268,- (= 3.433/12,8 ) pr. tenkt sammenslått BON/GRO-aksje. Fordelt på selskapene blir det litt høyere enn dette for BON og litt lavere enn dette for GRO.

 

Dersom noen har interesse av detaljer i vurderingene, kan dere gi et hint.

[Endret 13.10.04 11:35 av delta]

[Endret 13.10.04 11:37 av delta]

[Endret 13.10.04 11:38 av delta]

[Endret 13.10.04 11:39 av delta]

[Endret 13.10.04 11:41 av delta]

Link to comment
Share on other sites

delta [1840]

15.10.04 20:06

 

Kopi av mitt nylige innlegg på HO:

 

ja, her var det mange "mørketenkere" som tydelig vil ha eller venter kursen ned.

 

Med rate $50.000 pr. dag vil FOTL tjene 500 mill. kr før avskrivninger på årsbasis. Hvis de gode ratene fortsetter, vil dette kunne øke merkbart fra januar da 245.000 dwt El Greco overtas og vil gå i et sterkt tankmarked. Hvis ratene holder seg, kan den vel øke inntjeningen i FOTL med 150 mill. kr. før avskrivninger. Om dollaren skulle falle ytterligere 10 %, vil vel El Greco-inntjeningen med glans overkompensere dette når det omregnes til NOK.

 

Dersom inntjeningen for FOTL blir som over, tilsvarer det en kontantstrøm på kr. 50 pr. BON/GRO-aksje. Men det bør vel ikke honorereres på noen måte i aksjekursen?

 

Nå er også vindmølleparken Crystal Rig (CR) i full drift iht. 15 års leveringsavtale for strøm. Dette vil bli synlig i 3. kvartalstallene med full tyngde, vil jeg anta. På årsbasis ventes CR å øke kontantinntjeningen i BON/GRO med ca. 70 mill. kr. tilsvarende over kr. 5,- pr. BON/GRO-aksje. Men synliggjøringen av dette bør vel heller ikke honoreres på noen måte i aksjekursen?

 

Om et par år kommer to nye vindmølleparker i drift. Hver for seg ventes de å ha litt større inntjening enn CR. Men investorene vil vel ikke tro på det før de ser det?

 

Cruise (FOCL) har hatt klar resultatframgang de siste årene. Også 1. halvår i år viste sterk framgang i forhold til i fjor med resultatforbedring før avskrivninger på 45 mill. kr. Snart legges 3. kvartalstallene fram. Dette er tradisjonelt cruisenæringens beste kvartal. Synliggjøringen av cruiseframgang i regnskapene kan blir lagt merke til av profesjonelle aktører i aksjemarkedet og vil normalt ha positiv innvirkning på deres syn på BON/GRO.

 

Det er velkjent av flyselskapene sliter. Det blir spennende å se i hvilken grad Sterling klarer å begrense underskuddene etter at de har meldt om meget høy beleggsprosent i det siste. Vel nok er prisene lave i forhold til kostnaden, men det er inntekt pr. flight som teller slik at høy beleggsprosent i noen grad kan kompensere lav gjennomsnittspris. I den totale BON/GRO-sammenheng vekter Sterling verdimessig litt mer enn "en dråpe i havet". Men det er vel likevel grunn til å bruke et negativt Sterlingsyn som vektig begrunnelse for at dette bør tynge BON/GRO-kursen?

 

Og fergene, som utgjør mindre enn 1 % av verdiene, bør vel også ses på med negative øyne og tynge BON/GRO etter et ikke for imponerende 2. kvartalsresultat etter 2 skip i dokking. Resultatet var likevel bedre enn året før. Det viktige 3. kvartalet for fergedriften legges snart fram.

 

Flytende oljeproduksjon har hatt stabile, faste inntekter. I løpet av 3. kvartal kom også Borgen Dolphin i produksjon på mangeårskontrakt etter 2 år i opplag. Her ventes et resultat før avskrivninger på 40 mill. kr pr. år. Samtidig startet Knock Nevis opp på en 3 års FSO-kontrakt med resultat før avskrivning på 100 mill. kr. pr. år.

 

FOE ventes å nyte godt av riggboom i årene framover etter mange år med kraftige underinvesteringer fra oljeselskapenes side.

 

Hvilke forretningsområder er svake og med usikker utvikling? Svar: Sterling. Og verdimessig er dette diskontert inn i aksjekursen for BON/GRO og vekter som sagt litt mer enn "en dråpe i havet" mht. totalverdier. Kan det gå særlig verre med Sterling resultatmessig? Muligens. Muligens ikke. Kanskje er vi på eller nær bunnen. Kanskje vil Sterling, slik de har antydet, delta i bransjestrukturelle grep (f.eks. med Norwegian eller andre) som vil bidra positivt for aksjonærene. Kanskje snur det også oppover for Sterling om ikke så lenge. Hvis så skjer, vil vi oppleve et synkronisert oppsving i alle BON/GROs forretningsområder. Fortjener aksjekursen å følge med på oppturen? Den som lever, får se.

 

Et av Norges beste aksjefond (Odin Norge) har 8 % av av porteføljen i BON/GRO. I et foredrag nylig la de fram sitt verdisyn her og mener substansverdi i GRO er kr. 460,- pr. aksje og kr. 490,- i BON. Denne kraftige feilprisingen, etter Odins mening, er nok grunnen til at de over lang tid er såpass aktive på kjøpersiden i BON. For de mener oppriktig at kursen er altfor lav og vil stige når tiden er inne. Også meget anerkjente Skagenfondene har samme verdisyn og underprisingssyn og kjøpte nylig en del i overkant av 200,- i GRO.

 

Den som lever, får se hvordan aksjekursen utvikler seg. Får tålmodige Odin og Skagen rett?

[Endret 15.10.04 20:07 av delta]

[Endret 15.10.04 20:15 av delta]

Link to comment
Share on other sites

Deltas verdianslag for vindkraftsatsingen for Fred Olsen Renewables

 

delta [1843]

16.10.04 22:14

 

VERDI pr. 31.12.04 VINDKRAFT (FRED OLSEN RENEWABLES; FOR, sum pkt. 1.-6. samt pkt. 12.): Nåverdi: 665 m kr, substansverdi: 450 m kr

 

Årsresultatene hittil innen vindkraft er svake da FOR er i en oppbyggingsfase, men FOR har ambisiøse vekstplaner hvor bl.a. tre store vindmølleparker blir realisert i UK de nærmeste årene. Troen på sterk lønnsomhetsforbedring innen vindkraft gjenspeiles gjennom at vindkraftsegmentet er et av få segmenter innen BON/GRO-systemet som får tilført investeringsmidler fra andre deler av BON/GRO-systemet. Også eksterne långivere kan tolkes å ha tro på prosjekter under realisering i UK da lånefinansieringsgraden for Paul’s Hill og Rothes er 80-85 %, og långiverne får sikkerhet utelukkende i prosjektene uten noen form for tilleggssikkerhet fra det øvrige BON/GRO-systemet.  

 

Fornybar energi er tydelig et framtidsrettet satsingsområde i Europa hvor det allerede satses sterkt i mange land med mange konkrete vindkraftutbyggingsprosjekter på beddingen. Bl.a. har EU-kommisjonen sterkt fokus på fornybar energi. EU har de siste årene utarbeidet lover og andre rammebetingelser for utvikling av fornybar energi. Innen 2010 anslås fornybar energi å utgjøre 32 % av energiproduksjonen i EU.  

 

Diskonteringsrente: 6,5 % p.a. Denne renten er vektet med 45 % egenkapitalandel med rentekrav 9,25 % p.a. og 55 % gjeldsandel med rente 4,2 % p.a. (etter 30 % skattefradrag).

 

GBP= 12,00 NOK

 

1. Verdi eksisterende virksomhet -> nåverdi: -68 m kr

 

Antatt EBITDA/år: - 7 m kr

Omsetningen kommer hovedsakelig fra de britiske 50 % deleide vindkraftanleggene Windy Standards (kapasitet 21,6 MV, årlig omsetning £1,5 m, ferdigstilt 1996, Skottland) og Bears Down (kapasitet 9,6 MV, årlig omsetning £0,8 m, ferdigstilt 2001, Cornwall, England).  

 

Sommeren 2004 meldte FOR at de har inngått intensjonsavtale om salg av sine eierandeler i de to nevnte vindkraftanleggene. Samtidig meldte FOR at strategien om å være eier og operatør av vindmølleanlegg ligger fast.

 

Nåverdi pr. 31.12.03: -64 m kr, framskrevet til 31.12.04: -64 * 1,065 (rentefaktor) = -68 m kr

 

 

2. Verdi Crystal Rig (Skottland) -> nåverdi 190 m kr

 

20 vindmøller. Kapasitet 50 MV. Dette er det første større vindmølleprosjekt i egen regi. Anlegget kom i full produksjon iht. leveringsavtale 1. juni 2004.

 

Investering: £40 m, dvs. 480 m kr.

Antatt teknisk, økonomisk levetid for anlegget: 25 år

Årlige driftsutgifter på anlegget: 3 % av opprinnelig investering første driftsår (dvs. 14,5 m kr). 3% ligger midt i et forventet intervall på 2-4 %. Deretter 1,5 % p.a. kostnadsøkning.  

 

Vindkraftleveringsavtale: 15 års avtale med Powergen om salg av elektrisk kraft og grønne sertifikater med stipulert totalsum £95 m tilsvarende £6,3 m pr. år som ikke indeksreguleres. Forventet totalverdi av kontakten er basert på statistiske vindforhold. Dersom virkelige vindforhold under kontraktsperioden avviker fra det statistiske, kan totalsummen over 15 år bli lavere eller høyere. FOR anfører også at avvik kan komme som følge av utviklingen i ”the UK Buy-Out Recycling Fund”. I en oversikt har FOR antydet et mulig avvik i kontraktsrammen nedad med 5 % og oppad 15 %.  

 

Vindkraftavtale de siste 10 årene av levetiden på 25 år: Det antas at FOR får til lignende avtale i denne perioden, men hvor fast årlig beløp på £6,3 m i kontraktsrammen indeksreguleres med 1,5 % p.a. i 15 år fra 2004.  

 

Skatt: 30 % overskuddsskatt. Skattemessige avskrivninger: lineært over 7 år.

 

Nåverdi pr. 31.12.03: 178 m kr, framskrevet til 31.12.04: 178 * 1,065 (rentefaktor) = 190 m kr

 

3. Verdi Rothes Wind og Paul’s Hill Wind (Skottland) -> nåverdi 417 m kr

 

Hvert av anleggene er på 22 vindmøller med kapasitet 50 MV. Anleggsutbygging startet i juni 2004 med produksjonsstart i løpet av 2005 (forventet ferdigstillelse hhv. 2. kvartal og 4. kvartal 2005). Anleggene kan bli utvidet etter hvert da konsesjonen på hvert anlegg er på 50-65 MV.

 

Totalinvesteringer: £90 m, dvs. 1.080 m kr.

Antatt teknisk, økonomisk levetid for anlegget: 25 år

Årlige driftsutgifter på anleggene: 3 % av opprinnelig investering første driftsår (dvs. 32,4 m kr). 3% ligger midt i et forventet intervall på 2-4 %. Deretter 1,5 % p.a. kostnadsøkning.  

 

Vindkraftleveringsavtale: 15 års avtale med Powergen om salg av elektrisk kraft og grønne sertifikater med stipulert totalsum £220 m tilsvarende £14,7 m pr. år som ikke indeksreguleres. Forventet totalverdi av kontakten er basert på statistiske vindforhold. Dersom virkelige vindforhold under kontraktsperioden avviker fra det statistiske, kan totalsummen over 15 år bli lavere eller høyere. FOR anfører også at avvik kan komme som følge av utviklingen i ”the UK Buy-Out Recycling Fund”. I en oversikt har FOR antydet et mulig avvik i kontraktsrammen nedad med 11 % og oppad 6 %.  

 

Vindkraftavtale de siste 10 årene av levetiden på 25 år: Det antas at FOR får til lignende avtale i denne perioden, men hvor fast årlig beløp på £14,7 m i kontraktsrammen indeksreguleres med 1,5 % p.a. i 15 år fra 2004.  

 

Skatt: 30 % overskuddsskatt. Skattemessige avskrivninger: lineært over 7 år.

 

Nåverdi pr. 31.12.03: 392 m kr, framskrevet til 31.12.04: 392 * 1,065 (rentefaktor) = 417 m kr

 

4. Verdi bemanningsutvidelse -> nåverdi: -79 m kr

 

FOR ekspanderer kraftig og øker den administrative staben gradvis over noen år. Det antas at det årlige kostnadsnivået om 3 år er økt med nær 10 m kr i forhold til i 2003.  

 

Nåverdi pr. 31.12.03: -74 m kr, framskrevet til 31.12.04: -74 * 1,065 (rentefaktor) = -79 m kr

 

5. Netto rentebærende gjeld pr. 31.12.03 omregnet til 31.12.04 -> nåverdi: -354 m kr

 

Gjeld £36 m * GBP 12 = 432 m kr. Antatt bankinnskudd 100 m kr. Sistnevnte tall er et anslag da aktuell tallstørrelse ikke framgår av tilgjengelige regnskap.

 

Nåverdi pr. 31.12.03: -332 m kr, framskrevet til 31.12.04: -332 * 1,065 (rentefaktor) = -354 m kr

 

 

6. Verditillegg Crystal Rig -> nåverdi: 409 m kr

 

I verdien i pkt. 2. er også belastet investeringer som allerede er påløpt i regnskapet pr. 31.12.03. Dette anslås til 80 % av investering på 480 m kr, dvs. 384 m kr. Dette kommer som et verditillegg pr. 31.12.03 da beløpet allerede er finansiert og ligger inne i gjelden pr. 31.12.03. Framskrevet til 31.12.04: 384 * 1,065 (rentefaktor) = 409 m kr

 

7. Ørestads Vindkraftpark AB, Sverige

 

Gjennom Eurowind AB eier FOR 45,5 % av dette offshorebaserte vindkraftprosjektet mellom Malmø og København. De langsiktige rammer som forutsetning for utbygging av vindkraftprosjekter begynner å falle på plass i Sverige, bl.a. et marked for grønne sertifikater. I februar-nummeret av månedsavisen EuroPower omtales prosjektet. Prosjektet har fått endelig godkjenning av svenske myndigheter. Adm. dir. i Eurowind sier prosjektet blir realisert og driftsklar høsten 2006. Investeringene i prosjektet er beregnet til 1,5-1,8 mrd. SEK. (48 vindmøller) og anslått elproduksjon på ca. 400 GWh pr. år. Prosjektet er planlagt finansiert med 80 % egenkapital og 20 % lån. FORs andel av totalinvesteringene kan beløpe seg til ca. 700 m kr (NOK).

 

Data for beregning av nåverdi for dette prosjektet kjenner jeg ikke. Det gjenstår å se hvilke strømleveringsavtaler som kan oppnås. Dersom lønnsomheten blir på linje med de skotske prosjektene, kan vel FORs andel av nåverdien ligge rundt 200 m kr.

 

8. Codling Wind Park Ltd, Irland

 

FOR eier 50 %. Codling søker om deltakelse i utviklingen av et større offshorebasert vindprosjekt i Irskesjøen (kapasitet 660 MV). Prosjektet er ennå i en tidlig fase.  

 

9. Norsk Miljø Energi Sør AS

 

Selskapet, hvor FOR eier 65 %, driver med prosjektutvikling av vindkraftparker i Norge.  

Med dagens rammevilkår er det usikkert om det er lønnsomt å bygge vindmøller i Norge. Om få år ventes rammene å være mer attraktive da det bl.a. ventes innført såkalte grønne sertifikater i Norge. Noen spår at Norge vil bli en av framtidens største produsenter av vindkraft. Finnmark er utpekt som et interessant område pga. store arealer og gode vindforhold som kan bidra til at vindmøllene her kan produsere dobbelt så mye strøm som tilsvarende møller i Tyskland og Danmark.

 

10. Mid Hill, Skottland

 

I august 2004 meldte FOR at de er tildelt konsesjon av Aberdeenshire Council, Skottland for bygging av en 50 MW vindkraftpark under prosjektnavnet `Mid Hill`.  

Konsesjonen omfatter 25 turbiner lokalisert 16 km vest av Stonehaven i Aberdeenshire.  

Vindkraftparken vil utgjøre omlag fem prosent av Skottlands målsetting for produksjon av fornybar energi i 2010, hvilket tilsvarer forbruket til 30.000 skotske husholdninger.”

 

Hvis jeg legger til grunn samme kalkyler som for de kjente utbyggingene hittil, kan realisering av dette prosjektet medføre nåverdi på 150-200 mill. kr.

 

11. Nåverdifølsomhet FOR-prosjekter – potensialer og risiko

 

Ang. prosjekter i pkt. 2. (Crystal Rig) og 3. (Paul’s Hill og Rothes):

Nåverdiene kan vise seg å bli høyere eller lavere enn stipulert ovenfor avhengig av hvordan de forutsatte økonomiske størrelser i virkeligheten viser å utvikle seg. Nåverdiavviket kan bli betydelig hvis  

erfaringene etter hvert vil vise at driftsutgiftene blir for eksempel 4 % av opprinnelig investering i stedet for 3 % (ned negativ nåverdipåvirkning på 150 m kr. totalt) eller hvis ”vinden ikke blåser i FORs retning” og faktiske kontraktsinnbetalinger blir lavere enn forventet (5 % svikt medfører negativ nåverdipåvirkning på over 100 m kr). Motsatt kan nåverdien blir høyere enn stipulert dersom driftsutgifter og faktiske kontraktsinnbetalinger blir gunstigere enn stipulert. Det er også en risiko for negativ verdipåvirkning ved evt. overskridelse av investeringsrammene (5% overskridelse samlet gir negativ verdipåvirkning på 65 m kr). Det ligger også et visst usikkerhetsmoment i levetiden for slike vindmøller. Dersom levetiden og inntektsstrømmen forkortes fra 25 til 20 år, reduseres nåverdien med over 200 m kr til sammen for de tre mølleparkene. På den annen side kan levetiden viser seg å være langt over 25 år.

 

Verdiøkning ved evt. utvidelse fra 50 til 65 MV for Pauls Hill og Rothes:

Det ligger en potensiell verdiøkning i de to vindparkene dersom de blir utvidet fra 50 til 65 MV. Dersom begge anleggene utvides slik, og lønnsomheten i utvidelsen blir tilsvarende som ovenfor, kan nåverdien øke med i underkant av 30 % tilsvarende totalt litt over 100 m kr.  

 

Verdiøkning ved evt. utvidelse fra 50 til 62,5 MV for Crystal Rig:

I resultatrapporten for 1. kvartal 2004 meldte FOR at de arbeider med planer for utvidelse av Crystal Rig med 5 turbiner med til sammen 12,5 MV. Detter representerer en kapasitetsøkning på 25 % og kan tilsvare en nåverdiøkning for Crystal Rig med i underkant av 50 m kr.  

 

De svært langsiktige strømleveranseavtalene reduserer risikoen og bør tillegges betydelig positiv vekt i risikobedømningene.

 

Beregnede nåverdier er følsom for endringer i valutakurser, særlig forholdet GBP/NOK.

 

Hvis mye går bra for FOR i nevnte 3 prosjekter, kan nåverdien bli betydelig høyere enn stipulert i pkt. 2. og 3., kanskje så mye som 300 m kr. i merverdi. Og motsatt, dersom forutsetningene jevnt over viser seg å svikte, kan stipulert nåverdi i pkt. 2. og 3. bli betydelig lavere enn stipulert, kanskje så mye som 300 m kr i verste fall. Så langt har FOR nokså begrenset erfaring med økonomisk avkastning ved slike prosjekter som de i stor skala nå gir seg inn på.

 

Det kan etter hvert vise seg at det ligger store verdier i Eurowind-prosjektet, jfr. pkt. 7. Det samme kan hende vedr. Codling og andre kommende prosjekter. Og ikke minst vedr. Mid Hill som ligger midt i det kjerneområdet hvor FOR har massive utbyggingsprosjekter nå.

 

12. Going-concern-nåverditillegg -> nåverdi: 150 m kr

 

Da vindkraft trolig vil stå for en økende andel av strømforsyningen i framtiden, er det naturlig å tenke seg at det kan bli foretatt reinvesteringer i Rothes, Paul’s Hill og Crystal Rig når levetiden på anleggene er ute. Nåverdien av et slikt going-concern-tillegg kan komme opp i 150 m kr.  

 

Hele FORs vindkraftsatsing er ennå i en tidlig fase slik at man på nåværende tidspunkt kanskje bør være litt moderat i verdianslagene og heller øke dem med tiden hvis det viser seg at driftsøkonomien i UK-prosjektene utvikler seg som forutsatt og FOR samtidig realiserer nye prosjekter som i lys av UK-erfaringene trolig vil skape ekstra verdier for aksjonærene. Hensyntatt en avveining av potensialer og risiko drøftet i pkt. 11., sannsynlig realisering av nye prosjekter i framtiden samt at vindkraft er et erklært satsingsområde for vekst i FOR, velger jeg nå et uspesifisert nåverditillegg på 150 m kr. på toppen av verdielementene i pkt. 1.-6.  

 

Total nåverdi av FOR pr. 31.12.04 (sum pkt. 1.-6. samt pkt. 12.) blir da 665 m kr.  

 

Det ligger et betydelig nåverdipotensial i FOR utover dette beløpet, kanskje mer enn 750 m kr. i oppsidepotensial. Slike tillegg kan en komme opp i ved å legge sammen tallfestede potensialer som jeg har indikert i de ulike punktene ovenfor. Etter hvert som nye vindkraftprosjekter kommer og igangsatte prosjekter evt. viser lønnsomhet som forutsatt eller bedre, er det aktuelt å øke verdianslaget for vindkraftvirksomheten ytterligere.  

 

 

13. Nåverdi vs. substansverdi – Hva er meningsfylte verdivurderingsbegrep for et vekstselskap som FOR?

 

Etter mange års tålmodig satsing har FOR for kort tid siden kommet i begynnende overskuddsposisjon etter oppstarten av Crystal Rig. Det ventes at overskuddene vil vokse kraftige når Rothes og Paul’s Hill er i full produksjon i 2005-2006. Hva er substansverdi av FOR? Dette er jo ikke akkurat lett omsettbare objekter i annenhåndsmarkedet slik at markedsprisreferanse kan være vanskelig å finne. En konservativ måte å anslå substansverdi på kan være å vurdere FOR til verdien av nedlagte investeringer så langt, altså som non-profit-forretning. Da kan et verdiestimat være å anslå hvor mye av nedlagte investeringer og negativ EBITDA hittil som ikke er gjeldsfinansiert. Jeg har ikke tilgang til hvor mye dette beløper seg til, men bruker her et tall på 200 m kr. Men jeg synes samtidig det er urettferdig å sette en så lav tallverdi som substansverdi, i hvert fall dersom FOR skulle vurdere å selge hele virksomheten. De bør kunne realisere noe avkastning dersom et salg blir aktuelt.  

 

Substansverdivurdering er vel mer velegnet for vurdering av virksomheter som er kommet i en mer moden høstingsfase enn FOR. Hvem ville finne på å verdsette IT-hardwareselskaper som for eksempel Tandberg til substans? Da ville antakelige verdianslaget for Tandberg ligget dramatisk lavere enn børskurs nå. I Tandbergs aksjekurs er det priset inn en mye mer positiv framtid enn inntjeningen i øyeblikket. Litt av samme betraktninger synes jeg kan være relevante for FOR. Jeg bruker her derfor et substansverdianslag for FOR som ligger i mellom nevnte 200 m kr. og nåverdien på 665 m kr.

 

Substansverdianslag: 450 m kr

 

Link to comment
Share on other sites

Fra børsmelding idag 19102004:

 

GRO og BON:

Offentliggjøring av resultat for

3. kvartal 2004

I forbindelse med offentliggjøring

av konsernenes resultat

for 3. kvartal 2004, inviteres det

til felles presentasjon

av kvartalet,

torsdag 28. oktober 2004, kl 0900.

 

I tillegg til rapporten for 3. kvartal

vil det bli gitt

en presentasjon av selskapenes aktiviteter

innen cruise.

 

Presentasjonen finner sted i selskapenes

lokaler i

Fred. Olsens gt. 2, Oslo.

Påmelding meddeles

Anne Nordheim tlf 22341015 eller

E-post: anne.nordheim@fredolsen.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ganger Rolf-tallene

 

Ganger Rolf øker driftsinntektene, mens resultatet før skatt faller.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (28.10.04 08:29)

 

 

Ganger Rolf-konsernets driftsinntekter var 132,1 millioner i tredje kvartal i år, mot 109,9 millioner kroner i samme periode i fjor. Driftsresultatet (EBIT) for kvartalet ble 16,9 millioner kroner, mot 17,1 millioner kroner i fjor.

 

Resultatet før skatt i kvartalet ble 90,6 millioner kroner, sammenlignet med 304,8 millioner kroner i tredje kvartal 2003.

 

GRO tallene

 

-----

Svakere for Bonheur

 

Bonheur-regnskapet for tredje kvartal viser et solid innhugg i bunnlinjen sammenlignet med fjoråret.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (28.10.04 08:14)

 

 

Bonheurs driftsinntekter for tredje kvartal ble målt til 130,3 millioner kroner mot 109,9 millioner på samme tid året før. .

 

Driftsresultatet ble 15,1 millioner, ned fra 17,4 millioner året før. Resultat før skatt ble 122,5 millioner mot 422,6 millioner i fjor.

 

Nettoresultatet ble 115,9 millioner mot 400,8 millioner i fjor.

 

Bonheur-styret foreslår utbetaling av et ekstraordinært utbytte på fem kroner per aksje.

 

BON svakere enn forrige år

 

Svak nedgang for Fred. Olsen-tvillinger

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar med en artikkel fra papirutgaven DN idag...

 

Dobbelt så bra hos Fred.

 

OSLO: De Fre. Olsen-kontrollerte selskapene Bonheur og Ganger Rolf har nesten doblet resultat etter skatt i treje kvartal 2004 i forhold til samme periode i 2003.

Ledelsen i selskapene peker på en rekke forhold som bidro til fremgangen, blant annet bedret inntjening i tankvirksomheten til First Olsen Tankers og i cruise-segmentet.

I tillegg fikk selskapene økte inntekter fra boreriggen Bulford Dolphin som var uten beskjefitgelse i tredje kvartal ifjor.

Vindkrafparten Crystal Rig bidre også til inntjeneing. Den kom i full produksjon fra 1. juni i år.

Som følge av de gode tidene, spesielt innenfor shippingsegmentet, har styrene i Ganger Rolf og Bonheur foreslått et ekstraordinært utbytte på 5,50 kroner for Ganger Rolf-aksjene og fem kroner per aksje i Bonheur.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...