Jump to content

BON/ GRO - Solide selskap


Corvus

Recommended Posts

Disse tvillingene må komme med på aksjeprat-tråden.

Har vært med i GRO fra medio desember 03.(Inngang 143)

Utviklingen har vært meget bra, og vil sansynligvis fortsette. Alle områder som BON/GRO er med i går så det suser :D

 

Her er en oversikt over de største aksjonærene i GRO ved årskiftet 03/04:

 

Bonheur ASA 4 485 333 49,5%

Firmament AS 635 000 7,0% (-213 000 siden flaggemelding 29.07.03)

Odin Norge 830 000 9,1% (+20.000)

Siem Industries Ltd. 152 000 1,68% (-105 000)

Kristian Siem 230 000 2,54% (-23 000)

Invento A/S 152 675 1,7%

Tine Pensjonskasse 165 000 1,82% (+38 000)

Verdipapirfondet Avanse 59 000 0,65% (-65 000)

Sandnes Investering ASA 90 000 1,0%

 

PS. Firmament er Petter Olsen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Her er en oversikt over hva GRO/BON har investert i:

 

 

 

Energy services :

Fred Olsen Energy - FOE,Bidford Dolphin,Fred Olsen Production

 

Energy producers

Fred Olsen Renewables, Callon Petroleum

 

Tank

First Olsen Tankers

 

Transport

Comarit ( ferger),Sterling (fly)

Bulk Shipping AS (bulk)

 

Fornøyelse

Fred Olsen Cruise Lines, Tusenfryd

Fred Olsen Travel ( reisebyråer)

 

Investeringer/annet

Norges Handels- og Sjøfartstidende (30 % eierandel totalt begge selskaper)( Dagens Næringsliv, Tradewinds, Fiskaren, Upstream, Europower)

Four Seaons Venture II og III (14,4 % i begge)

IT Fornebu (11,8 %)

IT Fornebu Inkubator (10,1 %)

Genomar

 

Eiendom

Stavnes Byggeselskap

Fred Olsen Building - Oslo

IT Fornebu Eiendom (12%)

Link to comment
Share on other sites

Tyger

 

Jeg er ikke abbonent hos Orion og har ikke sett selve analysen. Kun omtale i andre media.

 

Signaturen "MORTY" har på et annet forum et godt innlegg som jeg tillater meg å lime inn:

(Coppe og paste, er det ikke det det heter?)

 

 

******

 

Av mangel på god analysedekning fra meglerhusene har jeg tatt meg bryet med å foreta en aldri så liten analyse av Ganger Rolf (Bonheur er tilnærmet identisk) som følger:

 

Det er særlig to områder som er av interesse:

 

- Forventet inntjening fremover

- Bakenforliggende verdier - VEK

 

***

 

Bakenforliggende verdier - VEK:

 

Iflg. selskapets 3. kvartalsrapport var den bokførte egenkapitalen NOK 2,912 milliarder tilsvarende kr 321,- pr. GRO-aksje. Stemmer så de bokførte verdiene med de virkelige verdiene ????

 

Det korte svaret mitt er grovt sett JA det gjør de. VEK er lik bokført EK pr. aksje kr 321,-. Grovt utdypet som følger:

 

Av den totale balanse på NOK 4,3 milliarder pr. 30.09.03 i GRO utgjør eierandelen i børsnoterte Fred Olsen Energy nær 1/3. Denne posten er p.t. kraftig overvurdert. Virkelig verdi er nok heller kr 762 mill. (kr 40,- pr. FOE aksje) og ikke ca. kr 1.375 mill.. Avvik ca. kr 600 mill. Dette iflg. rimelig fersk analyse FOE fra Pareto.

 

Ellers stemmer verdiene grovt sett innenfor Tank/Bulk med sum verdier for ca. 875 mill. samt Cruise med ca. kr 450 mill.. Verdiene er trolig heller noe høyere enn lavere.

 

Trolig er det betydelige merverdier i lavprisselskapet Sterling som pr. 31.12.2002 hadde bokførte verdier for ca. kr 120 mill.. Virkeligheten er trolig flere hundre millioner høyere.

 

Også innen områdene "Liquid assets" 300 mill., Bulford Dolphin 210 mill, Renewables 150 mill, "Var. Investments" 175 mill. og "Other" er det trolig betydelige merverdier.

 

F.eks. står Ganger Rolf's aksjepost på nær 20% bokført til kun kr 14 mill. mens virkelig verdi er nær kr 350 mill. høyere !!!

 

Eierandelen på 6,86% i oljeselskapet Callon Petroleum Company er f.eks. bokført med kr 33 mill. mens virkelig verdi er 68 mill.; ergo merverdi kr 35 mill..

 

I sum kan man således rimelig sikkert fastslå at det finnes skjulte merverdier som mer enn oppveier underbalansen på ca. kr 600. mill. i FOE.

 

VEK pr. aksje i Ganger Rolf tilsvarer bokført EK kr 321,- eller høyere.

 

***

 

Forventet inntjening fremover (2004-2006):

 

Utgangspunktet er bakenforliggende verdier på kr 2,912 milliarder i Ganger Rolf.

 

Normalt vil man som eier forlange en gjennomsnittlig avkastning på egeenkapitalen 10-15% årlig. Dvs. kr 290-440 mill. tilsvarende kr 32-48,- i fortjeneste pr. aksje på bunnlinjen.

 

Som investor er det således naturlig å spørre seg om man tror dette kan være oppnåelig de kommende år. Mitt svar i kortform er JA, med utdypning som følger:

 

Med sin konglomeratstruktur er det sjelden man opplever at samtlige områder går like bra til enhver tid; på godt og vondt.

 

P.t. fosser pengene inn i tank og bulk. Dette området vil trolig levere minst kr 150 mill. på bunnlinjen i 2004 for GRO. Mesteparten fra Tank da dette er det største området av de to.

 

Fred Olsen Cruise Line, Comarit og Sterling vil trolig levere et samlet resultat på kr 100 mill. i 2004. Trolig sterk forbedring i 2005.

 

Forutsetter at alt "småtteriet" går i balanse.

 

Vi står da igjen med "det sorte får" Fred Olsen Energy. Som følge av at dette selskapet sliter med en kraftig oppblåst balanse og derav har årlige avskrivninger som reflekterer dette forventer markedet underskudd i FOE i 2004. Forutsetter man derimot at det ble foretatt en ekstraordinær nedskrivning i FOE der bokført EK ble nedskrevet til ca. kr 40,- pr. aksje ville straks også FOE kunne vise til overskudd på bunnlinjen allerede i 2004. Da kun med nåværende riggkontrakter. Dette er måten meglerhuset Pareto fremla sitt syn på FOE; som forøvrig er en av meglerhusets favoritter innen oljeservice p.t.. Justert for avskrivninger operer Pareto med EPS FOE kr 2,- pr. aksje i 2004. Med ytterligere riggkontrakt nær fordobles denne.

 

Videre har man innen Offshore selskapet Fred olsen Production som nylig ble kjøpt for USD 58,5 mill. GRO/BON, samt noe annet.

 

Normalt bør således offshoreområdet kunne levere årlige overskudd i området kr 100 mill.. Om ikke i 2004 så ikke så langt unna.

 

Summasumarum tror jeg således det er realistisk å forvente en årlig inntjening på kr 32-48 pr. GRO-aksje i årene fremover.

 

Dette samsvarer da også med et kursmål på kr 3-500,- pr. GRO-aksje innen utløpet av år 2005.

 

Mens man lar tiden jobbe for en gradvis reprising i form av høyere aksjekurs, er det heller ikke å forakte med årlig skattefritt utbytte på kr 5,50 pr. aksje !

 

***

Link to comment
Share on other sites

Orion:

●●● DAGENS CASE

BON 193,00 Øverst på ønskelisten

GRO 180,00 Øverst på ønskelisten

Det er ikke lett å finne klare kjøpskandidater på børsen,

men tvillingselskapene Bonheur og Ganger Rolf har vi

ingen problemer med å anbefale. For andre dag på rad

trekker vi dem frem som det beste alternativet, og argu-mentene

er de samme som før. Høye substansverdier gir

god støtte til aksjekursen samtidig som utsiktene er gode

for samtlige virksomhetsområder. Vi kan derfor vanskelig

tro at den trofaste investor blir skuffet, selv om børsen

skulle få en mer volatil utvikling i månedene fremover.

Link to comment
Share on other sites

Litt stillstand i GRO idag. Ser at FIP som var storkjøper for noen dager siden nå er kommet på salgslisten. Ser ut som de gjør seg noen korte klipp.

Jeg sitter ganske rolig. Alt underliggende for aksjen er positivt pt.

Ser at flere av dere har avgitt skriftemål og blottet portefølgen. Jeg kan ikke være dårligere:

 

GRO/lang

NOI/tradingaksje(megleren har gjort det best)

TOTG/lang

Kontanter/variabel

 

Amen!

Link to comment
Share on other sites

Litt ujevnt trav på Gangeren idag.I det siste har BON/GRO fått mange nye aksjonærer.Det er hyggelig.

Mange er småinvestorer og får lett nerver når markedet stopper opp. Det var tydelig like etter åpning idag.

Ta det med ro. Som jeg før har sagt:

BON/GRO er solide saker.

Link to comment
Share on other sites

På et annet forum har signaturen "Future" gjort et overslag over hva vi kan vente oss når Q4 offentliggjøres. Her er det BON som er regnet på.

Normalt er tvillingen GRO priset til 95% av BON.

 

Sitat:

"- Kanskje først av alt, ved utgangen av 3.kv. 03 hadde BON en bokført egenkapital på ca. kr. 394- pr. aksje

 

- 3.kv. 2003 var et regnsakpsmessig godt kvartal, der selskapet selv oppgir resultatet pr. aksje /etter skatt) til kr. 39,13 pr. aksje. Det resultatet inneholdt en gevinst på 151.9 mill ved salg av tre shuttletankere i Fred Olsen Tankers. Da står vi i 3.kv. igjen med et overskudd på 241,7 mill.kr. eller rundt kr. 24- pr. aksje. Det er også svært, svært bra.

 

- Et lignende tall som i 3.kv. 2003 vil i hele 2004 gi en bunnlinje på nærmere kr. 100- pr. aksje. Dersom utviklingen tenderer i den retningen tror jeg BON-aksjen vil eksplodere og kanskje ligge nærmere kr. 1000- enn kr. 500- ved utgangen av året, men vil det skje??

 

1) First Olsen Tankers Ltd: hadde i 3.kv. 2003 en gjennomsnittlig inntjening for selskapets 5 tankere i spotmarkedet på USD 27.900. Etter det jeg vet ligger spotmarkedet nå svært, svært mye høyere. Etter det jeg vet videre er selskapet også engasjert innen oljerigger, der utviklingen har vært positiv. Med virkning fra 1/7 kjøpte selskapet også konsernet Bulk Shipping AS. Vi vet alle hvordan bulkratene har utviklet seg. Jeg venter at First Olsen Tankers legger frem virkelig gode tall i 4.kvartal

 

2) Cruise: Vanskelig å vurdere. Jeg tror at 4.kv blir omtrent på linje med 3.kv.

 

3) 5 passasjerferger i Marokko: Her kommer de og til å tjene penger, minst like mye som 3.kv.

 

4) Sterling: Her har pilen pekt oppover i hele 2003. De startet svakt, men nå går det virkelig bra. antall passasjerer øker og øker. I 3.kvartal ble det inngått en avtale med Star Tour Danmark om flyging av alle Star Tour sine gjester fra Danmark sommeren 2004. Omfatter 130.000 pass. Jeg tror vi får knallresultater fra Sterling i 4.kv 03., og 2004 tror jeg blir et gullår for Sterling (hvis de ikke blir solgt)

 

5) Borgå: Hadde underskudd i 3.kvartal 03, men kjenner for lite til riggbeskjeftigelsen. Her kommer og konsernet satsing innen fornybar energi inn.

 

6) FOE: Har utviklet seg positivt gjennom 2003 og 4.kvartal og kommer trolig med bra resultater nå.

 

KONKLUSJON: Min kjappe gjennomgang er at BON i 4.kvartal 03 kommer med et klart bedre resultat enn i 3.kvartal, som ga ca kr. 24- pr. akjse på bunnlinjen. Det skyldes både tank, bulk, og fly.

 

Alt peker i retning av at 2004 blir et STORT år for BON. Tankratene kommer til å holde sitt ganske høyt lenge fremover, Sterling kommer til å legge frem kjemperesultat utover i 2004, bulk går så det suser. Det høres mye ut, men får selskapet klaff i 2004 med dette så får vi en eventyrlig fortjeneste pr. aksje. Det kommer til å løfte BON-aksjen.

 

Jeg tror at vi i 2004 skal få "all-time-high" for BON-aksjen. "

Link to comment
Share on other sites

jeg sitter selv i GRO og har stor tro på dette selskapet. Noen kortsiktig rakett er det nok ikke, men på litt lengre sikt (noen mnd) så har nok GRO fått seg en fin opptur. GRO har en bra diversifisering og risk/reward-forholdet virker veldig bra!!

Link to comment
Share on other sites

Hittil idag er FOE opp 1 krone.

GRO eier 31,6% av FOE og bare denne stigningen

skal tilsi en verdiøkning på GRO på ca. 2kr.

Kansje du stockinfo.no kan kontrollregne.

Det er rart at ikke flere analytikere tar frem

BON/GRO og regner på de utrolige verdier som ligger i selskapene.

Link to comment
Share on other sites

Begge disse justerte seg noe i dag, store selgere i begge selskapene. Mulig dette skyldes meldinger om lav inntjening i fly-bransjen (ryanair ->svekker sterling)

 

Bonheur skal nok ned til ca. 180 før den evt. snur igjen (støtte) (Har nok gått litt for fort)

 

Tror jeg sitter på gjerdet å ser hvordan dette toget går, før jeg eventuelt hopper på.

Link to comment
Share on other sites

dette skrev tea på stocktalk.no (12.01.2004):

FOE er veldig grovt verdt 2 mrd. Av dette eier GRO ca 600 mill. Hvis FOE øker med 1 kr tilsvarer dette ca 3 prosent økning i verdi, dvs ca 20 mill for GROs del. GRO har vel en børsverdi på rundt 1,5 mrd, dvs dette utgjør en drøy prosent økning.

1 kr økning i FOE skulle derfor utgjøre en drøy prosent økning i GROs verdi, noe som skulle tilsi rundt 2 kr økning i GRO.

 

Dette skriver Morty en dag senere:

I Bonheur er det totalt utstedt 10,24 mill. aksjer, i Ganger Rolf 9.07 mill.. Således nærliggende å anta en lignende effekt i GRO som for BON hensyntatt færre aksjer GRO samt BON eier mer i GRO vs omvendt.

 

Gårsdagens kursoppgang i FOE på kr 2,50 skulle således gi en verdiøkning på kr 6,50 i både BON og GRO; hvilket normalt skulle slå ut direkte i aksjekursen. Vi kjenner vel alle til at så ikke alltid er tilfelle i form av at markedet ikke alltid er perfekt. Skulle vel egentlig bare mangle; det blir litt komplisert for alle og enhver.

 

Legg ellers merke til "+/- 10% in shipping values 2) kr 18.2"; hvilket trolig vil gi enda større effekt enn endring i FOE-kursen fremover.

 

********************

Så det stemmer vel med ca 2kr opp for gro om foe går opp en krone:)

Link to comment
Share on other sites

Markedet - dette mangehodede uhyre- hva er det egentlig.

I løpet av få dager har f.eks.GRO falt fra 184 til akkurat nå 166. Dette uten at noe av de underliggende verdier eller prognoser har forandret seg. Men - slik er det, markedet har alltid rett sies det.

Min kontantbeholdning er oppbrukt så jeg får ikke akkumulert på nåværende kurser. De som har muligheter tror jeg vil gjøre et godt kjøp.

12.februar kommer Q4, det blir nok en skikkelig trigger.

Link to comment
Share on other sites

Corvus, jeg syns BON, GRO og FOE er lavt priset som du, men er redd for at den uoversiktlige selskapsstrukturen med krysseieskap osv. trekker en del ned. Tror alltid hvertfall BON og GRO kommer til å ha rabatt pga. dette.

 

Kan ikke fatte grunnlaget for å ha to selskaper på denne måten, det hadde vel vært bedre å slått samme BON og GRO? Det påløper tross alt en del utgifter ved å ha ett børsnotert selskap.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Denne saken gjelder FOE, men da BON/GRO eier over 60% av selskapet tar jeg det med her:

 

 

Fred. Olsen Energy har falt tilbake de siste dagene, slik chartet har indikert etter at aksjen brøt den korte, sterkt stigende trende.

Aksjen nærmer seg nå støtten på 36 kroner. Ifølge sjefanalytiker Oddbjørn Windstad i Christiania Securities viser Stochastics at aksjen nå er kraftig oversolgt. Det gir gode oods for at støtten holder.

 

- Vi anbefaler å benytte kursfallet til å kjøpe aksjen, skriver Windstad.

 

Kursmål 50, stop loss 35,80 kroner. Siste notering er 37,50 kroner, opp 0,5 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Børsmelding fra BON/GRO idag torsdag 050204:

 

 

 

05.02.04 14:30 GRO FRED. OLSEN RENEWABLES PPA MED POWERGEN

 

Oslo, 5. februar 2004

 

Fred. Olsen Renewables AS (indirekte eiet 50% av Bonheur

ASA og 50% av Ganger Rolf ASA) melder i dag at selskapets

britiske datterselskaper Rothes Wind Ltd. and Paul`s Hill

Wind Ltd., hver har inngått en 15 års `Power Purchase

Agreement` med Powergen UK Plc. vedrørende salg av

elektrisitet og tilknyttede `grønne sertifikater`. De to

kontraktene har en anslått fast verdi på omlag GBP 220

millioner over perioden.

 

I forbindelse med den inngåtte avtale planlegger Rothes

Wind Ltd. å bygge og operere en ny vindmøllepark i Cairn

Uish i Morayshire, 13 kilometer sydvest for Elgin i

Skottland. Vindmølleparken planlegges med en installert

kapasitet på omlag 50 MW og vil omfatte 22 vindmøller, med

en mulig utvidelse til 64 MW og 28 vindmøller. Konsesjon

for bygging av vindparken ble gitt i januar 2003 og

produksjonsoppstart forventes i løpet av sommeren 2005.

 

Tilsvarende planlegges bygging av en vindfarm på Paul`s

Hill som også ligger i Morayshire, vel 23 kilometer sydvest

av Elgin. Også denne vindfarmen planlegges med en

installert kapasitet på 50 MW, omfattende 22 turbiner, og

med mulig utvidelse til 64 MW og 28 turbiner. Konsesjon

ble gitt i april 2003 og produksjonsoppstart forventes i

løpet av 2005.

 

Det er inngått foreløpige avtaler for begge prosjekter med

Bonus Energy A/S i Danmark om levering av vindmøller og med

AWG Construction Services Limited i Skottland om utføring

av anleggsarbeidet og installasjon av det elektriske

systemet.

 

Kontaktpersoner:

Terje Askvig: +47 22 34 10 24/ +47 95 20 38 86

Mårten Lunde 47 22 34 10 06/ 47 48 14 84 51

Link to comment
Share on other sites

Mye positivitet rundt de tre Olsen selskapene på OSE denne uken, ser ut som du kan bruke tålmodigheten din på NOI Corvus, tror BON/GRO fortsetter videre opp kommende uke. Skagen Vekst har kjøpt Bonheur/Ganger Rolf i løpet av januar, og det er vel ikke akkurat tilfeldig hva man kjøpe der i gården.

 

http://www.skagenfondene.no/Presentations/SV_jan04.pdf

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Bra driv over Fred.Olsen selskapene idag.

I morgen (før børs?) får vi resultatene for BON/GRO. Jeg innrømmer at jeg er veldig spent på resultatet.

 

Jeg stikker fram hodet, og kommer med følgende prognose:

Fortjeneste per aksje i Q4 = > 20 kr.

Utbytte for 2003 kr 6,00 per aksje.

 

Svært gode utsikter for 2004.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere om FOEs videre utvikling de neste dagene etter dagens oppgang på 10% ? Blir det en korreksjon, eller kan aksjen føres videre opp etter BON/GRO resultatene i morgen? Jeg håper vel på det siste..

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere om FOEs videre utvikling de neste dagene etter dagens oppgang på 10% ? Blir det en korreksjon, eller kan aksjen føres videre opp etter BON/GRO resultatene i morgen? Jeg håper vel på det siste..

 

Res. 4 kvartal for FOE var bedre enn ventet. Aksjen omsettes ved høyt volum med kjøpspress. Fond er på vei inn, denne skal videre opp!

 

BON / GRO aksjene er veldig underpriset. Fred Olsen er ikke spes. godt likt i aksjeverdenen. I 1997 var GRO aksjen oppe i kr. 550,- Den gangen gikk det rykter om at Freddy ville selge.

Selskapet er ikke priset etter substans.

Investorer er redd for Olsens dominanse/inflytelse.

Mannen er en sur gammel gjerrig original, men kunsten å tjene penger kan han.

 

Jeg har tro på Bon/Gro fremover.

LA oss krysse fingrene for morgendagen.

Link to comment
Share on other sites

Limer inn denne her da selskapet er 50/50 eiet av BON/GRO

 

 

 

 

Av TDN Finans

 

Administrerende direktør Per-Oscar Lund i First Olsen Tankers Ltd. mener det bør gjøres noe med bulkvirksomheten dersom den skal opprettholdes på lang sikt.

 

Det sa han på en presentasjon torsdag.

 

-Vi har et opportunistisk syn, men skal man ha dette langsiktig burde man kanskje gjøre noe med det, sa Lund.

 

Til TDN Finans sier han at bulk-virksomheten har en "relativt hyggelig latent gevinst", som det er mulig å gjøre noe med. Han mener virksomheten da må bli større, og muligens bli tilknyttet en "større gruppe".

 

-Vi må bli større og ha flere skip. Vi bør være en del av en større gruppe for å tjene penger på det, sier Lund til TDN Finans.

 

En analytiker TDN Finans har vært i kontakt med har imidlertid liten tro på at selskapet vil bygge bulkvirksomheten videre opp.

 

- De kan gjerne komme til å selge. På forrige presentasjon sa de toget var gått for et oppkjøp, og toget er ikke akkurat noe nærmere nå, sier analytikeren.

Link to comment
Share on other sites

Forholdet GRO/FOE pr. 13.02.2004

 

GRO: kurs 184.00 9,07 mill aksjer Totalverdi: 1668880000

FoE: kurs 47.00 60,30 mill aksjer Totalverdi: 2834100000

 

GRO eier 34.39% (*) av FOE. Dette utgjør kr. 107,45 pr. aksje

 

 

(*) 19,43% av BON's eierandel inkudert. (GRO eier 19.43 % av aksjene i BON)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...