Jump to content

Traders Pit - Episode 175 - Torsdag 25.11.04


Pirelli

Recommended Posts

OK, jeg forsøker meg som pitstarter.

 

Oljen er volatil i kveld, den er visst ikke helt sikker på hvor den skal... Fra 49 rett ned i 47,8 og rett opp i 49 igjen.

 

Oljelager og destilat lager økte marginalt i USA, men ikke så mye som ventet.

 

fpDJIA-narrow.gqplus?535fpNASDAQ-narrow.gqplus?535

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

He he Laphroaig! Du trenger ikke tenke på brennevin vel?

Ja ja spøk til side, vi kunne kansje ønsket oss litt kulde nord i USA nå?

Ser også at oljeprisen svinger veldig.

 

Jeg ser at markedet snur nedover nå, jeg hadde håpet på en aktiv trader dag i morgen, men jeg er ikke god til det i ett fallende marked.

 

dow.gif

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal slippe å trade i utforbakke i morgen Hoff@, Nasdaq er opp, olje er opp, tror vi skal være godt fornøyd med en oljepris på disse nivåene.

 

Oljeservice klatrer mot stadig nye høyder. SIN bør for alvor bryte opp over 18 i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Destillater, vel jeg er ingen fagmann på dette, men det jeg mener er for eksempel fyringsolje og bensin. Slikt man benytter olje til å lage.

 

Lagertallene i USA oppgir råolje og forskjellige produkter av råolje. Jeg kaller disse produktene destillater...

 

Forøvrig er desember future på Light Crude nå $49,50-, men min link er 30 minutter forsinket. Man kan nesten se på DOW og Nasse at oljen har fallt litt den siste halvtimen ;)

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig vil jeg gjerne presisere at jeg ikke ønsker en høy oljepris for 2005, men jeg tror på det. Hvis jeg skulle ønske noe måtte det være oljepris rundt $30 og sterkere dollar. Det hadde vært positivt for ett bredere marked, nå er vi i ett sterkt marked for olje og oljeservice.

Link to comment
Share on other sites

Litt kjemi for de interesserte:

 

Råolje består av hydrokarboner med forskjellige størrelser og bruksområder Når råolje skal behandles og deles inn i forskjellige substanser varmer man den opp til ca. 600 grader slik at den fordamper. Gassen ledes opp i en avkjølende sylinder. Ulike hydrokarboner kondenserer ved ulik temperatur, og dermed vil de hydrokarbonene som kondenserer ved høy temperatur gå over til væske temmelig lavt i sylinderen. Jo flere karbonatomer i molekylet, desto tyngre er stoffet og jo mer energi skal det til for å holde stoffet varmt. Først kondenserer de typisk tyngre stoffer som smøreolje osv. Lenger opp kondenserer stoffene som danner bensin og diesel, mens ren metangass forsvinner i toppen av sylinderen og lagres som LNG.

 

h_refine.gif

Destillatene er rett og slett de atskilte delene av råoljen, og tallene for destillatlagre gir et inntrykk av hvilke stoffer som mangler. Det er vel fyringsolje- og bensinlagre som offentliggjøres på ukentlig basis?

Link to comment
Share on other sites

Det er kjedelig å se aksjer stige 5-10% på en dag, på relativit ingen nyheter/rykter... og her sitter vi i tomra og ser aksjen falle en hel krone på 2 dager, når vi er nokså sikre på den står i 100 i 2005.

 

Selv om de møtene de har i tyskland bare er en formalitet, er det alltid en grunn til bekymring for hva utfallet kan bli. Ingen VET jo 100% at det blir noe av dette. Så det minste aksjonærene kunne gjøre er å være positive til det negative er bevisst å få denne askejen i 41,9 så jeg kommer i break even :)

Link to comment
Share on other sites

Aqru, snitt i Tomra på 41kr? Du er nok ikke alene, må ha være vanskelig å sett på da den bunnet på 23,7! Makes character:)

 

Tomra i 100 er jeg fortsatt i uenig om.. En aksje vil alltid gå litt opp og ned uansett potensiale, men i det store bilde vil Tomra gå opp. Jeg tror du vil se de 40kronene dine engang i løpet av Januar. Fortsatt er oljen noe til bekymring for børsklimaet generelt, men kan ikke se hvordan det skulle prege resultatet til Tomra. Det som sefølgelig vil gi nedtur er markedene i USA. Tomra vil tape store penger på så lav dollar og sterk krone! USA markedet er trossalt ett av de gode vekstmarkedene til firmaet...:|

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke snitt på 41,9.. men jeg har tapt på andre aksjer.. så 41,9 er break even foe meg i tomra :)

 

 

Det er mange som snakker om gevinstsikring i TOMRA, meg inkludert hehe.. og at det er grunnen til det lille vi har hatt av nedgang, men gevinstsikring av hva da? Greit så har vi hatt en økning på 10% på noen uker.. men dere har kansje glemt at det har vært en nedgang på over 80% de siste månedene?

 

Dette er folk som vil inn igjen, og tjene seg opp det de har tapt på aksjen. Nå som alt ser litt lysere ut for tomra, er det mange som sikkert har tanken "easy goes easy comes"... og av det lille som blir solgt for gevinssikring, er nok bare en dråpe i havet av hva enn har allerede tapt..Det er nok mange som sitter long her, og at det heller er meglerne som prøver å holde kursen nede for å sikre nye kunder en lav inngangspris. men så har vi de sauene/traderne som må tjene noen ører hver dag.. og når kursen får noen svingninger og ender på rødt, kommer ordet "oversolgt" rett som det er, og alle løper inn igjen neste dag og vips så er den opp 5%.. regn med at før helgen er vi nok over 32kr.

Link to comment
Share on other sites

Fra min fellow Blom friend alextiger:

 

Blom gikk inn i modellporteføljen idag 24.11 med kursmål 6,5kr på 4-8 ukers horisont!

 

B.I. Pettersens Børsanalyser er et lite og bra analysehus som tar seg godt betalt for meget bra analyser og morgenrapporter. I dagens morgenrapport er Blom tatt opp som sterk kjøp med kursmål 6,5kr med tidshorisont på 4-8 uker.

 

Blom har brutt opp fra en lengre tids konsolidering mellom et støttenivå på 3,5 kr og et motstandsnivå på 5 kr. Aksjen har så konsolidert en stund etter dette bruddet opp fra denne konsolideringsformasjonen men synes nå klar for nye rykk oppover. Slike brudd opp fra lengre tids konsolideringer etterfølges ofte av relativt kraftige kursoppgang. Stochastics momentum-indikator gir nå også kjøpssignal for aksjen og vender oppover igjen fra et oversolgt område. Dette gir ytterligere indikasjoner på at aksjen står foran en oppgang i tiden fremover. Vi anbefaler kjøp av aksjen på dagens nivå og vi har kursmål 6,5 kr på 4-8 ukers sikt.

 

Fra alextiger: De har ikke hensyntatt kontrakter som snart ruller inn. Dette blir Blomens år!

 

Klinsi

Link to comment
Share on other sites

Det er kjedelig å se aksjer stige 5-10% på en dag, på relativit ingen nyheter/rykter... og her sitter vi i tomra og ser aksjen falle en hel krone på 2 dager, når vi er nokså sikre på den står i 100 i 2005.  

 

God Morgen.

He, he. Jeg skjønner hva du mener, men tenk hvis alle aksjene skulle stiger mellom 5-10% på en dag. Da hadde vi blitt mange millionærer hele gjengen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har surfet litt rundt på diverse nyhetstjenester osv. for å prøve å få ett overblikk over hvordan dagen blir. Ble forstyttet av en hel masse artikkeler om T5PC selvfølgelig...

 

Uansett, med Nasdaq opp og mer og mer populær olje/oljeservice fortsetter vel OSE til nye ATH'er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Her klarer jeg ikke følge med på alt på en gang, jeg har inne kjøp på mange forskjellige aksjer nå.

 

NOI - NOI Q 3 REPORT

 

Results for the third quarter of 2004 for Northern Oil

 

The results for the third quarter of 2004 (comparative  

numbers for Q3 2003 in brackets) show a net operating gain  

of USD 1.2 million (gain of USD 2.1 million), and a net  

gain after minorities of USD 1.1 million (gain USD 1.4  

million).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...