Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

De styggeste aksjene

Aksjer som Pan Fish, Opticom og Tomra havner høyt på årets taperliste.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (31.3.05 14:34)

 

 

 

 

Børsen har steget pent hittil i år, men enkelte aksjer har falt markert.

Kvartalets største tapere:

 

Pan Fish: - 30 prosent

Opticom: - 29 prosent

Ementor: - 24 prosent

Apptix: - 22 prosent

Fjord Seafood: - 22 prosent

Birdstep: - 22 prosent

Inmeta: - 17 prosent

RCCL: - 16 prosent

Tomra: - 14 prosent

Aktiv Kapital: - 14 prosent

Link to comment
Share on other sites

I forkant av avgjørende nyheter og avgjørelser fra AGVU:

 

Det er det økende fokus i tysk presse på det enhetlige tyske pantesystemet som skal avgjøres i disse dager. I dagens utgave av "Lebensmittel Zeitung" er det en lengre artikkel. Jeg abonnerer ikke på denne, så jeg ser kun ingressen.

 

Link:

(se litt overfor midten av siden)

 

http://www.lz-net.de/news/topnews/pages/index.html#45169

 

 

 

Pfand: Machtpoker

[31. März 2005]

 

Wer gewinnt? Beim Aufbau eines übergreifenden Rücknahmesystems gerät jetzt der Sicherheitsstandard zum Streitfall. P-System von Lekkerland-Tobaccoland vor dem Aus?

Link to comment
Share on other sites

Takker Civic!! :D

 

(liker Honda?)

 

Det blir en trigger med Skarholt på plass, det er å håpe at han er en mer karismatisk leder enn Thorsen.

 

Ingen kritikk av Thorsen, for all del, han har gjort en kjempejobb!!

 

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Enig Gursken, det hadde vært en grei start. Mannen er jo rimelig stinn.

 

Ja, kunne han ikke slå til med en insider for enn 3-4 mill da!!

 

 

Kan være han gjør det også!

 

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

USA - NEW YORK

 

Jeg har fortsatt ikke fått noen dato for sluttbehandlingen i The New York State Assembly. Men dette er svar på en forespørsel jeg sendte, hvor jeg ba om status for behandlingen i New York.

 

 

Bill Status

 

The bottle bill has been passed out of the Environmental Conservation Committee and the Codes Committee in th Assembly.

 

It is now in the Ways and Means Committee which is charged with setting the rules for debate on the legislation and putting it on the Agenda for the full Assembly.

 

The Ways and Means Committee is essentially the leadership of the Assembly.

Link to comment
Share on other sites

Enhetlig tysk pantesystem

 

ISY-Pfand "favoritt" til kontrakt med AGVU

I morgen kommer med stor sannsynlighet avgjørelsen fra AVGU. Og det er dette systemet som sannsynligvis blir valgt mht sikkerhetsmerkingen:

Link:

http://www.bundesdruckerei.de/de/wertdruck.../pfandeasy.html

 

Jeg er for tiden ganske opptatt med andre ting, så jeg er stort sett innom på kvelden og oppdaterer meg litt. Kommer innom med et par kommentarer nå.

 

Som vanlig er jeg litt usikker på om hvermansen er klar over hvor viktig avklaring av clearing og sikkerhetsmerker vil være.

 

Et lite sitat fra linken i sitatet ovenfor:

 

Problemlos integrierbar & fälschungssicher: ISY-Pfand® -Sicherheitsmerkmale

 

Die Echtheit der Getränkeverpackungen wird in Rücknahmeautomaten durch maschinenlesbare Hochsicherheitsmerkmale erkannt. Diese fälschungssicheren ISY-Pfand®-Sicherheitsmerkmale werden bei der Getränkeabfüllung kontaktlos aufgebracht. Die entsprechenden Appliziereinrichtungen lassen sich problemlos in bestehende Linien integrieren, so dass sich für den Getränkeabfüller nichts Wesentliches ändert.

 

Første setning oversatt noenlunde ordrett: Ektheten av drikkevareforpakningen blir i tilbaketagelsesautomater [panteautomater altså] gjennom maskinlesbare høysikkerhetsmerker gjenkjent [fastslått].

 

Tidligere har jeg antatt at kursen vil gå ca 20% på første ordre. Holder kursen seg på lavere nivåer, utelukkes ikke 30%. Hopp på 20% er ikke fremmed for Tomra. Det kom slike sprang ved forrige ordre fra Tyskland og vi hadde et slikt sprang 15. oktober i fjor. Jeg er enig med Pirelli om at størrelsen på orden egentlig ikke spiller noen vesentlig rolle for kursutslagene. Klart, er verdien på kontrakten meget betydelig, vil kursutslaget bli deretter. Likevel, en ordre på 40 mill NOK er mer enn nok til å kunne sende kursen minst 20-30 prosent oppover.

 

Nå ser det ut til at alle formaliteter faller på plass i Tyskland.

 

Har forresten noen hatt opptelling på hvor mange butikker tyske Netto har åpnet i første kvartal?

 

I tillegg avventer vi Japan. Utrolig nok har jeg enda ikke sett et eneste meglerhus som vurderer Japan seriøst. Mulig det er hva First har vurdert og ved en feil sendt ut kursmålet med Japan? Hehe... Skummet analysen fra First, har de vurdert at ordren til New York kun ble levert med 20% i Q404? Nærliggende å anta at i alle fall deler ble levert nå i Q1.

 

Japan vil vi sikkert vite mer om senest på Q105, trolig tidligere.

 

Det er mørkest like før det lysner og andre klisjeer. I morgen er første dag i Q205.

Link to comment
Share on other sites

pluss201 skrev:

I tillegg avventer vi Japan. Utrolig nok har jeg enda ikke sett et eneste meglerhus som vurderer Japan seriøst. Mulig det er hva First har vurdert og ved en feil sendt ut kursmålet med Japan?

 

Ja, har de virkelig ikke tro på Japan, eller må de ha avtalen på bordet før de kan ta slikt med i kursmål/analyser?

 

Hva var egentlig dette med First idag?

sitat HO:

Analytiker Einar K. Strømstad i First Securities opplyser til HegnarOnline at det har skjedd en produksjonsfeil som gjør at siste setning fra i går også kom med i dag. Kursmålet på 115 kroner gjelder Yara

 

Altså dette med kursmål 115 kr. var siste setningen fra i går og gjelder Yara?

Stemmer kanskje bedre det, men det var jo en pussig feil....... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 01.04., 00:30; changes are bracketed and coloured):

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.33, Boll-=27.11; difference: 3.22 (diff -0.52, bullish!; the smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement; a small difference often is bullish; if the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite)

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 30.40, "red" (the 1. day; +1.94; "green" means: buy/hold, "red" sell)

 

RSI_14: 43.01 (-1.14; critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought))

 

Momentum_12: 0.0 (-0.7; critical line is 0)

 

MACD_12/26/9: 0.161 (-0.101; critical line: 0; 18.02, MACD has been -0.763)

 

Stochastic_14/3/5: %K=50.0, %D=74.62 (-15.52/-7.73; %K > %D is bullish)

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -6 (-1; the higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite; 18.02.: -42)

 

MoneyFlow_21: +0.142 (+0.013; 18.02.: -0,43; it's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure)

 

Aroon_14: Aroon+=85.71, Aroon-=7.143 (-7.15/+7.143; Aroon+ > Aroon- is bullish; for both, max=100, min=0)

 

Volume today: 1401k; -1486k; volume average 50 days (VA50): 2448k; falling prices at falling volume is not really bearish; falling prices at low volume is not really bearish; volume is low, if it's clearly under VA50.

 

Next target: "motstanden" at MA50: 29.99.

 

MA10: 29.08

MA50: 29.99

MA100: 30.34

MA200: 30.80

Crossing of rising MA10 and MA50 will be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 29.50/29.70

Next support: 28.00/28.30

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke dy meg... :P

 

Igår og idag synes jeg opsjons- og warrantsprisene var såpass lave, at jeg ikke kunne dy meg for å laste opp mer. Siden jeg startet opplastingen av opsjoner og warrants har jeg kun kjøpt calls.

 

Alle opsjoner og warrants som er kjøpt er fremdeles i porteføljen, og den korteste er juni-calls.

 

Må innrømme at jeg nå ikke innehar en eneste TOM-aksje, da alt er faset over i TOM-opsjoner og TOM-warrants. Mener tiden vi nå har hatt siste 14 dager var riktig for en slik manøver, mht prisingen. Eksponeringen min mot TOM er derfor gearet opp svært kraftig.

 

Høy risiko, men jeg er fullstendig klar over den. Jeg har troen, og foretar disposisjonene ut fra det.

 

Sumitomo, Clearingen, Tyske-/Japanske ordre.... Mener vi står foran det store gjennombruddet for TOM denne våren og forsommeren.

Link to comment
Share on other sites

Les innkalling til ordinær GF:

 

Vedlegg til innkalling til ordinær generalforsamling i

TOMRA SYSTEMS ASA 19. april 2005

SAK 5 GODKJENNELSE AV ÅRSOPPGJØRET FOR 2004, HERUNDER FORSLAG OM

UTDELING AV UTBYTTE

Styret foreslår at generalforsamlingen fatter følgende vedtak:

”Årsoppgjøret for 2004 godkjennes. Det utbetales et ordinært utbytte på NOK 0,30, samt et

ekstraordinært utbytte på NOK 1,50. Total NOK 1,80 pr aksje. Utbyttet utbetales til de av selskapets

aksjonærer som er registrert i Verdipapirsentralen pr. generalforsamlingsdato den 19. april 2005.

Aksjene vil bli notert eksklusive utbytte på Oslo Børs fra og med 20. april 2005.”

 

http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/Innkallin...ng.pdf?id=35379

 

Betales ut til konto noen uker senere.

Link to comment
Share on other sites

Meget interressant artikkel på nettstedet www.forskning.no idag om Tomra og teknologi som "ser" søppel og sorterer det som måtte "komme"!

 

Fin lesning!

 

Kan noe lime inn den her?

(har ikke lært meg det ennå, flaut?!)

 

PÅ FORHÅND TAKK!!

Link to comment
Share on other sites

Sensorer ser søppel og gass

 

01.apr 2005 05:00

Av: Are Wormnes , Frilansjournalist

 

 

Selv om mye emballasje kan gjenvinnes eller resirkuleres, er det en utfordring å få sortert avfallet. Det er ikke lett å se hvilken plasttype flasken, begeret eller kannen er laget av. Tomra og SINTEF kan ha lansert løsningen.

 

Nesten altetende. Ved hjelp av to metalldetektorer, et CCD-kamera, en plastdetektor og en vekt klarer automaten å skille glass fra metall og mange forskjellige plastsorter, forklarer Anders Eikenes (t.v.) og Andreas Nordbryhn fra Tomra. (Foto: Are Wormnes) Tomra går nå fra kun å pante flasker og bokser til også å resirkulere plast, glass og metall.

 

Nyutviklet teknologi gjør det mulig å sortere ulike plasttyper, glass i forskjellige farger og metaller enkelt, billig og effektivt. Skal materialet kunne brukes om igjen, kan ikke ulike plasttyper blandes. Det kreves ”ren vare”. Nye, billige gassdetektorer som bidrar til bedre inneklima, er et annet bruksområde.

 

En liten, gullbelagt plastbrikke som er like enkel å produsere som en CD-plate, klarer brasene. Overflaten er preget holografisk. Den reflekterer lys på en nøye programmert måte. Ved hjelp av ny programvare som tolker spekteret i lys som reflekteres fra eller passerer igjennom ulike materialer, klarer den å lese hvert enkelt materials ”fingeravtrykk” svært nøyaktig. Det kan være faste stoffer, eller gasser.

 

Vi klarer nå å få produsert denne brikken og tilhørende elektronikk for godt under en tusenlapp, forklarer en stolt prosjektleder, Tomras forskningssjef Andreas Nordbryhn.

 

Trengte ny teknologi

 

Sammen med SINTEF og OptoSense AS har Tomra nådd målet for det forsknings- og utviklingsprosjektet (Sensit) som ble igangsatt for over to år siden.

 

Resultatet blir kommersialisert på to viktige områder i første omgang:

Liten, smart og vakker. Denne gullbelagte, holografiske brikken er selve nøkkelen som åpner mulighetene for å skille ulike substanser fra hverandre. Foto: Are Wormnes Avfallssortering og gassdeteksjon. Men teknologien er velegnet for alle områder hvor spektrometri benyttes.

 

Tomra utvikler et helt nytt forretningsområde for resirkuleringsstasjoner. OptoSense benytter den samme teknologien til sensorer som kan oppdage ulike gasser. Tomra sitter på patentene og rettighetene til teknologien som er utviklet av SINTEF, men OptoSense og SINTEF har fulle rettigheter til å utnytte teknologien innenfor områder som er definert i avtaler – som gassdeteksjon, medisin og matvarer.

 

Den fjerde bedriften som var med i prosjektet fra starten, Titech Visionsort, er blitt kjøpt opp av Tomra under marsjen.

 

Prosjektet har vært usedvanlig vellykket, konstaterer Nordbryhn.

 

- Vi har lenge ønsket å utvide våre aktiviteter til å omfatte også avfallshåndtering. Pante-markedet er begrenset, det er for eksempel bare panteordninger for rundt 15 prosent av alle flaskene som tømmes årlig rundt i verden.

 

- 85 prosent av flaskene og det meste av annen emballasje er avfall. Alle land har store problemer med håndteringen av det enorme søppelberget – ikke minst fra emballasje – som moderne samfunn produserer.

 

Ubegrenset marked

 

- Det er et tilnærmet ubegrenset marked for løsninger som kan takle den utfordringen på en rasjonell måte. Myndighetene i stadig flere land avgiftsbelegger nå dem som ikke kan dokumentere at emballasje blir resirkulert.

 

- For å kunne utvikle dette nye forretningsområdet trengte vi en sensor som på en enkel, billig, robust og pålitelig måte kunne skille ulike emballasjematerialer fra hverandre - uten at brukeren trengte å tenke på hva han eller hun la inn i maskinen. Vi startet for over fem år siden, nå har vi klart det, konstaterer Tomra-forskeren.

 

Den første prototypen er allerede montert hos den store, britiske supermarkedkjeden Tesco. Det er en komplett resirkuleringsstasjon som sorterer og fragmenterer emballasjen som publikum putter inn. De nye, enda mer avanserte stasjonene som nå settes i produksjon, vil kunne skille mellom syv plastsorter som havner i hver sin container etter å ha blitt fragmentert. Glass blir sortert etter farge, knust og fordelt i ulike containere. Likeså metall. Jern/stål havner ikke sammen med aluminium.

 

– Fordi maskinen sorterer og kutter emballasjen i småbiter, reduseres behovet for lagerplass og transport. Det gir store miljøgevinster i tillegg bedre økonomi. Den løsningen vi nå kan presentere for markedet er billigst og best i verden, poengterer Nordbryhn.

 

Finansiering

 

FoU-prosjektet bak sensorteknologien i resirkuleringssentret har kostet i alt drøyt 13 millioner kroner og har pågått i to år. Norges forskningsråd har bidratt med 3,2 millioner kroner, resten har Tomra tatt av egen lomme.

 

Forskningsrådet stilte som krav for å gi bidrag at prosjektet måtte være et flerbedriftssamarbeid. Det har vært en utfordring, men har fungert utmerket både faglig og administrativt fastslår de deltagende partene.

 

Kan se gass

 

OptoSense er, i motsetning til Tomra, en liten bedrift uten egne FoU-ressurser. Gjennom deltagelsen i Sensit-prosjektet har bedriften nå fått tilgang til teknologi som gjør det mulig å produsere billige, nøyaktige gassdetektorer. Blant annet for CO2.

 

Denne sensoren kan for eksempel brukes til å styre ventilasjonsanlegg på arbeidsplasser. Den ser når CO2-nivået i luften blir for høyt - som det fort blir med mange mennesker i samme rom - eller unødvendig lavt. Sensoren gir signal til ventilasjonsanlegget om å øke eller redusere luftskiftet slik at det kontinuerlig tilpasses behovet. Dette sikrer et godt inneklima samtidig som overventilering forhindres. Det betyr spart energi til oppvarming, kjøling og omrøring av inneluft.

 

- Dette forhindrer også at anlegget må stå på når det ikke er nødvendig. Det betyr spart energi. Dette er miljøteknologi, understreker dr. ing Trond Melen i OptoSense.

 

- Vi måtte finne frem til et produkt som det finnes et marked for. Vi har vært igjennom fire år med praktiske problemer. Det har, ikke minst, dreid seg om å skaffe penger. Vi har fått bidrag fra Forskningsrådet og SkatteFunn, vi har fått etablererstipend fra Oslo kommune – men ikke minst har jeg kunnet selge konsulenttjenester. Det har skaffet penger som vi har kunnet putte inn i prosjektet. Selve produksjonen er enkel. Den lar vi andre gjøre for oss, sier Melen.

 

Slik virker resirkuleringsstasjonen

 

Den holografiske brikken er kjernen i det automatiske systemet. Overflaten er laget slik at den reflekterer lys fra ulike materialer på helt definerte måter. Den vippes 2,5 grad ved hjelp av en elektromagnet og skanner på den måten igjennom ”fingeravtrykkene” til de materialene man leter etter. Det skjer rundt 100 ganger i sekundet. Det reflekterte lyset tolkes av et dataprogram. I Tomras oppsett skiller brikken mellom:

 

•Forskjellige plasttyper, som: PET, HDPE, PVC, PEN, PC, PP og PS.

 

Automaten kan i tillegg skille mellom:

•Ulike metaller – ved hjelp av to metalldetektorer.

•Ulike materialfarger – ved hjelp av et CCD-kamera.

 

Systemet er også utstyrt med en vekt som sammen med CCD-kameraet sammenholder vekt, form og størrelse på gjenstanden. Emballasje med innhold blir forkastet som søppel og brakt til en egen beholder. Tom emballasje blir fordelt, fragmentert og plassert i containere beregnet for akkurat det aktuelle materialet.

 

Slik virker gassdetektoren:

 

OptoSenses gassdetektor virker på tilsvarende måte som plastdetektoren til Tomra. Men den leter etter gassers ”fingeravtrykk” i luften. Spor av gasser kan utløse alarmer, øke ventilasjonen eller starte andre ønskede aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Den første prototypen er allerede montert hos den store, britiske supermarkedkjeden Tesco. Det er en komplett resirkuleringsstasjon som sorterer og fragmenterer emballasjen som publikum putter inn. De nye, enda mer avanserte stasjonene som nå settes i produksjon, vil kunne skille mellom syv plastsorter som havner i hver sin container etter å ha blitt fragmentert.

 

De produserer sikkert bare den nye typen automat for skoy. For alt jeg vet, kan dette havne i Japan også, selv om det har vært tanken å bruke RVMs der. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Takker baard.p!! :D

 

Dette er jo en kjempeartikkel som burde brettes ut i alle aviser! Sensorer

som "leser" alt!!

 

Det er ihvertfall mer enn hva jeg satt med av kunnskaper om TOM. Er dette helt nytt for markedet, at det er ferdig utviklet?

 

 

:rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Du bør seriøst sette deg bedre inn i selskapetl, Zoonic. Dette er nytt fra i fjor!

 

Det som er nytt ut fra det jeg har sett ut fra skumming av artiklen, er at vi nå har fått konkretisert kostnadene ved utviklingen. I tillegg litt mer info om hvordan produktet er utviklet og hvem som har samarbeidet. For meg er det også nytt at de har laget en forbedret utgave av prototypen. Men det er jo en grunn til at det heter prototype.

Link to comment
Share on other sites

Til Pluss201!

 

Innrømmer gjerne at det er huller i mine kunnskaper om Tom. Ofte er det noe forskjellig hva den enkelte sitter med av info!

 

Var helt klar over dette prøveprosjektet i England. Alt det tekniske rundt dette, tror svært få viste om.

 

At du ikke var klar over forbedringer for heller gå da, Pluss201!! B) :angry:

 

Det som er bra her er at det nå blir viden kjent, denne teknologien er svært lite kjent for folk flest!!

 

BRA DETTE HER!

 

:D :D

Link to comment
Share on other sites

HO fått det med seg også!

Likte den siste setningen...... Aprilsnarr??? ha ha :blink:

Tomra: - Ubegrenset marked 

 

Tomra utvikler et helt nytt forretningsområde. Markedet er ubegrenset, fastslår selskapets forskningssjef. 

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (1.4.05 15:20)

 

 

Relaterte artikler  Se aksjeticker 

- De "hotteste" aksjene  - De styggeste aksjene 

- Oppside på 300 prosent?  - Analyse senker Tomra 

  - TOM

 

 

 

 

Tomra går fra resirkulering av flasker og bokser til også å kunne håndtere plast, glass og metall. Ifølge forskning.no gjør nyutviklet teknologi i form av en liten plastbrikke det mulig å sortere ulike plasttyper, glass i forskjellige farger og metaller enkelt, billig og effektivt.

- Vi klarer nå å få produsert denne brikken og tilhørende elektronikk for godt under en tusenlapp, forklarer prosjektleder, Andreas Nordbryhn, som er Tomras forskningssjef.

 

- Vi har lenge ønsket å utvide våre aktiviteter til å omfatte også avfallshåndtering. Pante-markedet er begrenset, det er for eksempel bare panteordninger for rundt 15 prosent av alle flaskene som tømmes årlig rundt i verden, sier prosjektlederen.

 

Nordbryhn slår fast at det er et tilnærmet ubegrenset marked for løsninger som kan takle utfordringen med søppelberg på en rasjonell måte.

 

SINTEF og OptoSense AS er med på prosjektet.

 

Vi antar at nyheten ikke er en april-spøk, men vi skal aldri si aldri.

 

 

Link HO

Link to comment
Share on other sites

De "hotteste" aksjene

 

Her er listen over de mest populære aksjene på Oslo Børs.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (1.4.05 14:25)

 

 

 

Ifølge internettmegleren Nordnet var Frontline den mest populære enkeltaksjen, med 12.490 transaksjoner i mars.

De ti mest populære aksjene i mars blant privatinvestorer var Frontline, Petrolia Drilling, CanArgo, Crew, Jinhui, Tomra, Global Geo Services, Altinex, Statoil og Ementor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...