Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

Når det er sagt har jeg lest igjennom årsrapporten til Tomra, og kunne der konstatere det jeg har gjort meg opp en formening om: Tomra er i startgropa og i tidlig fase mht sin strategi om å bli verdensledende innen deposit og non-deposit markeder, gjennom panteautomatene og TiTech/Orwak.

 

Jeg har det siste halve året blitt mer og mer overbevist om at long-strategi på TOM er riktig, og at traderne vil gå på smeller i ett sett pga urolighetene som ofte er før slike selskap som skal "revolusjonere" verden starter sin endelige opptur som sansynligvis vil vedvare i mange mange år når det først starter. Jeg tar derfor dette med tidspresset som traderne hausser opp med knusende ro. Inntar kun lange posisjoner nå, og vil oppfordre andre til å begynne å innse at Tomra er et LONG-case med en særdeles stor oppside på sikt.

 

Så enig så enig!

 

Sitter her å kikker litt på årsrapporten selv.

Var jo klar over det meste der, men det blir litt annerledes når man får presentert ting i sammenheng i en så fin blekke!

Fargebilder og greier... :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

.

 

 

Tyskland : Sikkerhetsmerkingen avklart ?

 

 

Nå får dere hjelpe meg litt :)

 

Jeg har de siste dager lett etter nyheter rundt "felles sikkerhetsmerking" i Tyskland. For komiteen i AGVU som arbeider med dette skulle ta avgjørelsen en av disse dager.

 

Etter det jeg kan se, så sier en artikkel i tyske Handelsblatt, at saken nå er avklart:

---------------------------

Verlagsbeilage im Handelsblatt JournalMittelstand vom 04.04.2005 Seite 004, 04.04.2005

 

Sicher verpackt

 

Die Lösung für die Pfandflasche: Unsichtbare Farben im Flaschenkunststoff, die bei der Rückgabe gescannt werden können, sollen die zweifelsfreie Herkunft der Flasche signalisieren und anzeigen, ob bereits Pfand für die Flasche ausgezahlt wurde.

 

----------------------------------

 

 

Slik jeg forstår dette er merkingen nå avklart, men jeg håper andre kan se på linken under å si om de er enige i denne tolkningen eller ei.

 

Jeg abonnerer ikke på Handelsblatt de, så jeg får derfor ikke lest hele artiklen, kun "ingressen", som dere finner på linken under:

 

http://www.handelsblatt.de/pshb?fn=relhbi&...s.x=21&news.y=7

 

 

Er min forståelse av sakens fakta her riktig, kan det gå mot en fin dag for aksjen i morgen :rolleyes:

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, ikke den beste oversettelsen, men here it goes:

 

Publishing house enclosed in the Handelsblatt journal middle class of the 04.04.2005 side 004, 04.04.2005

 

Certainly packed

 

The solution for the Pfandflasche: invisible colors in the bottles plastic, that can become in the return scanned, should signal and indicate the doubt free origin of the bottle, whether pledge for the bottle was already disbursed.

 

 

Det ser altså ut til at flasker blir merket med et slags blekk (usynlige farger) likevel? Dette kan nok ikke være det samme blekket som ble avvist for to år siden, da dette falmet i solen. "Unsichtbare Farben im Flaschenkunststoff" sier vel egentlig at dette gjelder plastikkflasker. Er dette en setning som er klumsete skrevet, eller vil man få et annet system for aluminiumsbokser? Ikke godt å vite, men jeg antar Tomras automater kan hanskes med det meste av dette.

 

Kanskje det er så enkelt som at man har blitt enige om merkingen, men ikke om clearingansvaret? Dette er uansett (sannsynligvis?) godt nytt, Tekniker'n, og vi kan vel vente at andre tyske nyhetskilder plukker opp nyheten dersom den er reell.

Link to comment
Share on other sites

Hei Vegard

 

Har også sjekket litt rundt dette og når det gjelder ISY-pfand løsningen så brukes det en fluoriserende farge som nok er det samme som det siktes til her.

MEN dette kan også være et utdrag av noe mer tatt ut av en større sammenheng så jeg tror vi skal undersøke litt mer før vi konkluderer med at sikkerhetsmerkingen er avgjort .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sittet med Tomra-aksjer i et par måneder og har foreløpig tapt ca 20 prosent. Bunnen må vel være nådd, fordi Tomra sitter posisjonert for en eventyrlig oppgang. Kursen vil gå kraftig når de første kontraktene fra Tyskland tikker inn til våren. Dette er bare nødt til å gå bra.

 

Tomra har en god ledelse som er i stand til å øke aksjeverdien.

 

Dette i sterk motsetning til ledelsen i Northern oil, som bruker mafiametoder for å berike seg selv på bekostning av aksjonærene.

 

Tomras ledelse er av et helt annet kaliber, som har en genuin interesse av å få opp aksjeverdiene. Det er positivt at Tomra-ledelsen eier aksjer og opsjoner for å sikre at ledelsen spiller på samme lag som aksjonærene.

 

Tomras ledelse har et meget bra rykte og jeg er overbevist om at investeringen i Tomra vil bli svært lønnsom.

 

Hilsen fra Tyrefekter

Link to comment
Share on other sites

Enig Tyrefekteren! :D

 

Har mye av den samme oppfatningen som du gir uttrykk for. Tomra og ledelsen gir et svært ryddig og solid inntrykk.

 

At vi kan vente oss en solid oppgang i nær fremtid, er sikkert. Kan godt være at nyheter slippes til uken, da Skarholt også er på plass(på mandag).

 

 

:) :)

Link to comment
Share on other sites

Zoonic:

 

:) Det eneste ledelsen har uttrykket i det siste er at skatteetaten gransker firmaet og at førset halvår blir svakt, etter å ha levert ett 4 kvartal som var omtrent halvparten av konsensus.. hehe

 

Men vi har vel alle trua.

Link to comment
Share on other sites

Uten å sette meg på noen høy hest og prøve å være bedre enn andre, så synes jeg det kanskje er greit å minne hverandre om at selv om at vi ikke er på et område hvor lovgivningen ikke gjelder selv om vi sysler på nettet.

 

Det jeg særlig tenker på da, er dette (fra lov om verdipapirhandel):

 

§2-6.1 Forbud mot kursmanipulering

 

Ingen må2 søke uredelig å påvirke kursen på et finansielt instrument3 som er notert på norsk børs4 eller norsk autorisert markedsplass.4

 

Som uredelig påvirkning regnes for eksempel å spre uriktige eller villedende opplysninger, eller inngå fiktive avtaler med det formål å:

1. få noen til å tegne, kjøpe eller selge finansielle instrumenter3 eller rettigheter til finansielle instrumenter,3 eller å avstå fra dette,

2. påvirke tegningskurs, eller

3. påvirke bytteforholdet ved sammenslåing eller deling av selskaper.

 

0 Endret ved lov 17 nov 2000 nr. 80 (i kraft 31 mars 2001 iflg. vedtak 30 mars 2001 nr. 290).

1 Jfr. §14-2 og §14-3 .

2 Jfr. kap. 14 .

3 Jfr. §1-2 annet ledd.

4 Jfr. lov 17 nov 2000 nr. 80 §1-3 .

 

Det er derfor ganske greit det blir vist til en kilde eller noe tilsvarende når man poster noe som ikke bare er egen synsing.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil finne litt postivivt nytt, er det nok bare å bla litt i årsrapporten.

 

Fant litt på side 7, første spalte.

 

"Tomra forventer en høy installasjonstakt av T-83 HCp automater i New York, Connecticut og Massashusetts i 2005."

 

Merk formuleringen "T-83 HCp automater". Det er denne automaten det: Link til produktsiden for T-83 HCp automaten.

 

De sier ikke automater generelt, men altså installasjoner av en automat Tomra er alene om å selge. Med andre ord så ventes det en del etterspørsel i USA.

 

Også på side 7:

 

"Mot slutten av året bidro TOMRA også til å utvikle systemkomponenter for tyske kunder i forbindelse med den forventede implementeringen av et nasjonalt pantesystem."

 

 

Står sikkert mye annet spennende der også, men jeg orker ikke finlese alt nå.

Link to comment
Share on other sites

:)  Det eneste ledelsen har uttrykket i det siste er at skatteetaten gransker firmaet og at førset halvår blir svakt, etter å ha levert ett 4 kvartal som var omtrent halvparten av konsensus.. hehe

 

Men vi har vel alle trua.

 

I årsrapporten står det: sitat:

 

Norske skattemyndigheter har i løpet av høsten-04 gjennomført et bokettersyn på transferpricing av salg fra Norge til utenlandske datterselskaper. Vi har ikke mottatt noen rapport ennå, og TOMRA er av den oppfatning at vi har holdt oss innenfor de gjeldende regler på dette området. :sitat slutt

 

Edit: Står på side 23....

 

Altså er de vel kommet ganske langt med granskingen (les:har gjennomført høsten -04).

Mulig jeg ikke har fulgt med før, trodde dette var nytt nå......

Synes dette virker uproblematisk

Link to comment
Share on other sites

Tyskland : Sikkerhetsmerkingen avklart ?

 

Verlagsbeilage im Handelsblatt JournalMittelstand vom 04.04.2005 Seite 004, 04.04.2005

 

Sicher verpackt

Die Lösung für die Pfandflasche: Unsichtbare Farben im Flaschenkunststoff, die bei der Rückgabe gescannt werden können, sollen die zweifelsfreie Herkunft der Flasche signalisieren und anzeigen, ob bereits Pfand für die Flasche ausgezahlt wurde. 

 

As I understand that short notice, it doesn't mean "sikkerheitsmerkingen avklart", but in the (not quoted) first lines, they're talking about fakes of worthful products in general, as like parfums, CDs, DVDs - "and even one-way-plastic bottles", just worth of 0.25 EUR.

One technical way to protect those products from fakes might be "unvisable colours in the plastic of bottles" - but that's no solution for glass, tin and other materials. So one has to understand that (by "Handelsblatt" only quoted) notice just as one proposal amongst many others.

 

BTW: I myself have several times called and written to AGVU, to ask them about the state of "sikkerhetsmerkingen". Until today, I didn't get satisfactory answers, but only remarks like: AGVU will go public as soon as they know a solution...., I should be patient.....

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 06.04., 01:20):

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.32, Boll-=27.28

difference: 3.04

difference change: -0.07, bullish?

The smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement

A small difference often is bullish

If the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 30.21

"red" the 4. day

change: -0.10

"green" means: buy/hold, "red" sell

 

RSI_14: 47.11

change: +2.28

Critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought)

 

Momentum_12: -0.6

change: -0.7

Critical line is 0

The more it's under/over 0, the more it's oversold/overbought

But also: the more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

 

MACD_12/26/9: +0.069

change: -0.011

Critical line: 0

The more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

On 18.02, MACD has been -0.763

 

Stochastic_14/3/5: -6.10

change: +15.67

Stochastic > 0 is bullish and opposite

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -7

change: +3

The higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite

18.02.: -42

 

MoneyFlow_21: +0.137

change: -0.008

18.02.: -0,43

It's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure

 

Aroon_14: -28.57

change: +/-0.0

Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite

The nearer Aroon comes to +100, the more bullish is it

Aroon

If changing is growing (+ or -), the existing trend is strengthening - and opposite

If changing is 0 or near 0, Aroon indicates a sideways-movement

 

Volume today (VT): 1556k

change: +5k

Volume average 50 days (VA50): 2306k

Percentage VT of VA50: 67.48%, +1.70%

Rising prices at rising volume is bullish

Rising prices at low volume is not really bullish

Volume is low, if it's clearly under VA50

 

Next target: "motstanden" at MA10: 28.91.

 

MA10: 28.91 (-0.02)

MA50: 29.85 (-0.04)

MA100: 30.24 (-0.03)

MA200: 30.74 (-0.02)

Crossing of rising MA10 and MA50 will be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 28.90/29.50

Next support: 28.40/28.60

 

No technical indicator can represent the real fundamental situation.

Technical indicators can represent the current tone. They are rather good instruments for short-term decisions. They're totally worthless for long-term decisions.

They all will be waste paper in the moment, when real (good or bad) fundamentals will occur.

Link to comment
Share on other sites

Snarlig avgjørelse om sikkerhetsmerking !

 

Ifølge en mail jeg har fått idag bekrefter Bundesdruckerei GmbH at avgjørelsen om valg av sikkerhetsmerke ennå ikke er gjort.

Avgjørelsen antas derimot å komme snarlig !

 

De sier også at det ser meget positivt ut for Bundesdruckerei/Tomra !

 

"Chances of the consortium Bundesdruckerei/Tomra seems to be quite good. !"

Kommer tilbake med mer hvis jeg finner noe

Link to comment
Share on other sites

Artikkel fra hegnar.no

 

Lover bra for Tomra?

 

Tysk pant: Sikkerhetsmerkingen skal være klar om kort tid.

 

Etter den politiske avklaringen før jul, venter markedet ennå på at det skal løsne for Tomra og Repant i Tyskland.

Tyske Bundesdrückerei har utviklet et sikkerhetsmerke som ifølge selskapet selv "ganske enkelt" lar seg integrere i den bestående produksjonsprosessen. Merket ISY-Pfand® vil bli trykket på overflaten oppå boksene, mens det på flasker vil bli trykket på etiketten.

 

En av våre kilder har vært i kontakt med rådgiver Matthias Niggemann hos Bundesdrückerei, og ifølge han vil merkingen være klar om kort tid.

 

Niggemann legger også til at sjansene for konsortiet Bundesdrückerei/Tomra "ser ganske gode ut".

 

Det ser ut til at den lange ventetiden er i ferd med å lønne seg.

Link to comment
Share on other sites

Det går an å se hendelsesforløpene på flere måter, men slik jeg ser det blir det noenlunde slik:

 

Medio april: Clearingsystemet i Tyskland klart.

 

1Q rapport 19 april: Uttalelse om Japan og Sumitomo-samarbeid.

 

Ultimo april/primo mai: Første kontrakter av betydning i Tyskland offentliggjøres

 

Mai og juni: Ordrene tikker inn, en etter en, og potensialet begynner å bli mer og mer klart for markedet og aksjen begynner for alvor å skyte fart

 

Kanskje er vi såpass heldige at Sumitomo-samarbeidet allerede i april/mai vil åpne for en utrullering av ca 4000-5000 enheter. Hvem vet?

 

Potensialet er ihvertfall enormt !!!

 

Lykke til folkens.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden muligens, men følger opp litt fra dagens Pit.

 

Ad enganggriller.

 

Det har vel vært snakk om å legge en pant på størrelsesorden 50-100 kr på engangsgriller. Det vil føre til to ting. 1) Det vil bli langt mindre attraktivt å kjøpe denne løsningen. 2) De som faktisk kjøper, vil ha en oppfordring til å levere tilbake grillen mot penger. Men ingen har vel tenkt at grillene skal gjennom en automat. Et av problemene med panten er å kunne ta tilbake grillene uten problemer. Hvem skal ta de tilbake og hvordan? Tenk bare på hvilke problemer man kan møte når man skal definere "engangsgrill" uttømmende. Hva med f eks "togangsgrill".

 

Det har vel også vært snakk om å legge et skyhøyt miljøgebyr på grillene for å få de av markedet. Slik var det med boksene for emballasje i sin tid før det ble innført pant på dem. Mener å huske en boks kostet noe slikt som 10-15 kroner sent på 80-tallet - omregnet for inflasjon må det jo ha kostet skjorta!

 

Slik det er nå i Norge, er boksene pålagt pant, samtidig som det er laget en trappetrinnmodell for avgiften. Den avgiften er vel nå gankse lavt nede på trinnene. Men det har hjulpet med en slik kombinasjon. Bransjen er interessert i å få inn mest mulig emballasje og dermed presse ned avgiftene samtidig som salget stiger. Det er ikke uten grunn vi se Odd Børretzen lese dikt på tv om pant og de fine virkningene (men en Tomra-automat som statist).

 

De miljømessige virkemidlene er virkelig mange og kombinert på rett måte, blir resultatet ypperlig!

 

Ad bæreposer

 

Det kom et innlegg på TOM-tråden i natt om bæreposer. Ett land har hatt seriøse diskusjoner om å innføre pant på bæreposer. Mulig det var Irland?

 

I Danmark f eks er det knapt noen som kjøper bæreposer siden de er kjempedyre, nettopp pga miljøavgifter. Lengre bort skal vi ikke før vi ser noen løser problemet annerledes enn oss.

 

En av grunnene til at bæreposer ikke har blitt pantlagt, er at det til nå ikke har vært attraktivt å gjøre det pga systemet ville blitt håpløst tungrodd. Nå har de i alle fall en teknisk mulighet til å ta tilbake emballasjen - gjennom TRC. En panteautomat som også tar bæreposer er ikke usannsynlig. Look to Japan!

Link to comment
Share on other sites

NÅR VI VENTER PÅ BEDRE TIDER

 

Etter å ha lest gjennom den nydelig årsrapporten,så sitter jeg igjen med en følelse av at ting kan ta noe tid.

 

Når det gjelder England og TRC sies det at BETYDELIG arbeid gjenstår.Investeringer i i 50 millioners klassen.

 

Tyskland derimot er bankers.Her FORVENTER :) Tomra en betydelig øking av teknologisalget fremover.

 

Japan kan bli en kurstrigger av dimensjoner.Et Sumitomo med negativt utfall??

Vil vi få svar på dett 19 april?

 

 

 

Selv om jeg ligger noen lapper i minus føler jeg at Tomra kommer til å gi bra med avkastning i årene som kommer. :D

 

 

 

Atha

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhetsmerkingen vil være klar om noen uker i henhold til noen som er relativt nærme avgjørelsene som tas i Tyskland. Det forventes at det vil bli bestilt ca 5000 automater til Tyskland i løpet av 2 halvår 2005.

 

Vi kan regne med at Tomra vil ta 3000 av disse, som kan ansees som ett ikke altfor høyt estimat. Prisen på høyende automatsystemer er ca 25 000 Euro, altså ca 200 000NOK. Dette vil da utgjøre en omsetningsøkning i andrehalvår på 600 millioner for Tomra. Selges automatene til samme marginer som Q4 så vil dette utgjøre 90 millioner pre-tax på bunnlinjen i H2 2005.

 

Burde hvertfall kunne dra kursen uten Japan og England til over 40 på gode vekstutsikter for 2006..

 

(Dette er lave estimater både med tanke på marginer og mengde. Marginene kan fort gå over 20% igjen, siden etterspørrselen vil være høy. Det kan også være at det vil bli solgt noe over 5000 automater, men over 10 000 bør ikke forventes.)

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg har gått glipp av noe...

 

Jeg har sett flere som har nevnt at vi ikke kan forvente de helt store tallene vedr omsetning og ordrer 2 halvår 2005. Dette må jeg bare si at jeg ikke skjønner helt.

 

Jeg vil tro at det vil bli satt ordrer fortløpende så fort clearingsystemet er klart og kjedene vet hva de har å forholde seg til og når overgangsordningen trer i kraft rundt månedsskiftet. Overgangsperioden er LOVBESTEMT og pantedirektivet er også LOVBESTEMT. Kjedene kan altså ikke velge å stå utenfor panteordningen, og kan heller ikke velge å utsette bestillingen/innstalleringen til langt ut i 2007 eller 2008. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor noen mener at ordrene vil la vente så mye på seg når karusellen først starter.

 

Slik jeg ser det, vil nok selve omsetningen i 2.halvår bli begrenset pga kapasiteten med produksjon og hvor mange automater de klarer å innstallere. Men når det gjelder ordrer, og den potensielle ordre-reserven Tomra sitter med når vi skriver 31.12.05 ser jeg for meg ikke har noen oppside-begrensning.

 

Det er tidligere estimert at behovet ligger rundt 40 000 automater totalt i Tyskland, andre estimater sier 60 000 og noen sier 80 000. Hva som er rett skal jeg ikke spekulere i her, men jeg vil fremheve at jeg ser ikke noen begrensning på hverken 5000, 10 000 eller 20 000 bestillinger i løpet av 2.halvår 2005.

 

Hvorfor det i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen vits i å hause opp ting unødvendig. Informasjonen nedenfor er fra folk som er situasjonen nær og hvertfall relativt mye nærmere enn flere her. De mener det blir slik. At det blir nøyaktig slik er ikke sikkert, men det å drømme seg bort gagner ingen. Hør på de som kan det er mitt tips.

 

Du skal ikke forakte det om Tomra får solgt 3000 automater i H2. Det er mye, og kursen vil gjenspeile det betraktelig. Det å skulle drømme seg bort i at 20 000 kan bli bestillt er det liten vits i og at 60% av Tysklands totale behov i henhold til Tomra skal bli dekket i form av bestillinger innen året er omme er helt bortreist. Vis måtehold;

Link to comment
Share on other sites

afbruker

 

Jo, selvfølgelig blir jeg glad for alle ordrer av betydning. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være noen begrensning på hvor mange ordrer som blir plassert i 2005? Ser dette litt i sammenheng med f.eks. Kværner som kan ha en betydelig ordrereserve, selv om prosjektene som det arbeides med p.t. opptar all kapasitet.

 

Hvorfor skal ikke Tomra kunne oppleve det samme når et helt marked på Tysklands størrelse skal automatiseres fullt ut? Markedet er jo gedigent totalt sett, og det er mange ordrer og innstalleringer som skal se dagens lys fremover. Jeg har derfor litt vanskelig for å tro at vi kan tallfeste et konservativt anslag på hvor mange ordrer som blir satt i 2005. Hvor mye man inntjeningen i 2005 blir derimot, der blir det jo naturlig nok en begrensning.

 

Men, jeg søker ikke å hausse mellomlang sikt. Mine posisjoner har i snitt en lengde på ca 8-9 mnd, så jeg har det ikke travelt med å få opp kursen. Når vi skriver september/oktober, har jeg sikkert omrokkert opsjons- og warrantsporteføljen slik at posisjonene er opptil 1 år fremover i snitt fra det tidspunktet igjen.

 

Men, vi får se. Det som ihvertfall er sikkert, er at ingen VET hva som vil skje. Isåfall bør de holde den infoen for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...