Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

Legg merke til at Carnegie konsekvent bruker "eks Tyskland" i sin analyse. De baserer hele analysen altså på at det ikke blir noen kontrakter av større betydning i 2005 og 2006 fra Tyskland.

 

Det vil jeg påstå er svært slett analyse-arbeid som kun har et formål med analysen: Å svekke kursen. Når de estimerer UTEN tyskland, burde de også estimere MED Tyskland, slik at de ihvertfall kan opptre med en viss objektivitet i analysen sin.

 

Dette er slett arbeid av Carnegie, og absolutt ikke en objektiv analyse av situasjonen vi har foran oss.

 

Det vil med andre ord si at Carnegie må bli en av de første meglerhusene til å oppjustere estimatene sine kraftig når første større ordre kommer for i det hele tatt å kunne sitte igjen med en viss troverdig analysekapasitet innomhus.

Link to comment
Share on other sites

VEDR. CA/RUSTAD

 

Kan ikke tolke denne analysen fra CA og uttalelsene fra Rustad som annet enn god gammeldags baising.

 

Lykkes brukbart med det, rimligere inngang. Raskt inne tenker jeg etterhvert!!

 

OJ - TYSKLAND KOM GITT!!

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Tomra er nå meget nære en strøm av nyheter.

 

- Enhetlig system med felles clearing klart på fredag? Pressemelding fra AGVU kommer med stor sannsynlighet allerede fredag.

 

- Med avklaring rundt sikkhetsmerking, samt enighet om clearing, er det ingen flere etapper å gå før tyske ordrer kommer.

 

- Pilotene i Japan avsluttes denne uken. Et formelt samarbeid mellom Sumitomo og Tomra kan bli offentliggjort allerede neste uke.

 

Skal man inn før nyhetsflommen starter, er dagens nedtur i aksjekursen en fin mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Enig!!

 

Blir veldig spennende å se om avklaringen rundt sikkerhetsmerkingen fører til raske nyheter om ordre fra Tyskland.

 

Hva som skal bestilles og produseres er da avklart.

 

Hadde ikke vært vondt med noe store bestillinger nå!

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

oops sendte avgårde en mail til carnegie hvor jeg greide å fremprovosere et svar.

Røpet meg jo såpass at jeg ikke hadde sett analysen da....

men jeg kan sitere følgende fra svaret jeg fikk:

 

Når det er sagt vil jeg gjerne kommentere den seneste Tomra analysen som du mener er slett arbeid.

I analysen er verdien av Tomra splittet opp i to deler, en tilnærming Svendsen og mange analytikere har ettersom usikkerheten rundt når og hvor mye Tyskland kommer til å påvirke resultatene. En del, som er Tomra ex Tyskland, er satt til 17 og verdien av Tysklands potensialet er satt til 6 gitt visse forutsetninger. Svendsen kommer dermed frem til en verdi på NOK 23 for Tomra og nedjusteringen av verdien er relatert til virksomheten som IKKE er knyttet til Tyskland.

 

Så altså kursmålet til Carnegie er 23 INK!! Tyskland og 17,- uten!!!

(hvis jeg tolker det riktig da?)

Link to comment
Share on other sites

Tomra må ha resultatvekst for å fortjene dagens prising, mange tror den kommer, mange tror ikke den kommer. Det er lett å regne frem ett kursmål på 17 dersom man ser på 2004 resultatet og antar at 2005 og 2006 kommer til å gi det samme, eller dårligere. Dersom det skjer får nok Svendsen rett i sine analyser.

 

Problemet er at Tomra aksjen kommer til å gå selv om kontraktene som meldes er små, tror eg ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev ett langt innlegg om bare ble borte når jeg trykte på "Add reply"...

 

Kortversjon:

 

Investor: Tomra aksjen pleier å reagere kraftig på nyheter, både gode og dårlige. Derfor tror jeg det blir en sterk opptur dersom det kommer en kontrakt fra Tyskland, selv om kontrakten i seg selv er liten.

 

Corban: CAR og CA er to forskjellige selskaper.

Link to comment
Share on other sites

I analysen er verdien av Tomra splittet opp i to deler, en tilnærming Svendsen og mange analytikere har ettersom usikkerheten rundt når og hvor mye Tyskland kommer til å påvirke resultatene. En del, som er Tomra ex Tyskland, er satt til 17 og verdien av Tysklands potensialet er satt til 6 gitt visse forutsetninger. Svendsen kommer dermed frem til en verdi på NOK 23 for Tomra og nedjusteringen av verdien er relatert til virksomheten som IKKE er knyttet til Tyskland.

 

 

Jeg foreslår for det første nye batterier i kalkulatorer, eller en kuleramme med korrekt antall kuler. Blir dessuten litt kinkig når man skal ha fire analyser? Det må jo opprettes en for Japan og en for Storbritannia også.

 

Det som er rettelig komisk er jo effekten dette hadde på kursen. Sikkert noen som har sett på dette som en glimrende dag til å handle villt i derivater. Handelen tyder i alle fall på det.

 

Hyggelig med nyheter fra Tyskland. Clearingen er snart på plass. Da går alt av seg selv skulle man tro.

 

 

Ta to og ring igjen i morgen!

 

Det er mørkest like før det lysner og andre klisjeer.

Link to comment
Share on other sites

Litt irreterende at vi får en så stor negativ reaksjon på grunn av EN dårlig analyse.

 

Jeg har ikke oversikt over hvor mange positive anbefalinger Tomra har fått den siste tiden men jeg er temmelig sikker på at det er flere positive enn negative.

 

Jeg spiser hatten min om ikke vi får en korreksjon opp 1-2 % i løpet av 1-2 dager. :lol: :lol: (Regner med å få en del kommentarer for den hvis jeg mot formodning ikke får rett :P )

 

MEN... "Vi" har alle sagt at stor ordren ligger rett rundt hjørnet.. Det hjørnet må være det største i historien. :blink: NÅ MÅ VI DA SNART VÆRE RUNDT.

 

Sitter forsatt i long... og jeg selger HVERTFALL IKKE NÅ...

 

 

Lykke til videre..

Link to comment
Share on other sites

Pluss201

 

Om ikke akkurat vilt, så handlet jeg bra i derivat og warrantsmarkedet idag ja. Sammen med svært mange andre så det ut til. Jeg tror jeg traff svært godt med handlene idag. Å kline til på slike ubegrunnede dupper som idag som utløser nærmest panikk-tilstander i derivatmarkedet er gull verdt. Fikk gode innganger som jeg mener jeg vil få godt betalt for etterhvert.

 

Vi skal opp igjen, og for meg holder det med at det skjer i løpet av våren/forsommeren engang. Jeg er ikke i tvil om at vi skal en god del opp fra disse nivåene vi ser nå, men jeg har vanskeligheter med å si akkurat når det vil skje. Derfor er min korteste posisjon også medio juni.

 

Så, lykke til folkens, og ha litt is i magen nå. Vi er svært nære store ting med Tomra. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mange, og meg inkludert, ble skuffet på Q4 presentasjonen i februar. Og siden den gang har jeg sittet med en betydelig mindre del aksjer enn hva jeg hadde tidligere. Egentlig har jeg ikke ikke fulgt aksjen så tett ”som vanlig” de siste to månedene. Det har dere vel merket, siden jeg har vært en sjelden gjest her på tråden. Tanken var, at Tomra trengte tid. Potensialet i Tomra har alltid vært der, men man trengte tid til:

 

- AVGU skulle enes om et enhetlig tysk pantesystem med felles clearing.

- Testene i Japan skulle bli ferdige

 

 

TYSKLAND

 

Vi er nå 13 måneder unna starten på det enhetlige systemet i Tyskland. Det er meget godt håp om at AVGU kommer med den befriende pressemelding allerede førstkommende fredag, som offentliggjør at en felles clearing er klart, og at sikkerhetsmerkingen er avgjort. AVGU er den ”bestemmende” bransjeorganisasjon for butikk-kjedene, bryggeriene og forpakningsindustrien.

 

Et avklart tysk rammeverk vil være en sterk trigger for Tomra. Kjedene vil da vite i detalj hva slags lesesystem som skal brukes, og kjedene vil da vite det man trenger for å kunne sette ordrene. Husk at en slik avklaring også vil omfatte logistikken rundt selve systemet. Dette gjelder noe så banalt som transport, men også panteavregningen mellom de forskjellige systemene.

 

Mye uklarheter i Tyskland kan være fjernet fredag. Og siste hinder kan bli ryddet av veien før ordrene kommer.

 

 

 

JAPAN

 

Testperioden i Japan er nå over. Signalene hittil er meget gode, og en avtale mellom Sumitomo og Tomra kan komme raskt. Det kan en større ordre også. Husk at dette ikke er en test kun mellom Tomra og Sumitomo: Både den japanske regjeringen og de japanske kommunene er med i prosjektet.

 

I følge Tomra`s mange uttalelser, bl.a. senest i årsrapporten som ble offentliggjort i dag, så er planen at en vellykket test skal utløse en utrullering i ”hele Japan”.

 

Hvor stor første ordre blir, og når den kommer er uklart. Men Sumitomo har allerede sagt at de satser på 5.000 sentre (10.000 RVM) i første omgang. Og en avklarende avtale med Sumitomo kan komme innenfor de nærmeste uker.

 

---------------------

 

CA sine kommentarer i dag om prisingen av Tomra velger jeg helt å se bort fra.

 

Analyser som er "uten Tyskland", "uten Japan", og "uten England" har ingen verdi. For det er på grunn av disse tre jeg har tro på Tomra. Det er derfor ikke mulig å se bort fra disse tre store markedene.

 

Så min vurdering av aksjen er gjort "uten CA".

 

Jeg har idag vektet meg opp igjen, og venter viktige nyheter de nærmeste uker, og den viktigste kommer nok fra AVGU allerede fredag.

Link to comment
Share on other sites

Det ble for ett par uker siden skrevet artikkel på Hegnar og Imarkedet om at det hadde blitt valgt ett merkingssystem som Tomra var partner i og at bare denne ville bli brukt for videre utvikling.. Aksjen steg 3% i god handel på denne nyheten...

 

Hvorfor står det nå at sikkerhetsmerkingen skal avgjøres på Fredag? Var nyheten feil?

 

Om noen uker er aksjen i 30 igjen.. Men begynner å bli kjedelig med alle disse "nedturene".. Selv om bunnene blir høyere og høyere..

Link to comment
Share on other sites

"From the other side of the moon"

Jeg har idag dobblet min beholdning i Tomra

 

Dette har jeg tro på !

 

Lykke til , tomsinger ! :P

 

He he.

Takk det samme.... :blink:

Økte riktignok ikke så mye, men 50% ble det......

Det blir vanvittig bra, hvis det går den riktige veien....

(sier som en annen pleide å si her: Måtte TOM berike meg så mye jeg ønsker.... eller noe i den dur...)

 

Tror dagen i dag var ment for -forhåpentligvis- , siste påfyll før den etterlengtede raketten tar av....

Link to comment
Share on other sites

Siste aksjonærutskrift fra tomra 29.03 ser slik ut.

 

Det er kanskje verdt å merke seg at 3 ulike DNB aktører er inne i Tomras topp 20 aksjonærliste, Dette med en verdi i nærheten av 200 mill NOK pr. idag.

 

I tillegg har Orkla avansert til 8.plass, dog uten å handle noen aksjer siden forrige aksjonærutskrift.

 

Skagen Vekst og Arendal Fossekompani holder sine plasser

 

 

Investor Relations / Ownership structure

Ownership structure

 

 

Registered at 29. March, 2005 Number of shares

Ownership

 

 

1. Folketrygdfondet 18 923 100 10,6 %

2. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 10 827 815 6,1 %

3. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 566 689 2,0 %

4. State Street Bank & Client Omnibus D 3 113 289 1,7 %

5. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 076 010 1,7 %

6. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 2 824 159 1,6 %

7. VPF DNB NORNorge 2 611 038 1,5 %

8. Orkla ASA 2 200 000 1,2 %

9. VPF Avanse Norge 2 079 927 1,2 %

10. Euroclear Bank S.A. /25% Clients 1 803 555 1,0 %

11. Skagen Vekst 1 800 100 1,0 %

12. KLP Forsikring Aksje 1 786 450 1,0 %

13. Lombard Odier Darier General Dossier 1 682 590 0,9 %

14. Nordea Avkastning v/Nordea Fondene AS 1 611 853 0,9 %

15. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C NOM 1 604 144 0,9 %

16. DnB NOR Bank ASA Finansregnskap 1 548 353 0,9 %

17. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C ABN 1 518 580 0,9 %

18. Svenska Handelsbanke c/o Handelsbanken AS 1 371 590 0,8 %

19. JP Morgan Chase Bank M.Stanley Norway Equ 1 230 300 0,7 %

20. Arendals Fossekompan 1 200 000 0,7 %

 

Total 66 379 542 37,2 %

Other shareholders 112 107 017 62,8 %

Total (17 218 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 123 969 445 69,5 %

 

Shares owned by foreign shareholders 54 517 114 30,5 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 31.03., 00:10; changes are bracketed and coloured):

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.50, Boll-=26.76; difference: 3.74 (diff -0.21, bullish!; the smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement; a small difference often is bullish; if the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite)

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 28.46, "green" (the 17. day(!); +0.22; "green" means: buy/hold, "red" sell)

 

RSI_14: 44.15 (-11.61; critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought))

 

Momentum_12: 0.7 (-1.6; critical line is 0)

 

MACD_12/26/9: 0.262 (-0.124; critical line: 0; 18.02, MACD has been -0.763)

 

Stochastic_14/3/5: %K=65.52, %D=82.35 (-17.81/-3.48; %K > %D is bullish)

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -5 (-11; the higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite; 18.02.: -42)

 

MoneyFlow_21: +0.129 (-0.049; 18.02.: -0,43; it's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure)

 

Aroon_14: Aroon+=92.86, Aroon-=0.0 (-7.14/-14.29; Aroon+ > Aroon- is bullish; for both, max=100, min=0)

 

Volume today: 2887k; +1624k; volume average 50 days: 2498k; falling prices at rising volume is bearish; falling prices at high volume is bearish; volume is high, if it's over MA50.

 

Next target: "motstanden" at MA50: 30.06.

 

MA10: 29.25

MA50: 30.06

MA100: 30.38

MA200: 30.82

Crossing of MA10 and MA50 will be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 29.50/29.60

Next support: 28.00/28.30

Link to comment
Share on other sites

TorValdsen,

 

siden forrige oppdatering (21.3) har DnB Nor redusert sin beholdning fra 2,1m til 1,5m som den vensenligste endring av listen. :huh:

 

Dette er jo bankens egne midler som er kortsiktig plassert og tror ikke en skal gjore saa mye ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

Her er litt om hva First skriver idag om TOM! :D

 

SVAKT 1. KV. TOMRA.

 

Vi ser at tallene for 1.kv. blir relativt svake etter at vi justerer for seongvariasjon i de oppkjøpte nye enhetene samt justert ut en større RVM ordre i Sverige til COOP i 1.kv. ifjor.

 

I sum var EBIT 34 mill i 1.kv. ifjor og vårt estimat er på 16 mill i 2005.

Dette vil bli oppfattet som svakt, men våre anslag peker mot en rask reversering i 2.kv. der samme justeringer gir et resultatløft fra 33 mill ifjor til 59 mill kr i år uten innslag av ordre i Tyskland.

 

Vi minner om igjen om at situasjonen i Tomra er preget av misforstått svartsyn mens realiteten er at selskapet står med en meget sterk strategisk posisjon i forkant av et nytt løft i industrien.

 

I Tyskland er situasjonen slik at TOM som global markedsleder vil ha skalafordeler på sin side ag andre konkurenter som Wincor velger normalt en forsiktig strategi ifh til volum/pris. Dette vil etter all sannsynlighet inntreffe i Tyskland da dette er den normale rasjonelle økonomiske tilpassing.

 

I et slikt perspektiv vil TOM selge på priser i underkant av de gjeldende grunnet betydelig volum og dette vil gi fornuftig marginer hos TOM, mens konkurenten(e) også vil ha lønnsomhet, men lavere marginer.

 

På disse estimatene kommer vi til en topplinje som går fra 2,5 mrd i 04 til 5,1 mrd 06 og en EPS fra 0,8 til 3 kr. Med en forsiktig target PE 15 blir derved en forsiktig target 45.

 

Vi har target på 115 kr og at dette tilsvarer en peak multipell på 11.

Link to comment
Share on other sites

Enhetlig tysk pantesystem

 

ISY-Pfand "favoritt" til kontrakt med AGVU

 

 

 

I morgen kommer med stor sannsynlighet avgjørelsen fra AVGU. Og det er dette systemet som sannsynligvis blir valgt mht sikkerhetsmerkingen:

 

 

Link:

http://www.bundesdruckerei.de/de/wertdruck.../pfandeasy.html

 

Men AGVU vil sannsynligvis komme med en pressemelding, som beskriver mere detaljer rundt organiseringen av det enhetlige tyske pantesystemet, som ventes å være klart i morgen. Nå er det ikke helt sikkert at meldingen kommer i morgen, selv om avgjørelsen blir tatt i miorgen. Vi får bare håpe at tysk presse syns avgjørelsen er så viktig at de skriver om den.

Link to comment
Share on other sites

Oppside på 300 prosent?

First Securities tilbakeviser at de ser en oppside på over 300 prosent i Tomra-aksjen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (31.3.05 12:59)

 

HegnarOnline har fått flere innspill i forbindelse med en angivelig First-rapport om Tomra i dag. Det ligger dessuten flere innlegg på vårt børsforum om rapporten, hvor kursmålet på Tomra angivelig er satt så høyt som 115 kroner, hele 304 prosent over dagens børskurs.

 

Analytiker Einar K. Strømstad i First Securities opplyser til HegnarOnline at det har skjedd en produksjonsfeil som gjør at siste setning fra i går også kom med i dag. Kursmålet på 115 kroner gjelder Yara.

 

- Jeg bekrefter at vårt kursmål i Tomra er uendret på 45 kroner, sier Strømstad.

 

I analysen heter det at First ser at tallene for første kvartal blir relativt svake etter at man justerer for seongvariasjon i de oppkjøpte nye enhetene, samt justert ut en større RVM-ordre i Sverige til COOP i første kvartal i fjor.

 

- Vi minner om igjen om at situasjonen i Tomra er preget av misforstått svartsyn mens realiteten er at selskapet står med en meget sterk strategisk posisjon i forkant av et nytt løft i industrien, heter det videre.

Link to comment
Share on other sites

I sum var EBIT 34 mill i 1.kv. ifjor og vårt estimat er på 16 mill i 2005.

Dette vil bli oppfattet som svakt, men våre anslag peker mot en rask reversering i 2.kv. der samme justeringer gir et resultatløft fra 33 mill ifjor til 59 mill kr i år uten innslag av ordre i Tyskland.

 

Since First is considering to halve the EBIT Q105 compared to Q104, we have to assume that prices for TOM will continue falling the next weeks. Even if we remind that First is counting "Ex Tyskland", things do not look better: as I often have written here, German "stororders" will be done by German shops as late as possible, in each case not earlier than 19.04. :(

 

But it is most important and remarkable that Fist is counting with doubling of Q205 compared to Q204 - even "uten innslag av ordre i Tyskland".

 

So - despite the denial of First - the target of 115 does NOT look like a "printer's error", but quite realistic based on First's own numbers, including Germany. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...