Jump to content

TOM - Veien inn i Panteverden III


gullpinnen

Recommended Posts

TYSKLAND:

 

ENGANGS EMBALLASJE INNTAR BUTIKKHYLLENE

 

http://www.waz.de/waz/waz.dorsten.volltext...=WAZ&dbserver=1

 

http://www.lpvnet.de/news.asp?id={B2C3D80A...9-63C09061FB22}

 

 

Som kjent så fjernet alle kjedene alt av engangsemballasje fra hyllene når pant ble innført i 2003. Men nå er denne emballasjetypen på full fart tilbake etter avklaringen i Bundesrat. Dette er unektelig en gladnyhet for Tomra.

 

 

Når det gjelder dagens avklaringer rundt pantesystemet i Tyskland, har jeg fortsatt ikke funnet noe i tyske medier. Men det kommer nok en av de aller første dagene.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

Lover godt...

 

Jeg har spurt om dette tidligere, men fikk ikke noe svar...

 

Det ble for ett par uker siden skrevet artikkel på Hegnar og Imarkedet om at det hadde blitt valgt ett merkingssystem som Tomra var partner i og at bare denne ville bli brukt for videre utvikling.. Aksjen steg 3% i god handel på denne nyheten...

 

Hvorfor står det nå at sikkerhetsmerkingen skal avgjøres i dag? Svaret er allerede avgjort?

 

Forøvrig, synd ingen pressemeldinger er kommet i dag om akkurat det...

Link to comment
Share on other sites

Hei Afbruker

 

Meldingen forrige uke var nok noe misforstått. For det var ikke en endelig avgjørelse dengang, men AGVU begrenset utvalget.

 

Opprinnelig var det 7-8 merkesystemer som meldte sin interesse. AGVU begrenset så utvalget, slik at man sto igjen med to. Det var dette som skjedde for noen uker siden, men som media i Norge presenterte som en endelig avgjørelse.

 

Husk at dette med felles sikkerhetsmerking kun er en av mange komponenter i et enhetlig system. Andre og like viktige deler er avregningen mellom de forskjellige lokale pantesystemene, felles clearinghouse, logistikk og annet. Og når disse avklaringene kommer, og ikke bare sikkerhetsmerkingen, så er det en viktig nyhet.

Link to comment
Share on other sites

I følge Tomra; er det ikke bare sikkerhetsmerkingen som måtte avgjøres før bestillinger kunne komme? Eller har jeg misforstått, og alt det du skrev må altså klargjøres før eventuelle kontrakter kan komme?

 

Det forventes forøvrig 40-50 mill i kostnader vedrørende TRC i 2005. Dette ville til vanlig trekke ned resulatet relativt kraftig, er det slik å forstå at ved den nye måten Tomra legger frem resultatene sine på nå, så "forsvinner" disse kostnadene ut av EPS regnestykke?

 

TAKK!

Link to comment
Share on other sites

Hei Afbruker

 

Egentlig så trenger ingenting av dette være avklart før tyske ordrer kommer. For Tomra har sagt, at dette med sikkerhetsmerking enkelt kan justeres underveis, man trenger ikke vite det på bestillingstidspunktet.

 

Når det gjelder ditt andre spørsmål, så vet jeg ikke hvordan den nye regnskapsføringen vil påvirke TRC-kostnadene. Jeg ville normalt tro at den nye ledelsen ville tatt disse kostnadene som en avsetning umiddelbart allerede nå i Q1. Ingen venter noe positivt av tallene denne gang, og da kan det være like godt å ta en avsetning umiddelbart. For en ny ledelse kan det dessuten være greit å få kostnadene frem umiddelbart, slik at det er lettere å få gode resultater ved neste korsvei.

 

Disse kostnadene til TRC har dessuten vært kjent lenge, slik at det burde ikke være overraskende eller kursnegativt om det kom en avsetning på 50 mill

Link to comment
Share on other sites

Teknikern: jeg setter pris på dine analyser og din optimisme m.h.t. markedet og kursutviklingen i Tomra. Selv sitte jeg godt lastet med TOMW06F40 og TOMW 06F30 og har stor tro på disse.

Forøvrig kommer jeg på mandag til å for første gang gå inn i Repant -tror det kommer til å "dryppe endel på klokkeren"

 

Men er det fortsatt realistisk som du skriver i signaturen "sitter rolig i TOM til tre-siffret kurs i 2005"?

 

Mvh

Kabura

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at kalenderen på hjemmesiden til Tomra har blitt oppdatert i løpet av dagen (så som slik med engelsken der i gården, men det er vi vel vant til :unsure: ).

 

Financial calendar

 

19 April 2005 1st Quarter 2005 results, Oslo

19 April 2005 Annual General Meeting, Oslo

25 April 2005 Road show, München/Köln/Hamburg

26 April 2005 Road show, Paris

27 April 2005 Road show, London

28 April 2005 Road show, Helsinki

23 Mai 2005 Road show, Chicago/Toronto

24 Mai 2005 Road show, Boston

25 Mai 2005 Road show, New York

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 02.04., 01:30; changes are bracketed and coloured; for more clearly information, at Stochastic and Aroon, which are composed of respectively two lines, I give the difference of the respective two lines of Stochastic and Aroon only):

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.32, Boll-=27.22; difference: 3.10 (diff -0.120, bullish!; the smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement; a small difference often is bullish; if the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite)

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 30.36, "red" (the 2. day; -0.04; "green" means: buy/hold, "red" sell)

 

RSI_14: 46.70 (+3.69; critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought))

 

Momentum_12: +0.3 (+0.3; critical line is 0)

 

MACD_12/26/9: +0.125 (-0.036; critical line: 0; 18.02, MACD has been -0.763)

 

Stochastic_14/3/5: -32.44 (-7.82; Stochastic > 0 is bullish and opposite)

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -4 (+2; the higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite; 18.02.: -42)

 

MoneyFlow_21: +0.185 (+0.043; 18.02.: -0,43; it's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure)

 

Aroon_14: 78.57 (-0.003; Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite; the nearer Aroon comes to +100, the more bullish is it; Aroon

 

Volume today: 970k; -431k; volume average 50 days (VA50): 2365k; rising prices at falling volume is not really bullish; rising prices at low volume is not really bullish; volume is low, if it's clearly under VA50.

 

Next target: "motstanden" at MA50: 29.95.

 

MA10: 29.03 (-0.05)

MA50: 29.95 (-0.04)

MA100: 30.31 (-0.03)

MA200: 30.78 (-0.02)

Crossing of rising MA10 and MA50 will be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 29.50/29.70

Next support: 28.00/28.30

Link to comment
Share on other sites

4 x kjøp

Av: Thomas Erling Oksum Kilde: HegnarOnline

Dato: 02.04.05 09:03

 

Pernille Skarstein Christensen kommer med fire aksjer du bør kjøpe - og én du bør styre klar av.

Investeringsdirektør Pernille Skarstein Christensen i Carnegie Kapitalforvaltning er ifølge Finansavisen negativ til Tomra-aksjen.

 

- Markedet har glemt advarslene fra Tomra i fjerde kvartal i fjor. Aksjen skal ytterligere ned, sier hun ifølge avisen.

 

Skartstein Christensen har imidlertid fire andre aksjer hun har tro på og anbefaler. Disse er:

 

Fred. Olsen Energy

Aker Kværner

Statoil

Stolt-Nielsen

Investeringsdirektøren er positiv til olje- og offshoresektoren, men mener det er ekstra viktig å plukke ut de riktige enkeltselskapene for å nå en god avkastning.

Link to comment
Share on other sites

Q1 kan nok bli relativt svakt ja.. Spørsmålet er om aksjemarkedet for en gangs skyld greier å se forbi ett dårlig kvartal. Men det spørs vel...

 

Men det er ikke sikkert kursen faller stort før etter Q1 siden utbytte faller på samme dag. Jeg kan ikke skjønne at Carnigie er så besatt på å få ned Tomra. Det er andre aksjer som også er priset relativt høyt uten at det er kommet noe negativt av den grunn. Men å spekulere i dette gir ikke mening.

 

Q1 kan bli farlig dårlig; derfor, sitte heller med aksjer enn warrants? Er vanskelig å spå...

Link to comment
Share on other sites

Det kan fort komme nyheter fra Japan nå. Testene er avsluttet for to dager siden.

 

 

Det er ingen tvil om at Japan er en joker, som kan komme på meget kort sikt. Minner om denne mailen jeg fikk fra IR-ansvarlig i Sumitomo tidligere.

 

 

Spørsmålet mitt var :

"Hvis vellykket test, hva er potensialet for den nærmeste tiden med hensyn til antall resirkulerings-stasjoner?"

---------------------

 

Dear Mr. XXXXXX

As to market size, we have to study further but we hope to put the machines at 2,500 locations.

 

Best Regards

Masahiko Ueda

Corporate Communications Department

Sumitomo Corporation

 

 

 

Det er 2 Tomra-automater pr. "location". Og dette var det kortsiktige potensialet han svarte på. Meglerne kan hurtig måtte opp-, og ikke nedjustere aksjen. Minner om at testene er over i Japan nå.

 

pic_page4d.jpg

Link to comment
Share on other sites

I følge ledelsen i Tomra, som det også står i Q4 rapporten så kan ferdiggjørelse av pilotene i Japan utløse diskusjoner om ett større partnerskap. Dette er ikke det samme som at det vil utløse "ordrer"...

 

Tomra ang Japan på Q4:

"Both TOMRA and Sumitomo have confirmed their intent to discuss a more formal partnership model. These discussions will take place in the first half of 2005."

 

Tomra ang Japan. 02 Mars:

"Discussions with Sumitomo regarding partnership model expected to be initiated during 1Q05"

 

Tomra ang Tyskland, 02 Mars:

 

"A decision on security marking is important prior to major

RVM investments" .. Får håpe dette ble ferdig på Fredag:)

 

 

Ser ut til at det er viktig å smøre seg med tolmodighet fortsatt. I andre halvår kan det kanskje løsne for firmaet så vidt jeg forstår det. Repant roper forresten om at de har allerede levert leveranser til tyske kjeder. Jeg kan ikke forstå annet enn at salget til Tomra i Tyskland må ha økt etter panteloven? Men tydeligvis ikke da de rapporterer om svakt første halvår. Er det liksom lille Repant som skal stikke av med alle kontraktene og markedsdominansen til Tomra ikke skulle bety noe som helst?

Link to comment
Share on other sites

Må nesten komme med en liten kommentar her. Repant har solgt 3 - tre - automater til Tyskland og omtalte det som et gjennombrudd.

 

Les mer om det her.

 

Etter denne meldingen har de vel kjørt en noen emisjoner? Repant er små, men kan blir større. Tomra er store, men vil bli større.

 

Det er mer enn nok til alle når det gjelder Tyskland. Spørsmålet er når pantemarkedenes foreløpig største ketchup-flaske åpnes.

 

Japan antar jeg som sagt vi hører mer om senest ved Q1 19. april. Slik det ligger an nå, kan dette bli en av de større overraskelser som har truffet Tomra-analytikerne noen gang. I går fikk vi også vite noe mere om TRC. Vi kan garantert vente en snarlig oppdatering (bl a med tanke på utrulling) når det gjelder det temaet også.

 

Noen ønsker visst å flytte fokuset mot 19. april. De om det - mye tullprat når det gjelder det temaet egentlig. Det er lov å tenke på hva man skal ha til middag, selv om lunch vanligvis kommer først i løpet av en dag.

 

Det er mørkest like før de lysner og andre klisjeer.

Link to comment
Share on other sites

pluss201

 

Det har vel vært mørkt relativt lenge nå. Har vært langt ifra noe glede for aksjonærene de siste årene, og det ser jammen ikke ut til å ta slutt heller:|

 

Men får håpe at selskapet tar massive avskrivninger i Q1 og at det mot Q2 vil bli langt bedre stemning. (I følge nye regnskapsregler som TOM følger nå, så er det ikke sikkert at avskrivningene blir bokført ett og ett kvartal..)

 

Hun analytiker fruen som kommenterte før jul om at Tomra ville være blant taperne i 2005 har jammen fått rett så langt...

Link to comment
Share on other sites

Det er mørkest like før det lysner - nødvendigvis. Nå er det like før det lysner - sannsynligvis.

 

Hvis du ikke er enig i at det nå ser ut til at det løsner for Tomra, så har det nok tett sammenheng med hvordan man har satt perspektivet. Noen tenker fram til lunch, noen til middag. Noen tenker på frokost. Atter andre tenker på kveldsmaten fra i går.

 

Svartmalingen som enkelte prøver å spre, får stå for deres regning. Så skal ikke jeg si "hva var det jeg sa" i ettertid. Skal nøye meg med å tenke det. Interessant at man trekker fra Coop i Sverige, men samtidig "glemmer" det foreligger en avtale i New York som kun ble fylt med 20% i Q4. Nå har jeg ikke sett hele analysen til CA, og har heller ikke særlig interesse av det. Den later til å være en heller dårlig analyse.

 

Alt ligger nå til rette for åpning i Tyskland. Tror jeg ikke har sett overbevisende argumenter - om det i det hele finnes argumenter - for hva som kan skjære seg i Tyskland. I tillegg kan Japan slå ned som ei bombe. Ellers så har man også andre ikke-pant-markeder i bakhånd.

 

Derfor. Det er mørkest like før det lysner og andre klisjeer.

Link to comment
Share on other sites

Det er mørkest like før det lysner - nødvendigvis. Nå er det like før det lysner - sannsynligvis.

 

He he....

Liker ordspillene dine!

 

Er enig i at for hver dag som går så må vi nødvendigvis være nærmere en lysning.

Det ser faktisk ut til å kunne bli veldig lyst!

 

Skjønner ikke resonnementet til en del på HO om at nå, eller snart, så selger "alle" seg ut fordi de ikke gidder å vente lenger....

Tror 90% har for kort perspektiv.

Jeg har inngang høsten-04 og har da en pen fortjeneste på ca. 15%.

Er faktisk fornøyd med det.

Selvsagt hadde jeg trodd at kursen i dag skulle ligget på ca. 50,- og at kontrakter allerede hadde rullet inn som følge av avgjørelsen i høst.

Det skjedde ikke, tvert imot gikk kursen ned.....

Innrømmer at jeg ikke så muligheten for massiv gevinstsikring eller hva de kaller det.

For meg blir det feil å sikre en gevinst når gjennombruddet er ett faktum og en oppgang uansett står for tur.

Mulig mange trader, men dette alene kan jo ikke være forklaringen?

 

Uansett mener jeg TOM nå står overfor ett vanvittig gjennombrudd på flere fronter.

Tyske butikker må da begynne å få dårlig tid? En ting er iallefall sikkert og det er at mange av de ikke har automater om ett år!

Det lar seg ikke gjøre å fylle det behovet på ett år. (ikke bare TOM selvfølgelig)

Nå er vel sikkerhetsmerkingen avklart også, så ting faller på plass.....

Litt pussig at vi ikke har hørt noe om resultatet?

 

Japan er en tikkende bombe og England er jeg rimelig trygg på.

Konseptet er jo meget bra og teknikken har de tydeligvis satset stort på.

USA markedet ligger jo også an til en markant økning.

 

TA, historikk og Q4/04 og Q1/05 tror jeg spiller liten rolle når de store nyheter presenteres.......

Da er det psykologi og grådighet som gjelder.....

Her er det nok mange som skal ha en bit av kaka etterhvert, men mange vil som vanlig, vente med å bestemme seg. Når kursen har steget og de må ta inn over seg at TOM har gått bra, så vil de inn......

Lurer på hvor mye kursen ville gått om vi fikk presentert en stor avtale med Japan den ene uka, Tyske ordre den neste.........

Kanskje en CEO som kjøpte en del aksjer osv.....

Link to comment
Share on other sites

Pluss201

 

Sant det med den avtalen. Men den burde ligge innbakt i estimatene, ellers er det slett arbeid. Q1 vil nok klargjøre endel ang både Tyskland og ikke minst Japan.

 

Repant lister opp 10 konkurenter de har i Tyskland. Regner da med Tomra har det samme... På den listen er ikke en gang Wincor Nixdorf nevnt. Er det plutselig i det siste at det firmaet har blitt aggressive?

 

Får håpe 2005 er året trenden den langsiktige nedtrenden fra 2001 blir brutt for godt... Begynner å bli noe lei de evige "spiksene" ned på mange kroner som aldri ser ut til å ta slutt. Trodde det skulle være over etter pant ble innført i Tyskland, men så kom Q4, og deretter kraftsalver fra CA og Rolf Ruistad...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil finne oppdatert informasjon, er hjemmesiden til Repant bortimot det siste stedet man bør lete. Nesten bedre å starte på den siste nettsiden på nettet...

 

WN plukket opp restene av Prokent som vel gikk konkurs på grunn av innmaten i automatene deres ikke holdt mål. Kort fortalt: Produktet var for dårlig og automatene genererte etter hvert feil, kundene klagde og krevde å få feilene utbedret, selskapet maktet ikke kostnadene som all rettingen krevde og endte i økonomisk ruin. Har jeg latt meg fortelle i alle fall. I tillegg har jeg latt meg fortelle at WN kjører med samme innmat.

 

Ingen som ser det påfallende i at Rustad kjører to saker i media om Tomra på seks uker - og at han faktisk får kjørt to helt like saker på så kort tid (begge ganger med ca 6% fall som resultat)? Ingen som ser det påfallende i at CA kutter samme dag som Rustad er ute for andre gang, samt CA benytter anledningen på lørdag å følge opp kuttet sitt. Tror jeg har sett noen reaksjoner og regner med det kommer flere.

 

Jeg melder med dette fra om at jeg blir enda mer opptatt med andre ting framover og blir enda sjeldnere å se på forumet - trolig til manges glede. Kommer jeg over noe sensasjonelt, blir det nok alltids delt.

 

Regner med andre tar på seg oppgaven å oppdatere på Tomra framover.

 

Det er mørkest like før det lysner og andre klisjeer.

Link to comment
Share on other sites

I morgen tar jeg kontakt med Finansavisen, det er flere saker jeg vil ta opp, men viktigst; Riulf Rustad. Hva er hans agenda - har han på eget initiativ tatt kontakt med avisen? Hvis ja, er noen i hans nærmeste krets short i Tomra? Hvis så er tilfelle så er Økokrim neste. Såvidt jeg husker mistet vel Riulf Rustad i sin tid jobben som investeringsdir(?) i Storebrand pga økonomisk "grums". Er det noen som husker årsaken eksakt?

Link to comment
Share on other sites

Heisann doc!

 

Jeg forstår din frustrasjon, men det er nok liten vits i å ta kontakt med hverken Finansavisen eller DN vedr. artikkelene rundt Riulf Rustad. Slike artikkeler kommer nesten hver dag, men ingen ser ut til å reagere dersom fortegnet er positivt. Dersom DN/FN skal nekte investorer eller analytikere å mene noe negativt om aksjer må de også nekte dem å være positive.

 

Forrige uke klarte CA og kumpaner ved hjelp av en analyse, noen artikkeler og en salgsordre på rundt 700k aksjer og presse ned en Tomra aksje på vei opp. Jeg håper Riulf Rustad er short disse 700k aksjene, for jeg tror nyhetens interesse er over kommende uke - nå kan vi derimot få positive nyheter i fokus og da skulle det ikke forundre meg om CA kommer på kjøpersiden.... For å dekke short, det hadde vært deilig ;)

 

 

---------------------- Noe helt annet (jeg trodde jeg hadde postet dette før):

 

På spørsmål om hvilke valutakurser som legges til grunn når konsernet rapporterer har jeg fått følgend svar, husk at dollarkursen var nær 6 blank pr. 31/12:

 

I balansen brukes kurser pr den siste dagen i året, dvs. 31/12 (alternativt den siste datoen i kvartalet - ved kvartalsrapportering).

 

Resultatet beregnes ved hjelp av kurser som er basert på gjennomsnittskurser for hele året (alternativt akkumulerte gjennomsnittskurser t.o.m. det kvartal som rapporteres – ved kvartalsrapportering).

 

 

----------------------

 

Snittet av USDNOK for Q404 (sluttkurser): 6,32

Snittet av USDNOK for Q105 (sluttkurser): 6,28

 

Altså har dollarkursen vært marginalt svakere for Q105 i forhold til Q404. I dag er USDNOK 6,35-

 

Balansen for Q105 skal altså gjøres opp med USDNOK 6,34- (sluttkurs siste dag i kvartalet), mens året 2004 og Q404 ble gjort opp med USDNOK 6,08- Dette vil få en viss positiv effekt for balansen.

Link to comment
Share on other sites

Det som er forunderlig og skremmende.... er at markedet sluker det han "fjompen" Riulf sier!

Er ingen analyse-ekspert, men den CA analysen skjønner jeg ingen ting av!

De ser ikke Tyskland, Japan eller England?

Og jeg som ble så glad når Bundesrat banka igjennom saken i høst.... :P

Mulig de har rett, ikke vet jeg....

Men jeg må si jeg kommer til å gå på en kjempesmell hvis CA og Riulf vet hva de snakker om.

Da har jeg ikke noe i aksjemarkedet å gjøre, det er sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...