Jump to content

Episode 299 - Onsdag 08.06.05


Ivers

Recommended Posts

Jeg velger å åpne pitten fordi det oftest bringer lykke for mine investeringer.

 

Imorgen håper jeg på KVI og ikke minst AKER, som i mine øyne fikk en ufortjent dupp ved stengeitid som jeg håper å profitere på.

 

Flotte takter i USA, og vi får bare håpe det holder seg ikveld.

 

KVI KVI:D

DJIA

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

De der er ikke oppdatert. Klarer du å legge inn eks.vis. bigcharts.com sine grafer?

 

DJIA opp 1% i skrivende stund...

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å åpne pitten fordi det oftest bringer lykke for mine investeringer.

 

Imorgen håper jeg på KVI og ikke minst AKER, som i mine øyne fikk en ufortjent dupp ved stengeitid som jeg håper å profitere på.

 

Flotte takter i USA, og vi får bare håpe det holder seg ikveld.

 

KVI KVI:D

DJIA

42380[/snapback]

 

Håper du har bedre hell enn meg,... heldigvis sitter jeg i samme aksjer!

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at DJIA holder seg bra, og helst sitger videre så er det trigger nummer 1.

 

Videre så ble i mine øyne AKER holdt nede av CA og særlig på slutten,da de virket utolmodige og bare slang ut aksjer til under 102.

 

KVI viste styrke ved å etter å ha blitt solgt ned til 110(og nesten lavere) og med masse selgere, mobiliserte, og kom tilbake. Kan se ut som vi unngår pullback og skal sette ny fart gjennom ATH, og da er det ingen tekniske sperrer lenger...

 

Jeg tror KVI kan slutte på 111.5 imorgen, og AKER på 103-104

Link to comment
Share on other sites

Du har rett.. men imorgen har jeg rett ang at KVI og AKER løfter seg...

 

ellers så tør jeg ikke kjøpe fisk, - hva tror dere, PAN i 2 imorgen?

Link to comment
Share on other sites

Her er en sanntidsversjon av samme som Ivers bruker, men bare med grafene. Lar man den stå på skjermen oppdateres den hvert minutt.

 

DOW og NASDAQ - Synd ikke den nye plattformen til forumet lar vise disse som tidligeere. Skulle tro at det er mulig, eller hva Ståle?

 

Ivers,... synes AKER bør komme enda høyere enn det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at AKER burde stige mer, men jeg tenkte å komme med noen edruelige forslag. AKER stiger sjedlen mer enn 2% på en dag, og det blir underkant av 2% på 103,5... Lurer veldig på om AKER er priset til 4,5mld., eller 9mld... hva tror du? det må jo være feil på imarkedet, det må da være 9mld., men i såfall er det ikke sørlig under faktiske verdier av aksjene de har.

Link to comment
Share on other sites

Det røkke greiene har virkelig gitt avkastning. Gratulerer Ivers, Laphroigh og Pirelli!

 

Jeg får bli i klisteret(tom), selv om det mer og mer føles som klisteret i tillegg har fått betongsko. Dette ordner seg dette; men ser dårlig ut med noe særlig ordrer før tidligst siste halvdel Q3. Utrulling fra Q4. Men men; penger tjent er positivt, selv om "naboen" dobler for å låne Hoff's ord! :)

Link to comment
Share on other sites

Ivers, informasjonen er forholdsvis enkelt tilgjengelig. I børsmeldinger for eksempel. Her fra børsmeldingen når Aker ble listet: AKER - NEW SECURITY FROM TODAY

 

Name:Aker ASA

ISIN Code: NO 001023455.2

Ticker:AKER

Face Value: NOK 28

Listing type: Main List

Lot Size: 100

Total no of shares in Aker: 86.532.067

Number of A-shares listed:44.131.354

 

På imarkedet.no er det bare A aksjene som medregnes; 44.131.354 aksjer. Mens det totalt er; 86.532.067 aksjer i Aker. A aksjene er notert, KVI eier alle B aksjene.

Link to comment
Share on other sites

PAN

En på ST har tatt frem regnemaskinen og regnet ut at den aksjen som

omsettes i dag var oppe i nermere 8000 kr i år 2000 :huh:

42392[/snapback]

 

Fra forrige episode.

 

PAN det nye KVI? :huh: Tror det ikke før jeg ser det. Og muligens ikke selv da.

Link to comment
Share on other sites

Byte Røkke mot Fredriksen, ja..

 

FRO bunnet jo nesten likt med KVI, på ca underkant av 30... Lov å håpe.. i det minste :)

Link to comment
Share on other sites

Vurderer og hamstre PAN aksjer i morgen. Dette kan vel bare gaa en vei....

 

Jeg nektet foerst og gaa inn etter at DNBNor feis meg ut paa SL fredag. Men i dag begynte jeg og kjoepe. Dette gaar vel veien naar Fredriksen er inne. Han har jo kjoept paa 1.35. Det vil jo ikke falle under det saa nedsiden er begrenset.

 

Dette tror jeg kan vaere sommerens case. Erger meg groenn over at jeg ikke skjoente dette tidligere.

Link to comment
Share on other sites

hehe... kan være gunstig det lothar. Skjønner deg godt; men jeg mener fortsatt at det er ikke alltid når det er mørkest man skal selge. Faktisk er det ofte mer rett i slike ordtak enn ikke på børsen, men kanskje ikke ang tom. 4 år med fall.

 

Tomra kan fort gå 5kr på noen positive nyheter. Det blir det samme som at KVI må gå 20NOK. Det er mye som har gått mye, PAN 60% på svært kort tid. Jeg vet ikke om det er det helt riktige å selge TOM nå, muligens gå glipp av sikkerhetsmerking og andre positive nyheter, for å kjøp PAN som kanskje vil korrigere ned, for så å kjøpe TOM etter Q2 hvor den kan stå i 30-35.

 

Bare en tanke, når du har sittet såå lenge Lothar; du greier litt til?

 

Men tenk selv, jeg skal ikke legge meg oppi d.

Link to comment
Share on other sites

En tanke:

 

AKER

Siden jeg nå har fått bekreftet (takk Pirelli) at AKER er priset til 9milliarder

(akver er 14milliarder, AKY 5 milarder, og aks 1,5millarder), men eier aksjer med børskurs: 7+2,5+0,8= 10,3 milliarder. Itillegg antar jeg at aker eier ting or gang med en verdi på 700millioner?. Da er AKERs egentlige børsverdi 11milliarder, men prises til 9milliarder, altså,ca 20% rabatt.

 

KVI eier over 50% av AKER(når man regner med at AKER eier 16%egne aksjer),dvs at KVI eier aksjer som med Røkkerabatten på 20%, er verdt nesten 5 milliarder. Itillegg kommer underkant av 1 milliard(om jeg har forstått det rett, minst 100USD millioner)i verdi av ASC, samt 20% av sealaunch og det fremførbareunderskuddet med en verdi på ca 500millioner. KVI prises til 5milliarder, dvs Verdien av AKER, mens ASC, seal. og fremførbart underskudd ikke er reflektert.

 

ASC bør forresten være verdsatt mye høyere enn 100USD millioner synes jeg ift de faktiske verdiene og kontraktene.

 

Konklusjon: Jeg tror AKER og særlig KVI er underpriset og at Røkkerabatten minsker ned til nesten intet. T

 

ipper også at de får drahjelp av AKVER/AKY som jeg tror går over 300 iløpet av sensommeren.

 

 

Synspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer og hamstre PAN aksjer i morgen. Dette kan vel bare gaa en vei....

 

Jeg nektet foerst og gaa inn etter at DNBNor feis meg ut paa SL fredag. Men i dag begynte jeg og kjoepe. Dette gaar vel veien naar Fredriksen er inne. Han har jo kjoept paa 1.35. Det vil jo ikke falle under det saa nedsiden er begrenset.

 

Dette tror jeg kan vaere sommerens case. Erger meg groenn over at jeg ikke skjoente dette tidligere.

42412[/snapback]

Kjøpte selv på 1,36 på fredag og holdte på selge på 1,65 i ettermiddag. Men så tennkte jeg at shit au Fredriksen kjøpet gjør faktisk at han har tilbudsplikt på 1 øre under kjøpet mitt, så her kan jeg umulig tape noe særlig ved å vente. Har som kjent ikke tjent noe heller før det er solgt.

Link to comment
Share on other sites

Ivers, det er beviselig en konglomerat rabatt i Aker, og dermed også i KVI. Det pleier å være slik, og man må nok alltid påberegne en viss rabatt i slike selskapsstrukturer.

 

Derfor vil kursutviklingen i døtrene trigge Aker, og Aker vil igjen trigge KVI. AKVER og AKY har jo hatt en enormt sterk kursutvikling det seneste året, og må nok levere resultater fremover som står i forhold til dette. Jeg er ikke trygg på at AKVER kommer til å tilfredstille de nærmeste Q'ene. EPS for Q105 ble 2,34 for AKVER. Annualisert gir det EPS på 9,36 eller en P/E på litt over 25. Spørsmålet er om ikke veksten allerede er priset inn i AKVER, selskapet er syklisk men toppen i denne perioden er neppe nådd resultatmessig.

 

AKY ligger noe bedre ann dersom man måler mot EPS. ASC er det vanskelig å si noe om før det er levert ett par kvartalsrapporter.

 

For at Aker skal stige opp mot reel verdi av døtrene må det bli på spekulasjoner om de vil selge seg helt ut av Aker Kværner eller Aker Yards. Noe som er lite sannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

hehe... kan være gunstig det lothar. Skjønner deg godt; men jeg mener fortsatt at det er ikke alltid når det er mørkest man skal selge. Faktisk er det ofte mer rett i slike ordtak enn ikke på børsen, men kanskje ikke ang tom. 4 år med fall.

 

Tomra kan fort gå 5kr på noen positive nyheter. Det blir det samme som at KVI må gå 20NOK. Det er mye som har gått mye, PAN 60% på svært kort tid. Jeg vet ikke om det er det helt riktige å selge TOM nå, muligens gå glipp av sikkerhetsmerking og andre positive nyheter, for å kjøp PAN som kanskje vil korrigere ned, for så å kjøpe TOM etter Q2 hvor den kan stå i 30-35.

 

Bare en tanke, når du har sittet såå lenge Lothar; du greier litt til?

 

Men tenk selv, jeg skal ikke legge meg oppi d.

42415[/snapback]

Jeg vil ha med meg oppgangen i PAN saa jeg maa selge i Tomra - kapitalen er begrenset. Regner med 2 kr i loepet av sommeren. Fredriksen har nok en omstrukturerings plan etc.

 

PS! For de som leser saa var eventyret i PAR kortvarig. Kom meg ut igjen da jeg skjoente hvor landet laa med skarve 1000kr i tap.

 

Kommer nok til og beholde halvparten av beholdningen i TOM. Reduserte fra 17400 - 14000 til kr 28. Jeg reduserer nok ned i i <8000 aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...