Jump to content

Episode 301 - Fredag 09.06.05


Ivers

Recommended Posts

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Det ble en jubeldag dette også, gjorde en dayrade i FJO som det luktet svidd av. Ellers så økte jeg 5k i SIN i løpet av dagen, jeg venter gode nyheter på GF.

Grattis med PAN Gursken, ikke alle forunt å gjøre 65 % på en uke.

God helg alle sammen :o

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke PAN, og rører den ikke uansett...

42861[/snapback]

 

For å si d slik, PAN ER FAEN MEG IKKE VERDT 2,6 MRD! Kan formelig se Arne Nore (eks. Adm Dir.) sitte å le på verandaen sin i regnværet her i Ålesund ;) (han har forresten et JÆVLA digert hus borti veien her, så noen tjente på andres ulykke, høhø..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg som trodde markedet ville applaudere Intel's midtkvartal's oppdatering, siden selskapets egen guiding ble løftet for Q2. Nå er aksjen ned 2,85% og trekker Nadsaq ned i gjørma... Blant de positive på Wall Street er GM opp nesten 9%, men det er ikke nok til å dra DOW i positivt terreng. GM's market cap er nå ca. 20 mrd. dollar, omtrent det samme som NHY og halvparten av STL. Det setter vel våre hjemlige selskaper litt i perspektiv.

 

US dollar har styrket seg nesten 1% mot Euro i kveld, og rentene stiger i USA. Det er det som plager aksjemarkedet nå, det hjelper lite at oljeprisen faller ned på $53 tallet igjen.

 

Etter en fantastisk fresdag kan vi vel vente oss en blåmandag... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å kjøpe fisk igjen  :blink:  Er ikke aksjer jeg har tapt så grusomt på som FJO, men nå er det like før.....

 

Med prod.kost på rundt 18-19 kroner/kg, lite fisk i mærdene, snart rekordhøye priser og et EU som forstår at de gjorde en megabrøler med straffetoll tror jeg vil føre til en reprising av fiskerelaterte aksjer. Ihvertfall på mellomlang sikt. Noe har jo allerede skjedd, men jeg tror det kan være mere å gå på.

 

Leste ett eller annet sted at det er 14.000 arbeidsplasser innen EU sonen som er relatert til videreforedling av fisk. Disse er dirrekte truet med de alt for høye prisene på råvarene som er nå. Mange arbeidere er allerede permitert og straffetiltakene mot Norge kan se ut som om de faller på egen urimelighet. EU trenger laks fra Norske oppdrettere.

 

I tillegg ser det ut som om resten av verden begynner å se på fisk som brukbar mat. Eksporten til Russland, asia osv, bare øker og øker. Disse ser ut til å godta de høye prisene uten å blunke.

 

FJO og AKS er mine favoritter.

42729[/snapback]

 

 

FAN !!!

 

Av og til skulle jeg stole mere på magen !! Kjøpte pokker ikke ei eneste aksje !! Møkkafresdag !!

Link to comment
Share on other sites

Etter en fantastisk fresdag kan vi vel vente oss en blåmandag...  :blink:

42887[/snapback]

 

Vil ikke se bortifra det, men OSEBX, holder seg egentlig ganske godt etter trendkanalen (20 dagers), så fallet blir ikke nødvendigvis altfor stort. vi testet støtten på torsdag, og den holdt, usikker på styrken nå, men vi har vel støtte ved ca. 268-269. Uansett vi får vel se neste uke.

 

Noen som vet hvor man kan finne RSI for indexer?

 

Edit: Etter å ha sjekket en NHY, STL blandt andre, ser det brutalt ut.

 

Du får nok rett, Pirelli, markedet er overkjøpt, og vi faller nok utenfor den positive trendkanalen.

 

Mener fall innenfor 260-265 er mulig.

 

Ha en ellers fin helg. B)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Lurer litt på hva gutten på benken har gjort med de tekniske chartene sine? Holdt ham de opp ned? :huh:

 

OSE gikk som ei kule i dag. What goes up osv...

 

Ignis har hatt en del sprell på børsen tidligere med ekstreme utslag. Men dagen i dag ble litt... øhh... ekstrem? Det eneste jeg følte meg bombesikker på i dag var at Ignis skulle opp etter å ha brutt 0.72/0.73. Men at den skulle helt opp til 0.85? :o

 

Tror man trenger bensin for å fyre opp grillen forøvrig. Nå for tiden fryser man ihjel om man kun har på seg grilldress utendørs!

Link to comment
Share on other sites

"

Du får nok rett, Pirelli, markedet er overkjøpt, og vi faller nok utenfor den positive trendkanalen.

 

Mener fall innenfor 260-265 er mulig.

 

Ha en ellers fin helg. B)

42890[/snapback]

"

 

Ja det som går opp skal ned..tippar vi får ein reaksjon etter helga.

 

Helsing frå vestlandet i 6 grader :o

Link to comment
Share on other sites

Har ikke funnet ut noe større om den tropiske stormen Arlene har gjort noen ødleggeser på sin ferd ute i mexico gulfen. Nå treffer den imidlertid land i nær fremtid - og da vil den avta i styrke etterhvert. Men det er jo på landområdene den vil gjøre størst skade.

 

UHAA_2.GIF

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt en liten runde i kveld og sett etter kandidater på børsen, liker best å finne noe jeg selv mener er undervurdert. Riggselskaper er selvsagt i skuddet, men disse selskapene er i stor grad ett bet på sterkt riggmarked. Noe som sikkert kommer, men finansieringen er forholdsvis uoversiktlig og alle inntektene kommer altså i fremtiden. Styrer derfor unna disse når prisingen nå er såpass stiv og risikoen er som nevnt.

 

Fisk... Tja, laks har jo vært i skuddet den siste uken. Etter en liten titt på Pan Fish må jeg si market cap på 2,6 mrd. ser noe optimistisk ut. Men jeg har lite greie på hvor mye topplinjen kan økes med nå som prisene stiger - og heller ikke forutsetninger for å finne ut hva marginene kan bli fremover. AKS virker fornuftig priset, og jeg tror kanskje dette kan være en long kandidat. Røkke kan finans, men han kan først og fremst fisk. :rolleyes:

 

IT? Nei takk!

 

Olje/Oljeservice er en egen divisjon på verdens børser for øyeblikket, både når det gjelder inntjening og aksjekurser. Her er det antaglig mye å gå på for noen fremdeles, mens andre igjen har tatt festen på forskudd og vil ikke innfri. PGS er min favoritt, rett og slett fordi jeg tror de kommer til å tjene styggmye penger i årene fremover. Seismikk er en syklisk bransje, og bonanza tilstander vil føre til overetablering til slutt, slik vi antaglig ser konturene av i riggsektoren allerede. Men foreløpig virker det som om de etablerte i stor grad får være i fred på seismikk markedet.

 

Det var noen tanker en lørdagskveld, med 100% kontant portefølje. Som Spetalen sier: "Man tenker best uten aksjer", hmmmm.... gjør man egentlig det?

 

Tar gjerne imot inspill og tips! :D

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, jeg sitter fortsatt å tygger på KVI's Aker American Shipping og verdien pr KVI aksje som dette utgjør.

 

For å delfinansiere bygging og eierskap av de ti

produkttankskipene som er avtalt utleid til Overseas

Shipholding Group, Inc (OSG) (jf egen børsmelding fredag 3.

juni), vil det søkes gjennomført en emisjon i Aker American

Shipping på omkring USD 100 millioner rettet mot utvalgte

institusjonelle og andre profesjonelle investorer.

Emisjonen er basert på en prising av selskapet som gir

Kværner ASA en eierandel etter transaksjonen på godt over

50 prosent. Det er selskapets ambisjon at den rettede

emisjonen plasseres i løpet av juni 2005

 

Det som sies her er at i underkant av 50 % av AAS vil bli lagt ut for salg til 100 mill USD. Om KVI skal sitte med "Godt over 50%" kan vi for å være beskjedne si 51%. Dette vil si at resten av AAS vil være værdt 102 mill USD. Dette vil igjen si at verdien på AAS totalt er minimun 202 mill USD, som igjen er 1.304.920.000,-

 

Det er 44 131 000 aksjer i KVI, og KVI eier 100 % av AAS som gir følgende merverdi pr aksje: 29,57.

 

I tillegg til dette kommer krysseierforholdet med AKER som også eier aksjer i KVI.

 

Hm...mulig jeg har sovet litt i timen eller har tatt en pils for mye, men dette har ikke så vidt jeg kan se vært diskutert på foraet tidligere. Om så Kværner selger sin gjenværende part til AKER asa er jo dette i firmaets uttalte strategi nemlig å selge ut og frigjøre verdier for aksjonærene.

Link to comment
Share on other sites

Det er 44 131 000 aksjer i KVI, og KVI eier 100 % av AAS som gir følgende merverdi pr aksje: 29,57.

42925[/snapback]

 

Joda, det er udiskutabelt at tallknuserne ser for seg en market cap på noe rundt $200 millioner etter at de har hentet penger. Men KVI's eierandel vil være, som du sier, rundt 50%. Noe som da vil tilsvare en verdi pr. KVI aksje rundt 15.

 

Da er det altså slik at Philadelphia verftet har blitt vurdert til en verdi av ca. $100 millioner, dette legges inn i ett selskap, så ber man eksterne investorer om å spytte inn $100 millioner i selskapet. I bytte for disse $100 millionene får de eksterne investorene intill 50% av selskapet, forholdet er nok til en viss grad avhengig av interessen. Investorene må jo vurdere om de syns verftet virkelig er verdt $100 millioner - og om prosjektet ser intressant ut.

 

Håper det var klarifiserende :)

Link to comment
Share on other sites

Da er det altså slik at Philadelphia verftet har blitt vurdert til en verdi av ca. $100 millioner, dette legges inn i ett selskap, så ber man eksterne investorer om å spytte inn $100 millioner i selskapet. I bytte for disse $100 millionene får de eksterne investorene intill 50% av selskapet, forholdet er nok til en viss grad avhengig av interessen.

 

Om selskapet bare hadde en verdi på 100 Mill, ville vel ikke investorene være villige til å betale 100 mill for i underkant av halvparten av selskapet ?? :blink:

 

Nei, det jeg mener er at selskapet er værdt i overkant av 200 mill USD og at de selger ut litt under 50% til investorer for deretter å selge resten til AKER.

Link to comment
Share on other sites

De $100 millionene går inn i det nye selskapet, og selskapet blir følgelig verdt $100 millioner mer. Altså kan man si at selskapet gjør en emisjon.

 

Slik er altså de forskjellige stegene i etableringen av American Shipholding:

1) Selskapet etableres (Allerede utført)

2) Kværner legger inn Philly verftet (Allerede utført)

3) Eksterne investorer legger inn $100 millioner i en emisjon (Pågende)

4) Aker kjøper Kværner's eierandel, som etter steg tre er i overkant av 50% (Planlagt i løpet av Q3)

5) Selskapet børsnoteres (Planlagt i løpet av Q3)

 

For KVI er vi vel uansett enige om realitetene, etter emisjonen eier KVI noe i overkant av 50% av selskapet. Dette overtas av Aker mot kontanter, og det vil tilsvare ca. 15 kroner pr. KVI aksje.

Link to comment
Share on other sites

Vi blir nok enige Bartender :D

 

Aftenposten dekker oljeministermøte på Os, her er ett lite utdrag: "Men Norge kan ikke hjelpe med mer olje for å få oljeprisen ned, her produserer vi allerede med full kapasitet, ifølge Widvey. Heller ikke de andre OPEC-landene har ledig kapasitet, ifølge Al-Naimi. Av en produksjonskapasitet på 11 millioner fat om dagen, har Saudi-Arabia en ledig kapasitet på 1,5 millioner fat.

 

Ved å ha ledig produksjonskapasitet har Saudi-Arabia muligheten til å påvirke prisen ved å regulere oljeproduksjonen i takt med etterspørselen. Det er denne muligheten Saudi-Arabia vil øke ved å bygge ut produksjonskapasiteten sin gjennom de neste fem årene. Det tre dager lange møtet mellom Al-Naimi og Thorhild Widvey fant sted på Solstrand Hotel på Os. Der var også Statoil-sjef Helge Lund til stede fredag, for å snakke om Snøhvitprosjektet, men trolig også for å øke Statoils sjanser til å få bygge ut og drive gassfelter i Saudi-Arabia."

 

-------------------------------------

 

Arlene ble slappere i fisken da den kom til land: "Tropical Storm Arlene weakened as it blew ashore Saturday on the Gulf Coast, but still packed enough punch that it brought sheets of rain, 20-foot waves and heavy wind to the same area that was devastated by Hurricane Ivan nine months ago."

 

Så da er vel faren over for denne gang...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...