Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Uff så hårsåre da.....

Litt ironi må man tåle???

 

Ikke ta det personlig NEW KID, dette var helt generelt ment.

Koselig med helt nye medlemmer som kjenner sakens gang.

Velkommen hit til AF!

Vi trenger slike her (dette er ikke ironi)

 

Bare å spørre om det er noe du lurer på.

 

B)

Link to comment
Share on other sites

Jada, ser dette og nå skal de ta igjen det tapte! :D

 

SMARTE ER DE, PLUSS! :lol: :lol:

 

 

Bare litt gammel mimring når det gjelder Danske Bank og Tomra.

 

Dansk kjempesmell i Tomra

Av Frode Frøyland, Dagens Næringsliv

 

Danske Bank gikk i januar på en kjempesmell i Tomra. Da panteselskapet opplevde sitt største børsfall noensinne, sto banken oppført med Tomra-aksjer verd 925 millioner kroner. I løpet av én dag tapte banken og dens kunder rundt 300 millioner kroner.

 

Publisert: 02.02.2002 - 01:05 Oppdatert: 04.06.2003 - 10:44

 

DN

43434[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Uff så hårsåre da.....

Litt ironi må man tåle???

 

Ikke ta det personlig NEW KID, dette var helt generelt ment.

Koselig med helt nye medlemmer som kjenner sakens gang.

Velkommen hit til AF!

Vi trenger slike her (dette er ikke ironi)

 

Bare å spørre om det er noe du lurer på.

 

B)

43444[/snapback]

 

Vi orker jo ingen pidestall folk her.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg frykter er feil i resonnementet ditt, Teknikern, er følgende:

 

I fjor sommer da Stoiber overraskende snudde i sitt syn på panteloven, var det ikke mulig å fjerne loven. Det beste han kunne håpe på var å endre den slik at man gjorde minst mulig skade for sin egen delstat. Nå er jo situasjonen en annen dersom CDU får flertall både i Bundestag og Bundesrat.

 

Merkel var med på å innføre panteloven, men etter at Schröder og De Grønne overtok har hun vel stort sett uttalt seg negativt om panten

 

I den artikkelen jeg henviste til istad sier denne talskvinnen:

 

"Über eine Novellierung der Verpackungsverordnung müssen wir uns im Grunde noch verständigen. Sie wissen, dass die CDU das Dosenpfand immer abgelehnt hat. Aber mit den Mehrheitsverhältnissen seinerzeit ist das eben durchgekommen."

 

Altså - CDU har alltid mislikt bokspanten. Men med flertallssituasjonen den gangen ble den likevel gjennomført. Dersom man nå får flertall både i Bundestag og Bundesrat endres imidlertid denne situasjonen.

 

Det jeg bruker tid på å finne ut er derfor om Stoibers engasjement ifjor egentlig bare var et valg mellom to onder, og at man nå ser muligheten til å innføre et nytt regelverk. I og med at han snudde totalt i sitt syn på sist syns jeg i hvert fall ikke han kan regnes som en garantist for dagens lov. Han tilpasser seg tydeligvis den politiske virkeligheten raskt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager å måtte si det men jeg tror prosessen med et enhetlig retursystem er kommet altfor langt til at noen politikere tør å gjøre hestehandel på den Det er faktisk slik nå at det allerede er gjort milliardinvesteringer innen bryggerinæringen for produksjon av engangsemballasje, boks eller PET.

Vi får snarlig en bekreftelse på at så er skjedd.

Ha tålamod!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe å beklage det, Tandy :)

 

Men - investeringer i PET og engangsemballasje er vel ikke til hinder for å fjerne panteloven? En fjerning av loven vil jo gjøre at alle gjeninnfører engangsemballasje i hyllene. Og det er jo bare en fordel for dem som har investert

 

Det ville vært vanskeligere dersom det allerede var investert i panteautomater... (men det ville jo selvfølgelig vært bedre for Tomra )

Link to comment
Share on other sites

Ny storeier i Tomra!

 

Utenlandsk bank er plutselig nest største aksjonær i Tomra.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (15.6.05 14:47)

 

 

 

HegnarOnline har fått tilgang til den siste aksjonæroversikten i Tomra, og på denne dukker Danske Bank opp som nest største aksjonær bak Folketrygdfondet.

 

Så sent som 6. juni var ikke banken engang blant de 20 største aksjonærene.

 

Danske Bank sitter på drøyt 7,2 millioner aksjer i selskapet, tilsvarende en eierandel på 4,1 prosent. Folketrygdfondet eier 10,6 prosent.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 27,60 kroner på Oslo Børs, etter en nedgang på 1,4 prosent. Det verdsetter Danske Banks aksjepost til nærmere 200 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

.

 

NEW YORK, NEW YORK :)

 

Jeg har fått mail fra min kontakt i New York, USA. Ikke noe banebrytende i denne, men politikerne er jo opptatt av hva velgerne mener. Det er jo to lovforslag til behandling i New York:

 

1. Utvidelse av panteloven.

2. Erstatte panteloven med en avgift som skal finansiere systemer for kildesortering i steden for pant.

 

Panteutvidelsen er på fremmarsj i de politiske komiteene i Senatet og "The House".

 

Det er ingen tvil om hva velgerne i delstaten New York mener. Her er mailen jeg fikk fra New York nettopp:

 

Expanding New York State's bottle bill to include deposits on noncarbonated beverages has about twice as much support among voters as repealing the bottle law in favor of a tax on recyclables and litter-generating products, according to a poll conducted by the Siena Research Institute and released Tuesday, June 14h. A poll in New York State, conducted June 6-10, found a 52 percent to 27 percent advantage for the bottle bill over the litter tax.

 

 

Til "New Kid" :)

Jeg ser ditt poeng, og det er et godt motargument. Men enda har det ikke kommet et eneste signal på at Stoiber og Bayern, eller kretsen rundt disse, som tyder på at man er i ferd med å snu. Vi får følge den politiske debatten fremover, og se om det kommer noe.

Link to comment
Share on other sites

Vel og hva har de tenkt å gjøre med all engangsemballasjen som havner på søppla?

Er ikke noe å beklage det, Tandy :)

 

Men - investeringer i PET og engangsemballasje er vel ikke til hinder for å fjerne panteloven? En fjerning av loven vil jo gjøre at alle gjeninnfører engangsemballasje i hyllene. Og det er jo bare en fordel for dem som har investert

 

Det ville vært vanskeligere dersom det allerede var investert i panteautomater... (men det ville jo selvfølgelig vært bedre for Tomra )

43454[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Ny storeier i Tomra

Utenlandsk bank er plutselig nest største aksjonær i Tomra.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (15.6.05 14:47)

 

 

HegnarOnline har fått tilgang til den siste aksjonæroversikten i Tomra, og på denne dukker Danske Bank opp som nest største aksjonær bak Folketrygdfondet.

 

Så sent som 6. juni var ikke banken engang blant de 20 største aksjonærene.

 

Danske Bank sitter på drøyt 7,2 millioner aksjer i selskapet, tilsvarende en eierandel på 4,1 prosent. Folketrygdfondet eier 10,6 prosent.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 27,60 kroner på Oslo Børs, etter en nedgang på 1,4 prosent. Det verdsetter Danske Banks aksjepost til nærmere 200 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo andre måter å løse søppelproblemer på enn pant. De politiske partiene som er motstandere av panten har jo alternative forslag.

 

Men det vi egentlig diskuterte var jo argumentet ditt om at investeringer i produksjonsanlegg for engangsemballasje var bevis for at panteloven ikke kan endres. Mitt poeng var at dette er en logisk feilslutning.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo andre måter å løse søppelproblemer på enn pant. De politiske partiene som er motstandere av panten har jo alternative forslag.

Nettopp derfor er det enda større potensiale for TOM, da de som du sikkert vet har kjøpt TiTech og Orwak..........

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan desverre ikke se poenget ditt ?

Mulig jeg er dum men helt ærlig hva mener du?

 

Automatene er jo ideelle for komprimering av bokser!

I tillegg vil panten dekke inn investeringer som blir gjort i disse.

 

Er det så vanskelig å forstå?

Eller er det vrangvilje fra en som sitter short...??

quote=New kid,15 Jun - 15:07]

Det finnes jo andre måter å løse søppelproblemer på enn pant. De politiske partiene som er motstandere av panten har jo alternative forslag.

 

Men det vi egentlig diskuterte var jo argumentet ditt om at investeringer i produksjonsanlegg for engangsemballasje var bevis for at panteloven ikke kan endres. Mitt poeng var at dette er en logisk feilslutning.

43466[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Dette mente tyskerne da de ble spurt:

 

Drei Viertel der Bundesbürger für Pfandpflicht

 

Auch Unions-Anhänger wollen Dosen- und Einwegpfand

 

Das von Bundesumweltminister Jürgen Trittin vorgeschlagene Pfand auf Dosen und Einwegflaschen wird von nahezu drei Vierteln der Bevölkerung unterstützt. 74 Prozent der Bundesbürger befürworten ein Pflichtpfand für ökologisch nachteilige Getränkeverpackungen. Nur jeder Vierte (23 Prozent) lehnt ein solches Pfand ab. Dies ergab eine Umfrage des Forsa-Instituts im Auftrage des Bundesumweltministeriums, die vom 15. bis 18. Juni erhoben wurde.

 

Für die Einführung des Dosenpfands sprechen sich überdurchschnittlich häufig Frauen und die Anhänger der Grünen, der PDS und der SPD aus. Selbst zwei Drittel der CDU/CSU-Anhänger (68 Prozent) befürworten die Pfandregelung des Bundesumweltministers. Ähnlich hoch (65 Prozent) ist die Zustimmung zum Dosenpfand auch bei Verbrauchern, die sehr häufig oder häufig Dosen und Einwegflaschen kaufen.

 

3 Prozent der Bürger kaufen nach eigenen Angaben sehr häufig Dosen oder Einwegflaschen, 12 Prozent kaufen diese häufig. Jeder Vierte (22 Prozent) kauft zumindest gelegentlich Getränke in Einwegverpackungen, 39 Prozent kaufen selten und 24 Prozent nie Dosen oder Einwegflaschen. Bei Männern ist die Dose auffallend deutlicher beliebt als bei Frauen. Generell greifen jüngere Menschen eher zur Dose als ältere Personen.

 

Die Mehrheit der Bundesbürger (61 Prozent) ist überzeugt, dass durch die Einführung des Pfandes Straßen, Plätze und die Landschaft sauberer werden. 36 Prozent glauben nicht an diesen Effekt. Die Wirksamkeit des Pfandes wird in den neuen Bundesländern mit 64 Prozent stärker eingeschätzt als im Westen (60 Prozent).

 

http://www.bmu.de/pressearchiv/14_legislat...ode/pm/1228.php

Link to comment
Share on other sites

Ny storeier i Tomra

Utenlandsk bank er plutselig nest største aksjonær i Tomra.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (15.6.05 14:47)

 

 

HegnarOnline har fått tilgang til den siste aksjonæroversikten i Tomra, og på denne dukker Danske Bank opp som nest største aksjonær bak Folketrygdfondet.

 

Så sent som 6. juni var ikke banken engang blant de 20 største aksjonærene.

 

Danske Bank sitter på drøyt 7,2 millioner aksjer i selskapet, tilsvarende en eierandel på 4,1 prosent. Folketrygdfondet eier 10,6 prosent.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 27,60 kroner på Oslo Børs, etter en nedgang på 1,4 prosent. Det verdsetter Danske Banks aksjepost til nærmere 200 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

Det var endel andre endringer også. Her er lista, med endringer fra 06.06 bak aksjonær:

 

Folketrygdfondet 0

Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 7 243 567

Orkla ASA 0

Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 0

Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 200

State Street Bank & Client Omnibus D 181 981

JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account -6 430 300

VPF DNB NOR Norge 0

Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA -4 335

Euroclear Bank S.A./25% Clients 199 800

Morgan Stanley & CO. S/A Customer Segrega. 1 036 112

Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA Mellon No 816 075

VPF Avanse Norge (I) 0

Lombard Odier Darier General Dossier 0

Skandinaviska Enskil A/C Clients Account 49 800

Skagen Vekst 0

JP Morgan Chase Bank M.Stanley Norway Equ -232 900

KLP Forsikring Aksje 0

Nordea Avkastning v/Nordea Fondene AS 0

Nordea Bank Finland Ver 0

 

Vi bemerker ellers at de 20 største nå har økt med ca 1,5 Mill, og at utenlandske eiere har økt med 0,7% på denne uken.

Link to comment
Share on other sites

Det var en grei oversikt kjello3. Ser at JP Morgan har nesten tilsvarende mindre som det DDB har totalt bla. Var det ikke DRS som kjøpte i bøtter og spann for et par uker siden, var det for DDB, eller har...kanskje det...??

Ikke godt å si dere :(

Link to comment
Share on other sites

DSD det enhetlige retursystemet?

 

Ser på siden til BMU i Tyskland at man favoriserer DSD (Grüne punkt) som det enhetlige retursystem for all returemballasje.

 

link

 

De skriver følgende:

 

"Auf der Grundlage dieser "Inpflichtnahme" wurde in Deutschland ein flächendeckendes Sammel- und Entsorgungssystem, die Duale System Deutschland AG (" Der Grüne Punkt") in Verantwortung der Wirtschaft eingerichtet. Dieses System hat seit 1993 über 55 Mio. Tonnen Verkaufsverpackungen getrennt erfasst und dem Recycling zugeführt (siehe Statistik). "

 

Videre er "Verkausverpackungen" definert som:

 

Die Verpackungsverordnung unterscheidet unter dem Oberbegriff Verpackungen verschiedene Verpackungsbegriffe. Zu nennen sind hier

 

Verkaufsverpackungen

Umverpackungen

Transportverpackungen

Getränkeverpackungen

Mehrwegverpackungen

 

Slik jeg tolker dette er det kun 1-ett enhetlig retursystem som skal brukes og det er DSD sitt

Noen andre som har en formening om det?

 

muellsort_kl.jpg

Her kommer snart Tomra sine autosort maskiner :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

JAPAN automatiserer!

 

He-he , der skvatt noen shortere tenker jeg!

 

Neida ikke helt men de er kommet igang.

Fant denne artikkelen som ikke sier så lite om viljen til gjøre en innsats for miljøet!

 

Waste Recycling Promotes Community Revitalization

 

Date: 20050107

Category: Material reduction,Other

Player: NGO/Citizen

 

 

 

Japanese

 

An association of merchants in Waseda, a neighborhood in Shinjuku Ward, Tokyo, has scored a great success in collecting empty cans and plastic bottles, an effort that is also contributing to revitalization of the neighborhood shopping district. Like other merchants' associations across the country, the Waseda association has been struggling in the face of competition from large chain stores. What triggered the change was an event called "eco-summer" they held in 1996.

 

During this event, a reverse vending machine that collected empty cans and plastic bottles became very popular. Putting an empty can or a plastic bottle into a slot starts a game on a screen. If you play and win the game, you get a "lucky ticket" that can be used only in the Waseda shopping district.

 

Hoping to get something for empty cans found on the street, and for the fun of winning lucky tickets that range from half-price coupons for tofu to free dental checkup tickets and free hotel coupons, people formed a long line in front of the collecting machine. Discarded empty cans and plastic bottles disappeared overnight from the whole area. Meanwhile, over 75 percent of the distributed tickets were used in local stores, bringing more business to members of the association.

 

After the event the reverse vending machine was installed permanently at an "eco-station" set up in a vacant store. The machine collects an average of 10,000 empty cans a month, and has become an important factor in maintaining lively businesses in the area. This unique recycling system has prompted cooperation among the government, a nearby university and the merchants' association. Merchants' associations in other parts of the country have also introduced reverse vending machines in view of Waseda's success. A network among these associations has been created, which is also evolving into a system for mutual help in case of earthquake disasters.

 

 

 

+ + +

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Information on this Web site has been screened from a vast pool of articles in the Japanese-language media, then edited and translated into English. In selecting and writing articles, JFS makes an effort to provide information that will convey the key trends and breakthroughs in a variety of fields.

 

* For readers who want more details, we have provided links to related JFS articles. If you find any failed links or have suggestions on other links to make, please let us know.

 

 

Posted : 2005/03/24(Thu) 17:17:46

Updated :

Data No. : 926

 

 

http://www.japanfs.org/db/database.cgi?cmd...&dp=data_e.html

 

com_base_ul.gif

Link to comment
Share on other sites

Caset slik jeg ser det i det korte og mellomlange bildet:

 

Sikkerhetsmerkingen og ordrene i Tyskland vil nok vente på seg til valget er avklart og hva det måtte medbringe av vedtak/ikke vedtak vedr pantedirektivet. Derfor ser jeg for meg at det er 3 potensielle triggere som gjelder i det korte bildet (0-3 mnd):

 

1. New York 23 juni, med mulig utvidelse av panten

2. Japan og Sumitomo samarbeid (ble sagt på 1Q-rapport at sommeren var tiden for avklaring)

3. Skarholt's omrokkeringer/effektiviseringer og planer fremover ihht dette på 2Q-rapport

 

HVIS sikkerhetsmerkingen og ordrene i Tyskland skulle komme i løpet av sommeren, får det bare komme som "en ren bonus". Jeg ville likevel ikke tatt det for gitt at ordrene kommer "rennende inn" så fort merkingen er klar. Næringen vil nok avvente i det lengste i håp om politisk akrobatikk ifm valget og tiden etterpå. Hvor lenge er umulig å ha noen mening om, basert på erfaring siste 5 år...

 

Mellomlange bildet (3-6 mnd): Mer konkret omkring Japan/Sumitomo og utrullering er å forvente, samt mer konkret omkring ordrer i tyskland. Mulig også mer konkret info omkring Storbritannia og pilotene der.

 

 

Så man kan nok spore i mitt syn for tiden at tidsperspektivet for potensielle triggere og størrelsen på disse er skjøvet noe ut i tid. Jeg forventer ikke de helt store nyhetene før høsten er over oss for fullt med gule, oransje og røde blad på trærne.

 

 

Jeg har lært en dyr lekse ved min investering i Tomra: Man kan ikke og bør ikke stole på politikere og disses handlekraft og beslutsomhet når kapitalismens krefter får boltre seg i lobbyene. Ergo er Tomra mitt desidert siste case hvor utviklingen er avhengig av politiske prosesser. Aldri mer!

 

Men jeg håper inderlig at Tomra lykkes, dels fordi det er norsk og at vi trenger en stor internasjonal aktør som ikke er oljerelatert også, samt at verden har et enormt behov for "opprydding" i svinestien sin. Litt idealisme ligger nok bak i hodet en plass også... Og at jeg selvfølgelig unner de som har tro på Tomra å tjene penger som de hittil har måttet se fly ut av vinduet i enkelte sterke vindkast...

 

Troen min på Tomra på sikt er meget sterk, men magefølelsen har liksom mistet litt av perspektivet på NÅR ting kan forventes å skje. Det er liksom ikke måte på hvor mye som skal gå galt hele tiden, sist ute dette forb...... nyvalget til høsten. Det henger liksom en grå sky av usikkerhet hele tiden bak kulissene, og som kommer frem hver eneste gang man tror at NÅ er det ingen hindringer igjen.

 

Litt oppgitt ja....

 

Når det gjelder diskusjonene som av og til preger AF, synes jeg det er meget positivt at man får flere vinklinger og meninger vedr Tomra. Det verste er egentlig når ALLE er positive, men kursen bare faller og faller uten at man skjønner helt hvorfor. Masse-suggesjonen kan gjøre at en del venter og venter og øker og øker mht risiko, i den tro at NÅ,...nei NÅ,....nei NÅ,....Da er det bedre at man får en nyansert diskusjon hvor både negative og positive synspunkt kommer frem (og respekteres), slik at man har større sjanse for å forstå hvorfor kursen foretar de endringene den gjør.

 

Lykke til alle sammen, jeg unner virkelig alle å tjene masse penger på TOM, men jeg er litt skeptisk for tiden NÅR man kan forvente at dette vil skje. Kan nok drøye litt lenger enn det mange tror, sier magefølelsen min... (håper den tar feil)

Link to comment
Share on other sites

Hei RoRu! :)

 

Leit at det ble en dyr lekse, din Tomra investering. Ikke noe hyggelig det. Noen selger, noen velger å sitte, slik som meg.

Er enig i mye av det du skriver, men deler ikke din veldig bekymring vedrørende den politiske situasjon i Tyskland.

Forløpig har vi ingen indikasjoner på at dette skal få noen innvirking på den vedtatte panteloven. Kanskje snarere tvert i mot.

Tekniker`n hadde flere, meget gode innlegg om dette før idag.

Artikkler som kommer fra forskjellige hold om dette kaller jeg bare "støy".

 

Så, sånn ser jeg det..

 

LYKKE TIL RoRu!! :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke nøytralt, men akk så sant:

 

Pat Franklin, CRI executive director, says, “The industry insists that curbside recycling and better public relations can get their message across and spur citizens to recycle more, but they remain obstinate about acknowledging the only program proven to recycle 70-90 percent of the cans sold in any given market: the deposit system.

Link

 

Forøvrig er jeg enig i mye av det du sier Roru. Det er til tider svært så frustrerende å sitte i en aksje som er så avhengig av politiske avgjørelser. Ting tar nesten alltid lengre tid enn det man forventer.

 

Spørsmål:

Hvordan går det egentlig i Illinois? Såvidt jeg forstår så står lovforslaget stille i en eller annen komite. Er det riktig?

 

Jeg tror man kan følge utviklingen her.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...