Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply
TorValdsen, jeg stiller kun noen enkle spørsmål som jeg ikke forventer adekvate svar på.

 

Mulig du ikke anser det adekvat, men uavhengig av hva både jeg, du og andre mener her på forumet, så er det et faktum at jeg - og andre med meg - tjener gode penger på Tomra.

Gjør du? :dry:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel også et faktum at andre på dette forumet har tapt tilsvarende mye penger på at de aldri tar gevinst når kursen er høy, men heller beklager seg høylytt når kursen deretter faller tilbake. Du (som jeg) har såvidt jeg forstår en mer kortsiktig og opportunistisk holdning. Det er jo nettopp essensen i mitt råd. God helg!

Link to comment
Share on other sites

Enig i at en opportunistisk holdning til tomra har vært mer lønnsom enn "buy and hold", de siste kvartalene.

Tror likevel inngang på dagens nivåer ikke vil anses som dyre - noen kvartaler frem i tid.

 

De som eier aksjer og aldri tar gevinst, eller tap, anser vel aksjene som en langsiktig spareform med innlagt spenningsmoment. I et samfunn med "megatrend" på miljø, tror jeg ikke Tomra nødvendigvis er et dårlig "bet" i så måte.

 

Mitt poeng er at ulikt fokus i utgangspunktet, gir ulik holdning og handling om kursen beveger seg.

Det som for noen er store kurssvingninger, kan for andre være små fluktuasjoner.

Det hele kommer an på øyet som ser - og bevissthet i forhold til hva en vil med det en eier.

 

Et annet aspekt kan også være ulik grad av erfaring med aksjer som inntektsbringende kilde.

 

Lite gagn i å diskutere kortsiktighet med langsiktige, på samme måte som det er like lite gagnlig å diskutere langsiktighet med kortsiktige..(om hensikten er å "frelse")

 

Uansett bør vi ha takhøyde nok til å akseptere at folk som opplever de har tapt penger - eller som jeg i går -

gått glipp av en mulighet til å ta gevinst, kommer med mishagsytringer i forhold til det :cool:

For min del gjør det i det minste Forumet adskillig mer fargerikt.

 

 

Måtte fru Fortuna stå oss alle bi - enten vi er kortsiktige og opportunistiske eller langsiktig og tålmodige.

Spesielt til de som henter store deler av inntekten i Tomra.

 

Forøvrig ønskes en god helg til deg også EngaBhoy.

Link to comment
Share on other sites

Amund Skarholt uttaler seg i dagens Aftenposten(i Jobb-bilaget) vedr. salg og at det er springbrettet til alt:

 

_________

 

Springbrettet til alt

Selgere er noe alle bedrifter søker, men er samtidig yrket som ikke alle vil ha. - Alle er selgere uansett, mener Tomra-sjef Amund Skarholt.

 

LARS AARØNÆSFørst publisert: 11.11.07 |

 

Mannen som nå leder milliardkonsernet Tomra startet karrièren som datamaskinselger.

 

_0000643525_jpg_635900g.jpg

 

For en selger koker alt ned til at du må kunne overbevise. Det sier Amund Skarholt, tidligere selger, nå adm. direktør i Tomra

 

- Jeg forstår ikke dem som har et negativt syn på selgeryrket. Alle er jo selgere fra barnsben av. Skal du overbevise foreldrene dine om å få være lenger oppe om kvelden eller få mer godis på lørdag, ja, da må du være selger. Salg er evnen du har til å fremlegge argumentene dine, sier Amund Skarholt.

 

Han var en av toppselgerne i IBM på midten av 1970-tallet.

 

Drev ordremottak.

 

- Vi solgte datamaskiner. Etterspørselen var så stor at vi nærmest drev ordremottak. Men uansett handler ikke salg om å prakke noe på folk. For meg er yrket noe som går ut på å overbevise andre, fordi du har tro på det selv. Trives du med å omgås mennesker og har tillit til produktet du selger, er det et fantastisk morsomt yrke. Du bruker din sosiale intelligens like mye som din faglige kompetanse, sier mannen som avanserte fra selger til salgssjef i IBM, og i dag leder automatgiganten Tomra, med hovedsete i Asker.

 

Skarholt er ikke alene: En rekke norske toppsjefer har startet karrièren med salg. Petter Stordalen debuterte for eksempel som jordbærselger på torget i Porsgrunn.

 

Søker salgsteft.

 

Direktør Ole-Bengt Løigth Moe i Mercuri International Norge leder en organisasjon som driver salgsopplæring for opp mot 10 000 nordmenn i året.

 

- Langt flere innser nå at uansett yrke er det en god basis å ha selgerferdigheter. Det ser vi også på toppen av store bedrifter, hvor karrièremulighetene nå legges bedre til rette for mennesker som kan selge, sier han.

 

- Mange er skremt av at yrket er så resultatorientert?

 

- Det er ofte positivt. Det negative er at mange selgere ikke får nødvendig oppfølging og korreksjon på sine prestasjoner, og ikke trygge nok rammer. Salg er ikke et mesterskap. Når vi skandinaver faktisk er langt fremme på salg, har det å gjøre med at vi skiller oss fra amerikanerne på et vesentlig punkt: De dyrker enerne. Virksomhetene hos oss er flinkere til å tenke at de må ha mange gode selgere. Gjennomsnittskvaliteten for selgerne er bedre i Europa, fordi bedriftene ikke går etter "bruk og kast"-metoden, sier Moe, og fortsetter:

 

- Vi mennesker er i en selgende posisjon oftere enn vi aner. I en bedrift er 96 prosent av de ansatte i en slik posisjon i løpet av et år. Rett og slett fordi det ofte er holdningen hos de medarbeiderne de møter som avgjør om kundene velger den ene eller andre leverandøren.

 

Løigth Moe husker en replikk på et av kursene han holdt: "Jeg ble ansatt som selger fordi jeg var god til å prate. Det tok meg ti år å skjønne at jeg måtte lytte mer."

 

- Det hadde han helt rett i.

 

Et tilfeldig yrke.

 

Mercuri-direktøren tror at de fleste er kommet til yrket ved en tilfeldighet. De skjønner det ikke før de brått er selgere.

 

- Vi har flere siviløkonomer på kurs enn noensinne. De har skjønt at salgskunnskap er et springbrett.

 

Amund Skarholt tror ikke selve måten å tenke salg på er forskjellig fra det han lærte for 40 år siden.

 

- Salgskorpsene har fått hjelpemidler som gjør at de jobber mye mer effektivt. Men alt koker ned til dette: Din evne til å overbevise. Jeg tror også at tilfredsstillelsen ved å få kunden til å skrive under kontrakten er like stor nå som da!

 

http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article2095422.ece

 

 

___________________

Link to comment
Share on other sites

Konserndirektør Trond K. Johannessen har i dag

kjøpt 13.000 aksjer i TOMRA til kr. 37,57 per

aksje.

 

Trond K. Johannessen har etter denne transaksjonen

15.000 aksjer i TOMRA.

 

 

 

Asker, 12. november 2007

Tomra Systems ASAEkstern link: http://www

 

 

Hmm , sjølv ansatte i tomra synest at kursen er lav :cool:

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

Jeg blir mer enn en smule forvirret av argumentasjonen din når det gjelder forventninger om videre kursutvikling. På den ene siden "avfeier" du min påstand om at Orkla har forregnet seg når de har kjøpt TOM til kurser over 57. Dette visstnok fordi kursen bare midlertidig er vesentlig lavere? På den annen side forklarer du at Orkla ikke akkumulerer TOM i særlig grad fordi de forventer at kursen skal falle videre. I så fall skjønner jeg ikke hvorfor jeg møter motbør når jeg anbefaler intradag gevinst på et nyhetsrally. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de enten har dummet seg ut (enda mer) ved å kjøpe for høyt (dersom kursen faller videre) eller med å ikke akkumulere billige aksjer nå (dersom kursen stiger).

 

Spørsmålet mitt er: Hvilken kursutvikling forventer du egentlig? Og hvordan skal Orkla komme ut av ditt scenario uten riper i lakken?

 

Hei

 

Beklager sent svar EngaBoy.

 

Det siste først: Jeg aner ikke noe om hvilken utvikling vi vil se i "hele markedet" generelt og i Tomra spesielt. Jeg har lenge fryktet at markedet vil gå ned før kursen i Tomra gjenspeiler verdiene - dvs. de samlede forventinger til de neddiskonterte kontantstrømmer. Jeg er derfor bortimot all inn i Tomra, men har salgsopsjoner på aksjene, pga. frykt for at markedet skal korrigere ned. Når en er noen få % unna ATH, oljeprisen er historisk høy (og kan både føre til avmatning av veksten og inflasjon = stagflasjon), at det er kreditt uro og at boligprisene kan synke betydelig med der påfølgende fare for redusert etterspørsel og vekst, ja så synes jeg det er grunn til det.

 

Jeg tror ikke Orkla har "dummet seg ut". Jeg tror Orkla har regnet seg frem til verdier i overkant av 57,- per aksje i Tomra (på toppen kommer Orklas krav til avkastning på investeringen). Det innebærer, slik jeg ser det at Tomra er et godt kjøp i dag.

 

Hvorfor kjøper så Orkla ikke flere aksjer i Tomra nå? Jeg tror at de mener at "markedet generelt" er vel høyt priset og at risikoen er på nedsiden og ikke på oppsiden. De mener nok at dersom "markedet generelt" vil falle, ja så vil dette trekke med seg Tomra, og det vil gjør aksjen til et enda bedre kjøp senere.

 

Det haster ikke for Orkla å akkumulere i Tomra. Når Orkla nå har 14,5 pst. av selskapet og resten av postene er bredt spredt, ja så tror jeg at de har relativt god kontroll med eiersituasjonen. Dersom andre skulle begynne å kjøpe seg opp eller komme med et bud på Tomra, ja så kan Orkla by mer (da de putter 15 pst. av budet i egen lomme, jf. deres eierandel). Orkla har moa. til en viss grad kjøpt seg en viss kontroll. Det haster derfor ikke for dem å kjøpe mer. Orkla vil vente til markedet faller med å handle mer, men jeg er overbevist om at de vil gjøre det når de "føler at risikoen ligger på oppsiden generelt i markedet".

 

I tillegg kommer det at Tomra handler aksjer i eget selskap. Det innebærer at Orklas eierandel stiger, når disse aksjene slettes.

 

Konklusjon:

Tomra skal opp, enda den synker også i dag… Verdiene er større en aksjekursen, slik jeg ser det. Det er ikke alltid at kursene gjenspeiler de reelle verdier, jf. bl.a. budet på FRID med 111 pst. oppside. Spørsmålet er om markedet skal opp eller ned i det korte bildet, da det vil trekke Tomra med seg. Orkla vil handle mer i Tomra, når de mener at nedsiden er tatt ut i ”markedet generelt.” Orkla vil komme seg ut av dette "uten riper i lakken", når det viser seg at investeringen er lønnsom...

Jeg tror ikke Orkla har kommet frem til at verdien av Tomra har falt med 34 pst. (fra 57,-) de siste mnd., slik markedet mener...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Top 20 shareholders (as of 12 Nov 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 953 000 14,5 %

2. Folketrygdfondet 10 607 900 6,4 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 9 502 376 5,8 %

4. The Northern Trust C Treaty Account 7 711 500 4,7 %

5. Tomra Systems ASA 7 575 914 4,6 %

6. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 028 567 2,4 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 379 170 2,1 %

8. Citibank N.A. London A/C French Res Treat 2 976 290 1,8 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 2 933 569 1,8 %

10. Ferd AS P610AK 2 900 000 1,8 %

11. Skagen Vekst 2 299 930 1,4 %

12. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 2 202 323 1,3 %

13. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

14. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 907 981 1,2 %

15. Nordea Bank Sweden A 1 805 380 1,1 %

16. Skandinaviska Enskilda A/C Clients Account 1 451 329 0,9 %

17. Landsbanki Islands H Meglerkonto Innland 1 363 000 0,8 %

18. Citibank N.A. London A/C Banca Antoniana 1 288 100 0,8 %

19. Goldman Sachs Int. Security Client Segr. 1 182 035 0,7 %

20. Credit Agricole Inv Bank Non-Treaty Account 1 150 487 0,7 %

 

Total shares, top 20 shareholders 92 319 801 56,1 %

Total shares, other shareholders 72 370 416 43,9 %

Total (10 150 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 91 582 114 55,6 %

Total shares, shareholders of other nationality 73 108 103 44,4 %

Total 164 690 217 100,0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Number of shareholders, by nationality

 

Number of shareholders Ownership

1. Norway 9 397 55,6 %

2. Great Britain 78 12,5 %

3. USA 167 9,6 %

4. Luxembourg 35 3,6 %

5. France 21 3,5 %

6. Denmark 49 3,5 %

7. Sweden 97 3,4 %

8. Iceland 7 1,1 %

9. Italy 10 1,0 %

10. Finland 20 0,9 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 881 94,7 %

Total shareholders, other countries 269 5,3 %

Total 10 150 100,0 %

 

 

 

Top 20 shareholders (as of 5 Nov 2007)

Number of shares Ownership

 

1. Orkla ASA 23 953 000 14,5 %

2. Folketrygdfondet 9 857 900 6,0 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 9 731 190 5,9 %

4. The Northern Trust C Treaty Account 7 711 500 4,7 %

5. Tomra Systems ASA 7 575 914 4,6 %

6. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 028 567 2,4 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 393 282 2,1 %

8. Citibank N.A. London A/C French Res Treat 2 976 290 1,8 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 2 952 051 1,8 %

10. Ferd AS P610AK 2 900 000 1,8 %

11. Skagen Vekst 2 276 500 1,4 %

12. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 2 202 323 1,3 %

13. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

14. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 907 981 1,2 %

15. Nordea Bank Sweden A 1 805 380 1,1 %

16. Skandinaviska Enskilda A/C Clients Account 1 517 076 0,9 %

17. Landsbanki Islands H Meglerkonto Innland 1 363 000 0,8 %

18. Citibank N.A. London A/C Banca Antoniana 1 288 100 0,8 %

19. Credit Agricole Inv Bank Non-Treaty Account 1 150 487 0,7 %

20. Goldman Sachs Int. Security Client Segr. 1 110 390 0,7 %

 

Total shares, top 20 shareholders 91 801 881 55,7 %

Total shares, other shareholders 72 888 336 44,3 %

Total (10 172 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 90 675 882 55,1 %

Total shares, shareholders of other nationality 74 014 335 44,9 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 9 419 55,1 %

2. Great Britain 75 12,4 %

3. USA 166 9,7 %

4. Luxembourg 35 4,0 %

5. Sweden 99 3,7 %

6. France 22 3,5 %

7. Denmark 49 3,4 %

8. Iceland 6 1,1 %

9. Italy 10 1,0 %

10. Finland 20 0,9 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 901 94,6 %

Total shareholders, other countries 271 5,4 %

Total 10 172 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

TOMRA og Teknikern!

Jeg legger merke til at det diskuteres flittig det nye kursmålet fra Teknikeren på 25 kroner for TOMRA, (ned fra 3 sifferet da han selv var aksjonær!)

Det som er ganske patetisk er bakgrunnen dette blir gjort på, det blir som å tenke på ett tall, jeg har ikke sett verifisert noe regnestykke på dette tallet, og da blir det nesten flaut at folk her inne tar dette seriøst.

Og i følge den samme Teknikeren er selskapet fryktelig dårlig på dagens kurser, og de vil ikke bli bedre før kursen kommer ned på 25 heller, først da vil selskapet begynne å vokse og tjene store penger. (hm noen som er i tvil om at vi blir foret med ”breaking news” når han er inne igjen?)

Og jeg må jo si jeg undrer meg stort over hvorfor han ikke da setter en fet short på TOMRA, og tjener penger på nedgangen? For er det ikke det dette dreier seg om, eller har jeg missforstått?

En annen ting som undrer meg når det gjelder TOMRA er at det er så mange som er negative til oss som tjener penger på TOMRA, da støtter jeg TorValdsen, ”ikke ødelegg melkekua vår”.

For når vi nå nærmer oss ett nytt årsskifte er det lett og gjøre opp regnskap, og TOMRA kommer på andre plass for tredje året på rad, når det gjelder gevinst på aksjer for min del. Og da bryr ikke jeg meg om kursen står i 25 eller 50 

 

Og i dag kan det godt hende jeg blir aksjonær igjen, for ente gang i år.

Lykke til både daytradere, tradere, longer og ikke minst superlongere, (dere siste trenger det mest)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er mange som mener at "børskursen til enhver tid gjenspeiler de reelle verdiene i et selskap". Det mener ikke jeg. Dette er også slått fast i retten i forbindelse med diverse tvangsinnløsninger, jf. bl.a. tvangsinnløsningene i Norway Seefood og Aker Maritime.

 

Slik jeg ser det er TOM i dag oversolgt. De fleste som har kjøpt TOM-aksjer mener at verdiene i selskapet er langt høyere enn dagens kurs på 36,4,-, og de er ikke villlige til å selge på dagens kurs. Eksempelvis kjøpte Orkla masse TOM-aksjer på kurs 57,- Det finnes imidlertid noen få aksjonærer som har kjøpt på nivåer rundt dagens kurser, og noen av disse er villige tl å selge (i tillegg til de som ev. blir "tvunget" til det, bl.a. gjennom tvangssalg...) rundt dagens nivåer. I tillegg finnes det tradere.

 

Dersom noen skulle ønske å kjøpe større poster, eller kjøpe TOM, ja så er de nok nødt til å betale en langt høyere pris enn dagens kurs. Et eksempel i så måte er FRID, hvor det ble omsatt mindre poster på kurser rundt 35,-, men hvor budet var på 82,- Dette skyldes at børskursen i TOM, på samme måte som i FRID, ikke gjenspeiler de reelle verdier og at nedgangen har vært på et begrenset volum.

 

En kan så spørre hvorfor ikke flere da kjøper aksjer i TOM, særlig de som har aksjer og mener at kursen er for lav:

 

Mange aksjonærer, særlig de små men også større fond, kan være hindret fra å kjøpe aksjer pga. begresent tilgang til kapital og at dette ikke lar seg forene med et ønske om å spre risiko. Mange fond er, også pga. kundene, tvunget til å operere medsyklisk, til tross for at dette må forventes å gi lavere avkastning.

 

Større aktører vet at de ikke får tak i særlig mange aksjer før kursen går mye opp, og Orkla skal nok helst se at kursen faller ytterligere slik at et eventuelt bud kan fremsettes på et lavere nivå...

 

Jo lengre kursen er lav og synker, jo flere tvilere blir det i TOM. Dette har vi ikke minst sett her på dette forumet. Det er nok ikke like mange i "menigheten" som er like sterk i troa på TOM nå..., og det blir nok flere og flere som blir fornøyde med et bud på la oss si på 60,- Mange vil nok, som i FRID, si at dette er en fantasktisk budpremie (65 %), og muligheten øker for hver dag for at et slikt bud vil vinne frem...

 

I tillegg tror jeg det er slik at selskaper må bokføre sine eierandeler i børsnotererte selskaper til børskurs. Dersom kursen går mye ned et år, må dette bokføres som tap dette året. Dersom det kommer et bud året etter, ja så må det bokføres som en gevinst... Dersom kursen har vært lav over lengre tid - et år, ja så kan et bud på et senere tidspunkt gi inntrykk av at investeringen (dette året) har gitt super avkastning. Har selskapet byttet sjef, ja så ser det enda bedre ut for hun/ham...

 

Jeg er fortsatt sterk i TOM-troa, og for hver dag kursen synker - uten negative nyheter (ut over børskursen), ja så blir oppsida større i TOM... Blir sittende...

 

Mvh og lykke til,

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det har vært spekulert i om EDEKA skulle kjøpe opp PLUSS-kjeden i Tyskland. Nå har dette skjedd og vi får se om dette kan bety at EDEKA ønsker å utstyre RVMs i disse butikkene raskt. Vi vet at EDEKA bruker TOMRA og vi vet at de kjører en stram kjedepolicy.

 

Fra Daligvarehandelen idag:

 

19.11.07 07:02

Tyske Edeka, som også er partner med Reitan-Gruppen, overtar 70 prosent av lavpriskjeden Plus, som eies av Tengelmann. De resterende 30 prosentene forblir i Tengelmanns eie. Dermed har Edeka kontrolleren over vel 4.000 Plus-butikker i Tyskland. Plus sine utenlandske filialer omfattes ikke av avtalen. Transaksjonen må godkjennes av tyske konkurransemyndigheter.

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Jo lengre kursen er lav og synker, jo flere tvilere blir det i TOM. Dette har vi ikke minst sett her på dette forumet. Det er nok ikke like mange i "menigheten" som er like sterk i troa på TOM nå..., og det blir nok flere og flere som blir fornøyde med et bud på la oss si på 60,- Mange vil nok, som i FRID, si at dette er en fantasktisk budpremie (65 %), og muligheten øker for hver dag for at et slikt bud vil vinne frem...

Beskjedenhet er visstnok en dyd. På den annen side er det selvsagt lov å drømme. For egen del skulle jeg likt å lese resonnementet til noen som takket nei til et bud på 50 kroner: "Hmm. Selge nå til 40% over børskurs? Kanskje bedre å vente på resultatet fra pilotprosjektet i 4. kvartal 2009? Det får ikke hjelpe at kursen er på vei mot 20-tallet."

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke aksjonær, og derfor ikke innom så ofte. Men det siste tekniske bruddet er jo verdt en titt (se chart nedenfor). Jeg har tidligere begrunnet både teknisk og fundamentalt hvorfor jeg tror aksjen skal til ca 25. Jeg kom med kursmålet på kurs 55, og nå gjenstår bare en tier til, så er det innfridd.

 

 

Sees på 25, hvor inngang vil bli vurdert. Nå er ikke 25 noe kjøpssignal i seg selv, men på det nivået er det støtte som kanskje kan holde. Så får vi se hvordan det fundamentale bildet ser ut når vi er ved ca 25.

 

 

2046400733_012a7a5c60_o.png

Link to comment
Share on other sites

Top 20 shareholders (as of 19 Nov 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 953 000 14,5 %

2. Folketrygdfondet 10 607 900 6,4 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 9 884 703 6,0 %

4. The Northern Trust C Treaty Account 7 763 900 4,7 %

5. Tomra Systems ASA 7 575 914 4,6 %

6. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 250 813 2,6 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 359 484 2,0 %

8. Citibank N.A. London A/C French Res Treat 2 979 290 1,8 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 2 930 246 1,8 %

10. Ferd AS P610AK 2 900 000 1,8 %

11. Skagen Vekst 2 276 500 1,4 %

12. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

13. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 1 926 723 1,2 %

14. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 907 981 1,2 %

15. Nordea Bank Sweden A 1 805 380 1,1 %

16. Skandinaviska Enskilda A/C Clients Account 1 377 855 0,8 %

17. Landsbanki Islands H Meglerkonto Innland 1 363 000 0,8 %

18. Goldman Sachs Int. Security Client Segr. 1 342 593 0,8 %

19. Citibank N.A. London A/C Banca Antoniana 1 281 300 0,8 %

20. Credit Agricole Inv Bank Non-Treaty Account 1 150 487 0,7 %

 

Total shares, top 20 shareholders 92 738 019 56,3 %

Total shares, other shareholders 71 952 198 43,7 %

Total (10 126 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 90 921 700 55,2 %

Total shares, shareholders of other nationality 73 768 517 44,8 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

Number of shareholders, by nationality

1. Norway 9 371 55,2 %

2. Great Britain 78 12,0 %

3. USA 167 9,4 %

4. Luxembourg 34 4,0 %

5. Sweden 99 3,7 %

6. France 22 3,6 %

7. Denmark 49 3,4 %

8. Iceland 7 1,1 %

9. Italy 10 0,9 %

10. Japan 32 0,9 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 869 94,2 %

Total shareholders, other countries 257 5,8 %

Total 10 126 100,0 %

 

 

 

Top 20 shareholders (as of 12 Nov 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 23 953 000 14,5 %

2. Folketrygdfondet 10 607 900 6,4 %

3. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 9 502 376 5,8 %

4. The Northern Trust C Treaty Account 7 711 500 4,7 %

5. Tomra Systems ASA 7 575 914 4,6 %

6. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 028 567 2,4 %

7. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 379 170 2,1 %

8. Citibank N.A. London A/C French Res Treat 2 976 290 1,8 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 2 933 569 1,8 %

10. Ferd AS P610AK 2 900 000 1,8 %

11. Skagen Vekst 2 299 930 1,4 %

12. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 2 202 323 1,3 %

13. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

14. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 907 981 1,2 %

15. Nordea Bank Sweden A 1 805 380 1,1 %

16. Skandinaviska Enskilda A/C Clients Account 1 451 329 0,9 %

17. Landsbanki Islands H Meglerkonto Innland 1 363 000 0,8 %

18. Citibank N.A. London A/C Banca Antoniana 1 288 100 0,8 %

19. Goldman Sachs Int. Security Client Segr. 1 182 035 0,7 %

20. Credit Agricole Inv Bank Non-Treaty Account 1 150 487 0,7 %

 

Total shares, top 20 shareholders 92 319 801 56,1 %

Total shares, other shareholders 72 370 416 43,9 %

Total (10 150 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 91 582 114 55,6 %

Total shares, shareholders of other nationality 73 108 103 44,4 %

Total 164 690 217 100,0

 

 

 

Number of shareholders, by nationality

 

Number of shareholders Ownership

1. Norway 9 397 55,6 %

2. Great Britain 78 12,5 %

3. USA 167 9,6 %

4. Luxembourg 35 3,6 %

5. France 21 3,5 %

6. Denmark 49 3,5 %

7. Sweden 97 3,4 %

8. Iceland 7 1,1 %

9. Italy 10 1,0 %

10. Finland 20 0,9 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 881 94,7 %

Total shareholders, other countries 269 5,3 %

Total 10 150 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Vi får se om du treffer like godt som forrige, "sikre" profeti:

 

 

Tekniker`n i 2005

"Sitter stille og rolig til tresifret kurs i TOMRA"...., og dette skulle skje i 2005.....sarcastic.gif

 

Sees på 25, hvor inngang vil bli vurdert.

 

 

 

___________

Link to comment
Share on other sites

Zoonic

 

Det er ingen skam å snu. Jeg solgte TOM med grei gevinst dengang, dog mindre enn det jeg opprinnelig håpet på.

 

Nå har aksjen falt 20 av de 30 kronene jeg ventet fra da jeg snudde i aksjen, og dermed var min helomvendning ikke så dum. Når både Japan og TRC drøyde og drøyde, ville det være galskap å ikke revurdere den gang.

 

Så får vi se hva som skjer fremover. Jeg er sånn rimelig fornøyd med mine disposisjoner i TOM, og er sjeleglad for at jeg revurderte i tide.

 

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Jada, er ikke uenig at det var lurt å gå ut av aksjen på visse nivåer, det gjorde jeg selv på rundt 50, men er noe inne igjen på lavere kurser. Så jeg har ikke gjort helomvendig, men er noe mindre eksponert og ser ingen grunn til at TOM skal langt ned på 20-tallet, selvom man aldri skal avskrive noe som helst i dagens marked. Da skjer det pga. at markedet generelt skal lengre ned og da dras det meste med, det vet vi.

 

Å spå TOM ned på 20-tallet teknisk, blir like "sikkert" som å spå aksjen til "himmels" når det rent teknisk ikke var motstand "å se" da aksjen "brøt" 50 for 2 år siden...

 

Vi må også ta med at vi siden i slutten av juli har opplevd et temmelig turbulent marked og dette rammer de fleste aksjer, nesten uannsett, se på oljeaksjer, WTI nesten i 100$, men de dras ned...

 

 

 

Zoonic

 

Det er ingen skam å snu. Jeg solgte TOM med grei gevinst dengang, dog mindre enn det jeg opprinnelig håpet på.

 

Nå har aksjen falt 20 av de 30 kronene jeg ventet fra da jeg snudde i aksjen, og dermed var min helomvendning ikke så dum. Når både Japan og TRC drøyde og drøyde, ville det være galskap å ikke revurdere den gang.

 

Så får vi se hva som skjer fremover. Jeg er sånn rimelig fornøyd med mine disposisjoner i TOM, og er sjeleglad for at jeg revurderte i tide.

.

Link to comment
Share on other sites

Beskjedenhet er visstnok en dyd. På den annen side er det selvsagt lov å drømme. For egen del skulle jeg likt å lese resonnementet til noen som takket nei til et bud på 50 kroner: "Hmm. Selge nå til 40% over børskurs? Kanskje bedre å vente på resultatet fra pilotprosjektet i 4. kvartal 2009? Det får ikke hjelpe at kursen er på vei mot 20-tallet."

 

Hei

 

Slik jeg ser det er ikke et bud på 50,- bra, selv om det er 44 % over dagens børskurs. Verdiene er langt høyere.

 

Til de av dere som mener at TOM skal ned til 25,-. Det ser ikke ut til at noen av de store er enige med dere... De selger ikke, og de har generelt sett heller ikke solgt siden den var i 57,-. I og med at de heller ikke solgte på denne kursen, men kjøpte, jf. Orkla, ja så gir det visse indikasjoner på hva de mener aksjen er verdt. Stoler mer på deres "evne til å tallfeste verdier", enn mange andre, som heller ikke har aksjer i selskapet... og trader fra dag til dag...

 

Noen snakker om kursmål på 25,- De må gjerne utdype sine synspunkter og begrunne disse med noe annet enn teknisk analyse.

 

Jeg mener at nedsida er tatt ut, og at det derfor er mye oppside. Noen punkter som ikke gjenspeiles i dagens inntekter og i begrenset eller ingen grad er tatt inn i forventet inntjening, og dette blåser opp PE-tall, og gjør dem verdiløse:

  • Vi står foran store "replacement sales" i Norden og USA
  • Den installerte basen maskiner vokser og det gjør også vedlikeholdsinntektene, og senere "replacement sales".
  • Det virker som om noen mener at satsingen i UK og nå i USA på ikke-pante markeder er verdt 0. Jeg mener at det er en viss sanynlighet for at TOM lykes; gjør de det blir inntektene store... En avgjørelse om utvidelse i UK vil komme til våren...
  • Det kan løsne i Japan snart. Når, det er ikke mulig å spå, men også her synes som om verdien av dette settes lik 0. Jeg mener at det er en viss sanynlighet for at TOM lykkes.
  • Det er fortsatt mulighet for pant i flere markeder.
  • EDEKA har vistnok overtatt PLUSS, og det kan sette fortgang i denne ordren. Får TOM hele ordren, ja så knuser de estimatene for 2008...

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...