Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

Ser at Tekniker'n uttaler seg på ST, og at han deler min oppfatning vedrørende Tomra med hensyn på datoer for non-deposit markedene.

 

Er ikke helt sikker på hvorfor Tomra konsekvent er så gode på å bomme på alt når det gjelder materialisering av potensiale.

 

Tyskland - skulle komme i 2001, alt skjedde i slutten av 2005, begynnelsen av 2006.

Nederland - bom

Tesco - bom

Japan - bom

etc. etc.

 

Enkelte av datoene som Tomra har uttalt hviler på politiske avgjørelser som de helt klart ikke er herre over. Men avtalene som de har lovet med Tesco og Sumitomo vitner om at de ikke er tilstrekkelig flinke til å forstå samarbeidspartnere, eller at de ikke er gode nok til å selge sitt produkt.

 

Vi alle her inne på forumet, bør tenke godt igjennom hva slags type bedrift Tomra faktisk er: En teknologisk drevet organisasjon som har tilfredsstilt markedet (deposit-markets) med det beste produktet. Tomra har aldri vært en salgsdrevet organisasjon, og vil slite med å komme dit.

 

Inntil noe begynner å skje beholder jeg mine penger i banken, eller litt day-trading.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Hei

 

Basura, dagen er ikke over...

It isn’t over until it's over... eller

It isn’t over before the fat lady sings... (hvor kommer egentlig dette uttrykket fra?)

 

Jeg stiller imidlertid spørsmål ved hvorfor Tomra har gått ut med datoer for kontraktsinngåelser - UK og Japan. Det kan svekke dem i forhandlinger, da motparten kan bruke dette som et pressmiddel i forhandlinger...

Det finnes et unntak, og det er hvis Tomra kan gå til noen andre om ikke avtalen er på plass innen denne datoen. I disse tilfellene tror jeg imidlertid ikke noe særlig på dette unntaket...

 

Hvorfor Tomra har uttalt disse datoene; det får jeg nok fortsatt bare lure på...

 

Mvh en mer enn hardt prøvet optimist - Tomra-opsjonær...

Link to comment
Share on other sites

Til Christle og Basura!

 

Det er viktig å huske at Tomra aldri har lovet noe eller kommet med bestemte datoer vedrørende avtaler/ordre osv.

 

Skarholt sier at de håper at det skal gå slik og slik, innen Q1 også videre. Han har f.eks ikke lovet at Tesco-saken skal bli avgjort i dette kvartalet. Heller ikke Japan. Det sies at sakene utvikler ser i riktig retning, det ser meget bra ut osv.

 

Se på rapporten og se på tidligere webcast fra rappportene.

 

Dette sauser mange sammen til noe "tull".

 

Basura skriver dette "Tomra har aldri vært en salgsdrevet organisasjon"..

 

Et godt eksempel på "sausing"...!

 

___

Link to comment
Share on other sites

Til Zoonic

 

Du skriver "Det er viktig å huske at Tomra aldri har lovet noe eller kommet med bestemte datoer vedrørende avtaler/ordre osv."

 

Tja. Du kan jo se side 2 (siden etter forsiden) i presentasjonen du finner på: http://hugin.info/162/R/1034826/167009.pdf

 

Om dette er et løfte eller ikke, det vet ikke jeg; det har jeg heller ikke antydet. Jeg synes imidlertid at det kan være på sin plass at Tomra kommenterer dersom deres antydninger ikke holder stikk i en svært, svært, svært viktig sak - avtale med TESCO...

 

Mvh en fortsatt optimist

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter på en avgjørelse med Tesco så er det ingen tvil om hva Tesco selv mener om TRC-teknologien:

 

"We have launched a revolutionary new

recycling unit at Winchester that automatically

sorts plastic, metal and glass, making recycling

even easier for our customers. We believe

it could triple the amount of waste that

customers bring to stores for recycling."

 

Les hele 05/rapporten og les mer om ovennevnte på side 36 og 37

 

http://www.tescocorporate.com/images/Tesco_review.pdf

 

Skriver de slik i årsrapporten, ""a revolutionary new recycling unit" om ikke det er noe de vil satse på?

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Ni superaksjer?

 

73 analytikere har sett på syv aksjer på Oslo Børs. 66 sier kjøp.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (2.4.06 07:38)

 

 

Relaterte artikler

- De beste aksjene - De heteste aksjene på Oslo Børs

 

 

 

 

I en oversikt av Jacques Chahine Finance over anbefalinger de siste 75 dager kommer det i Finansavisen frem at kun to aksjer, Subsea 7 og SuperOffice har full uttelling med "kjøp" fra samtlige analytikere - i alt syv.

 

Ellers er det en rekke aksjer som har "kjøp" fra alle analytikere minus én, som sier "hold".

 

Disse aksjene er (antall kjøpsanbefalinger i parentes):

Tomra (10)

Fast (10)

EDB (9)

Expert (7)

Fred. Olsen Energy (6)

PA Resources (5)

Axis-Shield (5)

Link to comment
Share on other sites

Fra Handelsbladet FK i dag

 

4 kremmere

 

- Er det god nok konkurranse på panteautomatmarkedet?

 

03.04.2006

 

- Jeg visste ikke noe særlig om at det var én som var så stor. Vi har ikke automat her. Men det fungerer greit i de store butikkene, ser det ut som.

Ali Butt,

 

Taiba Sjokolade

 

og Tobakk, Oslo

 

______

 

- Jeg føler jo at Tomra har kjørt litt for mye monopol, det ser vi på serviceavtalene vi må tegne. Det blir innbakt som en langtids ekstraleie når vi kjøper en maskin til 200 000, og den er såpass avansert at vi er nødt til å ha serviceavtale. Jeg kunne tenkt meg mer konkurranse, særlig på servicesiden.

 

Nils Oksvold,

 

Rimi Brekstad, Bjugn

 

______

 

- Jeg opplever ikke at det er konkurranse i det hele tatt. I hvert fall når jeg snakker ut fra egen butikk og egen erfaring. Det har ikke stått noen og banket på døren vår. Hvis det hadde vært andre aktive leverandører som skulle tilsi at de har noe i markedet å gjøre, skulle man jo tro at de hadde tatt kontakt de tre årene vi har vært her nede.

 

Ronny Bakker,

 

Meny Fritzøe Brygge,

 

Larvik

 

_______

 

- Jeg er sikkert ikke helt oppdatert, men den eneste jeg vet om er Tomra.

 

, Vi får tilbud fra dem og vi leser om dem. Men det er ikke akkurat det som opptar meg mest. Vi har en altfor gammel automat, setter opp ny på budsjettet hvert år, men den blir strøket. Helge Egil Stengrundet,

 

Coop Marked Engerdal

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Zoonic - det kan godt være at jeg "sauser" sammen saker og ting og skriver vås, men etter å ha fulgt Tomra relativt tett siden 2001 sitter jeg med en oppfatning av at Tomra har levert det markedet har etterspurt, hverken mer eller mindre.

 

Når jeg snakker om at Tomra ikke har vært en salgsdrevet organisasjon så tenker jeg i følgende retning:

Deposit markedet vil ikke vokse inn i himmelen. Dermed må Tomra inn i non-deposit markedet. Noe de har jobbet med de siste 5 årene. MEN jeg savner bedre innsalgsløsninger som forenkler beslutningsprosessen.

 

Eksempler er:

  • Tomra har kun et samarbeidsprosjekt med et bryggeri, Pepsi i Forente Arabiske emirater.
  • Tomra har ikke forsøkt samarbeidsordninger i Norge med kjeder/myndigheter for å erstatte igloo-løsninger som tar for seg andre typer resirkulert emballasje.

Så min oppfatning er at Tomra ikke sitter på en kultur eller kompetanse til å etablere nye markeder for sine nåværende produkter. Det kan være at de vil få det i løpet av 2006-2010, men dette er 5-10 år for sent.

Link to comment
Share on other sites

DnBNOR tar in Tomra igjen denne uken, det kan være lurt.... ;)

 

Våre anbefalte aksjer

Cermaq

Expert

FAST Search & Transfer

Norwegian

RCCL

Schibsted

Tomra

 

___

 

Og First fortsetter med TOM

 

Ukesporteføljen:

 

KOM

ORK

ELT

EDRILL

DNO

TOM

 

___

Link to comment
Share on other sites

Hei Basura!

 

Har noen kommentarer til dette:

 

1. "Deposit markedet vil ikke vokse inn i himmelen."

 

Vet ikke hvor du tar slikt fra, ikke fra Tomra ihvertfall. Er det noen som vet at det er viktig å ha flere ben å stå på, så er det Tomra. Derfor er Titech og Orwak kjøpt opp og utvikles nå meget godt videre. Derfor er også TRC-teknologien utviklet som helt sikkert har livets rett, også om ikke Tesco skulle gå for dette.

 

Og det kommer flere oppkjøp.

 

Når det er sagt, er det SVÆRT mye å gå på når det gjelder pantordninger i verden, kun 15% av drikkeembalsje er pålagt pant. I EU,USA og i Østen kommer det mer pant, mye pant.

 

2. "Så min oppfatning er at Tomra ikke sitter på en kultur eller kompetanse til å etablere nye markeder for sine nåværende produkter."

 

Mener du virkelig dette? Har du fulgt med i timen? Tomra er inne i over 40 land og vokst fra nesten ingenting i 1990 til 4 milliarder i år..! I norsk målestokk er vel Tomra best i klassen...!

 

Og husk Basura: Panteordninger er en politisk prosess og at Tomra likevel har fått dette til skyldes: Gode produkter, godt salgsapparat og gode menneskelige relasjoner.

 

Tror Tomra er meget godt forberedt på fremtiden og som Skarholt sa; "Det er ingen tvil om at vi er i riktig bransje"!

 

 

Selvfølgelig kan ALLE bli bedre på alt, også Tomra, men slike antydninger som du kommer med her, er "sausing" og historisk feil! ;)

 

Tror dette er utslag av frustrasjon, at tingene ikke går som man selv ønsker. Det kan man forstå, det er menneskelig det!

 

 

 

Zoonic - det kan godt være at jeg "sauser" sammen saker og ting og skriver vås, men etter å ha fulgt Tomra relativt tett siden 2001 sitter jeg med en oppfatning av at Tomra har levert det markedet har etterspurt, hverken mer eller mindre.

 

Når jeg snakker om at Tomra ikke har vært en salgsdrevet organisasjon så tenker jeg i følgende retning:

Deposit markedet vil ikke vokse inn i himmelen. Dermed må Tomra inn i non-deposit markedet. Noe de har jobbet med de siste 5 årene. MEN jeg savner bedre innsalgsløsninger som forenkler beslutningsprosessen.

 

Eksempler er:

  • Tomra har kun et samarbeidsprosjekt med et bryggeri, Pepsi i Forente Arabiske emirater.
  • Tomra har ikke forsøkt samarbeidsordninger i Norge med kjeder/myndigheter for å erstatte igloo-løsninger som tar for seg andre typer resirkulert emballasje.

Så min oppfatning er at Tomra ikke sitter på en kultur eller kompetanse til å etablere nye markeder for sine nåværende produkter. Det kan være at de vil få det i løpet av 2006-2010, men dette er 5-10 år for sent.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering. 8.april - forrige oppdatering 3. april

 

Tomra slik analytikerene ser det.

 

 

Dette er en oversikt over ulike meglehus og andre sine sist uttalte anbefalinger og kursmål for Tomra Systems ASA

 

13x kjøp i Tomra (10, 1 og 0) 30.mars ( pluss 2 positive under "andre")

16x kjøp i Tomra(14- 1 - 1) 17.mars(Pluss 2 positive under andre = 16 kjøp)

16 anbefalinger (14 - 1 - 1) 12. mars (Pluss 2 positive under andre = 16 kjøp)

16 anbefalinger (14 - 1 - 1) 12. februar

16 anbefalinger (14 - 1 - 1) 23. januar

16 anbefalinger (14 - 1 - 1) 12. januar

16 anbefalinger (13 - 1 - 2) 12. desember

 

Der det er klikkbar link peker denne videre til sak hvor siste kursmålet for hvert enkelt hus er omtalt, slik at analysen kan verifiseres.

 

Rekkefølgen er basert etter type anbefaling, kursmål og deretter alfabetisk rekkefølge.

 

 

Kjøpsanbefalinger

First Securities. Buy

75 (Gjentatt kjøpsanbefaling 20. mars - Ser gratis oppside i Tomra)

Ingen endring fra 19. januar i kursmålet.

ABG Sundal Collier. Buy

65 23.mars - endret fra 60 Tomra nær gjennombrudd?

Orion Securities. Buy

65 3. mars -Fem kjøpsanbefalinger og to salgsanbefalinger

Ingen endringer fra 15. februar på kursmål.

Norse Securies. Buy

65 (18. okt -Tomra: 2 x kjøp)

Christiania Securities. Buy

65 (1.mars -Kjøp Tomra)

Pareto. Buy (Kursmål opp fra 60 til 64.)

64 (16. feb -Pareto hever Tomra)

Kaupting. Buy (opp fra 60 til 63)

63 (16. feb (i henhold til innlegg fra forummedlem. Mangler link til bekreftelse - Analytiker: Tomra-samtaler)

[DNB Nor Markets. Buy

60 (3.aprilTomra hankes inn

Kursmål opp fra 55-60 til 60. Forrige mål var fra 22. des.

http://hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=202366&cat=116]

Fondsfinans. Buy***

60 (5/4 fondsfinans melder på hjemmesiden: TOM TOMRA - Germany is materializing - Tesco deal coming up? -

Samme anbefaling, men hva med kursmål? Noen som vet?

Netfonds Buy

60 Kursmålet framgår av Netfonds sitt materiell til sine kunder (B. I. Pettersen).

Terra Securities. Buy

60 (10. okt -Ser kontraktsrush i Tomra)

Terra oppdaterte Tomra etter Q4, men holder kursmålet endret.

Carnegie. Outperform

58 (17. jan -Analytiker spår Tomra-opptur.)

Usikker på om de egentlig har "buy" på Tomra.

Danske Equities. Buy

50 (29. sept -Jekker opp Tomra)

Enskilda Securities. Buy

?? (12. jan - Enskilda snur i Tomra)

Omsider gikk de 12. januar bort fra anbefaling om reduce med kursmål 36 til accumulate og ukjent kursmål.

 

 

Nøytrale anbefalinger

UBS Limited. Neutral 2

50 (5. okt -Anbefaler ikke Tomra-kjøp)

 

 

Anbefaler reduser eller selg

Handelsbanken Securities. Reduce

45 (7. mars -Ikke salgssignal i Tomra)

Noe usikker på om Handelsbanken har sell eller reduce som anbefaling.

 

 

Andre:

FOCUS-Online. Redaktøren belyser mulighet og risiko i Tomra-akjsen,

Stop-loss anbefales på € 6.20 ~ Nkr 50 (9.mars Aus Leergut werden Gewinne)

National Bank AG Buy

Nkr 67 ( 3. mars - Tomra Systems kaufen )

Der Atktionär. Buy

€ 7.50 ~ Nkr 58 ( 20. sept -Tomra anbefales i tysk finansblad)

 

Kommentarer:

Usikker på om spesielt de eldste av analysene er siste oppdatering på Tomra fra vedkommende meglerhus sin analytiker. Dette gjelder særlig de fra slutten av 2005 og tidlig i år. Vet du om nyere informasjon eller finner feil i oversikten, har forslag til - eller tips om endringer, legg et innlegg på tråden/ eller send PM til undertegnede.

Link to comment
Share on other sites

Et lite forsøk chercheur! :) (du kan "norwegian"..?)

 

Tiden "jobber" for Tomra, vi er inne i Q2/O6(rekordkvartal) og vi får nok et brukbart Q1 også.

 

Nå vet også markedet hva EU-boten blir, avklaringer er ALLTID bra, boten kunne også blitt større, men nå blir den ihvertfall ikke større enn 190mill(får vi håpe....)

 

At DnBNOR tar inn aksjen kan ha noe å si, men det er av mindre betydning.

 

Forventingene er jo helt klart til stede også, TRC, mer fra Tyskland/Nederland osv.

 

 

___

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic,

 

takk - yes, I can read Norwegian (not speak nor understand spoken Norwegian...)

 

I agree to your reasons. Results of 01Q06 within only still 16 days, EU-case is done and might only become better - and so on...

But all these are well known things since a while ...

why just today?

 

But whatever the reasons might be: it's fine - even if volume isn't just as high as I wanted to see it... :)

Link to comment
Share on other sites

I want to give you a very personal report of my last months.

 

You know, all my money is engaged in Tomra - I've written: 100% Tomra, long time ago, and that is true. Since more than a year, I'm engaged at Tomra with 11.000 pieces.

 

In the meantime, I often have thought about to sell and re-buy my Tomras. And I always decided to say "no" - 'cause I said to myself: there might suddenly come an order - and than I'm not within it.

 

That's been a very hard position the last months. Tomra has been persistantly in that interval between 52 and 55 NOK, since January. In the same time, I could have earned much more money with some German shares - shares like SolarWorld and so on. I've been staying at Tomra.

 

The reason is: I think, Tomra is growing NOW slower than, for example, Solarworld NOW. But the longer Tomra exists, the more will be it's growing.

 

The most important thing at Tomra is NOT to sell machines. The most important thing at Tomra is what they are doing with those empty cans AFTER collecting them.

So the future of Tomra is still in front of us, it is just starting, if Tomra has acquired a reasonable part of the European (and US-) market.

 

So I believe, Tomra will grow, after a very slow beginning, much faster and much higher than - for example SolarWorld: SolarWorld still has to face a lot of political problems. Surely SolarWorld after a time will grow very high. But that still will take several years. Tomra already has left those political problems behind it.

 

Maybe, there have been better engagements in between. But to change an engagement costs money. As we say in Germany: "Hin und her macht Taschen leer!"

 

And so I've decided to stay engaged at Tomra. I'm sure: after this long pause of sidewards, we'll go up - not immediately, but latest after beginning of May.

 

Earlier I've thought, we would see numbers over 100 in the early 2006. I've learnt that prices for German business - business of selling machines - is already in the price of about 53-54.

What is NOT in that price - and what is the main business of Tomra - is that what is FOLLOWING from collecting the waste good.

 

That will be the thing which will be driving prices up.

Link to comment
Share on other sites

Sensible thoughts, nicely put, in a very early morning brake. Thanks for you personal report Chercheur.

 

Ukens 20 anbefalte aksjer

 

De tre aksjeekspertene satser denne uken på i alt 20 aksjer. Hele oversikten her.

 

 

Artikkel av: Redaksjonen (4.4.06 06:35)

 

 

 

 

Aksjestrateg Tore Gløersen i Terra Securities, sjefstrateg Peter Hermanrud i First Securities og aksjesjef Sveinung Hartvedt i DnB Nor Markets satser denne uken på i alt 20 aksjer.

 

Kongsberg Automotive hives ut.

 

De tre har to aksjer til felles i sine porteføljer i øyeblikket. Fast, som både Hartvedt og Gløersen holder på. Og Tomra, som Hermanrud og Hartvedt har i sine porteføljer. Utover det er porteføljen faktisk helt forskjellige.

 

Dette er de 20 aksjene de tre satser på denne uken:

 

Orkla

Tomra

Eltek

DNO

Eastern Drilling

Komplett

Birdstep

SeaDrill

Fast

Aker

Songa Offshore

Cermaq

TGS Nopec

Sinvest

Subsea 7

Aker Drilling

Expert

Norwegian

RCCL

Schibsted

Link to comment
Share on other sites

Ownership structure

 

 

Registered at 3 April 2006 Number of shares

Ownership

 

 

1. Folketrygdfondet 17 071 100 9,6 %

2. Orkla ASA 7 226 800 4,0 %

3. State Street Bank & Client Omnibus D 6 645 081 3,7 %

4 Tomra Systems ASA 4 844 695 2,7 %

5. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 764 649 2,7 %

6. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 4 182 327 2,3 %

7. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 958 489 2,2 %

8. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 523 027 2,0 %

9. Deutsche Bank AG LON 2 867 952 1,6 %

10. SIS Segaintersettle 2 845 512 1,6 %

11. Goldman Sachs & Co Equity Nontreaty cus 2 813 287 1,6 %

12. DnB NOR Norge (IV) VPF 2 459 961 1,4 %

13. Bank of New York, BR S/A St of New Jersey 1 911 850 1,1 %

14. Skagen Vekst 1 904 500 1,1 %

15. RBC Dexia Investor S S/A Lux Robeco-non-r 1 867 000 1,0 %

16. Citigroup Global MAR IPB Client Safekeep 1 844 268 1,0 %

17. Bank of New York, BR S/A Equity tri-party 1 815 206 1,0 %

18. Storebrand Livsforsi P980, Aksjefondet 1 787 928 1,0 %

19. State Street Bank & Client Omnibus F 1 713 034 1,0 %

20. Morgan Stanley and c client equity accoun 1 554 804 0,9 %

 

Total 77 601 470 43,5 %

Other shareholders 100 885 089 56,5 %

Total (13 791 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 104 715 982 58,7 %

 

Shares owned by foreign shareholders 73 770 577 41,3 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

 

Til sammenligning: Registered at 27 March 2006 Number of shares Ownership

 

 

1. Folketrygdfondet 17 071 100 9,6 %

2. Orkla ASA 7 226 800 4,0 %

3. State Street Bank & Client Omnibus D 6 956 450 3,9 %

4 Tomra Systems ASA 4 844 695 2,7 %

5. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 764 649 2,7 %

6. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 4 209 018 2,4 %

7. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 958 489 2,2 %

8. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 3 533 116 2,0 %

9. SIS Segaintersettle 2 846 316 1,6 %

10. Deutsche Bank AG LON 2 672 263 1,5 %

11. Goldman Sachs & Co Equity Nontreaty cus 2 594 287 1,5 %

12. DnB NOR Norge (IV) VPF 2 459 961 1,4 %

13. Bank of New York, BR S/A St of New Jersey 1 911 850 1,1 %

14. Skagen Vekst 1 904 500 1,1 %

15. RBC Dexia Investor S S/A Lux Robeco-non-r 1 867 000 1,0 %

16. Citigroup Global MAR IPB Client Safekeep 1 844 268 1,0 %

17. Bank of New York, BR S/A Equity tri-party 1 815 206 1,0 %

18. Storebrand Livsforsi P980, Aksjefondet 1 723 728 1,0 %

19. Morgan Stanley and c client equity accoun 1 581 859 0,9 %

20. State Street Bank & Client Omnibus F 1 569 409 0,9 %

 

Total 77 354 964 43,3 %

Other shareholders 101 131 595 56,7 %

Total (13 992 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 105 042 256 58,9 %

 

Shares owned by foreign shareholders 73 444 303 41,1 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Hei Basura!

 

Har noen kommentarer til dette:

 

1. "Deposit markedet vil ikke vokse inn i himmelen."

 

Vet ikke hvor du tar slikt fra, ikke fra Tomra ihvertfall. Er det noen som vet at det er viktig å ha flere ben å stå på, så er det Tomra. Derfor er Titech og Orwak kjøpt opp og utvikles nå meget godt videre. Derfor er også TRC-teknologien utviklet som helt sikkert har livets rett, også om ikke Tesco skulle gå for dette.

 

Og det kommer flere oppkjøp.

 

Når det er sagt, er det SVÆRT mye å gå på når det gjelder pantordninger i verden, kun 15% av drikkeembalsje er pålagt pant. I EU,USA og i Østen kommer det mer pant, mye pant.

 

2. "Så min oppfatning er at Tomra ikke sitter på en kultur eller kompetanse til å etablere nye markeder for sine nåværende produkter."

 

Mener du virkelig dette? Har du fulgt med i timen? Tomra er inne i over 40 land og vokst fra nesten ingenting i 1990 til 4 milliarder i år..! I norsk målestokk er vel Tomra best i klassen...!

 

Og husk Basura: Panteordninger er en politisk prosess og at Tomra likevel har fått dette til skyldes: Gode produkter, godt salgsapparat og gode menneskelige relasjoner.

 

 

1. Deposit markedet kommer ikke til å vokse inn i himmelen => de landene som i dag har innført pant på drikkeemballasje er de "grønneste" landene i verden. Det er få land i Europa som går under "grønn" som ikke har et pantesystem. Gjenstående land med potensiale i Europa begrenser jeg til Nederland, Sveits og Østerrike.

Det at kun 15% av verdens drikkemballasje har pant i dag har sin bakgrunn i at de internasjonale bryggeriene har godt tak på myndighetene i hvert enkelt land.

 

2. Dette leder meg til at Tomra burde ha tenkt anerledes på et tidligere tidspunkt. De vet at det er sterk motstand fra Bryggerier og Handelsstanden mot pant i og med at dette tvinger dem til å gjøre investeringer, samt pålegge ekstra arbeid og mer krevende prosesser internt.

 

Personlig tror jeg Tomra kunne ha nådd lengere om de hadde jobbet tetter opp mot myndighetene i utvalgte land for å få på plass TRC teknologi, samtidig som de via en slik løsning kunne oppnådd goodwill fra Bryggeriene/Handelsstanden.

 

TRC teknologien åpner for flere inntektsmuligheter: resirkulering materiale, reklameplass, gjensalg etc. Gode kombinasjonsløsninger med hensyn på kostnader/inntekter kunne gjort Tomras produkter enklere å selge inn i større volum.

 

At Tomra satser sine kort på Tesco er fornuftig, men jeg tror mer aktiv innsalg mot Coca-Cola, Pepsi, Schweppes også kunne vært en attraktiv løsning.

Link to comment
Share on other sites

Helt iorden at du har dine tanker om Tomra, Basura, interessant nok!

 

Tomra har nok meget bra oversikt over dette. Det største potensiale for videre pant i Europa er Øst-Europa som Tomra selv sier, Serbia, Kroatia, Slovenia og Tjekkia osv...EU er i stor forandring, også på miljøsiden og div. direktiver til landene.

 

Alt det andre du igjen tar opp, har jeg ingen kommenterer til, ren spekulering rundt div. forhold hos Tomra er jo ikke forbudt! ;)

 

Du får holde et fordrag for ledelsen der ute! :)

 

____

Link to comment
Share on other sites

Litt fra en mail jeg fikk idag fra koordinatoren for The Tennessee Bottle Bill. Som kjent passerte saken, The Operations Committee forrige onsdag og går nå videre til, The Local Government Subcommittee. Der kan den komme opp 12 eller 19 april allerede(se under).

 

THE 2006 BOTTLE BILL MADE IT OUT OF ITS FIRST COMMITTEE!

 

The 2006 bill--HB 3350/SB 3616--passed out of the House Government

Operations Committee on March 29 with only one dissenting vote (Rep.

Barbara Cooper of Memphis). While this committee only reviews the

rulemaking implications of a bill, it was vitally important that it

set a positive tone, which it did. If you have a minute, please thank

the members of the committee who voted to approve it. (They may get a

chance to vote on it again, and expressing our appreciation now may

help us later.) For a list of members and their contact info,

including e-mail links, go to http://www.tnbottlebill.org/

legislation.htm. (This page includes contact info for all committees

that will hear the bill.)

 

If you are from Memphis, please write or call Rep. Cooper and assure

her that the bill has numerous provisions for minimizing fraudulent

redemptions. That apparently was her main concern, although I suspect

there were others that she didn't get to talk about. So be sure to

mention some of the other arguments for the bill. (See the list of

myths and truths below.)

 

NEXT STEP:

The bill moves next to the Local Government Subcommittee of the House

State and Local Government Committee. (No date has been set, but it

should be either Wednesday, April 12, at 9 am, or Wednesay, April 19,

at 9 am.) This committee reviews impacts on county governments, and I

can assure you that those impacts are enormous, from creating jobs

and small businesses, to raising money for schools and community

groups, to doubling the amount of money for sheriffs to spend on

litter collection using prisoners, to earning $100,000 for the county

by running a redemption center, to increasing their recycling rates

for all commodities, to (of course) cleaning up those gosh-darned roads!

 

PLEASE CONSIDER ATTENDING THIS MOST VITAL OF HEARINGS!

This is truly a make-or-break moment in the life of this bill, and

it's important that we have lots of supporters in the audience. The

press will most assuredly be there, so I will pass out lapel buttons

for everyone to wear, as well as color prints of litter photos like

the one above for us to hold up as the committee members vote to kill

or move this bill. If we can get permission to set up easels in the

lobby, we'll also display the winning photos from the photo contest.

 

If anybody has other ideas for visual impact, let me know. For

instance: my neighbor suggested having supporters wear the various

gear of their various callings, in order to show the diverse support

this bill enjoys: e.g, the fly fishermen can wear those funny vests

with hooks and feathers sticking out, and the Garden Club ladies can

wear gloves and big sun hats, and the bicyclists can wear those

Spandex shorts and helmets, and the farmers can wear seed caps and

overalls, and the birders can carry binoculars, and the students can

wear IPods and backpacks, and the duck hunters can wear waders and

carry ... duck calls. What do you think? Sounds goofy, I know, but it

would make the evening news in every part of the state and maybe even

national news. If nothing else it would make our point. Think about

it and let me know if I should pursue it.

 

IF WE MAKE IT OUT OF THIS COMMITTEE, WE MIGHT ACTUALLY WIN!

 

________________

 

Vel, da får vi se! :)

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Jada, når vi først er igang.... :)

 

Malta, vet vi har hatt planer om å innføre en panteordning og nå er planene blitt konkrete.

Dette "enorme" landet har ca. 400 000 innb. så potensiale for Tomra bør vel være på rundt 300 automater...

 

http://www.di-ve.com/dive/portal/portal.jh...d=225361&pid=23

 

___

Link to comment
Share on other sites

Bra jobba Zoonic!

 

Vi tar imot alt vi kan få i disse tørketider. Hvis du regner samme automattetthet som du gjør for Malta tilsvarer Tennessee sitt potensial 4300 automater.

 

Håper det går igjennom, men veien fram er ganske lang forstår jeg. Såvidt jeg forstår er neste behandling selve "syretesten" så vi håper på full klaff her.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...