Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

__

 

Fra DN idag

 

Pantemygg tar nye stikk

 

Repant har tatt noen byks gjennom nye avtaler både med Rema 1000 og i Tyskland. Analytiker Knut Erik Løvstad mener Repant nå er en mer seriøs konkurrent enn før til pante-giganten Tomra.

 

ER MED I PANTEKONKURRANSEN. Panteautomatene til Repant ser ut til å ta en «fin andel» av markedet i Tyskland, sammen med norske Tomra og tyske Wincor Nixdorf. Foto: Scanpix

 

TURID SYLTE

Publisert: 14.03.2006

 

14nyh10repant.jpg

 

Oslo

 

Analytiker Knut Erik Løvstad i Handelsbanken Markets mener Repant har tatt et stort steg, selv om de fortsatt ikke kan måle seg med Tomra.

 

- Det er imponerende at Repant har fått en kontrakt i Tyskland som er så stor. En må kunne si at selskapet er en mer seriøs konkurrent til Tomra enn de har vært tidligere, sier Løvstad.

 

Han tror det kan være plass til både Repant og Tomra, men at kontrakten i Tyskland ikke nødvendigvis betyr at Repant får et skred av kontrakter fremover.

 

Gjennombrudd

 

I februar signerte det norske selskapet Repant kontrakt om å levere 1600 panteautomater til Tyskland, noe de selv kaller sitt endelige gjennombrudd.

 

- Nå er vi en av de tre store som konkurrerer om det tyske markedet. Tomra tar nok 50-60 prosent, men at vi vil ta 20 prosent, er jeg ganske overbevist om, sier Per Kverneland, administrerende direktør i Repant og aksjonær.

 

Forrige uke gjorde Repant avtale med Rema 1000 om å levere panteløsning til ti av 20 nye norske butikker som åpner i 2006, og Kleveland mener Repant nå har fått gjennomslag også i Sverige og Norge etter en periode der matvarekjedene har vært på vent. Mange har vært usikre på om Repant ville bli værende i markedet.

 

Einar Strømstad, analytiker i First Securities, peker på at Tomra alltid må leve med konkurrenter, men fortsatt vil være dominerende og ha høye marginer.

 

Flere analytikere sier at de ikke kjenner Repant godt nok til å gi noen kommentar.

 

Kverneland selv tror heller ikke at Repant vil komme på nivå med Tomra, men er godt fornøyd med å ta en «fin andel» av markedet. Etter mange år med underskudd regner han også med positive tall i år.

 

Konsernsjef i Tomra, Amund Skarholt, synes det er helt greit å ha en norsk konkurrent.

 

- Det vi ser nå, er at gjennom Tyskland blir dette et mye større marked. Da vil det gi rom for flere til å være med og konkurrere, sier han.

 

Skarholt regner med at Tomra tar 65 prosent av markedet i Tyskland, den tyske konkurrenten Wincor Nixdorf 25 prosent, og at Repant kan ta de siste ti prosentene.

 

Håper på EU

 

Bik Bok-grunnleggerne Ola Mæle og Karstein Gjersvik har aksjer i Repant. Mæle sitter i styret og har vært med som større aksjonær siden 1998.

 

- Nå synes jeg vi ser lyset. Det ser bra ut. Det har vært et langt løp, sier Mæle.

 

- Det er dette vi har ventet på. Utviklingen for Repant nå er særdeles positiv, mener Gjersvik.

 

Han håper på et EU-direktiv som tvinger flere EU-land til mer gjenvinning, og tror det vil komme nye markeder når avtalene i Tyskland er avgjort.

 

Mæle synes det er inspirerende å konkurrere med Tomra.

 

- Det hadde vært morsomt om vi hadde klart å bli to norske selskaper som er ledende på dette området, sier han.

 

Panteautomater

Repant leverer pantesystemer til dagligvarehandelen, både selve automatene, service og deler. Selskapet ble etablert i 1994 og har 35 ansatte i Norge, Sverige og Tyskland.

I februar fikk Repant en kontrakt på 1600 panteautomater i Tyskland, verd rundt 180 millioner kroner. Nylig vedtok selskapet å utvide aksjekapitalen med 65 millioner kroner, og gjorde også avtale med Rema 1000 om panteautomater til ti nye norske butikker i 2006.

I 2004 inngikk Repant en salgs- og distribusjonsavtale med det japanske konsernet Teraoka (Digi).

Repant er blitt kalt en «mygg» sammenlignet med det norske panteautomatselskapet Tomra. Repant satser på å bli børsnotert innen et års tid. Tomra har en markedsverdi på over ni milliarder kroner, mens Repant vurderes til 245 millioner kroner.

 

__

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Hegnar i dag: som supplement til artikkel nedenfor.

 

Nytt stikk til pantemyggen

 

Repant har tatt noen byks gjennom nye avtaler både med Rema 1000 og i Tyskland. Slik fordeler Tomra markedet.

 

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (14.3.06 08:20)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Repant leverer til Rema - 3 unoterte vinnere

- TOM

 

 

 

 

Repant har tatt noen byks gjennom nye avtaler både med Rema 1000 og i Tyskland. Analytiker Knut Erik Løvstad mener Repant nå er en mer seriøs konkurrent til Tomra enn tidligere, skriver DN.

 

Samtidig regner konsernsjef Amund Skaholt i Tomra med at Tomra tar 65 prosent av markedet i Tyskland, at tyske Wincor Nixdorf tar 25 prosent og at Repant kan ta de siste ti prosentene.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer i Nederland?

 

Tomra om når selskapet venter seg avklaring i Nederland.

 

På Hegnar.no den 2. mars 06

 

"Nederland innførte 1. januar pant på engangsemballasje over 0,5 liter. Tomra sa på presentasjonen av 4. kvartalstallene at det rundt 1. mars kan ventes et forslag fra miljøvernministeren om pant også på engangsemballasje under 0,5 liter.

IR-ansvarlig Håkon Volldal i Tomra sier til TDN Finans at han ikke har hørt noe konkret verken fra ministeren eller industrien.

- Men jeg venter en avklaring i løpet av en uke eller to. I disse politiske prosessene er det svært mange mennesker involvert, og datoene kan være mer av en symbolsk art, sier han."

 

To uker er snart, dvs. den 16 mars, gått...

 

Mvh,

 

En optimist...

Link to comment
Share on other sites

Man må ta høyde for at dette kan ta noe tid, sånn er det bare. Sist dette var tema i Nederland(01), tok det et par mnd før det kom en skikkelig konklusjon.

 

Tålmodighet er et nøkkelord i denne sammenheng! ;)

 

 

Hva skjer i Nederland?

 

Tomra om når selskapet venter seg avklaring i Nederland.

 

På Hegnar.no den 2. mars 06

 

"Nederland innførte 1. januar pant på engangsemballasje over 0,5 liter. Tomra sa på presentasjonen av 4. kvartalstallene at det rundt 1. mars kan ventes et forslag fra miljøvernministeren om pant også på engangsemballasje under 0,5 liter.

IR-ansvarlig Håkon Volldal i Tomra sier til TDN Finans at han ikke har hørt noe konkret verken fra ministeren eller industrien.

- Men jeg venter en avklaring i løpet av en uke eller to. I disse politiske prosessene er det svært mange mennesker involvert, og datoene kan være mer av en symbolsk art, sier han."

 

To uker er snart, dvs. den 16 mars, gått...

 

Mvh,

 

En optimist...

Link to comment
Share on other sites

Pfanddosen bequemer abgeben

Viele Discounter stellen Automaten auf, weil die Zeit der "Insellösungen" abläuft: Ab 1. Mai gelten neue Dosenpfand-Regeln.

 

(pat) Da können sich Solinger Verbraucher freuen: Vom 1. Mai an können pfandpflichtige Einwegflaschen und Getränkedosen überall zurückgegeben werden. Zumindest dort, wo solche Einweg-Getränke auch verkauft werden. "Wir begrüßen die neue Regelung, denn sie ist verbraucherfreundlich", sagt Umweltberaterin Julia Ogiermann von der Solinger Verbraucher-Zentrale. Denn dann wird nur noch nach dem Material, also Plastik, Glas oder Metall, unterschieden.

 

Viele Händler

verzichten auf Dosen

 

Der Händler, der pfandpflichtige Plastik- und Glas-Einweggetränkeverpackungen verkauft, ist also zur Rücknahme von Plastik- und Glasverpackungen verpflichtet. Und zwar ohne Rücksicht darauf, wo diese gekauft wurden. Gleichzeitig muss er Pfand erstatten. Verkauft er keine Getränke in Dosen, ist er auch nicht zur Rücknahme von Dosen und zur Pfanderstattung verpflichtet. Diesen Weg sind viele Getränkehändler gegangen, wie eine stichprobenartige ST-Umfrage ergab.

 

Geschäfte mit einer kleinen Verkaufsfläche (unter 200 Quadratmetern) können die Rücknahme weiterhin auf die Einweg-Verpackungen der Marken beschränken, die sie in ihrem Angebot haben.

 

Bis zum 30. April gelten noch die "Insellösungen": Discounter wie Aldi, Lidl und Plus vertreiben in der Regel firmeneigene Getränke. Die Flaschen werden nur vom jeweiligen Discounter verkauft und können bis Ende April auch nur dort zurückgegeben werden. Das heißt: Aldi-Flaschen können nur bei Aldi, Lidl-Flaschen bundesweit nur dort hingebracht werden. Wenn die Novelle der Verpackungsverordnung in Kraft tritt, werden die "Insellösungen" von Handelsketten beendet.

 

Wie wird man in Zukunft Einwegflaschen und Dosen los? ",Edeka'- und ,Spar'-Läden werden mit Rücknahmeautomaten für Getränkepackungen ausgestattet", sagt Ernst Ballmann, Einkäufer für Getränke bei Edeka. Auch "Penny" will ab Mai solche Automaten aufstellen. Für "Globus"/"toom"-Kunden sei man noch auf der Suche nach einer bequemen Lösung, so Andreas Krämer, Pressereferent der Kölner Rewe Gruppe. "Die Zeche für die neue Verpackungverordnung muss nicht der Kunde zahlen", betont der Unternehmenssprecher.

 

Tankstellen werden ebenfalls von der Novelle betroffen sein. "Unsere Tankstellen werden von ,Lekkerland" beliefert", sagt Gabriele Radke, Sprecherin von Esso. "Lekkerland" hole auch das Einweg-Leergut wieder ab. So sei die bisherige Regelung. "Wie das künftig funktionieren wird, steht noch nicht fest." Hier sei man in Verhandlungen.

 

Bei Rainer Küllenberg von der SVG-Tankstelle an der Schützenstraße zum Beispiel trifft die Regelung für kleinere Geschäfte zu: "Ich nehme nur Einweg-Leergut zurück, das von Produkten aus meinem Sortiment stammt."

 

Verbraucherberaterin Julia Ogiermann empfiehlt das "Nonplusultra" für Kunden, die nebenbei auch etwas für die Umwelt tun möchten: "Am besten ist, Mehrwegflaschen zu kaufen, weil sie Ressourcen sparen."

 

14.03.06

 

source: Solinger Tageblatt 14.03.06

Link to comment
Share on other sites

"Gas stations will likewise be affected by the novella. "our gas stations" are supplied "of, countrycountry country, say Gabriele Radke, spokeswoman von Esso. "countrycountry country" fetches also one-way empties again."

 

UNO maskinen til Tomra passer som hånd i hanske for bensinstajoner.

Maskinen ble vel også utviklet for løsninger med trange plasser og lite/intet bakrom for tomgodset?

 

 

 

Fra Tomras 2005 årsrapport

 

Om UNO maskinen:

* Product targeting small retail stores, gas stations and convenience

stores (potentially also schools, large corporate cantinas etc.)

• Low cost machine produced in Poland and sold for ~4,000-5,000 EURO

plus installation fee

• Target markets are the Nordic countries, Germany and Estonia

• Orders for ~260 UNO machines received in 2005 and orders for ~200

additional machines received so far 2006

Ongoing tests with several customers (25+) including gas station

chains and retailers with several thousand outlets

 

 

Fra Tomras Capitol Markets Day 2005

Outsourcing to production partners

 

Using international production partners

• Close to main markets

• Low cost alternatives

• Sourcing of materials and manufacturing

• Final assembly, test and shipping

Advantages

• High production capacity

• Lower product cost

• Separate sourcing and supplier network

• Vertical integration

• Infrastructure in place

 

Markedet i Tyskland

Store type # of stores RVMs/store

Hypermarkets (>5,000 m2): 700 - 3

Large supermarkets (1,500-5,000 m2): 1,800 - 2-3

Supermarkets (400-1,500 m2): 8,850 - 1-2

Discounters: 13,750 - 1

Small stores (<400 m2): 39,900 - ?

TOTAL: ~65,000

 

 

************************************************

Visste ikkje at Tyskerane var så gira på country :rolleyes:

 

Eller countrycountry country så de kalle det.

 

Det lokta litt babelfish av det heila B)

Link to comment
Share on other sites

hei igjen. er det noen som har en ny/bra analyse fra et meglerhus om TOMRA? Jeg jobber med min egen, men må ha litt innspill på tall m.m

 

Hadde satt pris på dette på en mail. Jeg lover å bidra med ting i tiden fremover.

 

aksjetrading@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

Du verden det var lav omsetning.

 

Dette medfører følgende:

I serien TorValdsen lærer trading av Tomra, legges nå kjøpsordre på kroner 53 inn i handelssystemet.

 

Denne gangen vil jeg ha den til - nettopp det :P

 

Tålmodighet eller ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg anbefaler ikke å trade TOM nå. I løpet av mars vil vi, mest sannsynlig, få informasjon om følgende:

 

· Om panten blir utvidet i Nederland

· Om utvikling i UK, TESCO

· Om utvikling i Japan

 

De få kronene en kan tjene på å trade vil kunne bli småpenger sett i forhold til det å bli med dersom ovennevnte utvikler seg bra…

 

Jeg er imidlertid skeptisk til makrobildet, men er man det kan man jo kjøpe noen salgsopsjoner på aksjene sine…

 

Mvh,

 

En optimist…

 

 

 

 

 

Du verden det var lav omsetning.

 

Dette medfører følgende:

I serien TorValdsen lærer trading av Tomra, legges nå kjøpsordre på kroner 53 inn i handelssystemet.

 

Denne gangen vil jeg ha den til - nettopp det :P

 

Tålmodighet eller ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg anbefaler ikke å trade TOM nå. I løpet av mars vil vi, mest sannsynlig, få informasjon om følgende:

 

· Om panten blir utvidet i Nederland

· Om utvikling i UK, TESCO

· Om utvikling i Japan

 

De få kronene en kan tjene på å trade vil kunne bli småpenger sett i forhold til det å bli med dersom ovennevnte utvikler seg bra…

En optimist…

 

Det er bra du er optimist. Ser du Tomra aksjen i forhold til OSE så har den lagget kraftig siste måneden. Flere at gutta som kjenner aksjen mener at den ser farlig teknisk. Inntil det kommer nyheter vil den kunne trades på det tekniske. Bedre med en krone i hånda enn 10 på taket.

 

Tomra er en aksje for de tolmodige, og nyhetene dukker opp veldig plutselig. Er veldig positiv til selskapet Tomra, men Tomra aksjen er kanskje noe stivt priset på bakgrunn av store forventninger. Det er kanskje derfor den lagger, fordi forventningene ikke blir innfridd.

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

jepp, helt enig. Itilegg må man jo ha litt volalitet for å tjene penger, og TOM er nesten helt død. Jeg tror nedsiden er max 50 i denne omgang, mens oppsiden setter jeg til 70 på 6 mnd sikt.

 

Så heller ikkje short denne :-)

 

Utfra TA har jeg anb TOM flere ganger. Fra 20 tallet på et konkurrende forum. Noen som hadde en TOM analyse for hånden?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

En optimist, det er en pessimist med erfaring; det meste går bra til slutt så lenge en setter seg i posisjoner hvor en kan ha flaks. TOMRA er i dag et slikt sted...

 

Mht. teknisk analyse så har jeg aldri trodd noe som helst på det. Det går kun ut på å prøve å finne noe å tro på som ikke har særlig rot i fundamentale forhold... Det kan imidlertid på kort sikt ha en verdi dersom mange tror på det - selvoppfyllende profeti...

 

I denne situasjonen mener jeg at slik analyse er av tilnærmet 0 verdi... Vi venter på ny informasjon, og dette tar ikke teknisk analyse særlig høyde for...

 

Mvh,

 

En optimist...

 

 

Det er bra du er optimist. Ser du Tomra aksjen i forhold til OSE så har den lagget kraftig siste måneden. Flere at gutta som kjenner aksjen mener at den ser farlig teknisk. Inntil det kommer nyheter vil den kunne trades på det tekniske. Bedre med en krone i hånda enn 10 på taket.

 

Tomra er en aksje for de tolmodige, og nyhetene dukker opp veldig plutselig. Er veldig positiv til selskapet Tomra, men Tomra aksjen er kanskje noe stivt priset på bakgrunn av store forventninger. Det er kanskje derfor den lagger, fordi forventningene ikke blir innfridd.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra du er optimist. Ser du Tomra aksjen i forhold til OSE så har den lagget kraftig siste måneden. Flere at gutta som kjenner aksjen mener at den ser farlig teknisk. Inntil det kommer nyheter vil den kunne trades på det tekniske. Bedre med en krone i hånda enn 10 på taket.

 

Tomra er en aksje for de tolmodige, og nyhetene dukker opp veldig plutselig. Er veldig positiv til selskapet Tomra, men Tomra aksjen er kanskje noe stivt priset på bakgrunn av store forventninger. Det er kanskje derfor den lagger, fordi forventningene ikke blir innfridd.

 

 

Noe sier meg at du er ute av Tomra. Mr Basura :P

 

 

 

Vår lille søte pantevenn har positive aksjonærer

 

Ola Mæle ser lyset

 

Ola Mæle liker å konkurrere med Tomra. - Nå synes jeg vi ser lyset, sier han.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (14.3.06 12:59)

 

Analytiker Knut Erik Løvstad i Handelsbanken Capital Markets mener Repant fremstår som en mer seriøs konkurrent til Tomra.

 

Styremedlem Ola Mæle, som har vært storaksjonær siden 1998, liker det han ser.

 

- Nå synes jeg vi ser lyset, sier han til DN.

 

- Det hadde vært morsomt om vi hadde klart å bli to norske selskaper som er ledende på dette området, legger Mæle til.

 

Karstein Gjersvik, en annen Repant-aksjonær, håper ifølge avisen på et EU-direktiv som vil tvinge flere EU-land til mer gjenvinning.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig observert, men det har jeg understreket flere ganger her på forumet.

 

Sitter 100% Cash og er fornøyd med det.

 

 

sitter ikkje ola mæle med ræven full av aksjer? Hadde blitt mer overrasket om han var negativ til sin egen lommebok :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser det er lavt volum og "sperrer" på 53,50 og 54.

 

Har i Serien TorValdsen lærer trading:

 

I dag handlet til 53,5 og solgt til 53,75.

Med 8,8 K Tomraaksjer, ble det en fin dagslønn.

 

Tror jaggu jeg skal legge meg på kjøp til 53,5 igjen, så får vi se om det blir fangst pånytt B)

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

TOMRA - SLIK ANALYTIKERNE SER DET

 

 

 

 

- - - FORTSATT POSITIVT. 16 x KJØP

 

 

.

 

 

 

Denne oversikten har jeg nå gitt ansvaret for til forummedlemmet TorValdsen. Håper alle som har tilgang til analyser sender oppdateringer pr PM til ham i stedet for til meg. :)

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

.

TOMRA - SLIK ANALYTIKERNE SER DET

 

 

- - - FORTSATT POSITIVT. 16 x KJØP

.

Denne oversikten har jeg nå gitt ansvaret for til forummedlemmet TorValdsen. Håper alle som har tilgang til analyser sender oppdateringer pr PM til ham i stedet for til meg. :)

.

 

hei du. jeg har prøvd å få tak i analyser her, uten å få respons. men gir ikkje opp så lett.

Link to comment
Share on other sites

TorValdsen

 

Tror du skal slite for å få Tomra til 53,50 i dag, det samme gjelder vel også 53,75. Det ligger litt an til et lite ettermiddagsrally hvis 54 brytes.

 

Vurderer en inngang...

 

Slutta på 53,75 i dag og:-)

 

Ser an fra start i morgen, mulig det ordner seg da:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg anbefaler ikke å trade TOM nå. I løpet av mars vil vi, mest sannsynlig, få informasjon om følgende:

 

· Om panten blir utvidet i Nederland

· Om utvikling i UK, TESCO

· Om utvikling i Japan

 

De få kronene en kan tjene på å trade vil kunne bli småpenger sett i forhold til det å bli med dersom ovennevnte utvikler seg bra…

 

Jeg er imidlertid skeptisk til makrobildet, men er man det kan man jo kjøpe noen salgsopsjoner på aksjene sine…

 

Mvh,

 

En optimist…

 

Med utgangspunkt i "de siste dagers heldige...." -eller var det de siste dagers lave volum :) Er jeg av den oppfatning at Tomra, i mangel av Positiv ny informasjon - kombinert med teknisk/analytisk utsikt til en dipp ned, ser ut til å ha opparbeidet seg høyere risiko når det gjelder midlertidig nedside.

 

Dette har jeg tatt konsekvensen av og satt meg noe nærmere salgsknappen. Sistnevnte faktum har jeg valgt å utnytte. Derfor har jeg benyttet de siste dagene til å lære noe om trading. (herunder også daytrading.

 

Jeg har dessuten lært meg å kjøpe og selge aksjer via wap på mobiltelefonen. Et artig, men for min del litt upraktisk fenomen. Litt mer kronglete enn nett-tjenestene til netfonds - men jaja.

 

Så langt har hverken telefonisk wap-salg eller trading/daytradingikke gjort meg mye rikere - dog noe mammon har det resultert i.

Jeg har også gjort meg noen erfaringer og refleksjoner som kan komme godt med senere.

 

Når det gjelder salgsopsjoner som christle viser til ovenfor, er det et verktøy jeg ikke har satt meg inn i, og derfor velger og avstå fra å bruke. (ennå) :)

 

Jeg har, som Pluss 201 nevner, tatt over stafettpinnen for meglerhusenes ulike kursmål for tomra, og håper PM'er oversendes om noen kommer over ny info vedrørende kursmål etc.

 

 

 

mvh TorValdsen

Link to comment
Share on other sites

10 favorittaksjer

 

Her er aksjene analytikerne mener fortjener flest kjøpsanbefalinger.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (16.3.06 06:28)

 

 

Siste oppdatering fra JCF/Factset over analytikeranbefalingene viser ifølge Finansavisen følgende siste 75 dager:

 

logo_finansavisen_198.gif

 

RCCL (21 - 5 -0)

Telenor (18 - 8 - 1)

Statoil (10 - 11 - 4)

Tomra (10 - 1 - 0)

Tandberg Television (10 - 1 - 0)

Fast (10 - 1 - 0)

Norsk Hydro (9 - 9 - 7)

EDB (9 - 1 - 0)

Tandberg (9 - 0 - 3)

SAS (8 - 2 - 5)

Anbefalingene er hentet inn siste måned. Tallene i parentes viser hhv. antall kjøps-, nøytrale og salgsanbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...