Jump to content

Yara - Underpriset?


Investor

Recommended Posts

Jeg har fulgt med på artiklene rundt Yara emisjonen.

Er det noen som er enig i markedskonsensusen om at prisintervallet billig i forhold til selskapsverdien?

Pirelli, du har vel foretatt en skrivebordsanalyse allerede, tipper jeg.

Er det noen som vurderer denne?

 

Investor

Link to comment
Share on other sites

Heisann Investor!

 

Jeg flyttet topic'en til aksjeprat, Yara skal jo snart noteres ;)

 

Det har blitt dårlig med skrivebordsanalyser i det siste, er rimelig opptatt på jobben nå for tiden. Men jeg skal kikke litt på Yara i frie stunder og da blir det muligens ett innlegg av det.

 

Jeg er på jakt etter gode selskaper å investere i om dagen siden jeg sitter litt på sidelinjen i forhold til AKVR...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Tok en titt på prospektet, det finnes på http://www.yara-aksjen.no der kan man også tegne seg for aksjer. Tegninsperioden varer frem til 24 mars.

 

Foreløpig setter jeg bare opp nøkkeltallene (2003) basert på at tegningskursen havner i øverste del av intervallet (41,-).

 

Driftsinntekter: 38.334 millioner

EBIT: 3550 millioner

Netto resultat: 2.022 millioner

EPS: 6,33-

Market Cap: ca. 13.000 millioner

Egenkapital: 8.944 millioner

Rentebærende gjeld: 7.989 millioner

 

Aksjekurs 41,- gir P/E på ca. 6.5 og det høres veldig billig ut. Yara er ett verdiselskap, noen vekst vil antaglig ikke forekomme. Forutsigbart og kjedelig... Men jeg vil anta at P/E på 10 ikke vil være noen feilprising av ett slikt selskap, og da skal aksjekursen være rundt 62,-

 

Tror ganske sikkert jeg vil tegne meg her ;)

 

Synspunkter?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt å tegne meg i denne aksjen, så får vi se hvor mange aksjer jeg blir tildelt... Det står i prospektet at privatpersoner skal prioriteres før institusjonelle, så det er vel håp. Nå har jeg satt høyeste kurs til 41,- og løper vel en risiko ved at en del setter høyere minstekurs og at jeg ikke får aksjer.

 

Litt skuffende er det at aksjene fra spredningssalget ikke kommer inn på VPS før 29.03, mens første dag Yara er notert skal være 25.03.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Her er en samling artikkeler i media som omhandler Yara:

Hegnar Online - Kjøp!

Hegnar Online - Spår aksje opp 25%

Nettavisen - Sjefene handler Yara aksjer

Imarkedet.no - Gjødselselskap til møkkapris

Imarkedet.no - Analytikerne overrasket over Yara-prising

Aftenposten - Hydrodatter på billigsalg

 

Phu... det var den jobben ;)

 

Gjengangeren i samtlige artikkeler er at Yara er lavt priset i forbindelse med dette spredningssalget. Det kan bety at mange med kortsiktige planer tegner seg og at det blir salgspress fra mandag 29.04, hvis jeg får aksjer tror jeg ikke det blir salg den første uken...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lest prospektet om YARA og tegnet meg for aksjer i dag. Jeg valgte likegodt å ikke sette minstepris, regner kansje med at prisingen blir over 41.

Det virker som interessen er stor og jeg er også spent på om det blir salgspress de første dagene. Selskapet er stort med mange tunge aksjonærer, så det er ikke sikkert utslagene blir så store.

Jeg regner ikke med å sitte langsiktig i aksjen, men tiden får vise.

Link to comment
Share on other sites

Dette lover bra Pirelli!!!

 

 

Enorm interesse:

-Yara opp mot 50 kroner

 

Yara-aksjen vil åpne med handel mellom 45 og 50 kroner, et godt stykke over den indikerte IPO-prisen på 36 til 41 kroner.

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 24.03.2004 15:24

 

Yara-aksjen vil åpne med handel mellom 45 og 50 kroner, et godt stykke over den indikerte IPO-prisen på 36 til 41 kroner.

 

Det tror meglere og analytikere Reuters har kontaktet i en ringerunde onsdag ettermiddag.

 

I gråmarkedet i London handles aksjen til 48-49 kroner, ifølge en megler i det markedet.

 

Aktører snakker om "enorm interesse" og at de "aldri har sett maken".

Link to comment
Share on other sites

Tja, siden jeg har satt limit på 41,- er det en viss fare for at jeg ikke får aksjer i det hele tatt. Men jeg håper jo at det blir full uttelling, jeg har bedt om 2000 aksjer.

 

Svend E Larsen har forøvrig tegnet seg i nedsalget han også, han opererer som larsenlarsen (Admin) på stocktalk. Kan jo lure på hvor 'uavhengig' artikkelene skrives noen ganger :D

 

Men jeg tror Yara blir en suksess, håper som sagt bare jeg får mine aksjer!

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Det ryktes (fra seriøst hold) at tegningskursen ble 41,-. Kombinert med at privatinvestorer som har tegnet seg for opp til 200.000 kroner vil få full tildeling....

 

Jeg får med andre ord mine 2000 aksjer :D :D

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hei;

 

Takk for positiv tilbakemld ifm OTR.

Har et innspill til det du sier..

Etter at plutselig "alle" skal på børs..så aner jeg ugler i mosen, også i YAR. Det er godt børsklima, og alle hiver seg på.. Uten å ha studert YAR særlig nøye, mener jeg man finner til dels mye billigere selskap på OSE enn de som blir introdusert.

 

Vi har sett den samme hausende stemningen i forkant.

"Du får rabatt ved å tegne, så kan selge med gevisnt om du vil"

Dette gjelder både NAS, OPERA, TST(falt først 50%..) osv.

 

De som tjener på dette,er meglerne og grunderne/de tidligere eierne. Siden de også har spalteplass i f.eks. hegnar.no osv. så bruker de den til å skryte av prisinge til alt det er verdt...

 

Jeg ville vært forsiktig, og mener at f.eks OTR på 30 kr er biligere enn noen av de firmaene som nå er på børs opp mot den info som ligger i markedet.

Vi kan se om 6mnd. hvem som har gått mest % av YAR(41,-) og OTR(26,-).. eller hva sier du?

Det er andre aksjer enn OTR, men er mest bulish til den.

 

Hva mener du da Pirelli? Har jo vært hausing foran hver eneste nye akjse som skal noteres, hvorfor skal YAR være annerledes?

Link to comment
Share on other sites

Vel Iver, Yara er nok en noe annerledes case enn f.eks. Opera, her er nøkkeltallene for Yara i 2003 og hvis man legger ny finansiering til grunn ville resultatet blitt bedre ned EPS 6,92-

 

Driftsinntekter: 38.334 millioner

EBIT: 3.550 millioner

Netto resultat: 2.022 millioner

EPS: 6,33-

Market Cap: ca. 13.000 millioner

Egenkapital: 8.944 millioner

Rentebærende gjeld: 7.989 millioner

 

Aksjekurs 41,- gir P/E på ca. 6.5 og det høres veldig billig ut. Yara er ett verdiselskap, noen vekst vil antaglig ikke forekomme. Forutsigbart og kjedelig... Men jeg vil anta at P/E på 10 ikke vil være noen feilprising av ett slikt selskap, og da skal aksjekursen være rundt 62,-

 

Opera er ett selskap man må kjøpe som ett lodd for at de kanskje skal oppnå noe stort i fremtiden, mens Yara er en dønn kjedelig fundamentalt bunnsolid selskap, som er priset veldig lavt basert på 2003 tall. Opera tjente 1,5 millioner kroner i 2003. Derfor mener jeg Yara er forskjellig fra de du nevner.

 

Det kunne ikke falt meg inn å være med på hverken NAS eller Opera emisjonen, begge er etter min mening luftslott.

 

Om Yara outerperformer OTR skal jeg ikke ha sagt, og mitt perspektiv i Yara er heller ikke langt. Men det er jo ett artig eksperiment ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Overrasket over at YAR er så billig at den trades på 50-tallet, når alle som vil kunne fått den for tegningskurs 41,- (max 200000kr)

 

Kan alle som har tegnet aksjer selge dem nå, eller må man vente til de er på konto før man kan selge?

 

Jeg var med i TST, og der fikk jeg ikke solgt aksjene før etter noen dager, og da falt prisen langtt ned.. håper ikke dette skjer i YAR.

 

Ser forskjellene på dette firamet og OPERA/TST osv..men har blitt skeptisk..

 

VI får se.. til nå har YAR vært en udmerket investering.

 

Leker meg i CRU idag :lol:

Link to comment
Share on other sites

lurte på det samme som Ivers, om de som tegnet seg har kunnet selge sine tildelte aksjer allerede, eller om de må vente til ut i neste uke ?

 

tegnet ikke selv, og siden det hørtes ut som private ikke fikk for mer enn 200.000,- har jeg heldigvis ikke tapt noe på det (så lenge alt går bra i CRU)

 

Macaroni

Link to comment
Share on other sites

Stocknet og NetFonds kunder fikk aksjene sine på torsdag, og de fleste solgte nok umiddelbart. Selv tegnet jeg meg gjennom Skandiabanken fordi NetFonds kontoen min er gjennom ett AS. Jeg turte ikke å tegne meg med AS'et fordi privatpersoner skulle prioriteres. Så derfor ble det som privatperson i Skandiabanken. Mine aksjer tikker inn førstkommende tirsdag.

 

Alle som tegnet seg gjennom andre meglere har fått aksjene sine, det er bare nettkunder (bortsett fra Stocknet og Netfonds) som ikke har fått.

 

Jeg regner ikke med noe speisellt salgspress i aksjen selv om en del 'nye' aksjer blir tilgjengelige på tirsdag, jeg har ikke tenkt å selge. Kursmålet mitt er 56,- og det regner jeg med er oppnådd i løpet av kommende uke.

 

Ett selskap som Yara bør trades med en P/E på minst 10, og det tilsvarer 62,- hvis vi tar 2003 tallene. Dersom dagens finansiering benyttes på 2003 tallene vil P/E 10 gi en kurs på 69,-

 

Yara er fremdeles billig, men siden markedene til Yara til en viss grad er sykliske og noen vekst ikke kan regnes inn er det litt vanskelig å spå hvordan markedet vil prise selskapet fremover. Jeg tror 60,- er innen rekkevidde på litt lenger sikt.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ingen aktivitet her siden mars!!!

 

Artikkel fra imarkedet:

 

Jubelmelding fra Yara-konkurrent

 

Yara-konkurrenten Potash Corporation of Saskatchewan øker sin resultatprognose markant på grunn av et sterkt gjødselmarked.

 

Potash Corp. venter nå et resultat i tredje kvartal på mellom 65 og 75 cent. Tidligere har selskapets prognose vært 50 til 60 cent. Analytikerne hadde i snitt ventet 60 cent, ifølge Thomson Financial.

 

Selskapet melder om et sterkt marked med høyere priser enn ventet. Etterspørselen øker i Latin-Amerika og Asia, meldes det.

 

Selskapets internasjonals salgsselskap Canpoex øker sin prognose på internasjonalt salg fra 7,5 til 7,65 millioner tonn for 2004, noe som er 1,32 millioner tonn over fjoråret.

 

Potash melder også at det settes inn ekstra skift på selskapets anlegg for å møte etterspørselen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dette kan absolutt være godt nytt for Yara også. Gårsdagen var preget av gevinstsikring etter ny all-time high, og landet på 66,25. Skal være fullt mulig å få solgt Yara på 68 en av de nærmeste dagene dersom man kommer inn på en god pris. Markedet for gjødsel er i knallform for tida når gjødselprodusenter øker guiding med nesten 30%.

 

DNBNor hevet dessuten resultatanslag og kursmål igår. Artikkel på imarkedet.no

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tydlig at interessen for YAR ikke er så stor på dette forumet. For å friske opp tråden litt limer jeg inn en nyhet fra i går:

 

First akkumulerer Yara med nytt kursmål

 

Tirsdag 05. oktober 2004 kl. 14:55

Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet

 

 

Meglerhuset First Securities hever kursmål og estimater for Yara. Forventningene er store til høyere gjødselspriser og strammere marked.

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

- Sterke utsikter

 

Analysehus ser gode grunner til å laste opp med Yara-aksjer.

 

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (1.6.05 12:24)

 

Analysehuset CAR fortsetter å anbefale kjøp av Yara-aksjen som følge av sterke prisutsikter, fremgår av dagens rapport. Yara-sjef Thorleif Enger fortalte i går om hyggelige markedsutsikter.

 

- Konklusjonen er at gjødselindustrien opererer med en høy utnyttelse og denne kan forventes å opprettholdes de kommende 3-4 år. Konsensus blant analytikere har vært at Yaras inntjening står foran et betydelig fall. Gårsdagens presentasjon forsterker vår tro på at gjødselmarkedet er inne i en utvidet oppgangssykel. Vi gjentar vår kjøpsanbefaling, skriver CAR.

 

Kursmålet settes til 130 kroner.

Link to comment
Share on other sites

DnB NOR Markets holder en kjøpsanbefaling på Yara, fremgår av dagens rapport.

 

- I forbindelse med den nylig avholdte presentasjonen gjentok Yara de positive utsiktene for 2005. Selskapet ønsker å fokusere virksomheten mer inn mot spesialgjødsel og indsutrielle applikasjoner ettersom både veksten og inntjeningen er god innen disse segmentene, skriver meglerhuset.

 

Kl. 12.08 gikk Yara for 99,50 kroner, opp 0,51 prosent

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

YAR - YARA FORBEDRER LÅNEBETINGELSENE

 

Oslo (2005-06-27): Yara International ASA har inngått en 7-

årig syndikert trekkfasilitet på USD 1,000 millioner der

rentemarginen er forbedret.

 

Lånet skal dekke Yaras finansieringsbehov fremover og vil

erstatte den tidligere 5-årige låneavtalen på USD 750

millioner. Yara har bedret betingelsene i den nye

låneavtalen, og marginen på lånet er redusert fra 32,5

basispunkter til 20 basispunkter med dagens gjeldsgrad.

Løpetiden er også forlenget samtidig som selskapet har økt

sin handlefrihet fremover. De forbedrede betingelsene

reflekterer den gode utviklingen Yara har hatt i løpet av

sitt første år som selvstendig selskap.

 

Barclays Capital, BNP Paribas, Citigroup, DnBNOR Bank ASA

og Danske Bank A/S har etablert lånet i bankmarkedet. Etter

en vellykket syndikering er lånet undertegnet av

arrangørbankene og en gruppe bestående av 13 andre banker.

Barclays Capital, BNP Paribas, Citigroup og Danske Bank A/S

var ansvarlig for salget av lånet, mens DnBNOR Bank ASA vil

være agent for lånet fremover.

 

`Vi er svært fornøyd med betingelsene i låneavtalen og den

positive interessen og tilliten Yara møtes med i

finansmarkedet,` sier Yaras økonomidirektør Hallgeir

Storvik.

 

Kontakt

 

Egil Hogna, Investorkontakt

Telefon (+47) 24 15 71 66

Mobil (+47) 90 187 865

E-post egil.hogna@yara.com

 

Arne Cartridge, Informasjonsdirektør

Telefon (+47) 24 15 73 01

Mobil (+47) 47 900 900

E-post arne.cartridge@yara.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har sakst dette fra fra HO.

Det ser jo utenkelig bra ut og velger å sitte i Yara over sommern. :)

 

 

 

 

"Ja har var det mange som ville inn i dag. Opp fra 107 - 111 kr. Gjødselprisene i juni og juli har vært bedre enn ventet. Kvartalsresultatet blir nok også i overkant av hva markedet har ventet. Dette ser vi nå like før fredagens resultat kommer, da mange som finregner på resultetet laster opp stort om dagen.

 

- Yara aksjen er perfekt teknisk.

- Tilbakekjøpsprogrammet er fortsatt gjeldende -

tilbakekjøp av egne aksjer i dagene før resultat

framleggingen indikerer et sterkt resultat.

- Gjødselprisene er tradisjonelt sesongavhengige - med relativt høye priser i juni og juli i forhold til

siste år, vil intjeningen være enorm i sept. og

okt. da prisene er på topp, og tilsvarende

høyere enn samme til i fjord.

 

Her vil vi se meget sterke resultater i lang tid framover. Aksjen er et godt kjøp på kort og mellomlang sikt.

 

En kurs på 215 vil gjenspeile Yaras verdi i januar 2006.

 

På kort sikt mener jeg kurs 125 (innen fredag) er innen rekkevide.

 

Høyt volum i dag, og spesielt siste 15 min. Her ser det ut til å gå jevnt og trudt oppover.

 

Anbefaler sterkt kjøp av Yara!"

Link to comment
Share on other sites

Yara International ASA opplyser i kvartalsrapporten at resultatene for andre kvartal 2005 ble sterke.

- Den positive utviklingen innen landbrukssektoren globalt har mer enn kompensert for økte energikostnader i Europa. Yara fortsetter å ta markedsandeler i Europa på grunnlag av redusert import og forbedret markedssegmentering, heter det i rapporten.

 

 

EBITDA (brutto kontantstrøm) for andre kvartal var 1.868 millioner kroner (1.484 millioner kroner forrige år), mens driftsresultatet i samme kvartal var 1.117 millioner kroner (912 millioner kroner). Ifølge TDN Finans var det ventet et driftsresultat på 1.108 millioner kroner.

 

Selskapets driftsinntekter ble 12.172 millioner kroner, mot 10.138 millioner kroner i fjor og et forhåndstips på 11.878 millioner kroner.

 

Nettoresultatet etter minoritetsinteresser beløp seg til 846 millioner kroner, mot ventet 884 millioner kroner.

 

- Andre kvartal viderefører den sterke utviklingen for Yara. Både høy etterspørsel og høy produksjonskapasitet ved våre fabrikker har bidratt til det gode resultatet, sier konsernsjef Thorleif Enger i Yara International ASA.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...