Jump to content

Episode 1008 - torsdag 27.03.08


felis

Recommended Posts

Dette forårsaket en (liten) reaksjon opp på OSE...:

 

WASHINGTON (MarketWatch) -- First-time claims for state unemployment benefits for the week ending March 22 fell 9,000 to 366,000, the Labor Department reported Thursday. The prior week's level was revised to 375,000 from the initial estimate of 378,000. The four-week average of initial claims gained 1,750 to 358,000. Puerto Rico's office was closed for Easter and took no initial claims. For the week ended March 15, continuing claims for benefits fell 5,000 to 2.85 million. The four-week average of continuing claims rose 25,250 to 2.82 million.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Gode nyheter fra USA: Oksemat! BNP vokser, inflasjonen er under kontroll og det personlige forbruket vokser...

 

USA: BNP steg

BNP i USA steg 0,6 prosent i fjerde kvartal.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 27.3.08 13:34)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler

USA: Slik går ledigheten

 

 

Det amerikanske bruttonasjonalproduktet (BNP) teg med 0,6 prosent annualisert i fjerde kvartal 2007. Det var som ventet.

 

BNP-prisindeksen steg 2,4 prosent. Ellers opplyses det at det personlige forbruket økte med 2,3 prosent i fjerde kvartal,.

Link to comment
Share on other sites

Christle:

 

Vi hadde en diskusjon vedrørende USA og inflasjon, hvor blant annet Kinas oljekonsum kan være en forklaringsfaktor til IKKE fallende oljepriser.

 

Her er et utdrag fra The Economist (forrige ukes utgave - kan anbefales mhp. verdens råvaresituasjon).

 

Back in 1990, China consumed just 2.4m b/d, leaving 400,000 b/d of domestic production for its oil firms to export. Now it guzzles over 7m b/d, about half of which it has to import. The IEA thinks that by 2030 it will gulp 16.5m b/d, of which some 13.1m b/d will have to be bought abroad. That is more than the current total output of Saudi Arabia.

 

Hei

 

Mange takk for nyttig info.

 

Helt enig i at Kinas oljeforbruk nok vil voske; det vil også andre store aktøres forbruk gjøre som India m.m. Det er imidlertid viktig å se dette i forhold til USAs import. Jeg tror at disse tallene er "realtivt små" sammenlignet med USAs forbruk I DAG..., og deres bruk vil kanskje og vokse. Videre er jeg "naturlig nok" svært skeptisk til denne typen fremskrivninger 20 år frem i tid... De er vel like lite værdt som en "Tekninks Analyse" av Statoil 20 år frem tid... Tror ikke oljemarkedet ser 20 år frem i tid. Prisene er tilsynelatende mer påvirket av også ikke-viktige ØKONOMISKE hendelser fra dag til dag, ala. "Går Tyrkia inn 5 km. i Nord-Irak". Men noe info. er bedre enn ingen info.

 

Mvh og mange takk,

Link to comment
Share on other sites

"Faren" for OSE akkurat nå er etter min mening at STL fortjener en aldri så lite reprising opp på 160 tallet...

 

Roru, jeg tror vi stort sett er enige om faresignalene - men litt uenige om hva det kommer til å bety for aksjemarkedet fremover - morsomt å bryne meninger :)

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en analytiker idag, a la Hermanrud, og han mente at i det korte bildet (innenfor 2 mnd) er risikoen relatert til stort nedsalg av assets fra fond med fundingproblemer (a la hedgefond, private equity m.fl).

 

Dette fordi kredittproblemene gjør at fondene ikke får funding nok til å opprettholde sine posisjoner, og blir tvunget til å selge assets.

 

Ellers ser det lyst ut i 2. halvår, men at risikoen er stor for at man nå altså kan få tvangssalg i ukene fremover. Om han får rett gjenstår å se.

 

Videre hadde han en klar mistanke om at Livselskapene nå vekter seg ned for tiden i aksjemarkedet. Som kjent utgjør livselskapenes forvaltning i vestlige land ca 40% av børsen.

Link to comment
Share on other sites

Som så mange andre er jeg usikker på veien videre, og dekket inn shorten min i MHG i dag med en minimal gevinst. Jeg er lysten på bjørnederivat, men usikker på om jeg tør :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Som så mange andre er jeg usikker på veien videre, og dekket inn shorten min i MHG i dag med en minimal gevinst. Jeg er lysten på bjørnederivat, men usikker på om jeg tør :rolleyes:

 

Vidar: Risikoen i markedet er fortsatt på nedsiden, ikke oppsiden, spesielt når vi har rekyler som nå.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...