Jump to content

Episode 1008 - torsdag 27.03.08


felis

Recommended Posts

RoRu skrev igår:

 

Spent på hvordan Asia, og spesielt Japan, reagerer i natt på et fall på -1,7% av varige varer i USA idag

 

Nå har vi svaret. Kina falt temmelig stygt, men i Japan var de fleste indeksene ned moderate 0,5 - 1 %.

 

Så får vi se hva dagen idag bringer. Blir vel fortsatt litt stillingskrig mellom bjørnene og oksene.

 

Uansett. Lykke til idag! :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

- Jeg har en idé i hodet

 

XLBB_Peter_Hermanru_131621a.jpg

 

Utdrag fra artikkel: - Jeg har en idé i hodet mitt. Det du ser nå, er at P/E-nivået har kommet langt ned. Det er et kjøpssignal. Aksjekursene tar høyde for resesjonen som rammer inntjeningen. P/E-nivået er allerede på nivå med andre perioder det har vært dårlig, sier Hermanrud til avisen.

Link to comment
Share on other sites

Shanghai indeksen toppet ut i oktober 2007 på ca 6 350, og er nå imorges på 3 578. Det er en nedgang på 43,65%.

 

Ser man på India's Bombay stock ex 500 har den falt fra ca 8 800 til ca 6 200, dvs en nedgang på 29,55% siden nyttår.

 

Topix-indeksen i Japan har falt fra ca 1 780 til 1 220 siden Juli ifjor. Det er en nedgang på 31,46%.

 

Mens USA har falt fra 14 100 til 12 422 siden ifjor høst, er det en nedgang på 11,90%.

 

 

Hvordan kan de da hevde at Asia veier opp for nedgangen i USA og klarer å stå imot?

 

Men på den annen side kan det se ut til at Asia har gjort unna den største delen av fallet sitt, og at det kan være en spennende region å vekte seg opp i.

Link to comment
Share on other sites

Hermanrud er en av de analytikerne/strategene jeg har lyttet mest til de siste årene. Han har truffet godt flere ganger.

 

MEN, rett før juleferingen startet i desember, anbefalte han å kjøpe call-opsjoner på OBX indeksen med forfall januar.

 

Jeg la inn en put-ordre istedet på strike 425 første uka i januar på kurs 5,10 mens den ble omsatt på 5,30. Pga Hermanrud's tro på oppgang, valgte jeg ikke å oppjustere ordren til 5,30.

 

3dje torsdag i januar ble samme opsjon omsatt på 67,50...

 

Så Hermanrud fikk meg faktisk såpass nervøs for et nytt nyttårsrally at han indirekte gjorde at jeg gikk glipp av 620 000 i gevinst.

 

 

Om jeg lytter til Hermanrud fremdeles? Dere kan jo gjette...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan de da hevde at Asia veier opp for nedgangen i USA og klarer å stå imot?

 

Kan det være at aksjer i Asia var allt for høyt priset, mens aksjer i USA var mer edruelig priset? Har du tenkt på valuta effekten? USA priser sine selskaper i dollar...

 

Ett annet eksempel: OSEBX rundt 100 i 2003 veldig lavt, varsellampene begynte å blinke for mange når OSEBX steg 100% på kort tid - det var nesten enestående sammenlignet med andre børser. Likevel fortsatte OSEBX å stige til nær 500.

 

Konklusjon, OSEBX var kraftig undervurdert når indeksen sto i 100. Og, det er ingen automatikk i at børsene rundt omkring skal følge hverandres opp og nedturer.

Link to comment
Share on other sites

Jo, at OSE var kraftig underpriset på 100 er det ingen tvil om. Tok man de 10 største selskapene på Oslo Børs, og tok cashbeholdningen de hadde på bok, tilsvarte det nesten 100 på indeksen.

 

Dvs at selskapenes virksomhet var priset til tilnærmet null.

 

Men da er det vel ikke så vanskelig å forestille seg at Oslo Børs var kraftig overvurdert på 500, hvor man trodde at samme marginer og inntjening ville vedvare ifølge P/E verdiene i 10, 15, 20 og i flere tilfeller over 50 år frem i tid... Og attpåtil prise inn vekst fra disse nivåene???

 

Hermanrud sier nå at P/E verdiene er lave. Jo, basert på inntjeningen mens merginene var rekordhøye og alt var fryd og gammen fremstår de sikkert som billige.

 

Så får vi se om selskapene klarer å opprette slike rekordinntjeninger i tiden fremover da. Man har justert ned noe av forventningene, men på langt nær hva man realistsik kan forvente at inntjeningen vil kunne klare å bli. Kostnadene har jo eksplodert i en god del sektorer mens veksten i inntjeningen har stoppet opp eller falt.

 

At Kina var overvurdert er nok langt på vei riktig, men jeg er sterk i troen at også USA er overvurdert p.t.. En bakoversveis i realøkonomien går ikke upåaktet hen for selskapene.

Link to comment
Share on other sites

Tallene som slippes idag:

 

Mar 27 Gross Domestic Product (Q4f , 2007)

Mar 27 Jobless Claims (wk3/22 , 2008)

Mar 27 Corporate Profits (Feb , 2008)

Mar 27 Help Wanted Index (Feb , 2008)

Mar 27 EIA Natural Gas Report (wk3/21 , 2008)

Mar 27 Money Supply (wk3/17 , 2008)

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med nøye i en periode nå på hvordan meglerhusene opptrer.

 

Ta f.eks. First Securities. De var desidert største kjøper i Yara på tirsdag, med over 1 mill aksjer i nettokjøp. Dagen etter går de ut med sin anbefalte ukesportefølje hvor Yara selvfølgelig er med, og i dagene fremover vil de nok bli største nettoselger hvis Yara stiger nevneverdig.

 

Dette er det mange utenlandske meglerhus som også gjør.

 

Kjøper i bøtter og spann først selv i forskjellige selskap, og legger ut en positiv analyse med høyt kursmål, og selger til alle som går på agnet og som blir sittende med svarteper.

 

Verden vil bedras...

Link to comment
Share on other sites

Mornings!

 

Er det en spsiell grunn for det Hoff@?

 

Bare gjør som Hoff@ sier, ikke spør hvorfor - magen til Hoff@ er gull verdt... :biggrin:

Det ser ut som det er mange short posisjoner som skal realiseres i REC i dag... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Bra driv i Oslo idag, hyggelig for mange av oss, men ikke alle... :smile:

 

____

 

Vel, vel, jeg utfyller lista til RoRu litt:

 

Today’s Agenda

 

Scandinavian Earnings:

 

Auriga Industries

 

Hennes & Mauritz, 08:00

 

International Earnings:

 

ConAgra, before

Lennar, before

Solarfun Power, before

UTI Worldwide, before

Williams-Sonoma, before

Accenture, after

Steelcase, after

 

Macro:

 

IFO Business Climate Surv., GE, 08:10

Trade Balance, SW, 09:30

Unemployment Rate, NO, 10:00

GDP Annualized, US, 13:30

Personal Consumption, US, 13:30

GDP Price Index, US, 13:30

Core PCE QoQ, US, 13:30

Initial Jobless Claims, US, 13:30

Continuing Claims, US, 13:30

Help Wanted Index, US, 15:00

 

 

 

Tallene som slippes idag:

 

Mar 27 Gross Domestic Product (Q4f , 2007)

Mar 27 Jobless Claims (wk3/22 , 2008)

Mar 27 Corporate Profits (Feb , 2008)

Mar 27 Help Wanted Index (Feb , 2008)

Mar 27 EIA Natural Gas Report (wk3/21 , 2008)

Mar 27 Money Supply (wk3/17 , 2008)

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden:

 

Hvis man har kapital som ligger i en aksjefondsportefølje, og leker seg litt med en del kapital i enkelt-aksjer, kan tiden nå være riktig for å vekte over aksjefondsporteføljen til Asiatiske aksjefond med hovedvekt Kina og India, hvor fondet er notert i USD.

 

USD er på ca 5,10 og aksjemarkedet i Asia har falt ganske mye sett ifht vestlig verden. Man kan muligens få i både pose og sekk på en slik eksponering.

Link to comment
Share on other sites

God formiddag.

Dette er dagen hvor vi får en midlertidig topp, og vi skal noen dager ned igjen.

Ligger an til at halslinja i osebx (hsh-formasjon fra januar til nå) på omlag 392 skal testes.

 

Ut av orkla og inn i "Bjørnederivater"

Tradingteorien er : Selg på topper og kjøp bjørner, deretter selg bjørnene et eller annnet sted på vei ned.

(fortrinnsvis selges skinnet etter at bjørnen er skutt) :laugh:

Link to comment
Share on other sites

OSE nær barrieren på 410 nå.

 

Å innta put/short nær dette nivået tror jeg kan være smart.

 

 

......eller skikkelig dumt :mellow:

 

Et brudd opp gjennom samme nivået er et skikkelig kjøpssignal med 6-7% oppside.

 

OSEBX.gif

Link to comment
Share on other sites

Bartender

Dumt eller ikke :dry:

Det vil i hvert fall være i mot sentimentet i markedet.

Noe som forøvrig er med på å senke sannsynligheten for at noe slikt skjer.

Samtidig kan det jo nevnes at om bruddet kommer, og et kort sentimentskifte slår til, er det på ingen måte umulig at kursene hopper i sen størrelsesorden du nevner.

Link to comment
Share on other sites

lothar, å ta et par "Bjørner" som en hedge mot nytt fall er mere i min stil i dagens marked.

 

Jeg er fortsatt bear i det lange bildet, men på kort sikt er jeg usikker. Media er udelt negativ og har vært det i mange uker. Derfor skal det ikke forundre meg om at de fleste har gått short eller sitter i kontanter for lenge siden. Om det så kommer et kjøpssignal, kan oppgangen komme brått og heftig.

 

Teknisk sett er det positivt at hovedindeksen ikke greide å sette ny lavere bunn i midten av mars når BS gikk på trynet. Selv om det ikke er noe blåkopi, synes jeg nedgangen i år ligner litt på korreksjonen sommeren 2006. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Er det en hode skulder formasjon i emning i det korte bildet?

 

Helt klart, men hovedindeksen bør ikke gå noe langt over 410 om man vedder på nedtur. Deretter må halslinjen brytes på nedsiden før fallet skal bli stygt. Potensialet er ned til ca 350.

Link to comment
Share on other sites

Christle:

 

Vi hadde en diskusjon vedrørende USA og inflasjon, hvor blant annet Kinas oljekonsum kan være en forklaringsfaktor til IKKE fallende oljepriser.

 

Her er et utdrag fra The Economist (forrige ukes utgave - kan anbefales mhp. verdens råvaresituasjon).

 

Back in 1990, China consumed just 2.4m b/d, leaving 400,000 b/d of domestic production for its oil firms to export. Now it guzzles over 7m b/d, about half of which it has to import. The IEA thinks that by 2030 it will gulp 16.5m b/d, of which some 13.1m b/d will have to be bought abroad. That is more than the current total output of Saudi Arabia.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...