Jump to content

Episode 1011 - Tirsdag 01.04.2008


vidar

Recommended Posts

Å tro at ikke oljeprisen KAN korrigere 10% iløpet av svært kort tid kan være farlig.

 

Det skal ikke mer til enn at en del hedgefond bestemmer seg for å kjøre prisen, eller må tvangsselge råvareposisjoner de sitter på.

 

Det er hevet over enhver tvil at hedgefond besitter enorme posisjoner i råvaremarkedet. For de som husker det, tapte et hedgefond i USA 35 milliarder iløpet av 1 uke på spekulasjon i råvaremarkedet høsten 2006.

 

Så å tro blindt på at endringer i råvareprisene ikke kan skje fort, er rimelig skummel strategi. Det er ikke uten grunn at meglerhus og analytikere legger sine oljeprisestimater i inntjeningsestimatene til oljeselskapene på mellom 70 og 80 USD pr fat. Dette gjør også oljeselskapene selv.

 

Det er kanskje pga at de har vært med i gamet en stund, og vet hvor lunefullt markedet kan være.

 

Å tro at olje er safe heaven i lang tid fremover er skummelt. Kanskje står vi foran en kollaps, som er like sansynlig som videre oppgang.

Link to comment
Share on other sites

Å tro at olje er safe heaven i lang tid fremover er skummelt.

Det er ingenting som heter "safe heaven". For det første er det korrekte uttrykket safe haven (= trygg havn). For det andre er det selvsagt ingen aktivaklasser som er vaksinert mot verdifall. Når det gjelder oljeprisen, innbiller jeg meg at "fundamentalt oljeforbruk" støtter en pris i området $75, mens resten er spekulasjonsdrevet.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen erfaringer med selskapet NattoPharma?

Kommet over flere artikler på DN som spår et bra år for det selskapet i 2008. Pluss at aksjen virker billig nå, utifra hva prisen har vært tidligere i år. Noen som vet noe om dette selskapet?

 

Vet ikke noe om selskapet, men registrerer at de markedsfører seg som et "nutraceutical" selskap, dvs i gråsonen mellom kosttilskudd og legemidler. Sålenge de får kunder i Europa og USA til å kjøpe vitamin K2-produkter vil de sikkert tjene penger, men når de beveger seg inn på legemiddelmarkedet vil utgiftene øke sterkt. Tror ikke Nattopharma er noe å satse på i usikre tider - selv om kursen har gått ned i det siste betyr ikke det at vi er nær bunnen. Andre farmasøytiske selskap (Clavis, Algeta) har sunket mye mer siden lanseringen enn Nattopharma.

mvh

amatøren

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på en vesentlig nedgang i oljeprisen, snarere tvert imot. Jeg følger tildels DNM som spår oljen i 130$ innen 12mnd. Av den enkle grunn at forbruket av olje øker klart mer enn nye funn i verden..

 

Og da har jeg tatt med at vi snakker om spekulasjoner, en grad av det finnes jo alltid, vi snakker tross alt om "spill" om penger her...

 

Det er ingenting som heter "safe heaven". For det første er det korrekte uttrykket safe haven (= trygg havn). For det andre er det selvsagt ingen aktivaklasser som er vaksinert mot verdifall. Når det gjelder oljeprisen, innbiller jeg meg at "fundamentalt oljeforbruk" støtter en pris i området $75, mens resten er spekulasjonsdrevet.
Link to comment
Share on other sites

Stille før stormen? Lite action i de mest omsatte aksjene. Realiserte shorten i YAR etter børsåpning, men sitter ennå short i REC. Tror vel kanskje at OSE er avventene til tallene fra USA senere i dag. Da blir vi garantert ikke sittende fast i myra, men hvilken vei det går er usikkert.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge OPEC er reelt tilbud og etterspørsel i verden i balanse. Det som skaper ubalansen er spekulasjoner, og at det er derfor de ikke vil øke produksjonen (i den grad de kan...).

 

Det har jeg faktisk tro på.

 

Nå skal man ta utsagnene med en klype salt, da man ofte ønsker ting til sin fordel.

 

For oss som har vært i markedet en god stund, og opplevd periodene med kraftige fall både i aksjer, råvarer, renter, eiendom m.m., og vise versa, tar jeg ikke status quo for god fisk noe langt frem i tid i mine scenarier. Ting kan endre seg svært fort når det først skjer.

 

Hvis USA ikke klarer å snu skuta iløpet av året, og USA blir sterkt rammet av resesjonen de er inne i, vil det få store konsekvenser for Asia og derigjennom i sum hele verdensøkonomien. Og reduserers takten i verdensøkonomien en del, vil det få store utslag i både råvarepriser og andre aktivaplasser.

 

Men det er mye HVIS her da. Det er jo dette som gjør det spennende.

Link to comment
Share on other sites

NSG har stanget i 19.1- ett par ganger de siste dagene, tror ikke det blir noe brudd på det nivået nå heller.

 

Kommer det ett brudd tror jeg vi ser 20 vedlig fort - følg med, aksjen er ett regelrett mobbeoffer...

Link to comment
Share on other sites

NSG har stanget i 19.1- ett par ganger de siste dagene, tror ikke det blir noe brudd på det nivået nå heller.

 

Kommer det ett brudd tror jeg vi ser 20 vedlig fort - følg med, aksjen er ett regelrett mobbeoffer...

 

Hei

 

Du baserer deg vel på Teknisk analyse? Har lite troa på dette generelt og spesielt i den situasjonen NSG-aksjen befinner seg i.

 

Du omtaler NSG som "mobbeoffer". Helt enig. Skulle like å vite hvilket "mediebyrå" som sender pressen "ferdig skrevne saker med negativ vinkling". Dersom noen kjenner noen næringslivsjournalister, ville det vært av stor verdi hvem det er som sender inn saker...

 

ESO har nettosolgt over 5 pst. av aksjene siste mnd. Vi ser ingen endringer på aksjonærlista. Tror derfor noen har lånt aksjer for å "shorte". Tror neppe skogeierne har lånt ut - det har vært snakk om tvangssalg og da kan de ikke låne ut - og tror det kun gjenstår en kandidat - Unionen. Ser en dette i sammenheng med at S&S&G tidligere har ønsket kursen ned, ja så er det ikke så vanskelig å "synse om dette". Short-inndekkingen kan komme når som helst, og da brytes 20,- tallet raskt.

 

En skal videre huske på at ledelsen jobber under press nå. De bør har resultater raskt og helst før EGF i slutten av april. Har de ikke noe å komme med, ja så kan det hende at S&S&G kommer til makta, og da må ledelsen gå.

 

En skal og huske på at "hele næringen" er under press for å få opp lønnsomheten. Alle taper mye hver dag på at det ikke skjer en konsolidering og/eller kutt i kapasiteten. Tror det skjer noe raskt. Det er mulig ESOs storsalg, kan sees i lys av at noen vil ha ned prisen før budet kommer...

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Du baserer deg vel på Teknisk analyse? Har lite troa på dette generelt og spesielt i den situasjonen NSG-aksjen befinner seg i.

 

Jeg baserer det på at det dukker opp mange selgere rundt 19 christle, benytter i liten grad teknisk analyse men tror absolutt det er verdt å følge med på tekniske formasjoner - selv i spesielle tilfeller som NSG.

Link to comment
Share on other sites

Enig med RoRu her

Ingen tegn på at høyre skulder vil brytes til fordel for en tur opp annet enn for kortvariog gevinstsikring :cool:

 

All TA etter min mening tyder på at vi får en nedtur godt under 400 og enda mer etterhvert

 

Husk også at vi nærmer oss en psykoligsk barriere med Mai måned, sell in May and...

 

1. Når kan vi avblåse HS formasjonen - når hodelinjen brytes? Jeg har hørt at en 'falsk HS' er ett sterkt kjøpssignal, kan noen bekrefte?

 

2. "Sell in May and stay away".... Like sikkert som januar rally?

Link to comment
Share on other sites

Jeg baserer det på at det dukker opp mange selgere rundt 19 christle, benytter i liten grad teknisk analyse men tror absolutt det er verdt å følge med på tekniske formasjoner - selv i spesielle tilfeller som NSG.

 

Hei

 

Tror ikke du skal feste for stor lit til "hvor mange kjøpere og selgere du ser og hvor store/små ordre du ser". Meglerhus ligger gjerne inne med skjulte ordre, både salg og kjøp, og også flere ordre. I tillegg ser en ofte at det legges ut store ordre et lite stykke under/over markedskurs.

 

Husk: Meglerhusene har alltid en agenda for dette...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

WASHINGTON (MarketWatch) - The nation's manufacturers continued to cut back production in March, the Institute for Supply Management reported Tuesday. The ISM index inched higher to 48.6% in March from 48.3% in February. The rise was unexpected. The consensus forecast of estimates collected by Marketwatch was for the index to slip to 47.0%. Readings below 50 indicate contraction. Economists said the stability in the index was a signal that the recession could be mild. Stocks jumped after the data was released

Link to comment
Share on other sites

Sjekk DIAG :biggrin::biggrin:

 

Endelig: Innvilget patenssøknaden i Europa på diagnostisering av alzheimer. Kursen opp over 50 % og en periode var det faktisk 0 (null) selgere.

 

Med en som i tillegg sitter long i REC ble jo dette en kjempedag :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk DIAG :biggrin::biggrin:

 

Endelig: Innvilget patenssøknaden i Europa på diagnostisering av alzheimer. Kursen opp over 50 % og en periode var det faktisk 0 (null) selgere.

 

Med en som i tillegg sitter long i REC ble jo dette en kjempedag :biggrin::biggrin:

 

ja ikke sant. for en fantastisk dag! og funcom stiger for femte dag på rad nå så dette kan knapt bli bedre. håper diag fortsetter samme veien i morgen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...