Jump to content

Episode 1012 - Onsdag 02.04.2008


Pirelli

Recommended Posts

Akkurat nå ser det ut som onsdagens trading på OSE kan gi nye løft for indeksene, og den syvende dagen med oppgang.

 

- Dollar stiger.

- Oljen stiger.

- Aksjene i USA stiger.

- Det er mye å juble for i Asia....

 

Har jeg glemt noe?

Link to comment
Share on other sites

I morgen:

 

14:15 USD ADP Nonfarm Employment Change (Forecast: -40K Previous: -23K)

15:30 USD Fed Chairman Bernanke Speaks

16:00 USD Factory Orders m/m (Forecast: -0.8% Previous: -2.5%)

 

Ingen som vil kommentere utviklingen lenger?

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er svært overrasket over en så sterk oppgang som USA fikk ikveld. Hva dette skyldes kan være mange årsaker, men det later til at hovedgrunnen er mega-rally i finansaksjer. Så at UBS og Lehman Brothers fikk hentet inn ekstern kapital i aksjeemisjonen rimelig raskt, så det kan nok være noe av hovedårsaken. ISM indeksen gikk ikke så mye opp til at dette kan være hovedgrunnen, den er fremdeles under 50 som betyr negativt fremsyn.

 

Skal være forsikig med å kalle dette et suckers rally, eller dead cat bouncing, men må si jeg er overrasket over at oppgangen ble så sterk.

 

April måned blir nok mer volatil i begge retninger enn jeg kanskje hadde trodd. Vel vi får se, NSG gikk til 19,10 og Yara holdt seg i minus, så for min del gikk det tålelig bra idag.

 

Hva som skjer med OSE imorgen etter et slikt rally blir spennende å se, og hva futuren utover dagen bringer, samt hvordan Asiatiske børser reagerer. Blir vel rimelig blått sikkert ja, men hvor lenge vil dette rallyet vare denne gangen...

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vil kommentere utviklingen lenger?

 

Jeg vil :biggrin:

 

Utviklingen ser meget spennende ut teknisk. Jeg har vært litt slapp å kommentere i det siste, men det tar litt tid å komme seg inn i gamet igjen etter noen ukes ferie.

 

Jeg ser at du i dagens pitt spurte om når en kan avlyse en HS formasjon. Så vidt jeg vet er det ikke et salgssignal før grafen går ned gjennom halslinjen i formasjonen. Det gjorde det ikke på OSE og dermed ble det ikke utløst noe skikkelig salgssignal. Nå tror jeg vi kan gå så langt opp som til 440 før vi møter en slags motstand. Deretter må vi nok prøve enda hardere for å bryte den litt lengre negative trenden i overkant av 450.

 

Når dette er sagt, føler jeg meg ikke sikker på noe som helst. Vi har tross alt hatt mange oppdager i strekk, og en liten dipp på veien opp kan like gjerne komme i morgen. :mad:

 

 

 

For USA sin del ser det ekstra spenende ut. Grafen har marginalt brutt opp over motstandslinjen den har strevd med siden nyttår. I tillegg har Dow brutt opp over halslinjen på "en slags" omvendt HS formasjon (IHS) som egentlig er et superkjøpesignal.

 

OSEBX.gif

INDU.gif

Link to comment
Share on other sites

At de amerikanske storbankene henter inn milliarder, samtidig som Fed trykker opp og låner ut milliarder til rentemessig "gode premisser", rimer rimelig bra med at bankene i nå er tunge aktører og deltakere i forsøket på å redde seg selv.

 

At markedet tolker dette så positivt at det "presser" kursene så mye opp, forundrer meg en smule.

Selvsagt er finansaksjene den siste tiden presset kraftig nedover, kanskje for mye.

Dagens reaksjon opp tyder på en saftig "short-squeeze".

 

Alle tallene fra usa i dag forteller fremdeles om en negativ vekst, dog mindre negativ enn fryktet.

For meg ser det ut til at "junaiten" er så desperat på jakt etter positive signaler, at selv signaler som er mindre negative enn forventet, tolkes positivt.

 

Hvordan morgendagens tall bllir - og oppleves av markedet blir spennende å se.

 

en ting er i hvert fall sikkert. Volatiliteten er fremdeles høy. Det viser da også dagens ekstreme oppgang.

Uttrykket Greenspan benyttet for noen år tilbake - "irrational exuberance", kan virke presis på tilstanden i dag også.

 

For egen del sitter jeg pr. nå i bjørnederivater - med en inngang som tilsier et tap.

Ligger an til at dette realiseres i morgen, dog litt avhengig av om vi blir sittende med en streik i fanget eller ikke.

 

Troa på at vi har sett bunnen for denne gang er ikke blitt styrket. I hvert fall ikke av dagens bevegelser.

Blir ikke forundret om det viser seg at dagens sprett fort hentes inn av den finansielle tyngdekraften,

og at fenomenet "bull-trap" i et "bear-market" er under oppseiling.

 

Morgendagen vil vise.

 

Til dere med full tradingkonto : Lykke til. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det blir trolig ikke streik;

 

Etter det NRK erfarer, får LO langt på vei igjennom sine krav i lønnsoppgjøret. Det vil gis et betydelig tillegg til 62-åringene, som gjør at de ikke kommer spesielt dårligere ut enn med dagens ordning.

 

Men det blir dyrt.

 

 

Morgendagen vil vise.

 

I morgen blir det sikkert oppgang, men volatiliteten vi har hatt den siste tiden vil nok ikke avta på lenge ennå. Utslagene blir ofte større enn de fleste regner med - begge veier. Og det gjør det ekstra vanskelig å holde ett fast på ett markedssyn, akkurat når bjørnene er i ferd med å tvile sterkt - deiser det i bakken igjen. Det kan være greit å bruke Roru som indikator på oppturer, og Zoonic på nedturer. Jeg syns å se at Roru har begynt å tvile litt de siste timene, kanskje det er ett tegn på at toppen i denne svingningen snart er inne.

 

Nøkkeltallene i morgen kan være trigger. Eller kanskje går vi til 450 før det snur.

 

 

REDD ett tre, kjøp NSG

 

Link to comment
Share on other sites

Normalt sett bruker Yara å stige en del på blådager på OSE, men ser nå at apetitten for Yara-aksjer på kurser over 295 er avtagende. Håper dette er et signal på at euforien i Yara er over, men den er til tider veldig lunefull, så jeg skal være forsiktig med å forskuttere noe.

 

NSG nedgradert av rating-selskap, men det tror jeg var indiskontert i kursen allerede.

 

Spennende dager nå, hvor trendlinjer og barriers testes. Kan fort medføre store utslag i en eller annen retning, der jeg tror tyngdeloven vinner.

Link to comment
Share on other sites

NSG nedgradert av rating-selskap, men det tror jeg var indiskontert i kursen allerede.

 

Nedgraderingen har ikke noe å si akkurat nå - nåværende gjeld er ikke knyttet til rating. Men det setter restriksjoner på den kommende refinansiering. Selskapet må vise lønnsomhet og få opp ratingen igjen før refinansiering.

 

Forøvirg nyktre europeiske børser, godt hjulpet av at USA futures peker nedover. Tror det blir rolig frem til 14:30.

Link to comment
Share on other sites

Nedgraderingen har ikke noe å si akkurat nå - nåværende gjeld er ikke knyttet til rating. Men det setter restriksjoner på den kommende refinansiering. Selskapet må vise lønnsomhet og få opp ratingen igjen før refinansiering.

 

Forøvirg nyktre europeiske børser, godt hjulpet av at USA futures peker nedover. Tror det blir rolig frem til 14:30.

 

Hei

 

Mange mener at det er en overhengende fare for at NSG går konkurs. De bør merke seg følgende i meldingen til Moodys: "Likviditeten ansees som adekvat, og de negative utsiktene reflekterer hovedsakelig stigende refinansieringsrisiko på mellomlang sikt, samt moderat eksponering mot ytterligere svekket kredittprofil."

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det har vel vært en overraskende sober start på børsdagen i Europa?

Tipper de fleste hadde regnet med en langt kraftigere oppgang.

 

Det kan du kanskje si, men selv er jeg ikke så veldig overrasket. Europa steg meget kraftig igår og USA og Asia fulgte opp. Således kan vi si at mye av oppgangen skjedde igår og dagen etterpå er det ofte en viss gevinstsikring. Det er ikke slik at Europa slavisk følger USA. Ofte kan dessuten offentliggjorte tall og statistikker fra USA prege børsene i Europa før de stenger for dagen.

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig at det er et sunnhetstegn at ikke OSE også spratt opp 3% i dag. Selv har jeg benyttet dagen til å selge meg ut av QEC på 4,52 - langt unna toppen - men gevinsten gjør seg likevel godt :biggrin:

mvh amatøren

Link to comment
Share on other sites

Fra HO:

 

Innlegg av: Gjest (02.04.08 14:18 ), lest 0 ganger

RE^1: USA-TALL: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

 

USA:ADP-SYSSELSETTINGSVEKST +8.000 I MARS (VENTET -45.000)

 

Oslo (TDN Finans): Antallet sysselsatte i den private sektoren i USA steg

med 8.000 personer i mars.

 

Det viser en undersøkelse foretatt av ADP Employer Services, ifølge

Bloomberg News onsdag.

 

På forhånd var det ventet en nedgang i sysselsettingen på 45.000 personer,

mens sysselsettingen i forrige måned falt med 23.000 personer.

 

383.000 selskaper, som samlet har rundt 23 millioner ansatte, inngår i

undersøkelsen til ADP Employer Services.

--

TDN Finans

HO

22 00 11 55

finans@tdn.no

Link to comment
Share on other sites

Fra HO:

 

Innlegg av: Gjest (02.04.08 14:18 ), lest 0 ganger

RE^1: USA-TALL: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

 

USA:ADP-SYSSELSETTINGSVEKST +8.000 I MARS (VENTET -45.000)

 

Oslo (TDN Finans): Antallet sysselsatte i den private sektoren i USA steg

med 8.000 personer i mars.

 

Det viser en undersøkelse foretatt av ADP Employer Services, ifølge

Bloomberg News onsdag.

 

På forhånd var det ventet en nedgang i sysselsettingen på 45.000 personer,

mens sysselsettingen i forrige måned falt med 23.000 personer.

 

383.000 selskaper, som samlet har rundt 23 millioner ansatte, inngår i

undersøkelsen til ADP Employer Services.

--

TDN Finans

HO

22 00 11 55

finans@tdn.no

Link to comment
Share on other sites

- Alle antar kredittkrisen er over

TDN Finans

 

Asia opplever den største børsoppgangen på syv uker.

 

Asiatiske aksjer stiger kraftig onsdag, ledet av bank- og elektronikkaksjer på spekulasjoner om at toppen i den pågående kredittkrisen er nådd. Japanske bilprodusenter stiger på sterkere dollarkurs.

 

-Alle antar at finanskrisen er over. Jeg tror den er slutt. Fed har brukt opp nesten hele våpenlageret sitt, så hvis noe negativt skulle skje igjen tror jeg markedet kan krasje, sier administrerende direktør Francis Lun i Fulbright Securities til MarketWatch.

 

- Det glimrer et håp

Morgan Stanleys Asia-/Stillehavsindeks er opp 3,5 prosent til 143,43 poeng. Alle de ti sektorene i indeksen stiger, med størst oppgang innen finanssektoren. I Japan er Nikkei opp over fire prosent.

 

-Vi er på vei mot bedre sentiment i det globale finanssystemet. Det glimrer et håp om at den amerikanske økonomien vil ta seg opp igjen til slutt, sier sjefstrateg Beat Lenherr i LGT Capital Management til Bloomberg News.

 

Den australske investeringsbanken Macquaire steg 8,9 prosent, mens sørkoreanske Kookmin endte opp 8,7 prosent. HSBC Holding avanserte 2,3 prosent i Hong Kong og Mizuho Financial steg 10 prosen til 404.000 yen pr aksje.

 

Finansaksjene i MSCI Asia-/Stillehavsindeksen steg 5,3 prosent som gruppe, men er fortsatt den gruppen med svakest utvikling hittil i år.

 

Sterkere dollar øker troen på at japanske eksportører vil få godt betalt for varene sine. Honda Motor er opp 6,7 prosent, Toyota Motor stiger 4,2 prosent, mens Hyundai stiger 2,4 prosent. I morgentimene onsdag handles dollar til 102,19 mot yen.

Link to comment
Share on other sites

- Alle antar kredittkrisen er over

TDN Finans

 

-Alle antar at finanskrisen er over. Jeg tror den er slutt. Fed har brukt opp nesten hele våpenlageret sitt, så hvis noe negativt skulle skje igjen tror jeg markedet kan krasje, sier administrerende direktør Francis Lun i Fulbright Securities til MarketWatch.

 

- Det glimrer et håp

-Vi er på vei mot bedre sentiment i det globale finanssystemet. Det glimrer et håp om at den amerikanske økonomien vil ta seg opp igjen til slutt, sier sjefstrateg Beat Lenherr i LGT Capital Management til Bloomberg News.

 

Hei

 

Takk for info RoRu.

 

Håpløse uttalelser fra analytikerne...

 

FED kan fortsatt sette ned renta, de kan øke kreditten til banker og også trykke penger. Uttalelsen fra F.L. er ikke verdt noe som helst...

 

Jeg er så lei analytikere som ikke forklarer noe som helst, og som heller ikke begrunner noe som helst. Ordet sentiment forbeholdes de som ikke ser noen mulige gode årsaker til virkninger... Trodde det var dette analytikere var betalt for å finne frem til...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

WASHINGTON (MarketWatch) - Companies in the U.S. private sector added 8,000 jobs in March, according to the ADP employment report released Wednesday. The report comes two days before the Labor Department reports on nonfarm payroll growth for March. Adding in some 25,000 jobs typically created by government, the ADP report suggests nonfarm payrolls grew by about 33,000 in March, much better that the drop of 60,000 expected by Wall Street economists. Analysts note that the ADP has overshot the employment report in each of the past four months. Joel Prakken, chairman of Macroeconomic Advisors, the firm that produces the report, said the March report was weak but was also one of a series of indicators that have been better than expected in recent days. Nonfarm payrolls shrank 63,000 in February.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...