Jump to content

Episode 1066 - Fredag 20. juni 2008


Bartender

Recommended Posts

Åpen ja, men dårlig med besøkende. Selv stamgjesten hlimrer med sitt fravær.

 

Selv kan jeg bare opplyse at jeg har kjøpt flere NEC-aksjer idag på nedgangen. Fikk de til 7,91, men kunne fått de lavere. Håper vi skal opp igjen, men burde kanskje ha benyttet meg av 3-dagers regelen. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Er redd vi må se langt etter den rekylen, men vi vet jo aldri. Er egentlig litt forundret at oljerelaterte aksjer er mer ned etter nedgangen i oljeprisen siden igår. :blink:

 

Men vi snakker ikke om de store forandringer uansett. Spørsmålet er hvordan det hele ser ut i slutten av august. Tror du hvedindeksen da vil være over 500 Zoonic (eller andre)?

Link to comment
Share on other sites

Sitter heldigvis utenfor skogen i dag, har tradet den mellom 24.5 og 26.5 de siste ukene, bare tilfledig at jeg ikke gikk inn igjen når den nærmet seg 24.5 denne gangen.

 

PW'ene fra peers kan kanskje ta aksjen ned mot 20 blank, avventer nå.

 

Tok noen TEL aksjer, mediestormen TV2 har anlagt mot selskapet slår ikke ut på bunnlinjen...

Link to comment
Share on other sites

PW'ene fra peers kan kanskje ta aksjen ned mot 20 blank, avventer nå.

Min påstand er at mesteparten av dagens kursfall kan tilskrives at NSG ble tuppet ut av OBX-utvalget. Det var påfallende hvor mye svakere NSG og TOM var i dag i forhold til i går (spesielt sluttauksjonen!), mens AKER oppførte seg stikk motsatt. Eksakte kursmål er umulig å gi uten å vite den generelle børsretningen. Jeg er imidlertid nokså sikker på at i fravær av selskapsspesifikke nyheter av betydning, vil NSG og TOM underprestere og AKER overprestere på relativ basis de neste seks månedene.

 

Tipset om TOM ville Zoonic normalt ha gitt meg en overhøvling for, men i dag har han trolig vett på å holde en lav profil. God helg! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja du sier noe Enga.... :biggrin: God helg!

 

Tipset om TOM ville Zoonic normalt ha gitt meg en overhøvling for, men i dag har han trolig vett på å holde en lav profil. God helg!

 

Tror du tar feil her... :wink:, det overordnede er hva TOMRA leverer fremover og hva som måtte komme av meldinger. Jeg tror H2/08 vil bli en sterk periode for TOM og ikke minst 2009..

 

Vi får se, fasiten blir til under reisen...

 

Men, faktum er at jeg treffer i nærmere 65% av alle disse spådommene mine...og det er bra! Buffet sier at 60 er nok til å bli milliardær...

 

Buffet, jeg er underveis! :smile:

 

Selvinnsikten er ihvertfall bedre enn spådomskunstene... :laugh:
Link to comment
Share on other sites

Er redd vi må se langt etter den rekylen, men vi vet jo aldri. Er egentlig litt forundret at oljerelaterte aksjer er mer ned etter nedgangen i oljeprisen siden igår. :blink:

 

Men vi snakker ikke om de store forandringer uansett. Spørsmålet er hvordan det hele ser ut i slutten av august. Tror du hvedindeksen da vil være over 500 Zoonic (eller andre)?

 

Det ser veldig vanskelig ut nå synes jeg.

Valgte å redusere endel idag. Bittert å ta tap på aksjer som sto kraftig i pluss for bare kort tid siden. Solgte bl.a. halvparten av QEC, men ser nå at jeg nok burde solgt alt.

Den fortsatte fallet i Canada ikveld. Solgte alt i NEC.

Tror jeg vil være forsiktig en stund fremover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket porteføljen etter å ha vært av gårde på båttur igår. Det var mindre hyggelig lesning. Både NSG og NEC tok jo svalestup til de grader! Satt faktisk med fingeren på salgsknappen igår men valgte og la være. Slik kan det gå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, felis, jeg tror at Oslo Børs er over 500 i slutten av august. Juni er nesten alltid ruglete, mens juli og august statistisk er klart bedre.

 

Tror du hovedindeksen da vil være over 500 Zoonic (eller andre)?

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Ja, felis, jeg tror at Oslo Børs er over 500 i slutten av august. Juni er nesten alltid ruglete, mens juli og august statistisk er klart bedre.

_____

 

 

Og mai er nesten alltid en dårlig måned og januar er nesten alltid en god måned.

Det ser ikke ut for at tiden vi nå er inne i er særlig "typisk". Egentlig burde vi vel nå være godt inne i en nedgangssyklus etter den voldsomme veksten som har vært. Men pga styrken i veksten i Asia kunne vi nok hatt gode tider en god stund enda. Men så rotet USA det til. Spørsmålet nå er vel om elendigheten i USA likevel greier bremse verdensøkonomien. Etterhvert kommer jo også avmatningstegn fra "emerging markets" og det kan se ut for at "etter sju fete kommer sju magre" fortsatt gjelder. Men for Norges del kan oljeprisutviklingen gjøre at vi ikke behøver å merke så store tilbakeslag i børsverdiene som andre land. Men hvem vet. Vi ser jo også at oljeselskaper faller med økende oljepriser. Kanskje man burde lytte til Georg Soros?

"Den legendariske investoren George Soros ser bobler i oljemarkedet. Han trekker paralleller til krakket i 1987."

Link to comment
Share on other sites

Nå må du slutte å plage hardt prøvede Tomra-aksjonærer, kursen fredag er tross alt helt tilbake der den var på mandag eller mesteparten av torsdagen. :rolleyes:

 

Det er over en uke siden det ble kunngjort at AKY, NSG og TOM skulle ut av OBX-utvalget. De som ville justere beholdningen på bakgrunn av endringene vil ha hatt god tid til å gjøre det allerede. Volumet i Tomra var på det jevne og det fremstod som rimelig åpenbart at kursen skulle litt tilbake etter å ha blitt jekket ganske kraftig i sluttauksjonen dagen før, noe som også var tilfellet med NSG torsdag.

 

Egentlig er det vel greit at Tomra holder seg i samme området fremover. Amund skal handle 13 millioner aksjer, da er det vel greit at aksjen ikke stikker til kr 50 igjen med det første? Imens kan man trade en krone her og en krone der.

 

Tror det var rykter om hvem som skulle bli ny minister for sektoren som satte skrekken i flere. Dessverre stemte i så fall ryktene. :mellow:

 

Min påstand er at mesteparten av dagens kursfall kan tilskrives at NSG ble tuppet ut av OBX-utvalget. Det var påfallende hvor mye svakere NSG og TOM var i dag i forhold til i går (spesielt sluttauksjonen!), mens AKER oppførte seg stikk motsatt. Eksakte kursmål er umulig å gi uten å vite den generelle børsretningen. Jeg er imidlertid nokså sikker på at i fravær av selskapsspesifikke nyheter av betydning, vil NSG og TOM underprestere og AKER overprestere på relativ basis de neste seks månedene.

 

Tipset om TOM ville Zoonic normalt ha gitt meg en overhøvling for, men i dag har han trolig vett på å holde en lav profil. God helg! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...