Jump to content

Episode 1107 - Mandag 18. august 2008


Hoff@

Recommended Posts

Nå har Zoonic åpnet den ene tråden etter den andre på en måte som bare han kan. :dry:

Da mener jeg en nesten barnslig urealisme og en naivitet som grenser til dumskap. :laugh:

Børsen stiger ikke om Zoonic håper og tror at den skal gjøre det, og vise versa, tyngdekraften gjelder og nå mener jeg det er på tide å rope ett aldri så lite varsku.

 

Det er bare å ta på realitetsbrillene så våkner en fort nok opp, og om en ikke gjør det har en altfor mye penger som en vil svi vekk på børsen.

 

Jeg bruker å lese søndagens HO aksjetips og har irritert meg den senere tiden for at de har tatt alle forbehold om hva vi kan vente oss, dette er det slutt på nå, i dag skriver dem sort på hvitt hva vi har i vente.

 

Jeg mener dette er såpass viktig at jeg limer inn store deler av det som alle selv kan lese på HO.

 

Vi kan i øyeblikket faktisk ikke se noen tekniske formasjoner eller signaler i chartene som peker i noen annen retning enn videre ned på sikt.

For å redusere denne faren må Hovedindeksen bryte opp gjennom 410, 420, 425, 440-nivået og 200-dagers glidende gjennomsnitt, på stigende volum. Men det må en ny all-time high til, med god margin og på volum over 15 milliarder kroner om dagen, for at vi skal gå bort fra dette hovedscenariet nå. Det betyr også at faren for et større fall bare vil avta gradvis ved reaksjoner opp mot de nevnte, lavere nivåene.

Et brudd på 50-nivået i RSI vil være et tidlig signal om at det kan komme slike løft. Det settes stigende bunner, men et brudd på 50-nivået gjenstår fremdeles. Et slikt brudd vil imidlertid ikke friskmelde Hovedindeksen, men vil, slik vi vurderer det, foreløpig bare være en utsettelse av et videre fall. Små løft vil da være muligheter til ytterligere å lette litt på eksponeringen i aksjemarkedet.

Vi anser i øyeblikket sannsynligheten for et fall for Hovedindeksen til under 300 å være større enn at Hovedindeksen skal gå i ny all-time high det kommende halvannet året.

 

Slik det ser ut nå blir jeg sittende på flyet i morgen også, så da kan jeg ikke bli med på morroa i morgen, men lykke til med tradene. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forventer en meget sterk uke på børsene og ikke bare denne uken, men resten av 08 kan bli en av de sterkeste perioder på flere år...! :smile:

 

Dette er ikke fylleprat, Hoff@ :laugh: , men fullt realistisk. Børsene vil bukke under til slutt, men ikke riktig ennå....

 

Dype analyser dette og kan utdypes enda mer! :biggrin:TA i denne sammheng, er rene eventyr og tullball, som alltid..... :unsure:

 

Slik der ser ut, nå blir det en fjelltur imorgen, før turen snart går til Chamonix og Mont Blanc!

 

chamonix-mountain-view1.jpg(klikkbar...)

 

Nå har Zoonic åpnet den ene tråden etter den andre på en måte som bare han kan. :dry:

Da mener jeg en nesten barnslig urealisme og en naivitet som grenser til dumskap. :laugh:

Børsen stiger ikke om Zoonic håper og tror at den skal gjøre det, og vise versa, tyngdekraften gjelder og nå mener jeg det er på tide å rope ett aldri så lite varsku.

 

Det er bare å ta på realitetsbrillene så våkner en fort nok opp, og om en ikke gjør det har en altfor mye penger som en vil svi vekk på børsen.

 

Jeg bruker å lese søndagens HO aksjetips og har irritert meg den senere tiden for at de har tatt alle forbehold om hva vi kan vente oss, dette er det slutt på nå, i dag skriver dem sort på hvitt hva vi har i vente.

 

Jeg mener dette er såpass viktig at jeg limer inn store deler av det som alle selv kan lese på HO.

 

 

 

Slik det ser ut nå blir jeg sittende på flyet i morgen også, så da kan jeg ikke bli med på morroa i morgen, men lykke til med tradene. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hei Zoonic.

 

Fint om du vil dele noe av din argumentasjon med oss vedr ditt positive markedssyn, samt hvordan "TA i denne sammenheng er rene eventyr og tullball, som alltid."

 

Mvh

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Her er ett innlegg fra HO som viser at det er ulike oppfatninger av hva TA signaliserer:

Innlegg av: Odd Guest (17.08.08 07:00 ), lest 137 gangerTicker: HMM

RE^1: Søndagens aksjetips?

Jeg får inntrykk av at han nå i større grad kommer med et forsvarsskrift for sin grunnholdning (eller mot den kritikken han har fått), enn med en nøytral teknisk analyse av det chartene viser.

 

Den tidligere antydede HS-formasjonen har han forøvrig denne gangen "glemt" å skrive noe om, men han har forhåpentligvis innsett til slutt at slike formasjoner bare har en teknisk betydning som vendepunktsformasjon hvis de dannes som toppformasjon i en forutgående stigende trend, og noen stigende trend i hovedindeksen har vi ikke hatt på denne siden av nyttår.

 

Det er heller ikke etablert noen fallende trend i hovedindeksen, eller noen ny trend i det hele tatt. Det har "bare" inntruffet et brudd med den stigende trenden, noe som teknisk sett i første omgang varsler enten svakere stigningstakt eller en sidelengs bevegelse. Alle spådommer om videre fall er derfor basert på frykt man har fått via andre kanaler, og ikke på noen teknisk analyse av chartene.

 

Ellers er han veldig opptatt av 50-nivået i RSI, men "glemmer" å nevne det mest opplagte: Når RSI bryter opp fra under 30, så er det ett av de sterkeste tekniske kjøpssignaler som finnes. RSI-kurven er nå stigende etter å ha brutt opp fra under 30.

Link to comment
Share on other sites

"Vi anser i øyeblikket sannsynligheten for et fall for Hovedindeksen til under 300 å være større enn at Hovedindeksen skal gå i ny all-time high det kommende halvannet året."

 

Denne setningen viser hvor galt det bærer hen dersom spørsmålet stilles galt. Det som er interessant å vite nå er hvorvidt vi er i en opp-trend, ned-trend eller en flat-trend.

Selvsagt er det mer sannsynlig at hovedindeksen er under 300 enn i ATH det kommende halvannet året. Det er jo bare 102 poeng til indeksen er under 300, mens det er godt over 100 poeng opp. Da trenger man neppe en linjal for å skjønne at sannsynligheten er lavere for det ene alternativet?

 

Faller olja til 50 daler, er indeksen under 300. Hva som skal til for en ny ATH, er jeg mer usikker på. Tipper vi kjører relativt flatt fremover, med noen turer både under 400 og over 420.

 

Jeg er denne gangen faktisk enig med Enga. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Hei Carl! :smile:

 

Dette har jeg sagt før, også vedrørende enkeltaksjer og indekser: TA er tull fordi det "eventyret" er slik at det som har fallt mye, skal fortsette å falle...eller omvendt, det som har steget mye, skal fortsette å stige...

 

Sannheten er svært ofte at det motsatte skjer, mye snur, skifter retning etter en periode eller etter en trendperiode,,

 

Vedr.mitt markedssyn: Aksjer er historisk "billige" etter nøkkeltall. Javel, det har endel greie forklaringer, noe nedkjøling/nedskrivninger/kredittinnstramninger og tap, men "faens oldemor" er priset inn her og verden går ikke under, ikke ennå..Mao. man har en fair mulighet til en sterk opptur..

 

Derfor kan det bli en "vill "periode", det sparker alltid litt i bakbeina på halvdøde dyr..!

 

Jeg spår også et $$$$-RALLY fremover....

 

Hei Zoonic.

 

Fint om du vil dele noe av din argumentasjon med oss vedr ditt positive markedssyn, samt hvordan "TA i denne sammenheng er rene eventyr og tullball, som alltid."

 

Mvh

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Mange er skremt ut av markedet eller sitter lastet med "Bjørne-Derivater" i disse dager. Da kan det bli meget stille på en +1,5%-dag.

Hei, Bartender.

Jeg sitter selv med en liten post i bjørnederivatene, men mest som en forsikring mot "nedturen som alltid ligger på lur."

Trader den posten gradvis lavere i snitt, slik at jeg står best mulig rustet, når det måtte snu.

 

Til dere det gjelder, ha en fin dag i bjørnehiet.

Link to comment
Share on other sites

Gikk aldri inn. Men ser ut som den tar seg oppover igjen nå...

 

Som nevnt i forrige uka, hadde jeg planer om bunnfiske av FUNCOM tildlig denne uka, for å selge mot slutten av uka. Var for sent ute i dag, og tar ikke sjansen på noen inngang med mindre den får en ny dipp i morgen. Ekstremt volatil i dag.

 

Der tok vi av gitt - godt hjulpet av STL.

Link to comment
Share on other sites

Vel, da konstanterer jeg at det var en flott dag på OSE og at Åsgårdsreien ikke dukket opp idag. Hvorvidt Zoonic eller "røkla" får rett fremover skal jeg være forsiktig med å spå. Dette er ekstremt vanskelig å forutse. Heller ikke eksperter som tjener millioner på å kunne uttale seg om slike ting er jo enige. Og å bruke TA på dette er vrøvl etter min mening.

 

Selv har jeg tro på en pen senhøst. Men det er bare "magefølelsen".

Link to comment
Share on other sites

Selv tilter jeg i retning EngaBhoy, at det blir forholdsvis flatt fremover. Tror det er mye nervøsitet i markedet som holder børsen fra en positiv utvikling, samtidig føler jeg at aksjene er såpass billig priset at dårlige tider allerede er innbakt i kursen (til en viss grad). I likhet med felis så er nok viktigste argumentet mitt fortsatt at det er magefølelsen.

Link to comment
Share on other sites

Veien videre?

Vel, egentlig er jeg bear, men nå har 'alle' blitt negative. Det er knapt en dag uten nye advarsler om resesjon, stagflasjon, sub-prime og i den senere tid også prime-problemer i ymse media.

Når den siste optimist er blitt pessimist (Zoonic unntatt :biggrin: ), er det kanskje et signal om at bunnen er nådd eller nær?

Uansett er jeg noe avventende, og vil ikke gå inn langsiktig hverken long eller short.

Kort tidshorisont for handler er det som gjelder nå for tiden etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Litt mer om "veien" videre...

 

___

 

Når småsparere selger seg ut av "ALT", fond/aksjer, tabloidpressen og annen søppel er full av dommedagsmeldinger og nettløkene her inne er blitt blåbærplukkere, så er det mye lettere å spå veien fremover de nærmeste uker og måneder.. :wink:

 

Dette er viktige signaler og svært mye tyder på at vi skal mye opp...

 

NEMLIG....playboy.gif

 

 

___

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...