Jump to content

Episode 1111 - Fredag 22. august 2008


Bartender

Recommended Posts

Oljeprisen til himmels uten at dette drar USA ned i mørket må vel være positivt for utviklingen på OSE i morgen ??

 

Uansett, det jeg tenkte å poste en liten sak på statsgjelden til USA :

 

Med referanse til denne Dommedagsprofetier ? og denne Statistikk

 

USA's statsgjeld er 50 billioner USD eller omregnet i kroner 265 billioner kroner.

 

Eh.....265.000.000.000.000 kroner ??? :blink::blink:

 

Det blir pr. innbygger i USA 883.787 kroner.

 

Til sammenligning er Pensjonsfondet i Norge ca 2 billioner. Det blir 431.127 kroner på bok pr innbygger.

 

Er det jeg som teller feil på antall nuller, eller .......???????

 

Har Norge et tall som kan sammenlignes med det som nevnes i overnevnte artikkelen ?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er det ingen som sitter med TAA her inne nå da, veldig spennende på hvordan utfallet blir, håper på en skikkelig budkrig. Sitter selv med 6k og venter i spenning. :biggrin:

 

Sitter fortsatt med mine 4k og is i magen.......

Link to comment
Share on other sites

Er det jeg som teller feil på antall nuller, eller .......???????

 

Trodde først at journalisten hadde gått i den klassiske fellen og oversatt billions (milliard i USA) til norske billioner. Gikk og sjekket i originalartikkelen. Der står det 50 trillions dollar og da har du ikke tullet med nuller nei. Mye penger dette.

 

Forøvrig spås børsen opp her hjemme også idag ser jeg. Har markedet glent å ta på realitetsbrillene til Hoff@? :laugh::laugh::laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Vi åpner nok bra opp på den sterke oljeprisen ja.

 

Men, jeg legger merke til at markedene i Asia sliter, og jeg tror USA vil slite i dag også som en følge av stigende oljepris (forsinket reaksjon) og finansiell uro.

Ergo tipper jeg vi starter rett opp, for så å falle tilbake utover dagen.

 

Men, siden jeg sitter med bjørnederivater er vel ikke min mening helt uhildret :rolleyes::laugh:

Link to comment
Share on other sites

USA's statsgjeld er 50 billioner USD eller omregnet i kroner 265 billioner kroner.

 

Eh.....265.000.000.000.000 kroner ??? :blink::blink:

 

Det blir pr. innbygger i USA 883.787 kroner.

 

Til sammenligning er Pensjonsfondet i Norge ca 2 billioner. Det blir 431.127 kroner på bok pr innbygger.

 

Er det jeg som teller feil på antall nuller, eller .......???????

 

Har Norge et tall som kan sammenlignes med det som nevnes i overnevnte artikkelen ?

Tallene er avhengig av hvordan man regner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Us_debt

Link to comment
Share on other sites

Ergo tipper jeg vi starter rett opp, for så å falle tilbake utover dagen.

So far, so good! Det oljedrevne rallyet på Oslo Børs i går var vel litt i overkant, og det ser ut til at markedet er i ferd med å ta denne erkjennelsen inn over seg. Ender vi i minus?

Link to comment
Share on other sites

Denne er jeg spent på !

 

Jeg så med egne øyne flere hundre tusen aksjer flere enn hva som fantes i selskapet på selgersiden den dagen det stormet som værst. Om ikke dette er ugler i mosen så vet ikke jeg. :dry:

 

Link : Naken short ?

 

Fulgte ikke spesielt med i denne saken, men det er bra at det settes lys på dette. Håper virkelig det kommer noe godt ut av dette. Tror det trengs en opprydding.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er for lat til å finne det ut på egenhånd, er det noen som kan si meg hvilken kontrakt det er de kaller "Olje" på råvarelisten hos Nordnet? Interessant dag forøvrig..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle kvitte meg med FUNCOM i dag morges, da den lå på 13,90. Hadde håpet på noen nyheter, men de har uteblitt så langt. Ble ikke til at jeg gjorde det i tide, så nå blir de nok i porteføljen til mandag, tenker jeg...

 

Forsøkte å selge posten i JIN på 47,80, men den nådde ikke lenger enn 47,70. Har gått bra siden jeg gikk inn (+15%), så en gevinstsikring hadde i grunnen vært greit i dag. Kvartalsrapport til uka, så får håpe den kan gå litt til :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle kvitte meg med FUNCOM i dag morges, da den lå på 13,90. Hadde håpet på noen nyheter, men de har uteblitt så langt. Ble ikke til at jeg gjorde det i tide, så nå blir de nok i porteføljen til mandag, tenker jeg...

 

Forsøkte å selge posten i JIN på 47,80, men den nådde ikke lenger enn 47,70. Har gått bra siden jeg gikk inn (+15%), så en gevinstsikring hadde i grunnen vært greit i dag. Kvartalsrapport til uka, så får håpe den kan gå litt til :rolleyes:

 

Her skjer det ting. JIN spratt i været og jeg gikk ut på 47,80 likevel. Det at den gikk 50 øre til, får så være. Ble en fin gevinst (6,80 kr) på 12 dager :laugh:

 

FUNCOM er litt opp også, men må gå litt til før jeg selger meg ut.

Link to comment
Share on other sites

Synes den begynner å bli interessant ifht en short nå...

Det er det sikkert mange som synes, men hvem har store nok baller? Greit nok at den har steget 20 kroner fra 150, men kursen var tross alt 300 for et år siden. Hvor tror du REC ligger den dagen amerikanske og norske børser er "friskmeldt" og i nærheten av all time high? Enhver short i REC bør etter min mening ha en relativt kort tidshorisont.

Link to comment
Share on other sites

Det er det sikkert mange som synes, men hvem har store nok baller? Greit nok at den har steget 20 kroner fra 150, men kursen var tross alt 300 for et år siden. Hvor tror du REC ligger den dagen amerikanske og norske børser er "friskmeldt" og i nærheten av all time high? Enhver short i REC bør etter min mening ha en relativt kort tidshorisont.

 

Det er jeg helt enig i. Pleier sjelden å shorte over en lengre periode uansett :happy:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...