Jump to content

Episode 1131 - Fredag 19. september 2008


Yngve

Foretrukket trader?  

39 members have voted

  1. 1. Hvilken trader vil du anbefale?

    • DNB
      0
    • Nordnet
      17
    • Netfonds
      17
    • Skandiabanken
      4
    • Andre
      1


Recommended Posts

Drar igang fredagens pit jeg. Kjører også en poll etter litt diskusjoner rundt en viss trader de siste dagene. Håper jeg ikke glemte noen viktige, dere får i så fall kjefte og smelle i pitten :)

 

Kan se ut som ting kan fortsette der det slapp i dag, iallefall fra morgenkvisten av. Velger selv å tro vi fortsatt ikke helt har snudd, men tror ikke nok på meg selv til at jeg gikk inn i bear. Ønsker alle lykke til med helgeavslutningen!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply
Apropos shorting: I morgen kan det være en alle tiders mulighet til å sette en short relativt tidlig på dagen. Det er vel grunn til å tro at Oslo Børs åpner friskt fra start, men kanskje kan euforien avta hvis USA synes å få en korreksjon ned (negative futures) etter dagens rally. Mye hvis og kanskje her, men strategien baserer seg uansett på det etter hvert velkjente scenariet at OSE får en knekk mot slutten. Etter at børsens åpningstid ble utvidet, har differansen mellom dagens toppnotering og sluttnotering for Hovedindeksen vært:

 

01.sep 9.24 ... 02.sep 12.31 ... 03.sep 12.19 ... 04.sep 17.53 ... 05.sep 11.14

08.sep 10.72 ... 09.sep 21.11 ... 10.sep 5.77 ... 11.sep 3.03 ... 12.sep 1.00

15.sep 16.65 ... 16.sep 20.48 ... 17.sep 22.23 ... 18.sep 7.75 ... 19.sep ?

 

I gjennomsnitt har Hovedindeksen sluttet 12.23 poeng lavere enn toppen i denne perioden. Det er like mange dager (tre) hvor differansen er mer enn 20 poeng som det er dager hvor indeksen slutter noe i nærheten av på topp. Forøvrig er det uklart hvor mye av denne tendensen som egentlig skyldes endret åpningstid. Med disse tiders historiske finanskrise er det vel grunn til å tro at markedet ville ha vært volatilt uansett. :biggrin:

 

Dette er usikre tider, hvordan vi åpner i morgen tror jeg har veldig mye med oljeprisens videre ferd gjennom natten å gjøre. Men trolig får vi nå ett skikkelig bear rally med OSE opp mot 360, før vi igjen får en bølge med nye uventede dårlige nyheter i fanget.

 

STL bør passere 150 i løpet av noen dager, ellers tror jeg NSG løftes godt dersom vi får ett bjørnerally. Shorting ligger ikke for meg, da må det eventuellt være kjøp av bjørnederivatet.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har greie på fond.

 

Skal kjøpe litt fond og tror tiden er inne hvis en skal være langsiktig.

 

Er fek. Odin eller Skagen gode fond?

 

Har vært mye i Skagen tidligere, hovedsaklig Kon-Tiki som fokuserer på vekstmarkedet. Generelt vil jeg si at aksjefond er dyrt i forhold til indeksfond og i begrenset grad lønner seg. Skagen har dog ry for å være blant de aller beste. De har heller ikke noen salgsavgift, noe mange andre har.

 

Det du må tenke på er hvor mye bedre er fondet enn om du går inn i en indeks (indeksfond er rimelige), hvor mye betaler du for å kjøpe deg inn og selge deg ut (fast prosent av kjøp/salg) og hvor mye koster det i året (som regel avhengig av hvordan de gjør det i forhold til indeksen de sammenligner seg med). Hvis ikke fondet gjør det vesentlig bedre enn markedet generelt, er det ikke noe poeng. Nå som man har bjørne- og oksederivater er dette svært gode alternativer.

 

I tillegg må du også tenke på at det tar tid å komme seg ut av et fond, hvis man ønsker det. Gjerne et par dager, i stedet for et par sekunder...

 

Ta en titt på Dine Penger for mer info. F.eks.: http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=951

Link to comment
Share on other sites

I pollen for to dager siden spurte jeg om det var bunnen vi så på 321 poeng (intradag).

Meningene var delte, men majoriteten mente vi skulle lengre ned.

 

Nå er det selvfølgelig alt for tidlig å avblåse krisen, men det spørs om vi ikke har lagt det verste bak oss, i det minste på kort-kort sikt (neste uke).

 

Jeg vil faktisk være så dristig å påstå at vi har sett bunnen, og at det nå er på tide å gå long :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

STL bør passere 150 i løpet av noen dager, ellers tror jeg NSG løftes godt dersom vi får ett bjørnerally. Shorting ligger ikke for meg, da må det eventuellt være kjøp av bjørnederivatet.

Shorting kan være så mangt. Ordinært shortsalg innebærer en teoretisk risiko for ubegrenset tap, samtidig som man kan bli presset/skremt ut på stop loss. Bjørnederivater gjør det lettere å sitte rolig gjennom midlertidige børsoppganger. I tillegg har du den mildeste formen for "shorting", hvor man selger favorittaksjen sin for så å kjøpe den tilbake billigere. Dagen i dag er en ypperlig slik mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Mornings :rolleyes:

 

Ikke tvil om en kanonåpning, kansje over 5% i løpet av 10 minutter, men en ting tror jeg, det er ikke dagen for å kjøpe fra start, da måtte det være å kjøpe bear for den ligger an til å falle 10%.

 

Uansett, det blir en veldig gøy og spennende dag, skikkelig action, slik vil vi ha det.

Litt ergelig å overnatte med bear, men dette tåler vi :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke et suckers rally før det går så mye opp og så uventet at de fleste blir forvirret? :)

 

Vi får se, skal ikke være påståelig om videre retning jeg. Kan godt være det har snudd for hva jeg vet. Russland er opp 18%, det var jo særs!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke et suckers rally før det går så mye opp og så uventet at de fleste blir forvirret? :)

 

Vi får se, skal ikke være påståelig om videre retning jeg. Kan godt være det har snudd for hva jeg vet. Russland er opp 18%, det var jo særs!

 

Russerene har hatt stengt i et par dager.

Dessuten er Russerne blitt de nye Amerikanerene, som tok over etter Romerene.

For å sitere Asterix og Obelix... "De er gærne"

Link to comment
Share on other sites

Var i ferd med å ta løpefart og smelle huet alt jeg makter i veggen, da jeg leste denne ingressen:

 

Det er en vill åpning på Oslo Børs. Tunge aksjer stiger 10-13 prosent. Totalomsetningen har passert 13 milliarder kroner.

 

13 milliarder er jo komplett usannsynlig - er jo døden å sitte med bjørner nå! :blink:

 

Heldigvis avsluttet artikkelen med:

Foreløpig er det omsatt verdipapirer for 13 milliarder kroner. Det høye beløpet skyldes at Awilco-handelen har gått gjennom systemet. Awilco står for 12,5 milliarder kroner.

 

Puh! Da varer det nok ikke så lenge likevel :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...