Jump to content

Episode 1131 - Fredag 19. september 2008


Yngve

Foretrukket trader?  

39 members have voted

  1. 1. Hvilken trader vil du anbefale?

    • DNB
      0
    • Nordnet
      17
    • Netfonds
      17
    • Skandiabanken
      4
    • Andre
      1


Recommended Posts

Rekk opp hånda alle som kan forklare meg hvorfor alle verdens børser har steget minst 4% det siste døgnet? :dry:

 

Hei

 

Synes ikke oppgangen på OSE er så stor tatt i betraktning fallet siste dager og en fortsatt sterk oljepris. Tror imidlertid mer på at grådigheten nå har slått frykten, FORELØPIG.

 

Dette forsterkes av forbud mot (udekket) shortsalg, inndekning av shortposisjoner og av at "hedgefond" nå kaster seg over til en andre siden av "bordet". Mange "tøffinger" er vel ikke klok av skade og "gearer" vel også porteføljene sine...

 

Den viktigste grunner er imidlertid nok at Yankene igjen tar grep rakst. Tiltakene kommer raskt og sterkt. Synes at myndighetene der bort står på bra. De må gjøre dette for at de finansielle problemene ikke også skal få dramtatiske realøkonomiske konsekvenser, i form av økt ledighet m.m. De prøver å rydde opp etter eiere som ikke har passet på investeringene sine (i de store bankene har hver eier vært relativ liten og latt ledelsen ta for stor risko), lederne i bankene og analytikerne som har analysert gjeld og selskaper og som ikke har ikke vurdert og også gjort oppmerkosm på risko i tilstrekkelig grad, m.m.

 

Mvh,

 

De skal redde verden Gigantisk redningsplan på vei. - Dette er et vendepunkt, sier økonom.

 

Av Stig Flesland og Even Landre 19.09.08 08:33, ny 19.09.08 09:29 Relaterte emner:

Subprime

Kredittkrise

Morgenrapport

Handelsbanken

Ben Bernanke

 

 

Les også:

- Vi har ikke peiling

Han spådde dommedag

Beskjeden som startet ragnarok

Historiens største konkurs

Jordskjelv på Wall Street

 

USAs finansminister Henry Paulson og sentralbanksjef Ben Bernanke foreslår å flytte alle råtne boliglån fra amerikanske finansinstitusjoner inn i et nytt statlig fond.

 

NA24 - din næringslivsavis

 

I helgen skal de møte Kongressen for å forsøke å snekre sammen planen. Dette gjøres for å forsøke å unngå at kredittkrisen skal bli enda verre.

 

Tiltaket ses også på som en innrømmelse av at Paulson og Bernankes innsats så langt ikke har greid å friskmelde finans- og boligmarkedet, ifølge Bloomberg News.

 

Som åttitallet

- Disse planene er noe à la Resolution Trust Corp, som ble iverksatt for å gjøre samme rydde opp de råtne lånene i det amerikanske boligmarkedet etter «savings and loand-krisen» på slutten av 80-tallet. Den gang gikk regningen på 400 milliarder til skattebetalerne, skriver makroøkonom Shakeb Syed i Handelsbanken i sin morgenrapport.

 

Han minner om at regningen kan bli langt større denne gang.

 

- Det amerikanske boligmarkedet utgjør cirka12 billioner dollar . Av dette utgjør subprime og Alt-A lån cirka 25 prosent, det vil si 3 billioner dollar. Hvis dette går igjennom vil det virkelig være et jordskjelv, mener Syed.

 

- Dette var vendepunktet

Jan Andreassen, sjeføkonom i Landsbanki, sier dette er en milepæl og et vendepunkt i den finansielle krisen.

 

- Dette er en gigantisk egenkapitaltilførsel som vil være med på å redusere kredittrisikoen og gjøre det mye enklere for banker å låne penger, sier Andreassen til NA24.

 

-Det er en epokegjørende sak hvor presidenten, kongressen og sentralbanksjefen sitter sammen for å løse krisen.Det som virkelig setter fart på dette er at Bush har gått fra å være avmålt til å kaste seg rundt og støtte dette med full styrke. Nå er alle alternativene på bordet og vi ser en milepæl i den finansielle krisen.

 

- Er dette slutten på krisen?

 

- Vi ser begynnelsen på slutten, og jeg tror definitivt vi kan si at vi har sett bunnen. Dette var vendepunktet.

 

- Fortsatt vanskelig

- Om vi er ved et vendepunkt er vanskelig å si, mener seniorøkonom Kyrre Aamdal i Dnb Nor Markets.

 

- Myndighetene involverer seg sterkere og nå setter de opp nok en plan for å hjelpe bankene med de råtne planene. Dette er positivt, men det er ikke opplagt at dette er nok for å snu utviklingen, sier Aamdal til NA24.

 

Han minner om at bankene fortsatt vil slite.

 

- Vi ser fortsatt at boligmarkedet er svakt med økende grad av tvangssalg og stor ubalanse. Dette vi avhjelpe situasjonen, men det løser ikke de fundamentale forholdene, sier Aamdal.

 

 

 

Seniorøkonom Kyrre Aamdal i Dnb Nor Markets er positiv til amerikanernes nye redningsplan, men minner om at boligmarkedet er langt fra friskmeldt. Foto: Magdalena Lorentzen

Finansieringssiden

Han legger til at det ikke er så mange detaljer som er klare ennå, men sier at spørsmålet er om den amerikanske staten har ryggrad til å bære alle redningsaksjonene.

 

- Denne planen har en finansieringsside som har en risiko i seg. Det er litt økende bekymring for hvorvidt den amerikanske staten kan bære alle de redningsaksjonene vi har sett i det siste. Men tilliten til den amerikanske staten som kreditor er ennå ikke svekket, sier Aamdal.

 

- Får planen igjennom

Det blir hektisk møteaktivitet i Kongressen i helgen. Aamdal mener utviklingen i finansmarkedene de siste dagene har styrket muligheten for å få en slik plan godkjent i kongressen.

 

- Tidligere har finansministeren vært motstander av en slik plan fordi han tvilte på muligheten for å få den gjennom i kongressen, men mye tyder på at at sjansene er økt nå.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply
En liten breather etter åpning, så kan dette fort peke oppover igjen. STL har mer å gå på utover dagen. Følg med på oljeprisen...

 

Enig i at STL bør kunne ha mer å gå på, oljeprisen fortsetter opp. Likevel lurer jeg på om OB kan stå så her høyt ved stenging. Etter det vi har vært igjennom, hvem har lyst til å sitte med aksjer over helgen etter over 5% oppgang...? Det vil ikke jeg i alle fall... Vurderer ny bjørneinngang fortløpende.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at STL bør kunne ha mer å gå på, oljeprisen fortsetter opp. Likevel lurer jeg på om OB kan stå så her høyt ved stenging. Etter det vi har vært igjennom, hvem har lyst til å sitte med aksjer over helgen etter over 5% oppgang...? Det vil ikke jeg i alle fall... Vurderer ny bjørneinngang fortløpende.

 

Hei

 

Hvis (nesten) ingen vil sitte over helga, ja så får en gjerne ekstra betalt for å gjøre nettopp dette. Jeg blir derfor sittende... Jeg håper og på at noen av selskapene nå tar sjansen og kjøper andre:

 

  • DNO - bør være attraktiv da mange oljeselskaper "sliter" med fallende reserver. I tillegg kan det komme positive nyheter om eksporttilatelse fra Irak, gjennopptatt produskjon i Irak og nye funn. Blystad har skjønt det: Han har lastet opp...
  • PROD - Har cash på bok og cashflow. Tipper oppkjøpet nærmer seg... BWO er "førstefrier"...
  • PDR - AWO er solgt. Det åpner for opprydding i Jack, som PDR eier en stor post i, men som også eier en stor post i PDR...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tittet litt på de glidende gjennomsnittsvariablene, prøver jeg meg med en "long" i bull.

Dette er en prøvepost, med et perspektiv i forhold til denne uka.

 

Leste forøvrig at Bernanke og kompani prøver å få til en deal hvor staten "kjøper" de råtne lånene av bankene...

Skjer det, er det veeeeeldig bra,

jaja, vi får se hva dagen bringer.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tittet litt på de glidende gjennomsnittsvariablene, prøver jeg meg med en "long" i bull.

Dette er en prøvepost, med et perspektiv i forhold til denne uka.

 

Leste forøvrig at Bernanke og kompani prøver å få til en deal hvor staten "kjøper" de råtne lånene av bankene...

Skjer det, er det veeeeeldig bra,

jaja, vi får se hva dagen bringer.

 

 

Det var det som skremte meg til å selge bjørnene, for sansynligheten er vel ganske stor for at dette går i orden i helgen, men det er klart, i motsatt fall, ja da er bear gull verdt.

Går og lunsjer nå, dette ble for kjedlig, he he :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra lang og deilig fredagslusj :biggrin:

 

Må si jeg er en smule overasket over hvor sterk London er, om en kikker seg rundt omkring i verden er OSE en sinke i dag, og det med en sterk oljepris.

 

Men hvem tør gå sterkt long inn nå?

 

Må si bearene frister litt også, men tror jeg lar det være, går heller ut en tur igjen

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra lang og deilig fredagslusj :biggrin:

 

Må si jeg er en smule overasket over hvor sterk London er, om en kikker seg rundt omkring i verden er OSE en sinke i dag, og det med en sterk oljepris.

 

Men hvem tør gå sterkt long inn nå?

 

Må si bearene frister litt også, men tror jeg lar det være, går heller ut en tur igjen

 

Det samme her..

Tror det er lurt å avvente noen flere retningsgivende signaler.

 

Tror jeg leser noen aviser, spiser lunsj, drikker kaffe og avventer en time eller to..

 

Happy hunting!

Link to comment
Share on other sites

Inn i Bjørnederivater på 91,55.

 

"Let the games begin"

 

Jupp!! Ikke glem at unhappy-hour fremdeles ikke har vært :laugh:

 

Men til litt alvor her. Markedet er helt sprøtt for tiden. Det er litt ekstremsport å være med på det her.. Vi er litt gamblere hele gjengen.

Link to comment
Share on other sites

Til de av dere som går inn i bjørnederivater nå; -dere har jaggu 'big ones'!

 

'Alt' går så det griner kloden rundt, oljen stiger, shorting av finansaksjer er stanset i statene og England og futtene er knallsterke (og stigende!)

 

Jeg kan ikke forstå annet enn at det ser svært positivt ut på ultrakort sikt..?

Link to comment
Share on other sites

Unhappy hour kan fort bli noe langt annet nå som fokuset er skiftet... ;-)

 

Jeg var for rask på salgsknappen med STL, med oljeprisen tre sifret igjen er det liten grunn til ikke å eie STL akkurat nå. Men jeg er ikke sikker på hvor langt dette bjørnerallyet vil gå, så jeg blir nok sittende i cash.

 

Spent på massemedienes dekning av utviklingen nå, jeg ser for meg:

- "Det blir ikke krise likevel"

- "Mot lange oppgangangstider"

 

Som hovednyheter på NRK og TV2 :blink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...