Jump to content

Episode 1131 - Fredag 19. september 2008


Yngve

Foretrukket trader?  

39 members have voted

  1. 1. Hvilken trader vil du anbefale?

    • DNB
      0
    • Nordnet
      17
    • Netfonds
      17
    • Skandiabanken
      4
    • Andre
      1


Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Kvittet meg med resterende GOGL på 21,15. Var ikke noe butikk å bytte fra ODIM til GOGL, men ikke det store utfallet heller. Med en BDI-stigning på 0,3%,så jeg ikke poenget med å beholde dem. Kan heller kjøpe dem på nytt til uka.

Link to comment
Share on other sites

+8,86%

Det må jeg si var solid! :blink:

 

Reell omsetning på 10,5mrd, noe som er respektabelt.

 

Jaja, hvis det ikke går ad undas for bjørnene mine på mandag, så er det jo positivt for verdensøkonomien, selv om det ugunstig for min :ohmy:

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Fin, fin ukesavslutning.

 

Det ser, NÅ, ut som om Big Ben og Proaktive Paulson og flere andre sentralbanker har gjort en god job. Bra jobba. Mange takk... Det kunne blitt stygt om "sendrektige" folk satt ved roret...

 

Ledelsen i mange (investerings)banker, deres eiere, analytikere av finansaksjer og deres gjeld FÅR ingen takk. De skulle vistnok være eksperter på å håntere, ta og analysere og identifisere risko. Mange har sviktet totalt: Det kunne blitt fatalt...

 

Synes det er rart at ikke flere selskaper har benyttet anledningen til å legge inn lave bud , på overtagelser de har vurdert lenge... Sendrektighet... Synes og det er rart at få selskaper med tilbakekjøpsprogram har kjøpt tilbake aksjer i perioden...

 

  • Håper og tror at det nå kommer bud på PROD... Handelen på slutten av dagen bærer bud om at noe er på gang...
  • Måtte det komme godt nytt fra DNO snart...
  • PDR - det skjer noe snart...
  • SEAP - budet kommer nok straks...

 

Mvh og god helg,

 

Skamslått stut som klarte seg i denne omgang...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg opp i GOGL og satser på videre økning neste uke.

Det var tross alt tiltak fra USA som forrige gang fikk børsen opp fra bunnen (skattelette).

På kort sikt så har jeg trua på aksjene, men blir usikker når jeg ser at folket hamstrer bjørner!

Er ikke det rett å si at slik Oslo Børs står nå så er det pga det psykiske? Den er praktisk talt verdt mer?

Link to comment
Share on other sites

Er nok kun fordi han har funnet en metode som fungerer på alle sider som benytter seg av samme forum-software som AF har. Er nok vilkårlig hvilke sider han angriper, og det er ikke stort annet å gjøre enn å holde AF oppdatert med siste versjon av softwaren.

 

 

Hva kommer det av at denne tyrkiske hackeren angriper vår side?

Noe man kan gjøre for å gjøre det vanskeligere for hackere å angripe denne siden?

Link to comment
Share on other sites

Når storbritannia og Usa forbyr shorting, sier det seg selv at de som tror kursene skal falle, ikke kommer til å kjøpe i stedet...

 

Nåja med et shorteforbud, blir jeg i hverfall sittende.. for hva skjer når det blir tillatt å shorte igjen...

100% enig. Tre av de fem største amerikanske investeringsbankene er nå historie. Bare lobotomerte amøber tror at shorthandel har skylden for dette. Selv om shorthandel mot formodning aldri blir tillatt igjen, kan ingen tvinges til å eie disse finansaksjene... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Men hva skjer med de som sitter short, må de dekke inn umiddelbart? I tilfelle vet vel selgerne det og en shortskvis av dimensjoner er på gang... Eller gjelder forbudet nye shortposisjoner og de gamle kan beholdes? Uansett blir det shortskvis.

Shortskvis er vel det vi har sett de to siste dagene. Såvidt jeg kan se opphører forbudet i USA 2. oktober (Storbritannia 16. januar), og da er det trolig duket for nye fall.

Link to comment
Share on other sites

DAGENS ORD

Jeg har nettopp moret meg med å telle antall innlegg i dagens tråd som inneholder ordene "bjørn" eller "bear". Av totalt 86 innlegg (fram til 18:00 fredag), inneholder 48 stykker ett av disse ordene. Dette utgjør hele 56% av det totale antallet! Det heter seg at markedet snur når den siste optimist har blitt pessimist... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

ENGAGUTT!, du husker denne....? :smile:

 

Apropos messe, hvor blir det av ditt varslede historiske høstrally? Hovedindeksen bør helst godt over 500 poeng for at spådommen din skal være i nærheten av å bli oppfylt.

 

 

Jaja, Oslo "bare" opp 8,86%... :smile:

 

+8,86% :biggrin::biggrin:

 

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Shortskvis er vel det vi har sett de to siste dagene. Såvidt jeg kan se opphører forbudet i USA 2. oktober (Storbritannia 16. januar), og da er det trolig duket for nye fall.

 

Skal notere meg begge datoene i almanakken :cool:

 

Større enn 50 % sannsynlighet for at dagene etter medfører shorting av finansaksjer :rolleyes: .

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg setter spørsmålstegn ved når det gjelder denne uken og kommende uker:

 

DN skriver:

"Planen for å redde USA ut av finanskrisen gir regjeringen omfattende fullmakter til å overta de mange dårlige lånene fra amerikanske finansinstitusjoner de neste to årene. Planen vil samtidig øke den nasjonale gjelden fra 10,6 til 11,3 billioner dollar, tilsvarende i underkant av 65.000 milliarder kroner."

 

Får en følelse, uten at jeg kan begrunne det, at hele problemet har blitt forskyvet og vil treffe markedet igjen om kort tid på en annen måte.

 

Hva vil "bivirkningene" være ved at vi flytter gjelden over til regjeringen?

 

Vil det på noen måte påvirke inflasjonen i USA sånn at vi får økt inflasjonsfrykt i tiden fremover?

 

 

 

"even a dead cat bounce" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, Oslo "bare" opp 8,86%... :smile:

Så du mener at du har dine ord i behold fordi fredag isolert sett ble en av de beste børsdagene i nyere historie? Det var dessverre ikke nok til å oppveie nedgangen tidligere i uka. Hovedindeksen endte ned 2.3%.

 

Videre er det fortsatt mer enn 10% opp til 400-nivået hvor undertegnede "pessimist" i en tidligere diskusjon her på forumet tippet at Hovedindeksen vil avslutte året. (Jeg fikk utrolig nok sjelden støtte fra pluss201!) Spørsmålet mitt til deg, som jeg uten hell har prøvd å fiske etter flere ganger før, er hvor du tror børsen er når nyttårspilsen nytes? Her kan det være på sin plass å bringe noen fakta, både for å friske opp din hukommelse og for eventuelle nye lesere:

 

Den 8. juli sluttet Hovedindeksen på 435.73 poeng. Dagen etter åpnet du pit'en med ordene: "Og vi nærmer oss et skikkelig rally, kanskje tidenes RALLY!" 10% opp fra dette nivået gir 479 poeng, men det kan vel knapt kalles tidenes rally hvis børsen stiger 10% på et halvår? 20% opp gir 523 poeng. Da begynner det å ligne noe, men det vil fortsatt ikke være all time high (ikke engang årsbeste intradag). Så det vi ser etter her er vel en stigning på 25% (dvs. 1% ukentlig) opp til nivået 545? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Får en følelse, uten at jeg kan begrunne det, at hele problemet har blitt forskyvet og vil treffe markedet igjen om kort tid på en annen måte.

 

Hva vil "bivirkningene" være ved at vi flytter gjelden over til regjeringen?

 

Vil det på noen måte påvirke inflasjonen i USA sånn at vi får økt inflasjonsfrykt i tiden fremover?

Det essensielle her er vel hvem som skal ta de forventede tapene. Dersom prisen Staten betaler er tilstrekkelig lav, vil bankene måtte ta store tap, samtidig som det blir realistisk at Staten på et seinere tidspunkt kan selge søppelet med gevinst. I motsatt fall vil byrden veltes over på skattebetalerne på permanent basis.

 

Hvor store konsekvenser det sistnevnte scenariet vil få, er jeg litt usikker på. Egentlig er underskuddene på både statsbudsjettet og utenrikshandelen i USA så gigantiske at jeg tviler på at denne pakka gjør store forskjellen til eller fra. USA sitter i gjeld opp til øra, og før eller siden må de ta et oppgjør med dette tohodete trollet. Asiatene gidder ikke låne dem penger i det uendelige.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...