Jump to content

Episode 1139 - Onsdag 01. Oktober


Pirelli

Recommended Posts

September 2008 er historie, i dobbelt forstand...

 

Aksjespekulanter sitter nå rundt i sine hjem og lurer på hva som skjedde, markedet har vært ubermhjertig med optimistiske spekulanter med lav moral i forhold til stop loss. Mange har kastet kortene på bunn, og trolig vil en del logge av aksjetraderen for en lang periode mens restene av kapitalen forrenter på en trygg norsk bankkonto.

 

Jeg håper alle mine venner her på AF har kommet greit gjennom, og ønsker hjertelig til lykke med oktober. Det er ikke over, og det blir ikke kjedelig :blink::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Godkveld,

 

F0rst av alt - Gratulerer med NHY idag Pirelli - 20% opp! Wow

Du burde holde paa den longen.

 

Selv har jeg vaert long (og tatt feil) i over en maaned, og sitter paa longene mine. Penger paa gaten paa OSE idag, vi er tilbake til 2005 prising.

 

Til de som var redd for dommedag skulle komme pga krisepakken ikke gikk igjennom - Hvor feil kan man ta? Det var KJEMPEBRA at krisepakken ikke gikk gjennom, ettersom den kort oppsummert er en license to kill for Hank Paulson, og det hadde vaert katastrofalt hvis den hadde blitt vedtatt. Maatte den aldri se dagens lys igjen!

 

Ellers lykke til med investeringene. Bra og se at folk ikke er konk her, selv om b0rsen gaar i dass. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Til de som var redd for dommedag skulle komme pga krisepakken ikke gikk igjennom - Hvor feil kan man ta? Det var KJEMPEBRA at krisepakken ikke gikk gjennom, ettersom den kort oppsummert er en license to kill for Hank Paulson, og det hadde vaert katastrofalt hvis den hadde blitt vedtatt. Maatte den aldri se dagens lys igjen!

Da har du grunn til å se mørkt på resten av uka. Jeg er overbevist om at Paulson får pengene og fullmaktene han ber om. Forøvrig er jeg enig med deg i at den etterhvert famøse krisepakka ikke er noe sesam sesam.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic:

 

Når vi først er så godt igang med å slenge dritt til hverandre, så passer det vel å rippe opp i denne:

 

Jeg "friskemelder" herved aksjemarkedene! :biggrin::biggrin:

Oslo Børs var ikke friskere enn at den falt 20% på to og en halv uke! :biggrin:

 

Fra spøk til alvor; min "prognose" fra i går kveld om 10% nedgang gjaldt selvsagt ved åpning. (Fasiten ble fattige -4.2%.) Fraværet av bankkonkurser og klart positive futter, gjorde selvsagt at man fikk større tro på at ting skulle hente seg inn i løpet av dagen. Overraskelsen besto i at rekylen ble såvidt kraftig. Eksempelvis kjøpte jeg REC fra åpning på 94.00 og solgte på 99.90. I ettertid kan jeg bare ergre meg over at jeg ikke fikk doblet denne gevinsten.

 

I dagens marked gjelder det å ikke miste hodet og la seg rive med av kortvarige svingninger i sentiment. I dag var det en tabbe å panikkselge ved start, og like feil kan det være å hive seg på kjøpsknappen i morgen tidlig. Man må ikke miste hovedtrenden av syne, og denne har vært negativ i hele 2008. Innimellom må man dog ta hensyn til oversolgte situasjoner. Jeg skjønner virkelig ikke hvilken begrunnelse du ser for at hovedtrenden nå skulle snu. Det er tross alt ikke mer enn 48 timer siden Europa var rystet av tre bankkonkurser. Tror du virkelig disse blir de siste? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. :smile:

 

Syns den der var ganske god, dog var det i ""- tegn og masse :biggrin::biggrin: etter...

 

Jeg "friskemelder" herved aksjemarkedene! :biggrin::biggrin:

 

 

Men samme det Enga, det var ikke ment som dritt fra meg denne gangen heller, det vet du sikkert! :smile:

 

Det starter vel opp idag, men ikke så mye....

Link to comment
Share on other sites

Har lagt in SL på to nivåer på bjørnederivatene i tilfelle redningspakka blir vedtatt i dag. Har ingen illusjon om at jeg skal kunne få med meg den informasjonen kjapt nok til å kunne reagere, og må ta konsekvensene av det.

 

Ser at jeg lett kan angre på å ha falt ut uten noen redningspakke på plass, men det er ingen strategi som er vannsikker utover å bruke all tid på å følge markedet og nyhetskanalene, og heldigvis har jeg fast jobb i disse dager, så det blir ikke aktuelt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på denne fra i går, og innser jo at jeg antakelig var på jordet. Derivatene styres av OBX, ikke OSEBX. OBX gikk mye kraftigere ned i starten av gårsdagen, så du finner nok årsaken, hvis du ser hva den lå på til samme tidspunkt.

 

christle @ 30 Sep 2008, 09:39Hei

 

Skjønner ingenting nå. OSE er i pluss, Okse-derivatene mine er i minus. Hvordan henger dette sammen?

TechOne:

 

Kanskje ikke lurt å uttale seg om noe man strengt tatt ikke vet, men kan det være at det skyldes at det er markedet som bestemmer prisen, og at det er så pass negativt at den seldes med rabatt?

 

Er vel ikke slik at spreaden bestemmes av meglere, slik det er for warrants?

Link to comment
Share on other sites

Er det slk at folk trur at det trenden er snudd? Kina har fått enormt med juling, men de er jo unike økonomiske, spesielt om de får denne gangen være enda sterkere med på det økonomiske løftet! (De er på et høyere nivå når det starter nå en da).

Så er ikke tida inne for et langsiktig aksjefond i Kina ? :)

Link to comment
Share on other sites

Så er ikke tida inne for et langsiktig aksjefond i Kina ? :)

Etter min mening har du baller av stål dersom du setter sparepengene i kinesiske fond akkurat nå.

Det er farlig å fange fallende kniver...

 

Men, det er nå bare hva jeg synes :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Bruk rekylene til å komme dere ut.

 

Nedsiden er fortsatt stor !

 

Selvsagt finnes det spennende case nå, men de blir enda mer spennende fremover.

 

Spesielt rigg-sektoren vil få det knalltøft fremover pga at de ikke får funding til prosjektene sine pga finanskrisen. Blir blodbad i den sektoren.

 

Oslo Børs skal godt ned på 200 tallet iløpet av kommende måneder.

Link to comment
Share on other sites

Oppsiden er STØRRE!!! :biggrin:

 

Bruk rekylene til å komme dere ut.

 

Nedsiden er fortsatt stor !

 

Selvsagt finnes det spennende case nå, men de blir enda mer spennende fremover.

 

Spesielt rigg-sektoren vil få det knalltøft fremover pga at de ikke får funding til prosjektene sine pga finanskrisen. Blir blodbad i den sektoren.

 

Oslo Børs skal godt ned på 200 tallet iløpet av kommende måneder.

Link to comment
Share on other sites

Spesielt rigg-sektoren vil få det knalltøft fremover pga at de ikke får funding til prosjektene sine pga finanskrisen. Blir blodbad i den sektoren.

 

Her må du ikke skjære alle over en kam. Det er forventet fortsatt meget stor etterspørsel i de nærmeste årene og dersom nye enheter får vanskeligheter med finansiering vil det være med på å opprettholde meget høye rater for de eksisterende.

 

Et selskap som Seadrill kan meget godt bli en god investering på dagens kurs selv om finansuroen fortsetter.

Link to comment
Share on other sites

Bruk rekylene til å komme dere ut.

 

Nedsiden er fortsatt stor !

 

Selvsagt finnes det spennende case nå, men de blir enda mer spennende fremover.

 

Spesielt rigg-sektoren vil få det knalltøft fremover pga at de ikke får funding til prosjektene sine pga finanskrisen. Blir blodbad i den sektoren.

 

Oslo Børs skal godt ned på 200 tallet iløpet av kommende måneder.

 

Hei

 

Hva skal en si til dette. For de etablerte selskapene er det OK med høyere rente og mindre billig kapital. Dette gjør det dyrere å bygge rigger, det begrenser konkurransen og hindrer at "markedet bygges i hjel" og det gir bedre betingelser for dem med rigger. Enkelt og greit, ganske enkelt greit.

 

Viktigere er det at oljeprisen gjør det lønnsomt å lete og bore. Så lenge oljeprisen holder seg over 60-70 $ fatet, ja så er begge deler svært lønnsomt. Det gir riggselskapene gode inntekter... I tillegg skal vi huske på at reservene tappes... helt sikkert.

 

Dette gjelder også FPSO-markedet. Et vanskelig kapitalmarkedet, SKVIESER de ikke etablerte og hindrer nyetablering. De store kan nå plukke de små - spesielt dem uten kontrakter - til MEGET, MEGET hyggelige priser for kjøper... Har STÅLTRO på konsolidering. BWO og PROD har for eksempel godt over 2 mrd. på bok og solide langsitktige kontantstrømmer. FOP har også sterke eiere i ryggen.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det fine med AF er at alle innleggene blir liggende her. Tok en titt på endel av RoRu s tidligere innlegg, og må si jeg ble litt imponert. Veldig mye av det som er skjedd den siste tiden er beskrevet i eldre RoRu-innlegg, selv om ting vanligvis har tatt litt lenger tid enn i RoRu-s tidshorisont.

mvh

amatøren

Link to comment
Share on other sites

Har lagt in SL på to nivåer på bjørnederivatene i tilfelle redningspakka blir vedtatt i dag.

Såvidt jeg har forstått skal det stemmes på nytt onsdag kveld lokal tid, altså lenge etter at Oslo Børs har stengt. Kanskje skal vi få noe så sjeldent som fokus på makrostatistikk i dag? Første tall ut er ihvertfall "ADP Employment" klokka 14:15.

Link to comment
Share on other sites

Liten aktivitet her idag og det forstår jeg igrunnen godt. Utslagene idag er små i forhold til hva vi er blitt vant med i det siste og det er vanskelig å forutse noen retning. De fleste sitter nok på gjerdet i likhet med meg selv.

 

Jeg holder vel med de som hevder vi ikke har sett bunnen ennå, men jeg tror ikke det er så langt unna. Slik det ligger an nå venter jeg til lengre ut på høsten før jeg går inn av betydning. Fram til da vil vi se nye store svingninger og da gjelder det å trade litt med bjørner og okser. Foreløpig holder jeg meg unna.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått skal det stemmes på nytt onsdag kveld lokal tid, altså lenge etter at Oslo Børs har stengt. Kanskje skal vi få noe så sjeldent som fokus på makrostatistikk i dag? Første tall ut er ihvertfall "ADP Employment" klokka 14:15.

Sånn går det når man ikke gjør grundig nok research. Halvparten falt ut på SL, og det er som vanlig bittert nå. Samtidig blir det jo håpløst å vite hva jeg skal gjøre med resten.

 

Uansett hva jeg gjør blir det feil - kan ikke si annet enn at jeg angrer som en hund på at jeg begynte med aksjer igjen. Tror jeg bare må selge bjørnederivatene pga av faren for en enighet om sluttpakka. Det vil uansett være den beste løsningen på kort sikt, og kan gi meg muligheten til å gå helt ut av markedet. Hadde i grunnen vært litt befriende :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Sånn går det når man ikke gjør grundig nok research. Halvparten falt ut på SL, og det er som vanlig bittert nå. Samtidig blir det jo håpløst å vite hva jeg skal gjøre med resten.

 

Uansett hva jeg gjør blir det feil - kan ikke si annet enn at jeg angrer som en hund på at jeg begynte med aksjer igjen. Tror jeg bare må selge bjørnederivatene pga av faren for en enighet om sluttpakka. Det vil uansett være den beste løsningen på kort sikt, og kan gi meg muligheten til å gå helt ut av markedet. Hadde i grunnen vært litt befriende :mellow:

 

Hei

 

Mine råd er som følger:

 

  • Ikke vær medgangs- og motgangssuporter
  • Ikke trade fra time til time. Ser du også på kurtasje som en del av tapet, ja så blir det enda styggere
  • Finn frem til de upopulære, undervurderte og underanalyserte og sitt TÅLMODIG

Min beste bet nå er PROD.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hva med GOGL?

 

Faller som en sten nå, men dette må da være overdrevet? :ohmy:

 

Foruten er det rent komisk å se hvordan hovedindeksen intradag matcher Brent Oil. Dette er kanskje hovedgrunnen til at jeg ikke går særlig inn i markedet nå, da jeg er langtfra sikker på at vi ikke vil se en oljepris godt under 90 dollar pr. fat innen kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Mine råd er som følger:

  • Ikke vær medgangs- og motgangssuporter
  • Ikke trade fra time til time. Ser du også på kurtasje som en del av tapet, ja så blir det enda styggere
  • Finn frem til de upopulære, undervurderte og underanalyserte og sitt TÅLMODIG

Med all respekt å melde, så har jeg sittet tålmodig lenge nok til å se store deler av investeringene mine svinne gang på gang. Jeg tror vi skal videre ned, men når OBX svinger mellom -5% og +5% på en og samme dag, er det nær umulig å vite når man skal kjøpe og når man skal selge.

 

Med ekstreme svingninger fra dag til dag, men en trend som peker ned, ser jeg liten grunn til å sitte tålmodig med noen som helst form for aksjer. Samtidig er det vanskelig å vite når det snur. Jeg tror man kan tjene gode penger på å time riktig, men å sitte i ro vil være det samme som å tape penger i lang tid framover.

 

Problemet er at å time riktig er kun for de spesielt utvalgte for tida...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...