Jump to content

Episode 1151 - Fresdag 17. oktober 2008


Hoff@

Recommended Posts

Jeg er med deg EngaBoy, tror ikke bunnen er nådd.

Når man vet at i går var årets kaldeste dag, så er det større sannsynlighet for at vi går mot vinter enn sommer. Zoonic spår sol og 25 grader hver dag. Han vil få rett til slutt, men det er et stykke fram ifølge min kalender. "Kalender" kan i dette tilfellet tolkes som teknisk analyse, og da er det bare å åpne for en haglskur av ukvemsord (for å holde oss til den meteorologiske terminologien)! :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Hehe, "sol og varme" ja, her oppe i Hallingdal er det -7 og mye sol...

 

Vel, det jeg sier er at det kommer "sol og vame", og det vil vare en stund når det først snur. Det er det jeg sier, Enga og det har jeg "messet" om en stund. Når solide selskaper snart har en P/E på null, er vi svært nære denne bunnen dere snakker om hele tiden...

 

Enga, kjøpte du noe YARA på 120NOK...? :mellow:

 

Når man vet at i går var årets kaldeste dag, så er det større sannsynlighet for at vi går mot vinter enn sommer. Zoonic spår sol og 25 grader hver dag. Han vil få rett til slutt, men det er et stykke fram ifølge min kalender. "Kalender" kan i dette tilfellet tolkes som teknisk analyse, og da er det bare å åpne for en haglskur av ukvemsord (for å holde oss til den meteorologiske terminologien)! :cool:
Link to comment
Share on other sites

Hva skjedde med YARA aksjen? Er det ikke irrasjonelt at den skulle synke SÅ mye nå?

 

Selv sitter jeg og venter på at bjørnene mine, fra i går, skal gi avkastning mot slutten av dagen... Jeg er med deg EngaBoy, tror ikke bunnen er nådd.

Teknisk sett skal vel YAR ned i minst rundt 100 nå. For den som bryr seg om sånt :rolleyes: Det passer i grunn bra at jeg er handlingslammet for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, "sol og varme" ja, her oppe i Hallingdal er det -7 og mye sol...

 

Vel, det jeg sier er at det kommer "sol og vame", og det vil vare en stund når det først snur. Det er det jeg sier, Enga og det har jeg "messet" om en stund. Når solide selskaper snart har en P/E på null, er vi svært nære denne bunnen dere snakker om hele tiden...

 

Enga, kjøpte du noe YARA på 120NOK...? :mellow:

 

Helt enig Zoonic

 

Mange hyler om at vi skal NED, NED, NED. Ifølge TA-slutter vel aldri nedturen.

 

Dersom en kjøper i et selskap med P/E rundt 1, som har cash og som har liten risko og lange og sikre kontrakter, JA da kan jeg ikke skjønne at nedsida er så mye større enn oppsida. Skal en noen gang handle aksjer, ja så er det tiden for det da. MEN vær SELEKTIV og kritisk til selskaper. Det er ikke alltid riskoen kommer like godt frem. Jeg er ikke spåmann eller finanspsykolog og holder meg derfor til det fundamentale.

 

I går fikk f.eks. Songa stryk på børsen. Dem hadde lovet å være en UTBYTTEMASKIN fra 2009, og nå hadde dem spekulert seg bort i TRS-avtaler og ble i stedet (på kort, kort sikt) en CASHBURNER. Har imidlertid NÅ troa på sikt, MEN skjønner ikke hva ledelsen tenkte på da dem inngikk TRS-avtalene. Dersom aksjonærene ønsker mer eksponering, da kan dem vel kjøpe aksjer selv.

 

Mvh,

 

"SITTING BULL"

Link to comment
Share on other sites

Hehe, "sol og varme" ja, her oppe i Hallingdal er det -7 og mye sol...

 

Vel, det jeg sier er at det kommer "sol og vame", og det vil vare en stund når det først snur. Det er det jeg sier, Enga og det har jeg "messet" om en stund. Når solide selskaper snart har en P/E på null, er vi svært nære denne bunnen dere snakker om hele tiden...

 

Enga, kjøpte du noe YARA på 120NOK...? :mellow:

Nei, jeg har faktisk aldri handlet i YARA. Jeg vurderte et spekulativt kjøp på slutten i går. Strategien min i slike situasjoner er å selge i åpningsauksjonen; i dette tilfellet med en liten gevinst. Eventuelt tilbakekjøp skjer kun i sluttauksjonen dersom kursen er nær dagens laveste. Jeg har sluttet å la meg overraske over hvor mye kursene kan falle i dødstimen når forholdene er sure. Det som synes å være en lav kurs på begynnelsen av dagen, kan fort være bare en våt drøm på slutten. Det er slett ikke sikkert at 120 var dagens bunn.

 

Når det gjelder hva du har sagt, så kan hvem som helst søke tilbake på forumet og se at du spådde "tidenes rally" da OSEBX var 436. I mellomtida (kun tre måneder) har vi faktisk hatt det største børskrakket i moderne tid! Jeg gjentar: Det vi har sett nå har IKKE vært "en pen og pyntelig korreksjon" slik du ynder å framstille enhver børsnedgang. Det er faktisk historiens kraftigste børsfall. En ny all time high på Oslo Børs er IKKE rett rundt hjørnet. Hvis du tror det, bør du kanskje oppsøke profesjonell hjelp? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har faktisk aldri handlet i YARA. Jeg vurderte et spekulativt kjøp på slutten i går. Strategien min i slike situasjoner er å selge i åpningsauksjonen; i dette tilfellet med en liten gevinst. Eventuelt tilbakekjøp skjer kun i sluttauksjonen dersom kursen er nær dagens laveste. Jeg har sluttet å la meg overraske over hvor mye kursene kan falle i dødstimen når forholdene er sure. Det som synes å være en lav kurs på begynnelsen av dagen, kan fort være bare en våt drøm på slutten. Det er slett ikke sikkert at 120 var dagens bunn.

 

Når det gjelder hva du har sagt, så kan hvem som helst søke tilbake på forumet og se at du spådde "tidenes rally" da OSEBX var 436. I mellomtida (kun tre måneder) har vi faktisk hatt det største børskrakket i moderne tid! Jeg gjentar: Det vi har sett nå har IKKE vært "en pen og pyntelig korreksjon" slik du ynder å framstille enhver børsnedgang. Det er faktisk historiens kraftigste børsfall. En ny all time high på Oslo Børs er IKKE rett rundt hjørnet. Hvis du tror det, bør du kanskje oppsøke profesjonell hjelp? :wink:

 

Enig i at utviklingen har vært stygg, meget, meget stygg...

 

Spørsmålet er NÅR dette snur, ikke om. Når skal en gå inn- baile inn og når skal en baile ut. Slik jeg ser det blir mer og mer av riskoen på oppsida på OSE nå. Det betyr ikke at dette fortsatt kan gå noe ned, MEN det kan også gå noe opp.

 

Tror mest på det siste, og kaster meg ikke ut nå. Har en for "hullete" fallskjerm...

 

Mvh,

 

"Sitting Bull"

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe problem med å se at dette har gått dypere enn mange har trodd, inkl. meg. Da blir gjerne oppturen tilsvarende "brutal"...

 

Ny ATH er "like" rundt hjørnet, kommer helt ann på hva man legger i det og hva slags horisont man har. Det skjer ikke iløpet av 2-3mnd(det er jo lysår for tradere, de som stadig brenner penger...)Men jeg tipper vi når ny rekord i begynnelsen av 2010..

 

Og det er for mange kort tid....de langsiktige, de som tjener penger på dette... :wink:

 

Et brutalt RALLY kommer og det uteblir ikke! :smile:

 

Når det gjelder hva du har sagt, så kan hvem som helst søke tilbake på forumet og se at du spådde "tidenes rally" da OSEBX var 436. I mellomtida (kun tre måneder) har vi faktisk hatt det største børskrakket i moderne tid! Jeg gjentar: Det vi har sett nå har IKKE vært "en pen og pyntelig korreksjon" slik du ynder å framstille enhver børsnedgang. Det er faktisk historiens kraftigste børsfall. En ny all time high på Oslo Børs er IKKE rett rundt hjørnet. Hvis du tror det, bør du kanskje oppsøke profesjonell hjelp?
Link to comment
Share on other sites

Mange hyler om at vi skal NED, NED, NED. Ifølge TA-slutter vel aldri nedturen.

Det er da også mange som har fått rett, eller hur? Selvsagt stopper det et sted; det skjønner vel alle. Poenget er at det er naivt hver bidige dag å tro at akkurat i går var bunnen, og nå er det straka vegen mot himmelriket. De som har denne lidelsen, har fått seg mange skuffelser de siste månedene. Dersom de mot formodning skulle få rett denne gangen, så er det mager trøst i en slunken lommebok.

 

Første bud i aksjemarkedet er: "The trend is your friend!" Det er dette som gjør det lukrativt å eie aksjer i et 20-årsperspektiv. Det skapes verdier. Det betyr ikke at det ikke kan komme kontinuerlige nedturer på 2 år. Da bør man ideelt sett sitte motsatt vei, eller i det minste holde seg unna markedet. Slike perioder kjennetegnes av høye multipler (dyre aksjer) og mørke makroøkonomiske skyer. Noen (f.eks. RoRu) så dette tidlig. Andre (inkludert meg selv) har snudd sin kappe etter vinden i tide. Resten (du og Zoonic) har nektet å se hva som har vært i ferd med å skje, og sitter nå med skjegget i postkassa. Det går ikke an å benekte fakta. Finanskrisen vi nå ser er den verste i historien.

Link to comment
Share on other sites

Det er da også mange som har fått rett, eller hur? Selvsagt stopper det et sted; det skjønner vel alle. Poenget er at det er naivt hver bidige dag å tro at akkurat i går var bunnen, og nå er det straka vegen mot himmelriket. De som har denne lidelsen, har fått seg mange skuffelser de siste månedene. Dersom de mot formodning skulle få rett denne gangen, så er det mager trøst i en slunken lommebok.

 

Første bud i aksjemarkedet er: "The trend is your friend!" Det er dette som gjør det lukrativt å eie aksjer i et 20-årsperspektiv. Det skapes verdier. Det betyr ikke at det ikke kan komme kontinuerlige nedturer på 2 år. Da bør man ideelt sett sitte motsatt vei, eller i det minste holde seg unna markedet. Slike perioder kjennetegnes av høye multipler (dyre aksjer) og mørke makroøkonomiske skyer. Noen (f.eks. RoRu) så dette tidlig. Andre (inkludert meg selv) har snudd sin kappe etter vinden i tide. Resten (du og Zoonic) har nektet å se hva som har vært i ferd med å skje, og sitter nå med skjegget i postkassa. Det går ikke an å benekte fakta. Finanskrisen vi nå ser er den verste i historien.

 

Helt enig...

 

Sitter ikke med bare skjegget i postkassa. Sitter der med hele kroppen og porteføljen... Har tatt "tunge papirtap". Har egentlig nesten hver dag og i det siste vurdert om nok er nok, mht. å selge ut. Synes ikke det, da jeg mener oppsida er større enn nedsida. Har tatt feil - per nå - og har ikke problemer med å innrømme det.

 

Har imidlertid forsøkt å "flykte til trygge" akjer med lav P/E, og som har cash og som har liten risko og lange og sikre kontrakter. Det har ikke hjulpet all verden, og det har bare blitt mer kurtasje, per nå.

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er NÅR dette snur, ikke om. Når skal en gå inn- baile inn og når skal en baile ut.

Jeg vet ikke når dette snur, men jeg vet faktisk når man skal kjøpe og når man skal selge. Man skal ha disiplin til å holde seg unna kjøpsknappen inntil ragnarokk inntreffer i dødstimen. Det betyr i klartekst å kjøpe i sluttauksjonen når alle skal ut etter en dag hvor OSEBX ender ned 5-10%. Så skal man ta gevinst umiddelbart påfølgende morgen når USA-børsene har fått seg en rekyl som i går. Sannsynligheten er da høy for en ny korreksjon ned neste kveld i USA. Da kommer det nye kjøpsmuligheter på Oslo Børs.

Link to comment
Share on other sites

_______

 

Engagutt, dette må du nesten forklare nærmere.... :mellow:

 

Resten (du og Zoonic) har nektet å se hva som har vært i ferd med å skje, og sitter nå med skjegget i postkassa

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Vi kan alle være enige om hva som har vært, men er det noen som er dristige nok til å se hvor langt ned vi faktisk skal - EngaBhoy?

Jeg spår ingenting, men mine kalkulasjoner sier meg at vi kanskje skal ned i 150. Jeg syns det høres veeldig lavt ut, men ingenting ville overraske meg på en tid som denne...

Link to comment
Share on other sites

Vi kan alle være enige om hva som har vært, men er det noen som er dristige nok til å se hvor langt ned vi faktisk skal - EngaBhoy?

Det er jeg ærlig nok til å innrømme at jeg ikke har kompetanse til å forutse. Jeg forholder meg kun til det ubestridelige faktum at Oslo Børs har falt sammenhengende up to and including yesterday. Det snur når du ser at det snur!

Link to comment
Share on other sites

Vi kan alle være enige om hva som har vært, men er det noen som er dristige nok til å se hvor langt ned vi faktisk skal - EngaBhoy?

Jeg spår ingenting, men mine kalkulasjoner sier meg at vi kanskje skal ned i 150. Jeg syns det høres veeldig lavt ut, men ingenting ville overraske meg på en tid som denne...

 

Kalkulasjoner sier du? Vis meg formelen og jeg har verden for mine føtter.. :laugh:

 

 

Ingen vet når dette snur. Det blir selvsagt bare å tippe. Skal vi si ved 202,42 poeng? :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Engagutt, dette må du nesten forklare nærmere.... :mellow:

Hvilken del da? Siden du som nevnt spådde tidenes børsrally, og det istedenfor ble tidenes børskrakk, kan vi vel enes om at du ikke så hva som var i ferd med å skje? Når det gjelder delen om skjegget i postkassa, så vet jeg selvsagt ikke hvor mye penger du har tapt. Det jeg har lest er at du i perioder har sittet med TOM og STL, og at kursene der har fått kjørt seg skikkelig. Enten er du i samme båt som christle er modig nok til ikke å legge skjul på at han sitter i, eller så har du benyttet strategien du ynder å skjelle ut og tradet kortsiktige gevinster. Alle longposisjoner i nevnte aksjer har gått med solide tap i 2008.

 

Følgende ønskereprise kan sikkert illustrere både hva du mente om markedsutsiktene og hvilke investeringer du har foretatt. Sitatet er fra 2. august etter at STL endte på 157.50:

 

Kjøper man ikke f.eks STL ut fra dagens nøkkeltall og utsikter, skal man aldri kjøpe aksjer, aldri...

 

Glem alt som har med børs å gjøre og finn på helt andre ting...

 

Kjøp DONALD...

 

_____

 

Forholdet er vel slik at folk her inne ikke har noe handle for..!

 

NATTA!

Link to comment
Share on other sites

kan dere ikke heller lage en tråd "enga vs zoonic" for her inne tviler jeg på at det er noen som bryr seg..

 

uansett! dagens yara kurs er på samme nivå som for et år siden, mens årets nettoresultat er mer enn doblet (ligger an til å blir tre ganger så høyt) i forhold til 2007. noe som ikke stemmer. enten har yara-kursen fått for mye juling, ellers blir det bare grunnleggende feil å sammenligne aksjekurser med det siste året pga bobla vi har vært inne i.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tapt 5øre jeg, Enga...

 

Her sitter vi til det er solid i pluss, det vet du vel, så dette skjegget du snakker om gjelder nok mere deg, tenker jeg..... :wink:

 

Jeg tåler å sitte i minus i motsetning til mange som får det fryktelig travelt med så selge så fort man er minus....

 

Skal vi lage en egen ZOONIC-ENGA-TRÅD...? :laugh:

 

Hvilken del da? Siden du som nevnt spådde tidenes børsrally, og det istedenfor ble tidenes børskrakk, kan vi vel enes om at du ikke så hva som var i ferd med å skje? Når det gjelder delen om skjegget i postkassa, så vet jeg selvsagt ikke hvor mye penger du har tapt. Det jeg har lest er at du i perioder har sittet med TOM og STL, og at kursene der har fått kjørt seg skikkelig. Enten er du i samme båt som christle er modig nok til ikke å legge skjul på at han sitter i, eller så har du benyttet strategien du ynder å skjelle ut og tradet kortsiktige gevinster. Alle longposisjoner i nevnte aksjer har gått med solide tap i 2008.

 

Følgende ønskereprise kan sikkert illustrere både hva du mente om markedsutsiktene og hvilke investeringer du har foretatt. Sitatet er fra 2. august etter at STL endte på 157.50:

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer i SDRL? Jeg forstår ingen ting lenger. All tillit er borte. Utrolig. Har tapt så det suser.

Det er vel neppe noe selskapsspesifikt. Fallet intradag skyldes at DAX har falt fra +4.5% til minus og futtene er blodrøde. Den harde sannheten er at de som gikk long i dag tidlig er noen godtroende tullinger, og nå er de nok en gang innhentet av de like harde realitetene. OSEBX setter etter alle solemerker en ny bunn i ettermiddag, og vi kan benytte helga til å krangle om det var den siste. christiangu skal selvsagt slippe å delta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En tanke: I tider som dette er folk spesielt nervøse for å sitte med aksjer over helga siden såpass mye kan skje. Ergo forventer jeg at man bør få bedre betalt enn normalt for å sitte over helga (kanskje også bedre betalt enn det risikoen skulle tilsi). Dette så vi jo veldig klart forrige helg, da naturlig nok mye takket være pakker hit og dit. Noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Uten diskusjoner er traders pit verdiløs, jeg stemmer mot pulverisering av tråden.

 

Har nok ikke den samme fetish som deg Zoonic, jeg liker ikke å ha minus. Strategien min med Yara posten er likevel HOLD akkurat nå, men det kan fort vise seg at det er feil.

Link to comment
Share on other sites

kan dere ikke heller lage en tråd "enga vs zoonic" for her inne tviler jeg på at det er noen som bryr seg..

Jeg er enig i at detaljene i disse meningsutvekslingene ikke har interesse for så mange andre enn Zoonic og meg. Dere andre får heller trekke ut essensen i hva som skrives. Jeg skrek selg fra start, og det var et velment råd som forhåpentligvis noen benyttet seg av. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...