Jump to content

Episode 1151 - Fresdag 17. oktober 2008


Hoff@

Recommended Posts

Building Permits 786K (ventet 840K) og Housing Starts 817K (ventet 870K). Boligmarkedet er altså betydelig verre enn fryktet. Aksjemarkedet snur ikke på en stund ennå... :ph34r:

 

Trenden er fortsatt ned, men det virker som markedet snart blir fullvaksinert mot dårlige nyheter og det er begynner unektelig å ligne en slags bunn, eller en utbunning.

 

Har 2,50 i YARA, setter SL på 115 og går ut en tur i det fine været, satser på å være tilbake til dødstimen :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply
Trenden er fortsatt ned, men det virker som markedet snart blir fullvaksinert mot dårlige nyheter og det er begynner unektelig å ligne en slags bunn, eller en utbunning.

Jeg regner med at du snakker om børsen og ikke boligmarkedet? Antall nybygg falt hele 6.3% siden forrige måned, og er på det laveste nivået siden 1991(!). Ikke mye utbunning å spore der i gården altså. :sad:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tok litt gevinst i SONGA, enda jeg tror den skal høyere. I disse tider er en oppside på litt over 10 pst., gitt all riskoen som "synes å eksitere" ikke all verden. Handlet i går, og bør derfor få tegningsretter. Det gir en kjøpsopsjon på kurs 25,- Har derfor nok eksponering. Når og hvor mange tegningsretter en får per aksje; det har SONGA, selvfølgelig, IKKE klart å opplyse om.

 

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du snakker om børsen og ikke boligmarkedet? Antall nybygg falt hele 6.3% siden forrige måned, og er på det laveste nivået siden 1991(!). Ikke mye utbunning å spore der i gården altså. :sad:

 

Regner ikke med at vi ser noen utbunning her enda. Tenk tilbake til 87-92 perioden. Det tok 5 år fra det startet å falle til det startet å stige. Så langt har ikke boligmarkedet falt et år engang. Riktignok var premissene da litt anderledes enn nå. Blant annet var renten vesentlig høyere. Men jeg tror nok man må belage seg på et fall i boligmarkedet en stund til...

Link to comment
Share on other sites

Ja takk...! Gi meg alle detaljer umiddelbart!! :dry:

 

JØSS har jeg ikke YARA akjser? Hva er dette for noe tull, he he :biggrin: Til min STORE overaskelse datt jeg ut på SL, Ja ja, Zoonic vil vel ha det på papir også :mad:
Link to comment
Share on other sites

______

 

Ikke rart Warren Buffet har blitt verdens rikeste mann, han gjør akkurat som meg...! :biggrin:

 

Dette sier han bla. idag:

 

- "En enkelt regel påvirker mine kjøp: Vær redd når andre er grådige, og være grådig når andre er redd", skriver Buffett og påpeker at selv veteraner er nervøse.

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

DJ har steget snart 2% siden åpning, ser vi den snart i pluss og kan det hende vi får en avslutning som lukter svidd, OPPOVER i dag?

 

Så lenge varte det... STL er nå opp 8% i dag, noe sier meg at jeg bør selge i påvente av bedre pris neste uke... La meg også inn med et gnient bud i yara, får jeg så setter jeg til en forandring SL denne gang :P

 

Edit: Fikk jeg (112,75), men nå ser jeg at man må ha wintrade for å få lov til å sette SL hos nordnet? Doh!

Link to comment
Share on other sites

Zoonic: Jeg er absolutt enig i det du egentlig prøver å si - at man skal kjøpe når frykten er størst da ting gjerne er mer underpriset enn det skal være.

 

Derimot skal man ikke kjøpe konstant så lenge markedet er bearish, og være konstant på selgerknappen når markedet er bullish. Det vil i prinsipp bety at man er i motfase med markedet. Siden ting har en hovedtrend for tid -> uendelig som er oppover, vil man da på lang sikt tape penger. Det som er hele poenget er å klare å bli negativ FØR markedet (hvilket gjerne er den perioden det gjerne går for fort oppover), og også klare å bli positiv FØR markedet igjen (hvilket da gjerne er den perioden hvor det går for mye nedover). At det kan nærme seg en slik periode skal være usakt, men å begynne å proklamere at et rally kommer to dager uti et krakk (faktisk før krakket i det hele tatt startet) blir for dumt som en rådgivende påstand. Det er et ufravikelig faktum at enhver person som satset på et rally i sommer hadde tjent gode penger på å avvente sine kjøp til eksempelvis i dag.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Fikk jeg (112,75), men nå ser jeg at man må ha wintrade for å få lov til å sette SL hos nordnet? Doh!

 

Gå til Handle menyen og velg Stoploss-take profit

Der velger du aksje, kan velge fra porteføljen din ved å se på porteføljen i høyre kolonne.

 

Resten forventer jeg at du får til ;)

Link to comment
Share on other sites

Jamfør tanken min fra tidligere i dag blir jeg sittende med yara over helgen, men forventer å være mer triggerhappy på salgsknappen dersom den raser videre.

 

Edit: Ah, takker delavega!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte mine første YARA-aksjer noensinne i sluttauksjonen (112.75). Ingen stor post, og noe stop loss kommer ikke på tale. Det er tross alt ikke mer enn seks uker siden kursen var 300. Faller den videre på mandag, kjører jeg Zoonic-metoden: Putter aksjene i skuffen og stikker hodet i sanden i påvente av bedre tider. God helg! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det der likte jeg! :smile:

 

Og det er forbudt å selge de før de er over 200NOK...! :biggrin:

 

Jeg kjøpte mine første YARA-aksjer noensinne i sluttauksjonen (112.75). Ingen stor post, og noe stop loss kommer ikke på tale. Det er tross alt ikke mer enn seks uker siden kursen var 300. Faller den videre på mandag, kjører jeg Zoonic-metoden: Putter aksjene i skuffen og stikker hodet i sanden i påvente av bedre tider. God helg! :laugh:

 

 

_______

 

Flere har vel lest dette som Buffet har som innlegg i New York Times idag. Her er det uansett og han skriver bla. dette:

 

Sikker på nye rekorder

- Selskapene vil selvsagt møte hindringer, som de alltid har gjort. Men de fleste store selskapene vil sette nye overskuddsrekorder om fem, ti eller 20 år, skriver investoren.

 

Han legger til at han ikke kan forutsi de kortsiktige bevegelsene i aksjemarkedet. Men han kan si helt sikkert at aksjemarkedet vil bevege seg oppover, kanskje betydelig, i god tid før sentimentet og økonomien snur opp.

 

I et århundre der USA var gjennom to verdenskriger og andre traumatiske og dyre militærkonflikter, en depresjon, et dusin resesjoner og finansielle panikkbølger, oljesjokk og andre lite hyggelige hendelser steg Dow Jones-indeksen fra 66 til 11.497 poeng. Dette er beviset på at nyhetene fra aksjemarkedet over tid vil være gode, mener en av verdens mest suksessfulle investorer.

 

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/artic...go=c1_re_left_1

Link to comment
Share on other sites

Trøim kjøper mer i Seadrill...nå på NOK 60

 

Det er noe rart her... ikke kan det være støttekjøp, alt for smått... ikke kan det skyldes TRS-en på en milliard i urealisert tap som står omtalt i Finansavisen i dag...Trøim fortsetter jo å kjøpe...

 

Eneste fornuftige svar jeg finner her er at utlendinger forsvinner ut i disse dager uansett kurs, muligens er også kronesvekkelsen en årsak eller en konsekvens av utlendingenes utgang i det norske aksjemarkedet...

 

Det samme gjelder Yara, men her er insidekjøpene mindre framtredende...Jeg tror ikke Yara blir en ny Eltek (som var i over 400 under dot-com-tiden for så å falle så lavt at jeg kjøpte på 13,- høsten 2002) ....Til det er inntjeningen i Yara nå og om eventuelt redusert framover, for solid...

 

Likevel...det er tydeligvis ikke tiden inne enda for tyngre long-posisjoner i markedet.... Det skal tydeligvis enda mer ned i gjørma enn dagens kurser.....

 

Hold kruttet tørt, og lykke til :cool:

Link to comment
Share on other sites

Dow -1.4.nasse-0,4

Begynner det å flate ut? Svingningene er ikke fullt så voldsomme siste 2 dager.

 

Tips for mandag/neste uke:svakt ned,litt frem og tilbake,så blir det opp og blått.

 

Føler at uken som kommer vil bli roligere og vanskeligere å plukke trades.

 

Vi vil tro at bunnen er der og at en treg rekyl er underveis.Vi gjør som Warrent,setter langsktige..

 

Synsing er synsing.[/b]

 

Men du verden det frister å brenne til

 

God Helg folkens :mellow:

 

Etter 4 år greide jeg jaggu å legge inn bilde!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...