Jump to content

Episode 1156 - Fredag 24 oktober 2008


Hoff@

Recommended Posts

Skuffelsen i hegnar.no's redaksjon er stor etter at fallet i USA foreløpig er normalt for tiden vi lever i.

 

Hovedsak akkurat nå: Nådeløst på børsen: -Get out!

- Kom deg ut og grav deg ned, sier Trygve Hegnar.

 

Vi får gjøre opp status om noen måneder, men jeg tror det er ett usannsynlig dårlig tips å starte nedsalg av aksjefond og aksjer nå - trolig er det lurt å gjøre motsatt. Det må i tilfelle være for å realisere for å kjøpe igjen, for å utsette skatt. Hegnar benyttet lignende retorikk når bunnen i 2003 ble satt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Tok meg friheten og lage et exel-ark jeg hvor man kan se forklaringen på hvorfor summen av bull og bear ikke nødvendigvis holder seg på 200. Vet ikke om noen er interessert jeg, men skader jo ikke å dele (brukte det for å forklare en annen kamerat).

 

bull&bear

Link to comment
Share on other sites

Utrolig vanskelig å bestemme seg for hvor veien går videre. Kjøpte på kort sikt ACY, SDRL og Sevan på torsdag. Kom meg utrolig nok ut uten tap i SDRL og ACY gikk minus 10 % før jeg fikk tenkt meg om i dag, fredag. Sevan doblet jeg i, så snittet ligger i hverfall på 7 kr, men likevel et solid tap.

 

Men det er helt utrolig at ACY som er et bunnsolid selskap; stor inntjening, meget god ordrereserve og i et marked som ikke blir mindre uansett, det selskapet blir knust! Sevan-kjøpet er tross alt ren gjetning. Sevan skjønner jeg ikke regnskapet til, eller eventuelt hvor de ekstreme store problemene kommer. Noen må ha skjønt noe jeg ikke har forstått. Men det er lov å prøve seg.

 

Det er når man er som reddest at man skal kjøpe, har jeg hørt av gamle veteraner i gamet. Jeg var for redd til å kjøpe for mer i dag. Er det et tegn på en bunn?

Link to comment
Share on other sites

God kvelds...

 

Jammen går det unna i antall innlegg her på forumet når det er nedtur :-), hehe...

 

Jeg måtte i ettermiddag et øyeblikk ergre meg over at den relativt begrensede porteføljen min bygd opp siste 14 dager har falt endel i dag, bortsett fra OBX-puttene som begynner å vokse endel....På den annen side er det jo nettopp det jeg har ønsket, nemlig å komme raskt dypere ned for å kjøpe enda større andeler til en rimelig penge. Og da stiger jo humøret umiddelbart :-)

 

Det blir vanskelig å ikke legge flere aksjer til porteføljen neste uke dersom dette nivået opprettholdes eller senkes kommende uke... det skal være sikkert :smile:

 

Den atypiske situasjonen vi er i pr nå gjør meg slettes ikke sikker på at vi heller kan stole på 20-års-trenden som bunner ut på ca totalindex 160...dette virker på mange måter som "100-års-flommen".

 

Time will show....i mulighetenes marked...:-)

Link to comment
Share on other sites

jaja.. bak skyene er himmelen alltid blå. eller hva zoonic :P

 

 

riskytrader: hvem megler bruker du for å kjøpe obx-opsjoner? er det ok omsetning på disse?

 

 

Hei...Jeg bruker Netfonds. Omsetningen og spreaden er en utfordring i det norske opsjonsmarkedet... Jeg ser at OBX-derivatbull og OBX-derivatbear er vesentlig bedre likviditetsmessig og langt tettere spread, men det gir langt lavere gearing for same investerte beløp... Forsøkte derivatbear fra kjøp 89 til salg 161 for noen uker siden, en god erfaring, men som hedge krever det nokså betydelig beløp siden gearingen bare er 2:1 på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

Buffet sier når "alle" er redde, skal man være grådig....

 

Det er når man er som reddest at man skal kjøpe, har jeg hørt av gamle veteraner i gamet. Jeg var for redd til å kjøpe for mer i dag. Er det et tegn på en bunn?
Link to comment
Share on other sites

Jada, sitter med pene poster i TOMRA og STL.... :smile: Burde klart spredd det mer, ORK, REC, TAA, men det er ennå mulig...

 

Her selges det ikke på vei ned, her kjøpes det mer, pleier å dele opp kjøpene på 3-4 nivåer, snittet blir bra og man er fort i pluss.

 

Jeg hiver aldri penger ut av vinduet!!! ALDRI....!!!

 

Så dette blir nok bra, Hoff@! :wink:

 

Zoonic du Zoonic du lærer alrdri. har du noen aksjer igjen???
Link to comment
Share on other sites

Tok meg friheten og lage et exel-ark jeg hvor man kan se forklaringen på hvorfor summen av bull og bear ikke nødvendigvis holder seg på 200. Vet ikke om noen er interessert jeg, men skader jo ikke å dele (brukte det for å forklare en annen kamerat).

 

bull&bear

Jeg er absolutt interessert i og med at jeg har deltatt i tidligere diskusjoner om disse ETF'ene. Godt arbeid! :smile:

 

Når det gjelder selve vurderingen av disse produktene, er det ingen grunn til å henge seg for mye opp i hva summen av de to kursene er. Det er fullt mulig at den på et gitt tidspunkt kan være over 200. (Eksempelvis etter rekka 100, 90, 80.) Det vil imidlertid være fullstendig feilaktig å dermed konkludere med at det da har vært "netto verdiskaping" i fondene. Det essensielle her er hvilken kurs de individuelle fondene ligger på hver gang OBX-indeksen er tilbake på samme nivå. Hvis man erstatter 130 i siste linje med 100, ser man at både BULL og BEAR setter ny bunnrekorder.

 

Som en digresjon, er det litt fornøyelig å konstatere at det er BEAR som blir straffet hardest ved pendling mellom 100 og 90. Man skulle kanskje tro at det var omvendt siden OBX-indeksen aldri stiger fra startnivået. Årsaken er selvsagt at fra 100 til 90 er det 10% fall, mens det fra 90 til 100 er 11.11% stigning. Ved fall fra 100 til 90, etterfulgt av 10% stigning til 99, vil BULL og BEAR ha samme kurs. Så i et sidelengs pessimistisk marked (et slags bearmarked), hvor indeksen hele tida ligger i negativt terreng med sporadiske returer til startnivået, vil det være relativt bedre å sitte med bullfond!

 

Den viktige konklusjonen er imidlertid at det er umulig å sette opp en tallrekke uten at både BULL og BEAR blir stadig lavere hver gang indeksen er tilbake på 100. I et sidelengs marked som varer lenge, vil begge fondene før eller siden gå i null. Jo større volatilitet, jo hurtigere vil konkursene oppstå. Det er altså en naturlov at BULL og BEAR er tapsprosjekter i det lange løp, og det er derfor ikke lurt å sitte med de i en langsiktig portefølje.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål 2

 

Hvor mye har du tapt?

Jeg vet hva han kommer til å svare, så jeg kommer ham i forkjøpet:

 

"Ingenting. Urealisert tap teller ikke. Hvis Hoff@ kjøper på 100 og ryker ut på stop loss ved 97, har han tapt 3 pluss kurtasje. Hvis jeg derimot kjøper på 100 og sitter med ned til 50, har jeg ikke tapt noenting. Det er kun et teoretisk papirtap som vil forsvinne når alle tiders rally starter i neste uke. Bunnen er nådd og vi skal opp, opp, opp!" :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

BRA, ENGA! :biggrin:

 

Spørsmål 2 fra Hoff@

 

Hvor mye har du tapt?

 

At man er i minus ser jeg selvfølgelig ikke som tap, det skulle bare mangle...men jeg har hatt mine tap, klart det... :mellow:

 

Jeg solgte med en tåpelige tap i både FRO, TOM, YAR mfl. i 2004-2005. Siden har jeg sittet med "stygge" papirtap, spesielt i TOMRA, flere hundretusen i rødt....det har blitt snudd til solide +++..

 

Og ja, vi er snart i ++++ igjen! :smile:

 

Jeg vet hva han kommer til å svare, så jeg kommer ham i forkjøpet:

 

"Ingenting. Urealisert tap teller ikke. Hvis Hoff@ kjøper på 100 og ryker ut på stop loss ved 97, har han tapt 3 pluss kurtasje. Hvis jeg derimot kjøper på 100 og sitter med ned til 50, har jeg ikke tapt noenting. Det er kun et teoretisk papirtap som vil forsvinne når alle tiders rally starter i neste uke. Bunnen er nådd og vi skal opp, opp, opp!" :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Litt rart å vente slikt?????????

 

Nå er han på banen og klager

 

http://www.hegnar.no/

 

Hehe... Selvtilliten faller med formuen... Å klage på shorting blir omtrent som å klage på kjøpsopsjoner og salgsopsjoner eller CFD-kontrakter...noe de største investorene er de største brukerne av...

 

Hagen som type virker lite tiltalende, "vanlige kjøpmenn" skyfler vel ikke skjorter til London, og driver med offentlig klaging på bilder laget av kjendismalere?? ....mangel på bakkekontakt er stikkordet.

 

Nå er vel "kjøpmannen" nede på sin snitt kjøpskurs i ORK ?

Link to comment
Share on other sites

BRA, ENGA! :biggrin:

 

At man er i minus ser jeg selvfølgelig ikke som tap, det skulle bare mangle...men jeg har hatt mine tap, klart det... :mellow:

 

Jeg solgte med en tåpelige tap i både FRO, TOM, YAR mfl. i 2004-2005. Siden har jeg sittet med "stygge" papirtap, spesielt i TOMRA, flere hundretusen i rødt....det har blitt snudd til solide +++..

 

Og ja, vi er snart i ++++ igjen! :smile:

 

 

Hmmm.. Første setning skjønte jeg lite av her, men jeg skjønner kanskje dårlig norsk....

 

Jeg må vel kanskje lære noe mer jeg ikke skjønner...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvordan du greier å komme i ++,Zoonic. :happy:

Tomra er vel ikke aksjen det har vært størst hallelujastemning i siste tiden.

 

Hvis du som du sier hele tiden snitter ned,så må du jo ha enormt med kapital.Da vil en videre nedgang også bli større papirtap.

 

Statoil følger osebx,så her må det vel være vanskelig med din strategi å minke tapet.

Tomra har ikke vært så stygg,men problemet er jo at aksjen gjerne står stille når markedet ellers spretter 8-10%.

 

Har god tro på Hoff`s strategi,

Har flere ganger handlet i samme spor som han med uttelling.

 

Uten SL så hadde jeg vært død for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...