Jump to content

Episode 1158 - Tirsdag 28 oktober 2008


Pirelli

Recommended Posts

Nu trenger vi ett rally... :laugh:

Ikke meg imot, men dessverre ser det ikke spesielt lyst ut for morgendagen heller. USA-børsene endte ned 3% etter kollaps den siste halvtimen. Da blir det vel en ny runde med krakk i Asia etterfulgt av ytterligere fall på Oslo Børs. I morgen noteres OSEBX under 200 i løpet av dagen. :sad:

Link to comment
Share on other sites

Nu trenger vi ett rally... :laugh:

 

 

Tid for å kjøpe en spenstig OBX-straddle i opsjonsmarkedet nå....? Basert på et kortsiktig himmel eller helvete-scenario :unsure:

 

Ikke lett å vite etterhvert... motpartsrisikoen virker å øke eksponensielt for hver dag som ender med så store fall vi har pr nå...

Link to comment
Share on other sites

Ikke meg imot, men dessverre ser det ikke spesielt lyst ut for morgendagen heller. USA-børsene endte ned 3% etter kollaps den siste halvtimen. Da blir det vel en ny runde med krakk i Asia etterfulgt av ytterligere fall på Oslo Børs. I morgen noteres OSEBX under 200 i løpet av dagen. :sad:

 

og er i bunn. :blink: eller???

Link to comment
Share on other sites

og er i bunn. :blink: eller???

Nei. Jeg ser ingen grunn til at trendene skal snu på kort sikt. Oslo Børs trenger utenlandsk kjøpsinteresse for å snu. Det vil ikke skje før de har gått lei av å presse oljeprisen ned og dollaren opp. Jeg tviler på at så skjer denne uka, og vi må nok belage oss på svake internasjonale børser i tillegg. Neste mandag legger Statoil fram sine tall, og det vil mildt sagt være avgjørende for den videre utviklingen til OSEBX. Man kan ikke utelukke at Statoil vil oppleve det samme som mange av de andre store selskapene på Oslo Børs, nemlig at markedet sender aksjekursen ned >10% etter skuffende tall. Deretter kan vi begynne å gjøre kvalifiserte gjetninger på hvor bunnen er.

Link to comment
Share on other sites

Nei,nei, Enga!

 

Imorgen skal vi opp, det er sikkert, jeg vedder en flaske Whisky på det, en dyr flaske! :smile:

 

Ikke meg imot, men dessverre ser det ikke spesielt lyst ut for morgendagen heller. USA-børsene endte ned 3% etter kollaps den siste halvtimen. Da blir det vel en ny runde med krakk i Asia etterfulgt av ytterligere fall på Oslo Børs. I morgen noteres OSEBX under 200 i løpet av dagen. :sad:
Link to comment
Share on other sites

Nei,nei, Enga!

 

Imorgen sal vi opp, det er sikkert, jeg vedder en flaske Whisky på det, en dyr flaske! :smile:

Jeg vedder ikke imot, ganske enkelt fordi det er dårlig butikk å sidestille en marginal oppgang med et krakk. Forrige gang du, jeg og baardp hadde denne diskusjonen, nemlig forrige torsdag, endte OSEBX opp 0.1%. Dette ble etterfulgt av en meganedgang på fredag på hele -9.2% og ytterligere -4.1% i dag. Det er meget mulig at vi på ny kan få en "jubeldag" i morgen hvor OSEBX ender tilnærmet uendret. :biggrin:

 

Trenden er imidlertid ned, og uten fnugg av argumenter fra noen av dere, foretrekker jeg å tro at den vil fortsette også i morgen. Legg merke til at jeg faktisk ikke håper det (jeg er long AKSO), men at jeg i motsetning til visse andre klarer å skille håp og tro. Uansett ønsker jeg oss alle lykke til i morgen! Vi kan komme til å trenge det hvis ikke Asia gir oss en positiv overraskelse i morgen tidlig... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jepp! Dette ser bra ut. :biggrin::biggrin:

 

Nikkei opp 6,41 og Nang Seng 6,13 % nå.

 

I tillegg stiger Brent Oil pent til over 62 dollar fatet nå.

 

Hvis dette fortsetter blir det en bra dag, men jeg stoler nå ikke helt på denne oljeprisen da... :happy:

 

Kanskje kommer jeg ut av bjørnene mine fra fredag i blått idag!

 

Lykke til! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Ja, og vi tar med at us-futures er særdeles blå i øyeblikket...

 

Jepp, jepp! Dette ser bra ut. :biggrin::biggrin:

 

Nikkei opp 6,41 og Nang Seng 6,13 % nå.

 

I tillegg stiger Brent Oil pent til over 62 dollar fatet nå.

 

Hvis dette fortsetter blir det en bra dag, men jeg stoler nå ikke helt på denne oljeprisen da... :happy:

 

Kanskje kommer jeg ut av bjørnene mine fra fredag i blått idag!

 

Lykke til! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Etter det kraftige fallet på fredag, syntes jeg en del aksjer var så billig at det ikke har noen sammenheng med virkeligheten og regnet med at vi skulle opp igjen snart. Kanskje allered på mandag, tenkte jeg.

 

Er ikke noen tungtveiende grunner til å si at bunnen er nådd, men at vi er ganske nære begynner jeg å bli mer og mer sikker på. Grunnen til det er primært den positive, moderate oppgangen vi hadde onsdag og torsdag. Da så det ut til at børsen skulle normalisere seg noe. Så falt det sammen igjen på fredag, men jeg tror vi kan begynne å se tegn på at en del forsøker å komme seg inn i markedet igjen, selv om det er aldri så nervøst.

 

På fredag var volumet så lavt, at jeg ikke ble nervøs. Jeg ringte til og med en venn og sa at det kunne være på tide å eksponere seg i markedet, noe jeg aldri har gjort før. Sett i forhold til hvilke kurser jeg har kjøpt aksjer på, var det jo utvilsomt gode kurser på fredag, men det i seg selv er ikke et godt nok argument. Volumet var lite i går også. Skal vi få se et pent rally på høyt volum i dag?

 

Jeg friskmelder ikke markedet av den grunn, men det er nok et tegn på at bunnen er like rundt der vi er nå.

 

Uansett, vedkommende tok meg på ordet og kjøpte ODIM på 36 og YAR på 103. Så vil tiden vise om det var smart eller ei, men jeg må si jeg godt kunne tenke meg at noen hadde gitt meg disse tipsene og jeg hadde fulgt dem, framfor å prøve å tjene penger på kortsiktige trender med grusomme tap som resultat :ohmy:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noen tungtveiende grunner til å si at bunnen er nådd, men at vi er ganske nære begynner jeg å bli mer og mer sikker på. Grunnen til det er primært den positive, moderate oppgangen vi hadde onsdag og torsdag. Da så det ut til at børsen skulle normalisere seg noe. Så falt det sammen igjen på fredag, men jeg tror vi kan begynne å se tegn på at en del forsøker å komme seg inn i markedet igjen, selv om det er aldri så nervøst.

 

 

Eg trur vi har sett bunnen i dette, hjelpepakkene frå alle verdens ledende nationer hjelper nå. For den som har litt horisont for sparepengane sine kan ein gjera gode kjøp i dag.

Link to comment
Share on other sites

Tidlig.... :mellow:

 

Man har da sett etter en bunn i over 1 år nå.....

 

Det er mildt sagt tidlig å begynne å proklamere at bunnen er bak oss. Vi snakker faktisk om i går. Alt som skiller oss fra denne bunnen, er dagens oppgang på i overkant av 2%. Jeg har sett sikrere bankere... :rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

Ja. Dette var en skuffende oppgang. Under 2 % for hovedindeksen nå. Dette blir puslete når vi dag etter dag ellers faller med det flerdoblede. Får satse på at det kommer seg utover dagen. :sad:

 

 

Vel ..det vil garantert komme svingninger men at vi skal under 200 på obx, det tviler eg på. Mange aksjer har vert grusa så enormt at prisfastsettelse er under det som selskapa har i kontantar. Men her som ellers , ein må velge kvalitet.

Optimismen er på veg inn i markedet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Tidlig.... :mellow:

 

Man har da sett etter en bunn i over 1 år nå.....

Poenget mitt er at selv om aksjemarkedet har falt mer eller mindre sammenhengende i ett år, så er den foreløpige bunnen på 212.04 kun 17 timer gammel. Såvidt jeg kan se har Hovedindeksen vært innenfor halvannet poeng fra dette nivået i løpet av formiddagen. Halvannet poeng!? Hva er det for slags buffer? Det betyr i klartekst at bunnen testes, og at den besto første forsøk. Det gjorde den på fredag også...

 

Jeg gjentar at svaret på hvor bunnen er, ikke kan konstateres før tidligst mandag etter at Statoil har lagt fram tall. STL er som kjent vektet rimelig tungt på Oslo Børs (over 40% av OBX-indeksen). Dersom markedet reagerer med å sende kursen ned eller opp 10%, vil vi henholdsvis få en ny bunn med god margin (OSEBX under 200) eller bygge en solid buffer mot forrige bunn. Jeg har ikke peiling på hva som kommer til å skje, men jeg kan fint se for meg at STL kan få smake den samme pisken som YAR, REC, AKSO og mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Ordreboken i AKSO manipuleres elegant, store salgsposter/skremmeposter legges inn og flyttes nedover etterhvert som aksjen faller.

Selv i de gode gamle dager før krakket, var AKSO blant de mest manipulerte aksjene på OBX-indeksen. I disse tider har store shortere mildt sagt lett spill og kan i praksis styre kursen dit de vil. Spørsmålet er når de bestemmer seg for at strikken er tøyd langt nok nedover, og begynner å manipulere andre veien. Kanskje før selskapets annonserte kapitalmarkedsdag 9. desember? Det er imidlertid en evighet til... :sad:

Link to comment
Share on other sites

HUSK

 

Vi kommer til å få rentenedsettelse i Europa, USA og Norge. Det trekker børsene opp... I tillegg, det er grenser for hvor billig aksjer kan bli. Flere selskaper med lange kontrakter og begrenset risko har nå P/E under 4: Det er historisk billig.

 

Mvh og lykke til,

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur vi kan se langt etter bunnen. Det er neste år nedgangen slår inn ved mindre boligbygging / større arbeidsledighet / mindre forbruk / tyngre å få lån. Det er da resesjon kommer og noen vil forstå at den P/E som er priset inn for det som kommer. Altså er ikke alt så billig som alle skal ha det til, selv om det er ekstremt billig.

Link to comment
Share on other sites

Hva med PGS...? De er et av selskapene som har fått mest juling i høst. 01.09 sto aksjen i 120 NOK, idag ser vi den handles på 26-tallet..

 

Q3-rapporten slo markedet(tallene...) også..Kanskje noen har noen synspunkter om PGS, Pirelli muligens, du kjenner nok den bedre enn meg..?

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...