Jump to content

Episode 1158 - Tirsdag 28 oktober 2008


Pirelli

Recommended Posts

Vi kommer til å få rentenedsettelse i Europa, USA og Norge. Det trekker børsene opp...

Det er en sannhet med modifikasjoner. Isolert sett er både lave renter og lav oljepris bra for aksjemarkedet. I et historisk perspektiv er imidlertid begge deler tegn på resesjon, og således også lave børskurser. Derfor har rentenedsettelser i nedgangstider/resesjon kun en kortvarig positiv effekt på børsene. Også kjent som suckers rallies. Likeledes var den ekstreme økningen i oljeprisen i sommer lite populær på USA-børsene, men nå som oljeprisen har falt 60%, er børsene på det laveste de siste fem årene.

Link to comment
Share on other sites

Oslo børs er opp 3%, Xact derivat bull er opp 3.65%???

Mens xact derivat bear er ned 4.5%

For det første må du sammenligne med OBX og ikke OSEBX. For det andre fastsettes prisingen av derivatene utfra tilbud og etterspørsel. Dersom mange selger bullderivater for heller å kjøpe aksjer, vil man oppleve det du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere om veien videre for markedet? Vil vi ha periode fremover med generelt "lave" børskurser før vi begynner stigningen igjen? Historisk sett vil vel denne perioden vare i et par år - eller tar jeg feil?

 

Jeg har ingen planer om å trade intradag, men vil gjerne inn litt mer langsiktig. Tenker da med å vente til utsiktene er litt bedre og ikke så usikkert som nå...

 

Noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si ola. Selv heller jeg til at vi får en pen oppgang i november/desember, men at vi så vil falle tilbake på nyåret. Og som du sier det kan ta lang tid før vi virkelig får en langvarig oppgang opp mot gamle høyder.

 

Men idag gleder jeg meg over dagens oppgang. Bør vel selge bjørnene mine nå med en liten gevinst. Gleder meg også over positive nyheter i to av de tre selskapene jeg sitter long i (NEC og DIAG). Begge disse stiger pent på nyhetene. :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Om vi har nådd den absolutte bunn er jo alltid vanskelig å si, bare idioter forsøker å treffe den...

 

Men, den kan være passert. Det som jo er mest interessant er at etter slike fall, kommer det gjerne et kraftig opptur(det meste er ekstremt oversolgt og j.....mye er priset inn) og svært mye kan kjøpes og man har en større oppside enn normalt.

 

Dettte etter mitt skjønn! :smile:

 

Hva tror dere om veien videre for markedet? Vil vi ha periode fremover med generelt "lave" børskurser før vi begynner stigningen igjen? Historisk sett vil vel denne perioden vare i et par år - eller tar jeg feil?

 

Jeg har ingen planer om å trade intradag, men vil gjerne inn litt mer langsiktig. Tenker da med å vente til utsiktene er litt bedre og ikke så usikkert som nå...

 

Noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Mange meninger rundt rekyler og suckers rally. Selv har jeg ikke lenger troa på noe ekstremt rally. Når bunnen kommer så forventer jeg en liten rekyl, før det stabiliserer seg / roer seg ned et stykke over denne bunnen. Jeg tror vi er inne i en tid med lavere vekst både i økonomien og da også i aksjemarkedet. Det er det som markedet nå prøver å prise inn. Markedet vil trolig bomme noe (oversolgt), men ikke mer enn at jeg ser bort ifra noe "tidenes rally". Jeg tror heller ikke at det er store penger å tape på å "ikke komme seg inn i tide".

Link to comment
Share on other sites

ute av revus igjen i dag på 102. siden jeg ikke fullt ut har skjønt hvilken risiko man tar bestemte jeg at den ikke var verdt å ta for de resterende 8% Grei gevinst for noe som jeg anser for å være en situasjon man ikke skulle kunne tjene penger på (kjøpe en aksje etter at budet er offisielt).

Link to comment
Share on other sites

ute av revus igjen i dag på 102. siden jeg ikke fullt ut har skjønt hvilken risiko man tar bestemte jeg at den ikke var verdt å ta for de resterende 8% Grei gevinst for noe som jeg anser for å være en situasjon man ikke skulle kunne tjene penger på (kjøpe en aksje etter at budet er offisielt).

Risikoen må være at budet ikke går gjennom og aksjen halverer seg på 10 minutter, men sannsynligheten derimot, er en annen sak. Uten å ha noen inngående kjennskap virker den svært lav.

 

Hadde jeg hatt noen penger å leke med, hadde jeg handlet en slump i går, for å få 10-15% avkastning med anslagsvis 95% sannsynlighet :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er artig å tenke tilbake. Jeg kan selv innrømme at når vi lå rundt 350-370 var jeg overbevist om at 260 som folk da snakket om var altfor langt ned. 300 kanskje var tanken min da. Nå snuser vi på 200... Ingen tvil om at jeg har kjøpt inn for tidlig, men inntil jeg skulle finne på å geare (leeenge til) så er det egentlig ikke noe problem. Har tro på at vi kommer oss ut av dette uføret også en eller annen dag :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...