Jump to content

Ang. "gjest"


Ståle

Recommended Posts

Nå kan "gjest" oppdrette nye poster og svare på poster. Er dette greit, eller er det å foretrekke at personen som skal diskutere har et nick? Denne avstemningen/diskusjonen avsluttes førskommende søndag og jeg vil da utifra resultatene ta en besluttning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at "Gjest" absolutt må ha anledning til å uttrykke seg i et ytringsfritt land og forum.

 

Men,....Jeg mener at ADMIN og MODERATOR skal ha den overordnete avgjørelse og er innleggene av en karakter som omfatter direkte usannheter og "farlige" med hensyn til leserenes vurderinger av markedet, så skal de ta affære og slette innlegg snarest.

 

Samme vil jeg si om obskjøne innlegg.

Link to comment
Share on other sites

GJEST kan gjerne være anonym for min del, men dersom det bidrar til at det blir mye useriøst svada så bør en vurdre tvungen registering. Det er jo bare å se på HO og nivået der så har en argumenter nok til at alle må ha nick.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært veldig snedig hvis dere som har stemt at gjest ikke bør få skrive, kan skrive hvorfor dere mener det. Jeg tror ikke jeg gjør noe med dette enda, og lar denne diskusjonen få gå en stund til, da jeg tror det er viktig for å få brukere hit, at gjest kan poste, og få prøvd forumet først.

Link to comment
Share on other sites

Du sikter til avstemmingen antar jeg. Merk at spørsmålet der kan misforståes slik at noen stemmer omvendt i forhold til meningen.

 

Vel, da skal jeg forklare her:

Stem "ja", hvis du mener at alle må registrere seg for å skrive poster her.

Stem "nei" hvis du mener at alle kan skrive i forumet uten å registrere seg.

Link to comment
Share on other sites

stemmer nei.

 

Jeg synes man kan gi det et forsøk på å la folk legge inn topics under gjest. Dersom dette sklir ut så bør det endres på.

 

MVH

 

Optimist

Link to comment
Share on other sites

Egentlig har jeg ikke skjønt hvorfor folk absolutt skal skrive som gjest. Eneste fora utenom dette som tillater det er HO, og på HO er det rett og slett ødleggende.

 

Jeg har tatt nicket Pirelli, det er ett dekknavn. Det er like fjernt fra mitt virklige navn som Gjest eventuellt ville vært. Men dette er min identitet her, og hvis vi ønsker å få opp 'community' følelsen på forumet bør alle skribenter ha ett nick.

 

Så, hvis du alltid er optimist. Hvorfor ikke registrere det som ditt nick??? :)

 

Utover dette har jeg ikke noe imot at gjester skriver her...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Gjest må kunne gå ann så lenge noen administrerer og luker ut useriøse innlegg.

Selv om man skriver under "nick", er min erfaring at dette etterhvert blir et merkenavn, hvor man skriver omtrent som om det skulle vært under eget navn.

 

Greit da å kunne lufte litt mindre gjennomtenkte teorier og "blåse ut litt" som Gjest en gang i blandt, men dog uten å bli alt for useriøs.

Link to comment
Share on other sites

Er det teknisk mulig å avgrense gjesteskrivere til en egen tråd?

Hvis svaret er ja, synes jeg det er en god ide å ha gjesteskribenter der.

HO, der det er fritt fram, virker skremmende og useriøs.

 

Ja, det er fult mulig å gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner forumet å ta form. Nye lesere er innom, og mange registrer seg. Fine saker.

 

Men så har vi "gjest" som jeg fortsatt mener må ha anledning å komme med sine uttalelser. At han gjør det med å slenge ut en ny tråd og stiller svadaspørsmål med link til et eller annet tilsvarende innlegg en annen plass er å ødelegge dette forumets ideal og interesse.

 

Forslag: Slett gjesteinnlegg som starter ny topic uten begrunnede problemstruktur/tema.

 

Eller flytt det til en ny tråd med navn "Gjest og svada" under SnikkSnakk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I lys av formiddagens begivenhet bør vi revurdere om gjest skal ha anledning til å skrive innlegg her. Selv om IP blir logget for alle innlegg, gjest eller ikke, syns jeg gjest bare skal kunne lese...

 

Hva syns dere andre?

 

Pirelli

 

Overnevnte er hentet fra en annen tråd i forumet, men det hører vel hjemme her.

 

Jeg synes man skal være restriktiv med gjesteskribenter. Jeg har tidligere foreslått at gjester eventuellt bør kun få skrive på en egen gjestetråd.

Aksjeforumet.com er på kort tid blitt et seriøst sted. (La meg samtidig innrømme at de gjestene som har skrevet hittil på ingen måte har svekket kvaliteten).

Konklusjon:

Foreløpig foretas ingen endringer,men moderatorene har et særlig ansvar for at upassende innlegg stoppes snarest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Logging av IPaddressen er ikke nok. Jeg var nemlig idag på en offentlig bibliotek og var innom aksjefroumet sider. Jeg kunne har skrevet det jeg ville uten å blir personlig identifisert.

 

Når dette er sagt, jeg tror at forumet må ta vare på det gode rykte som iferd å bli etablert; Seriøse innlegg, gode analyser, mangfoldig og ikkee minst fin layout. Dette kan best bevares ved å ha terskelen såpass høyt at kun seriøse medlemmer ønsker å være med.

Ønsker vi å holde de useriøse medlemmer ute så det er ikke mye å kreve regestrering. Jeg tror faktisk at dette kan bidra til å øke medlemstallene.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Det kunne være fint at det ble annonsert litt på forsiden om denne avstemmingen slik at hovedtyngden av medlemmene ser dette.

Ikke så dumt det sikkert. Kommer opp iløpet av dagen.

 

Jeg ser at det er noen av medlemene som logger seg ut, for å skrive innlegg som gjest. (gjerne kritiske innlegg) Hvorfor gjøre det? Står de ikke for det de sier? Hvis dette fortsetter så vil iallefall "gjest" forsvinne. Vi lar avstemningen gå en stund til, så får vi se hvordan den slutter.

Link to comment
Share on other sites

Etter nøye vurdering, så har jeg kommet frem til at "gjest" ikke bør ha mulighet til å postere innlegg. Jeg tror at forumet vil profitere på at alle som skriver er registrert, spesielt sett i forhold til gårsdagens hendelser. De fleste av oss er vel også enige om at kvalitet kommer foran kvantitet, noe som kanskje vil være bedre ivaretatt når alle er registrert. Vi har vel tidligere snakket om at vi skal vente med tvungen registrering for å se om gjesteskrivere "holder seg på matta", men jeg jeg tror kanskje at tiden nå er moden for å kreve registrering av alle.

 

Jeg har også lagt merke til at enkelte registrerte medlemmer posterer innlegg under "gjest". Jeg tror det er viktig at vi står for hva vi sier, det blir jo det samme når en snakker med folk ellers i livet også: ikke noe særlig interessant å diskutere med folk som har en pose over toppetasjen.

Link to comment
Share on other sites

Du får gjøre en overveid avgjørelse når det gjelder 'gjest' Ståle. Vi er jo ikke så veldig plaget med 'spam' her på forumet, så vi merker vel ikke så stor forskjell med eller uten gjesteinnlegg.

 

Forumet har en medlemsliste som er åpen for alle, den kunne jeg godt tenkt meg bare var tilgjengelig for registrerte medlemmer. En del har lagt inn e.post adressen sin der, og siden det er mange som 'samler' e.post adresser for tiden (med tanke på spam reklame), kan vi kanskje gjøre listen litt mindre tilgjengelig...?

 

Hvis det er mulig

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Du får gjøre en overveid avgjørelse når det gjelder 'gjest' Ståle. Vi er jo ikke så veldig plaget med 'spam' her på forumet, så vi merker vel ikke så stor forskjell med eller uten gjesteinnlegg.
Siden forumet ikke er plaget med spam så tror jeg ikke man må registrere seg for å svare på innlegg.
Forumet har en medlemsliste som er åpen for alle, den kunne jeg godt tenkt meg bare var tilgjengelig for registrerte medlemmer. En del har lagt inn e.post adressen sin der, og siden det er mange som 'samler' e.post adresser for tiden (med tanke på spam reklame), kan vi kanskje gjøre listen litt mindre tilgjengelig...?

Det har du helt rett i, og det fikses i denne stund.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten brukerbetraktninng omkring ADMIN's innlegg ovenfor hvor han sier:

 

Jeg ser at det er noen av medlemene som logger seg ut, for å skrive innlegg som gjest. (gjerne kritiske innlegg) Hvorfor gjøre det? Står de ikke for det de sier? Hvis dette fortsetter så vil iallefall "gjest" forsvinne.

 

Jeg erfarer ved bruk at systemet automatisk logger meg av etter en viss tid og har jeg skrevet noe og legger det inn kommer det automatisk inn som "gjest". Med den følge at jeg ikke kan slette innlegget, og må be admin eller moderator om sletting.

 

Årsaken er vel automatikk i selve programvaren som styrer innleggene. De fleste brukerene sitter vel med bredbåndsløsninger og er logget på mere eller mindre konstant så lenge PC'en er på. Jeg har den uvanen, men har nå begynnt å logge meg av og på oftere.

Link to comment
Share on other sites

Det vil ikkje akkurat bidra til seriøsiteten her å la "gjest" posta innlegg. Dessutan blir det vanskeligare å halda igang diskusjonar om for mange poster med gjest.

 

Det har du nok helt rett i, men vi har ikke hatt noe problem med at folk poster som gjester. De fleste registrer seg. Men jeg lar denne diskusjonen gå tilo klokken 13.00 idag, og så tar jeg en avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...