Jump to content

Episode 1167 - mandag 10. november 2008


felis

Recommended Posts

God morgen!

 

Det er visst ingen som gidder å åpne uka idag, så da får jeg gjøre det.

 

Opp i USA på fredag, nesten rally i Asia inatt og stigende oljepris skulle borge for en blå åpning her hjemme. Blir oppgangen kraftig går jeg nok i bjørner igjen..... :mellow:

 

Lykke til idag! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

You'll never be poor if you take gains, why wait?

 

 

Mornings :biggrin:

 

Dette ser bra ut så langt, jeg lurte litt på å ta gevinst i REC men tror jeg vil bli sittende, selv om det frister enormt med 8 % fra fredag

Link to comment
Share on other sites

Stillheten skyldes nok i stor grad stygge tap og bortfall av egenkapitalen, felis...da er det ikke morro med oppgang..... :mellow:

 

Ellers er jeg temmelig sikker på en pen utvikling(overrasket... :smile: ) mot nyttår og vi skal ikke se bort fra en Obama-effekt..

 

Stille her idag. De fleste er vel like usikre på veien forover nå som meg antakelig :laugh:

 

Ligger med en kjøpsordre på OBXEXDBEAR på 109,80. Synes veldig ofte at en tendens for dagen forsterkes mot slutten. Kan også fort skje idag.

Link to comment
Share on other sites

Stillheten skyldes nok i stor grad stygge tap og bortfall av egenkapitalen, felis...da er det ikke morro med oppgang..... :mellow:

Den skjønte jeg ikke :unsure: Det er da morsomt med oppgang selv om man skulle ha tapt mye?? Mener du at folk her på forumet generelt sett er deprimerte og derfor ikke orker å prate om utviklingen lenger? I så fall burde man vel slutte å skrive mens nedgangen var som verst også (noe som ikke var tilfellet).

 

Jeg er som felis ekstremt usikker på den kortsiktige utviklingen og har derfor ikke så mange tanker å bidre med.

Link to comment
Share on other sites

Stille her idag. De fleste er vel like usikre på veien forover nå som meg antakelig :laugh:

 

Ligger med en kjøpsordre på OBXEXDBEAR på 109,80. Synes veldig ofte at en tendens for dagen forsterkes mot slutten. Kan også fort skje idag.

 

Sitter fullastet i Bullderivater.

Jobber mye..

Venter ...

Link to comment
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke :unsure: Det er da morsomt med oppgang selv om man skulle ha tapt mye?? Mener du at folk her på forumet generelt sett er deprimerte og derfor ikke orker å prate om utviklingen lenger? I så fall burde man vel slutte å skrive mens nedgangen var som verst også (noe som ikke var tilfellet).

Det Zoonic antyder (for ørtende gang) er at flertallet på forumet sitter short og taper penger ved børsoppgang. Det er selvsagt bare sprøyt. Som den ubestridt største optimisten på Oslo Børs, tror han at alle som viser et snev av sunn skepsis, har pantsatt gård og grunn i tunge shortposisjoner. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri nevnt skjårting noen gang, Enga....det er mange måter å blakke seg på.....

 

Men at tapene er store er hevet over enhver tvil....det brukes "metoder" her inne som minner svært mye om å hive pæng rett ut av vinduet...

 

Og da mener jeg REALISERTE TAP..... :wink:

 

Det Zoonic antyder (for ørtende gang) er at flertallet på forumet sitter short og taper penger ved børsoppgang. Det er selvsagt bare sprøyt. Som den ubestridt største optimisten på Oslo Børs, tror han at alle som viser et snev av sunn skepsis, har pantsatt gård og grunn i tunge shortposisjoner. :biggrin:
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri nevnt skjårting noen gang, Enga....det er mange måter å blakke seg på.....

 

Men at tapene er store er hevet over enhver tvil....det brukes "metoder" her inne som minner svært mye om å hive pæng rett ut av vinduet...

 

Og da mener jeg REALISERTE TAP..... :wink:

 

Og hvilke posisjoner besittes det i hallingdalen :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri nevnt skjårting noen gang, Enga....det er mange måter å blakke seg på.....

 

Men at tapene er store er hevet over enhver tvil....det brukes "metoder" her inne som minner svært mye om å hive pæng rett ut av vinduet...

 

Og da mener jeg REALISERTE TAP..... :wink:

Fint det, Zoonic. Kan du ikke belære oss nok en gang om hvor lukrativt det er å være tålmodig og langsiktig. Kanskje Bartender kan forklare deg hvordan det føles å sitte med en aksje som faller fra 15 kroner til 15 øre? Forøvrig er jeg nysgjerrig på å høre hvordan du forestiller deg at disse skumle "metodene" har medført tap for det brede lag av forumets medlemmer. Er det noe 2008 har vist, så er det:

 

1) Short er best, ingen protest! Det er lettere å finne aksjer som har halvert seg i løpet av året enn aksjer som er i pluss. Dessuten har Hovedindeksen halvert seg, så et langsiktig negativt markedssyn kan umulig ha vært dumt.

2) Det kommer alltid nye muligheter! Det har ikke vært noen grunn til å være langsiktig i 2008. Man har trygt kunne sikre gevinster i forvissning om at det kontinuerlig har dukket opp nye muligheter for billige innganger.

 

Det er godt mulig at alt dette vil endres fra og med i morgen, men negativitet og kortsiktighet har beviselig vært lønnsomt i 2008. Jeg kan derfor ikke fatte hvordan du kan tro at penger har gått tapt med dette utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri nevnt skjårting noen gang, Enga....det er mange måter å blakke seg på.....

 

Men at tapene er store er hevet over enhver tvil....det brukes "metoder" her inne som minner svært mye om å hive pæng rett ut av vinduet...

 

Og da mener jeg REALISERTE TAP..... :wink:

Ahh, da er jeg med. Men jeg har et helt annet inntrykk. Inntrykket mitt er at det er de som sitter long som har "tapt" desidert mest. At dette tapet ikke er realisert får de personene det gjelder trøste seg med så mye de bare måtte orke, men for meg er det mye deiligere å vite at jeg kan gå inn i markedet i morgen og da få kjøpt 60% flere aksjer enn det jeg hadde sittet med dersom jeg hadde sittet long gjennom de siste to månedene. Sånn sett synes jeg det med å ikke ha tapt fordi man ikke har realisert er "a big load of cr#p". At jeg potensielt går glipp av noen oppturer (feks 25%+ de siste par ukene) får jeg bare leve med. Det er kan i hvert fall ikke regnes som tap. Tapte muligheter, ja, men ikke tap :laugh: Jeg ville forøvrig rent hypotetisk heller sittet med et realisert tap på 40% enn et urealisert på 50%. Du skal være ekstremt flink til å argumentere for å overbevise meg om det motsatte.

 

Det er vel for øvrig bjørnederivatene du tenker på når du sier det er mange måter å blakke seg på. Jeg har ikke inntrykket at det er så mange her som har bommet så veldig fælt på disse, men det er bare mitt inntrykk. Om ikke alle her evt skulle være mann nok til å innrømme når det evt måtte gå gærnt så får de selv bare stå for det og det er ikke noe jeg gidder å bry meg om. For troverdighetens skyld er det klart at det hjelper at folk flagger kjøp og salg rett etter at de gjøres (og gjerne med opplysning om kurs). Alle som ikke gjør dette tar jeg med en stor klype salt... Uansett, det er jo ikke akkurat noe påbud om å flagge kjøp og salg her, men det gjør det etter min mening mye mer spennende å følge med på dette forumet :cool:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje Bartender kan forklare deg hvordan det føles å sitte med en aksje som faller fra 15 kroner til 15 øre?

 

Rettelse : Fra 14,60 til 65 øre :biggrin:

 

Det har egentlig vært kjempe enkelt : Først en liten post på 14,60 for deretter å snitte seg ned med 2-3 mnd mellomrom. Siste gang på 78 øre.

 

Overivrig guiding fra sparket CEO i kombinasjon med børsens mest høylytte baissekor er suksessfaktor nr 1 for dem som eventuellt satt short i CRU. Nitriste greier for en long-investor, men sånn er livet på børs.

 

Nå sitter jeg med en post som er 40 ganger så stor som den første lille posten jeg kjøpte til 14,60, men verdien er snart nede i det halve av det jeg gav for den første "lille" posten.

 

Det blir IKKE baksmell på skatten ved neste ligning.

Link to comment
Share on other sites

Kjære venner, denne gangen har jeg faktisk klart å spille ett fallende marked ganske godt. Strategien har vært korte innhopp når markedet har gjort store skrell, og det har fungert bra.

 

Jeg var med på en nedtur med Opticom i 2001 som jeg sent kommer til å glemme, men den værste historien min er StepStone. Jeg kjøpte StepStone rundt 500 kroner i 2000 en gang (en del omvendte splitter siden). Når jeg realiserte i 2006 var det bare en brøkdel igjen av verdien.

 

Sikkert en del som har StepStone "i skuffen" ennå, i påvente av en retur til gamle høyder. For som alle vet, det er ikke tap før aksjene er realisert.

 

plothistory.php?paper=STP&exchange=OSE&f

Link to comment
Share on other sites

b] For som alle vet, det er ikke tap før aksjene er realisert.[/b]

 

Jeg forstår ikke helt trøsten med at man ikke har tapt noe før aksjene er solgt. Det er bare noe større aktører sier til småaksjonærene mens de selv pøser sine aksjer ut i markedet.

 

Selvfølgelig bør man realisere tap. Kristin har nok penger om hun ikke atpåtil skal låne av deg i mange år.

 

Nei, selg dritten og ta tapet. (Er du fortsatt bull på caset, kan du alltids kjøpe deg inn igjen)

 

Ellers har jeg som Pirelli en lang rekke av aksjer jeg ikke skryter av i ettertid. Fjord Seafood var nok den værste. Der solgte jeg ut i rein skjær forbannelse den dagen den historisk sett var på det laveste. Når det var gjort lovte jeg meg selv at jeg aldri skulle kjøpe lakseaksjer igjen. (Det var vel den største tabben sett i ettertid - aksjen gikk rett i taket noen uker etterpå)

Link to comment
Share on other sites

Enga, bare litt om dette du skriver her:

 

Det er godt mulig at alt dette vil endres fra og med i morgen, men negativitet og kortsiktighet har beviselig vært lønnsomt i 2008. Jeg kan derfor ikke fatte hvordan du kan tro at penger har gått tapt med dette utgangspunktet.

 

At siste år har vært turbulent og preget av kraftig nedgang betyr ikke at de "negative" eller kortsiktige amatører tjener penger, snarere tvert imot...

 

I tidenes oppgang, fra 2004-2007 tapte "vanlige" folk på børsen, 9 av 10 av de som "lekte" tradere tapte penger....

 

For å konkludere så taper så og si alle amatører og nettløker penger på børs, særlig kortsiktige "tippere".... :wink:

 

 

Finn fram Donald kanskje...?crazy.gif

 

 

_________

Link to comment
Share on other sites

Zoonic:

 

Nå har du beveget deg temmelig langt fra utgangspunktet for diskusjonen. Du hevder til stadighet at aktiviteten på forumet faller ved børsoppgang. Årsaken skal visstnok være at folket ønsker seg børsfall og derfor er stumme av skuffelse. Alle avstemninger på forumet viser imidlertid at medlemmene er optimister. Jeg er trolig en av pessimistene du har i tankene, men selv jeg er long minst 10 ganger så ofte som jeg er short. Teorien din holder derfor ikke vann.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...